Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Pasi Laakso

#30
Tämän päivän Hesarissa on melko laaja juttu Koillisväylästä jossa kerrotaan mm. että ESL Shipping on saanut luvan laittaa 3 alusta koillisväylän kautta kohti Aasiaa, tosin varustamo ei ole vielä tehty päätöstä siitä että aikooko todella lähettää laivoja sinne.

LainaaVenäjä antoi kolmelle suomalaisalukselle luvat käyttää pohjoista oikoreittiä. Väylän ensimmäinen kiinalaisalus kulkee kohti Eurooppaa.

Koillisväylän avautuminen laivaliikenteelle on saanut myös suomalaiset varustamot liikkeelle.

Suomalaisyhtiö ESL Shipping on saanut venäläisviranomaisilta luvat lähettää kolme rahtialusta merireitille kohti Aasiaa.

Väylällä on aiemminkin nähty suomalaisia aluksia. Pohjoisella meritiellä on kulkenut viime vuosina Neste Oilin varustamon Neste Shippingin säiliöaluksia sekä Arctia Shippingin jäänmurtajia.

Linkki uutiseen mikäli HS:n maksumuuri ei sitä estä: http://www.hs.fi/talous/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4+avautuu+suomalaisille+laivoille/a1377923035875

Pekka Laakso

#31
Pikainen haku kertoo alusten olevan jo oletetut Supramaxit sekä Pasilan. Jälkimmäisen mukanaolo hämmästyttää vähäsen. Olisiko tarkoitus olla samalla myyntireissu...

http://www.nsra.ru/en/razresheniya/

Numero 418: Kumpula
442: Pasila
447: väärinkirjoitettu Arkadia
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#32
ESL ainakin mainostaa supramaxiensa soveltuvuutta Koillisväylälle uusituilla kotisivuillaan:

http://www.eslshipping.com/portal/en/news/bulletins/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

#33
Kanadalaisten uutistietojen mukaan 19 laivaa on tänä vuonna ilmoittanut viranomaisille kulkevansa Luoteisväylän kautta: 19 ships register to sail through Northwest Passage this year. Pienimmiltä aluksilta tosin rekisteröintiä ei vaadita, joten todellinen määrä on suurempi.

Yksi aluksista on tänä vuonnakin alueen yhdyskuntiin tavaraa toimittava entinen suomalaislaiva "Camilla". :D
Aikataulukin löytyy ja Taloyoak'issa "Camilla Desgagnés" näyttää MarineTraffi'in mukaankin juuri nyt olevan.
http://www.arcticsealift.com/en/medias/Sealift%20Schedule%20-%20September%2017,%202013_0.pdf
(Uusin aikataulu löytynee aina tuolta: http://www.arcticsealift.com/en/sealift-schedules.aspx)

Hiukan laajemmin Luoteisväylän liikenteestä vuoden takaisessa artikkelissa Arctic thaw heats up Northwest Passage dreams

Juha Paulavuo

Venäjä avaa uudelleen 20 vuotta suljettuna olleen sotilastukikohdan Yakutian pohjoispuolella olevalla  New Siberian Islandilla. Tukikohdan lisäksi korjataan lentokenttä. 10 aluksen ryhmää johtaa atomikäyttöinen ohjusristeilijä Pyotr Veliky.

maritime danmark

Pekka Laakso

Panamax-bulkkeri Nordic Orionin historiallisesta matkasta Luoteisväylän läpi matkallaan Vancouverista Poriin juttua Sjöfartstidningenissä:

http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.09.2013, 23:25:29
ESL ainakin mainostaa supramaxiensa soveltuvuutta Koillisväylälle uusituilla kotisivuillaan:

http://www.eslshipping.com/portal/en/news/bulletins/
Arkadian Koillisväylän kulkeminen siirtynee tuleviin kausiin, sillä alus on nyt matkalla Bremenistä Brasiliaan.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.09.2013, 17:58:54
Panamax-bulkkeri Nordic Orionin historiallisesta matkasta Luoteisväylän läpi matkallaan Vancouverista Poriin juttua Sjöfartstidningenissä:

http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/

Tässä vielä linkki Spiegelin syväluotaavaan artikkeliin samasta aiheesta:

http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/nordwest-passage-klimawandel-lockt-abenteurer-in-die-arktis-a-924383.html

Juhani Mehto

Toisena isona LNG-tankkerina koillisväylän läpi on parhaillaan kulkemassa 155.000 kuutiometrin upouusi Arctic Aurora Hammerfestista kohti Japania. Lasti on menossa TEPCO:lle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juha Paulavuo

 Tanskan suurimman yrityksen Maerskin pääjohtaja Nils Andersen kehottaa kuitenkin pistämään vielä jäitä hattuun. Koillisväylän suurimittainen hyödyntäminen voi olla järkevää vasta 15-20 vuoden kuluttua, eivätkä esimerkiksi Maerskin isot konttialukset eivät suuntaa Koillisväylälle ihan lähiaikoina. Andersenin mukaan vielä vuosiin ei kannata harkitakaan Koillisväylän oloihin soveltuvien konttialusten rakennuttamista.

