Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#840
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.11.2024, 23:55:46 Nyt ainakin jotain näkyypi tuolla itänaapurin puolella tapahtuvan, sillä tuo Helsingissä rakennettu Murmansk on aloittanut siirtomatkansa Pietarista kohti nimikkokaupunkiaan Murmanskia, sekä takavuosina Rosmorportin Kaukoidän aluetoimistolta Murmanskin piiriin siirretty (jo romutetun) Ermakin sisaralus Admiral Makarov on päätynyt Pietariin.
En jaksa uskoa, että Admiral Makarov jäisi pysyvästi Suomenlahdelle. Alus on kuitenkin yksi harvoista Venäläisistä ei-ydinkäyttöisistä polaarimurtajista ja viime vuosina se onkin ahkeroinut Karanmerellä sisaraluksensa Krasinin rinnalla. Toisaalta ydinkäyttöinen Yakutiya luovutettaneen loppuvuodesta, joten ehkä hyiselle Kaarian merelle ei kaivata enää toista savukonetta?

Joka tapauksessa perinteinen kolmiakselinen pohjoisten vesien jäänmurtaja ei ole optimaalinen työkalu kovana jäätalvena herkästi valliintuvalle Suomenlahdelle, mutta eipä venäläisillä ole valinnanvaraa...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#841
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.10.2024, 21:10:17 Niin ikään Pietarissa olisi tarkoitus laskea vesille suuri ydinkäyttöinen jäänmurtaja Chukotka lähteestä riippuen joko huomenna tai viikon päästä; joissain yhteyksissä on uutisoitu viikon viivästyksestä (edit: venäläinen Paluba-uutissivusto vahvistaa viivästyksen).

Chukotka laskettiin vesille tänään.

The Barents Observer: With flags of occupied Ukrainian regions on its bow, Putin's newest icebreaker is put on the water

Vajaat kaksi vuotta sitten vesille lasketun Yakutiyan valmiusasteeksi ilmoitetaan yli 95 %. Alus on tarkoitus luovuttaa tämän vuoden puolella.

Sudostroenie: Готовность атомного ледокола "Якутия" превышает 95% (Google-käännös: Nuclear icebreaker Yakutia is over 95% ready)

Edellä mainittujen lisäksi rakenteilla on myös isänmaallisesti nimetty Leningrad ja tilauskirjassa Stalingrad. Näin ollen vuoteen 2030 mennessä Helsingin telakankin vuosia omistanut United Shipbuilding Corporation (USC) odottaa toimittavansa yhteensä seitsemän Projekti 22220 -tyyppistä ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.

Sudostroenie: До 2030 года ОСК рассчитывает сдать семь универсальных атомных ледоколов проекта 22220 (Google-käännös: By 2030, USC expects to deliver seven universal nuclear icebreakers of Project 22220)

Zvezdan telakan, josta minäkin olen tässä viestiketjussa toisinaan kirjoitellut, taas odotetaan toimittavan vuoteen 2037 mennessä yhteensä 92 jäävahvistettua alusta Koillisväylälle. Telakan tilauskirjassa on tällä hetkellä kolmattakymmentä alusta, mutta reilun yhdeksän vuoden aikana on valmistunut vain viisi Aframax-kokoista öljytankkeria, jotka telakka rakensi yhteistyössä eteläkorealaisen Hyundain kanssa. Syyskuussa 2015 tilattujen offshore-jäänmurtajien piti valmistua jo vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Jää siis nähtäväksi, mitä työvoimapulasta kärsivä ja pakotteiden kohteena oleva telakka lopulta saa aikaiseksi. Jutussa mainitaan myös neljä dieseljäänmurtajaa, jotka Intia on jo julistanut rakentavansa.

Sudostroenie: План загрузки верфи "Звезда" до 2037 года предусматривает постройку 92 грузовых судов ледового класса (Google-käännös: The Zvezda shipyard's loading plan until 2037 provides for the construction of 92 ice-class cargo ships)

Länsimediassa melkoisesti huomiota saaneen taistelujäänmurtaja jäätämurtava ulkovartiolaiva Ivan Papaninin toimitus Venäjän laivastolle siirtyy kesälle 2025. Alukselle tehdään jääkokeet Frans Josefin maalla ennen luovutusta. Alus tilattiin pietarilaiselta Amiraliteetin telakalta vuonna 2016 ja on lähti ensimmäiselle merikoeajolle tämän vuoden kesäkuussa. Telakalla on rakenteilla myös toinen vastaava alus ja lisäksi Viipurin telakka rakentaa kahta samantyyppistä alusta Venäjän rajavartiolaitokselle.

Sudostroenie: Патрульный корабль ледового класса "Иван Папанин" планируют сдать летом 2025 года (Google-käännös: Ice-class patrol ship Ivan Papanin is scheduled to be delivered in the summer of 2025

edit: ...ja juuri saamamme tiedon mukaan neuvottelut Zvezdan suurtelakan yhdistämisestä United Shipbuilding Corporationiin on aloitettu. Viktor Chernomyrdiniä mukaillen "Ihan sama, mitä me teemme, lopputulos muistuttaa aina joko Neuvostoliiton kommunistista puoluetta tai Kalashnikov-kivääriä".

