Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.07.2009, 21:03:39

« edellinen - seuraava »

Sven Liljeström

Turha sitä Kalypsoa on surra kuten viime talven lumia, mutta asioita on niin helppo katsoa katsomosta
käsin etenkin jälkeenpäin.
Varustamoja on erilaisia.
Jos varustamo seitsemässä vuodessa sai Athenan - siis ennen DFDS:lle myyntiä - aluksen täällä mainittuun
kuntoon, niin Kalypson tila lienee siis vielä pahempi, koska pitkälti on ollut makuutettuna.
Vaikuttaisi siltä, että aluksilla on vain tapana seilata, eikä siis mitään korjata, vaan ruvetaan rikkomaan jotain
muuta.
Päämääränä on koko ajan se, että alus lopuksi myydään kilohinnalla pois.
Jäävahvistetuilla, asianmukaisesti kunnossapidetyillä laivoilla 40 vuoden ikä ei ole mikään ihme, joku on
päässyt 50 vuotiaaksikin.
Esimerkiksi voisi ottaa lähes minkä tahansa 1970-luvun jälkeen skandinaaviselle varustamolle valmistuneen
laivan, jotka jatkavat liikennöintiään ylimaalauksen jälkeen lämpimissä vesissä "uusina laivoina" tuosta vaan.

Petri Nummijoki

Kalypsoa on täällä kehuttu joissain keskusteluissa erityisen onnistuneeksi lautaksi mutta ei se tainnut tässä tapauksessa konkretisoitua ainakaan käyttöiän muodossa. Jos romutusaikeet toteutuvat niin Kalypsosta taitaa tulla ensimmäinen kokonaan poistunut 80- ja 90-lukujen Ruotsinlaiva, jos onnettomuuksien vuoksi ennen aikojaan menetetyt (Viking Saga, Viking Sally, Birka Princess) jätetään pois laskuista.

Jari Rautiainen

Kalypson beaching-videoita näyttää nyt olevan youtubessa alan port official -kanavalla.

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 05.05.2022, 10:41:45
Kalypsoa on täällä kehuttu joissain keskusteluissa erityisen onnistuneeksi lautaksi mutta ei se tainnut tässä tapauksessa konkretisoitua ainakaan käyttöiän muodossa. Jos romutusaikeet toteutuvat niin Kalypsosta taitaa tulla ensimmäinen kokonaan poistunut 80- ja 90-lukujen Ruotsinlaiva, jos onnettomuuksien vuoksi ennen aikojaan menetetyt (Viking Saga, Viking Sally, Birka Princess) jätetään pois laskuista.
Käyttöiän lyhyyden syy ei tosin ollut laivan alkuperäisessä asussa vaan siinä, että se mentiin muuttamaan 1994 risteilyalukseksi mutta pidettiin lauttatason hytit. Muutostyöt olivat niin isoja, ettei laivaa kannattanut enää muuttaa takaisin lautaksi, mutta niin pieniä ettei se sopinut juuri muuhun kuin Kauko-idän kasinoristeilytoimintaan. Jos laiva olisi Sliten konkurssin jälkeen myyty jollekin toiselle lauttaoperaattorille (muistelisin useamman firman sitä tavoitelleen), olisi se mitä todennäköisimmin edelleen liikenteessä sisarensa Pearl Seawaysin tapaan.

Jari Rautiainen

Onko noista muutoksista jossain tietoa? Mitä kaikkea tehtiin?

Mikko-Oskari Koski

Jos en ihan väärin muista, muutostyöt (ainakin osittain) tehtiin Raumalla. Rakenteellisestihan laivaan värkättiin kiinteitä asioita autokannelle, eipä juuri muuta -hytti- ja ravintolasektorinsa osaltahan se oli suhteellisen uusi ja hyväkuntoinen, vain kolme ja puoli vuotta liikennöinyt (tosin rankassa ja kuluttavassa käytössä, mutta myös hyvin hoidettuna).
Nordbankenin olisi tietenkin pitänyt huutokaupan yhteydessä ilmaista, että alukset myydään vain sellaiseen käyttöön, mihin ne oli rakennettukin, mutta se olisi ollut ristiriidassa konkurssiin johtaneiden perusteiden kanssa -pankkihan katsoi Suomen ja Ruotsin välillä olevan Sliten verran ylikapasiteettiä, eikä ollut siinä täysin väärässäkään. Tosin sekä Siljalla että SF:llä (sekä kuten mainittua muutamilla muillakin lauttafirmoilla) oli intressejä ainakin Kalypson suhteen.

Itse pidän Kalypsoa edelleen kaikkien aikojen onnistuneimpana varta vasten Turun ja Tukholman välille suunniteltuna aluksena. Se oli mitoitettu Ahvenanmaan saariston kapeiden väylien silloisten maksimimittojen mukaan ja sen kapasiteetti oli linjan keskimääräisiin volyymeihin nähden juuri passeli. Ja kun se tällä linjalla pärjäsi, se olisi pärjännyt muuallakin, risteilypainotteisena lauttana.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

Itsehän jätin Kalypsolle nuorempana pari maitohammasta. Ensimmäisen kolautin yläpunkan kaiteeseen ja toinen irtosi kun imeskelin vessassa keittiöstä haettuja jääpaloja verenvuodon tyrehdyttämiseksi.

Muistoja, muistoja... ;D
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sven Liljeström

Fakta om fartyg kertoo, että Kalypso on myyty romuksi heinäkuun lopulla.