Tällä hetkellä luonnonolojen aiheuttamat riskit ovat liian suuret ja aikaikkuna Koillisväylän hyödyntämiselle kaupallisessa rahtiliikenteessä pieni. Rahtialusten avuksi tarvitaan suurimman osan vuodesta jäänmurtajia, mikä nostaa rahtikustannuksia merkittävästi. Tiettyinä aikoina vuodesta jäävuoret muodostavat aluksille suuren riskin.

Vakuutusyhtiöt ovat myös nihkeitä myöntämään vakuutuksia Koillisväylää käyttäville rahtialuksille, koska reitti on riskialtis ja kulkee kaukana lähimmistä meripelastusyksiköistä.

tekniikka&talous

Jyrki Tuominen

#40
Ei näköjään riitä, että luoteisväylä on auki, myös Porin sataman pitäsi olla auki. Nordic Orion on odottanut redillä pian 2 vuorokautta Tahkoluotoon pääsyä. Yllättävää, että tämän haastavan reitin vaikein osuus on Mäntyluodon edustalla.

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Jyrki Tuominen - 09.10.2013, 22:00:46
Ei näköjään riitä, että luoteisväylä on auki, myös Porin sataman pitäsi olla auki. Nordic Orion on odottanut redillä pian 2 vuorokautta Tahkoluotoon pääsyä. Yllättävää, että tämän haastavan reitin vaikein osuus on Mäntyluodon edustalla.

Mitäs erikoista siinä on, että joutuu vuoroaan odottamaan. Tahkoluodossa on syvälaituri 450m pitkä niin ei sinne montaa isompaa laivaa kerralla sovi kun soijaa Ukin tehtaalle tuonut Yulia on myös laiturissa ja pienempiä hiililaivoja.

Satakunnan kansan saitilla juttua Nordic Orionin reissusta. http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194844879425/artikkeli/nordic+orionin+reissu+saasti+80+000+dollaria+seuraa+aluksen+saapumista+tahkoluotoon.html

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.09.2013, 17:58:54
Panamax-bulkkeri Nordic Orionin historiallisesta matkasta Luoteisväylän läpi matkallaan Vancouverista Poriin juttua Sjöfartstidningenissä:

http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/

Huonolla ruottilla tavailin niin asia virhehän tuossa jutussa heti on. Ei se millekkään Ruukki firmalle kivihiiltä tuo vaa PVO:n ja Fortumin hiilivoimala laitokselle.  :deal:

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 10.10.2013, 17:08:52
... soijaa Ukin tehtaalle tuonut Yulia on myös laiturissa ja pienempiä hiililaivoja.

Miksiköhän Uuteenkaupunkiin menevä lasti on Porin satamaan viety? ???

Juha Paulavuo

#43
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 10.10.2013, 18:31:00
Miksiköhän Uuteenkaupunkiin menevä lasti on Porin satamaan viety? ???

Yulian syväys on 14,6 metriä (toinen lähde antoi 10,9 m) ja Uudenkaupungin sataman suurin syväys on 10 metriä

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 10.10.2013, 19:27:09
Yulian syväys on 14,6 metriä (toinen lähde antoi 10,9 m) ja Uudenkaupungin sataman suurin syväys on 10 metriä
Alkaa mennä jo vahvasti OT:ksi, mutta varustamon oman esitteen (pdf) mukaan maksimisyväys on 10,40 m, joten olisiko taustalla varastotilojen puuttuminen Ugista tai jotain vastaavaa? Tuskin vain tuon 40 sentin takia alus meni Poriin, sillä jatkokuljetuksesta tulee kuitenkin kuluja. Satakunnan kansa nimittäin puhui "ensimmäisestä soijalaivasta", ja jatkossa Porin kautta kulkee 200.000 t soijaa Uuteenkaupunkiin vuodessa. Aikamoinen rekkaralli tuosta ainakin tulee, jos soija kuljetetaan maanteitse. Uudessakaupungissa on jo käynyt ainakin yksi soijalaiva elokuussa, kun Arneborg kävi siellä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.