PortNews: Роснефть и ВТБ приступили к переговорам о вхождении ССК «Звезда» в Объединенную судостроительную корпорацию (Google-käännös: Rosneft and VTB have begun negotiations on the entry of Zvezda Shipbuilding Complex into the United Shipbuilding Corporation)

edit: ...ja kun tässä viestissä on noita Venäjän uutisia, niin kerrottakoot myös, että Ivan Papaninin sisaralus Nikolay Zubov laskettaneen vesille tammikuussa. Aluksen köli on laskettu marraskuussa 2019 ja sen piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan valmistua tänä vuonna.

Sudostroenie: Патрульный корабль "Николай Зубов" спустят на воду в январе 2025 года (Google-käännös: Patrol ship "Nikolay Zubov" to be launched in January 2025)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Hesari uutisoi tänään, että ICE Pact -yhteistyöhimmelin yhteisymmärryspöytäkirja (Memorandum of Understanding; MoU) allekirjoitetaan ensi viikolla. Konkreettisesti toteutettavista hankeista sovitaan sitten mahdollisesti ensi vuonna.

HS: Jäänmurtajayhteistyö USA:n ja Kanadan kanssa etenee – uusi sopimus allekirjoitetaan ensi viikolla
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#843
Välillä asiaa Ruotsistakin, nimittäin Sjöfartsverketin kotisivuilla on kattava reportaasi Atlen viime kesän telakoinnista painottaen sitä, että vanhassa laivassa on todella paljon korjattavaa, sekä paljon varaosia pitää valmistaa nykyään varta vasten erikoistyönä. Atlella oli myös viime jäätalvena ilmennyt koneongelmia, joita korjattiin telakoinnin jälkeen Uddevallassa.

https://sjofartsverket.se/sv/om-sjofartsverket/nyheter-och-press/reportage/det-har-gjorde-50-ariga-atle-i-sommar/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kai Heino

Ruotsin jäänmurtajat ovat vanhempia kuin Suomen.
Oden 1988
Atle-klass 1974-1977
Ale 1973
Joitakin vuokramurtajiakin on kokeiltu.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 11.11.2024, 19:38:41 Ruotsin jäänmurtajat ovat vanhempia kuin Suomen.
Oden 1988
Atle-klass 1974-1977
Ale 1973
Joitakin vuokramurtajiakin on kokeiltu.

+ Idun 2006

Ilves Valta

Ja miten sen nyt ottaa, suomalaisista murtajista noita Kain mainisemia uudempia ovat vain Fennica, Nordica ja Polaris. Ja toisaalta Voima on ruotsalaisia vanhempi (vaikka toki vahvasti uudistettu 70-luvulla). Ei Suomellakaan ole hirveästi varaa henkseleitä jäänmurtajalaivaston uutuudella paukutella.

Tuomas Romu

ICE Pact -yhteysymmärryspöytäkirja tosiaan allekirjoitetaan tänään. Tilaisuutta voi seurata livenä jenkkihallinnon sivuilta puoli kuuden maissa Suomen aikaa:

Homeland Security LIVE: Canada, Finland, and the United States Sign MOU to Build Arctic and Polar Icebreakers

Presidentti Alexander Stubb on jo ehtinyt soitella Trumpin kanssa ja keskustella jäänmurtajista:

Eye on the Arctic: Icebreaker cooperation with U.S.-Canada among topics in Finland's prez, Trump call

Jenkkien jäänmurtajaprojekteista kirjoittava Peter Rybski on taustoittanut tuoreimmassa blogitekstissään Trumpin edellisen kauden tapahtumia ja pyrkimystä hankkia Suomesta jäänmurtajia:

Sixty Degrees North: What a Second Trump Administration Might Mean for Icebreakers

Wilson Center taas on julkaissut laajan joskin paikoin pikkuvirheitä ja epäjohdonmukaisuuksia sisältävän artikkelin "jäänmurtamisen suurvallasta":

Icebreaking Explained – Finland: Europe's Icebreaker Superpower

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 11.11.2024, 19:38:41 Joitakin vuokramurtajiakin on kokeiltu.

Ruotsin 2000-luvun "jäänmurtajahankinta" tosiaan toteutui kolmena pienehkönä monitoimimurtajana, joita Viking Supply Ships käytti kesäkaudella muihin tehtäviin. Kovempina jäätalvina alusten jäänmurtokyky ei kuitenkaan ollut riittävä; esimerkiksi kovana jäätalvena 2010 kaksi sarjan "jäänmurtajaa" juuttui jäihin yhdessä autolauttojen kanssa Tukholman ulkosaaristossa. Ennen kuin paikalle saatiin Atle-luokan "oikea" jäänmurtaja, Amorella ja Finnfellow olivat ehtineet ajautua yhteen. Olosuhteista on varsin kuvaava video YouTubessa (alla). Itsekin osallistuin myöhemmin Amorellan peltivaurioiden korjaamiseen Turussa. Muutamaa vuotta myöhemmin Ruotsi ei enää uusinut alusten rahtaussopimusta ja aluskolmikko myytiin sittemmin Kanadaan jossa ne murtavat jäätä nykyään rannikkovartioston väreissä.

Viime talvena Ruotsi rahtasi Viking Supply Shipsiltä jäävahvistetun ankkurinkäsittelyhinaaja-huoltoalus Brage Vikingin, joka on siinä mielessä poikkeuksellinen, että sillä on keulabulbi. Alus pärjäsi kuitenkin kuulemma suhteellisen hyvin jään reunaan muodostuvassa sohjovyössä, jossa jäätä ei tarvitse varsinaisesti murtaa.

All information and details given in good faith but not guaranteed!