Jari Rautiainen


Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.08.2022, 12:04:45
Nordbankenin olisi tietenkin pitänyt huutokaupan yhteydessä ilmaista, että alukset myydään vain sellaiseen käyttöön, mihin ne oli rakennettukin, mutta se olisi ollut ristiriidassa konkurssiin johtaneiden perusteiden kanssa -pankkihan katsoi Suomen ja Ruotsin välillä olevan Sliten verran ylikapasiteettiä, eikä ollut siinä täysin väärässäkään. Tosin sekä Siljalla että SF:llä (sekä kuten mainittua muutamilla muillakin lauttafirmoilla) oli intressejä ainakin Kalypson suhteen.

Vaikka Viking Linen historiikissä meinataankin, että alus olisi pitänyt myydä alennuksella heille työpaikkojen säilyttämisen nimissä niin eihän sellaisesta huolehtiminen voi olla pesänhoitajan tehtävä vaan hän ajaa velkojien etua. Joko Sliteä ei olisi saanut päästää maksukyvyttömyyteen asti tai sitten lauttafirmojen olisi pitänyt tehdä Sliten aluksista parhaimmat tarjoukset.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 06.08.2022, 22:50:40 Joko Sliteä ei olisi saanut päästää maksukyvyttömyyteen asti tai sitten lauttafirmojen olisi pitänyt tehdä Sliten aluksista parhaimmat tarjoukset.

SF Linella oli mahdollisuus tehdä kummatkin, muttei tehnyt kumpaakaan.
SF olisi voinut ostaa Europan, joka suoraan telakalta tai jollakin sopimuksella Sliteltä. Sama tietenkin muiden laivojen kanssa, ostaa tai vuokrata Sliteltä. Mutta oli myös SF:n intresseissä saada Slite konkurssiin, koska kuten tunnettua, sillä tavalla se sai koko Viking Linen haltuunsa.

Ilmeisesti SF:llä olisi ollut myös mahdollisuus ostaa Sliten laivat konkurssipesästä ilman huutokauppaa, mutta kovaan hintaan. Laskivat, että huutokaupasta saa halvemmalla, mutta eivät ottaneet huomioon yllätystarjouksia Aasiasta. Niihin liittyen on tietenkin huhuja, kuten että aasialaisille olisi tarkoituksella vuodettu muiden tarjoukset, jotta voivat tehdä hieman korkeammat ja näin alukset saadaan pois Itämereltä.

Pointti kuitenkin on se, että oli ainakin kolme kohtaa sen aikaisessa historiassa, joissa SF olisi halutessaan voinut pitää alukset Vikingin väreissä, jos vain olisi halunnut maksaa niistä.
SF:n näkökulmasta tietysti asiat kääntyivät ihan hyvin, kun saivat Gabriellan kilpailijalta halvalla.

Lasse Mäkinen

#26
Facebookin Ship Breaking ryhmässä on mielenkiintoinen kuvasarja Star Piscesilta kuvattuna Alangissa.

https://www.facebook.com/groups/shipbreaking/permalink/10161511738328943/?app=fbl

Ei vaadi kirjautumista Facebookiin.

Mikko-Oskari Koski

Kalypsoon liittyviä muistoja on tässä foorumissa julkaistu aiemminkin, ehkäpä nyt voisi olla aika vilkaista niitäkin, kun ei toiste ole aina kovin viisasta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=2716.0

Myös Slite-varustamon konkurssiasioista täällä on käyty pohdintaa, jossa saattaa olla useammassakin näkemyksessä ainakin osa totuutta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=7708.0

Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2022, 23:38:58
Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.

Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä. Tai jos puhutaan kehityskulusta, jossa Viking Line nousi 70- ja 80-lukujen johtavaksi varustamoksi kuljetusmääriltään niin siinä Slite oli Viking Linen kolmesta osakasvarustamosta pienin toimija. 80- ja 90-lukujen taitteen uudisrakennusohjelmassa Sliten Athena, Kalypso ja Europa olivat kyllä paljon kunnianhimoisempi hanke, kuin SF Linen Amorella, Isabella ja Cinderella. Koska Slite kuitenkin haukkasi tässä liian suuresta kakusta (tietysti huonoa tuuria oli mukana) niin en katsoisi tämän yksinään korottavan Sliteä muiden yläpuolelle.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 09.08.2022, 18:00:10
Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä.

Kyllähän Slitellä oli omat hyvät hetkensä, etenkin 70-luvun ja 90-luvun alussa.
Erityisesti Apollohan oli superonnistunut konsepti, joka aloitti yhdeksän laivan sarjan ja itse Apollokin oli liikenteessä melkein 50 vuotta. Alkuperäinen poikkeava piippuväristykin kopioitiin alkuvuosiksi Gabriellaan. Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin. Europa on sitten joko onnistunut tai vähemmän onnistunut, riippuen siitä katsooko asiaa matkustajan näkökulmasta vai laivan outojen mittasuhteiden ja tilaratkaisujen aiheuttamien ongelmien näkökulmasta.

Mutta siinä noiden välissähän Slite oli kyllä aika hukassa 70-80 -lukujen taitteessa. Diana II oli monista eri suunnitteluvirheistä kärsivä alus ja ainoa oma uudisrakennus pitkään aikaan. Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta. Ja sitten tietysti Ruotsista tehtiin vuorokauden risteilyjä kilpailijan vanhalla entisellä höyrylaivalla.
Eli ei ainakaan noita vuosia tosiaan voi kovin edelläkävijän roolina pitää.