Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)

Aloittaja Markus Myllymäki, 25.11.2010, 15:26:15

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

TS aiheesta:

http://www.ts.fi/online/talous/180662.html

Toivottavasti realisoituvat tilaukset pian, vaikka taitaa kulua tilauksesta vuoden verran ennen rakentamisen alkua.

Toisaalta telakka ilman lohkohallia on kuin...

Lohkot Venäjältä? Vai aloitetaanko lohkotuotanto uudestaan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Malinen

Turusta, Raumalta?, ja Ranskastahan noita on tuotu. Norilsky oli Saksalaista tuotantoa melkein kokonaan. Turun kapasiteetti pitäisi kai yksistään riittää pitkälle.

Mika Mattila

Hernesaaren lohkotuotannon käynnistäminen uudestaan ei olis mikään ihme...

Raine Taponen

#33
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 10.12.2010, 22:49:46

TS aiheesta: http://www.ts.fi/online/talous/180662.html
Toivottavasti realisoituvat tilaukset pian, vaikka taitaa kulua tilauksesta vuoden verran ennen rakentamisen alkua.
Toisaalta telakka ilman lohkohallia on kuin...
Lohkot Venäjältä? Vai aloitetaanko lohkotuotanto uudestaan?


Ehkä sittenkin, venäläiset heittivät pelastusrenkaan Suomen meriteollisuudelle ja sen sidosryhmille.

Lainaus: ote TS:n 10.12.2010 olevasta kirjoituksesta oheisena:

– Helsingin kokoinen telakka työllistää vuodessa parhaimmillaan sellaisen tuhat miestyövuotta, kun telakka on täydessä kuormassa ja aktiviteetissa. Kyllä puhutaan merkittävästä muutoksesta, kun verrataan siihen, että Helsingin telakka on tällä hetkellä tyhjä, Heikinheimo kuvailee.

Venäläismedian julkaisemien tietojen mukaan OSK ostaa Helsingin telakasta 50 prosenttia 150 miljoonan euron kauppahinnalla. Heikinheimo ei halunnut kommentoida kauppahintaa tai kaupan ehtoja.

Venäläisiä kiinnostaa erityisesti suomalaisten osaaminen arktisen alueen alusten ja jäänmurtajien rakentamisessa. Kaupan taustalla on Venäjän tavoite kehittää arktista laivastoaan vuoteen 2020 mennessä.


(USC) OSK=Venäjän valtion telakkayhtiö "United Shipbuilding Corporation".

Tulevan tilauskannan vaikutus on peräti laskettu vuodelle 2020, millä on toteutuessaan myös suuri työlistävä vaikutus sidosryhmiin (alihankinnat).

Terveisin R.T  
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Petri Moilanen

On kyllä aivan käsittämättömiä noi ihmisten mielipiteet kun niitä on asiasta lueskellut mm. kauppalehden ja taloussanomien sivuilta..  :o

Helsingin telakka on ollut jo niin pitkään (varmaan 90-luvun alusta asti..) lopettamisuhan alla että kaikki työt mitä sinne saadaan millä omistuspohjalla tahansa on pelkkää plussaa.. korealaisten (tai norskienkaan) omistuksessa Helsingille on ollut vaikea löytää omaa paikkaa yhtiöiden muiden telakoiden joukossa.. Suomen telakoiden joukossa Helsinki on ollut se minkä olen odottanut lopettavan ehdottomasti ensimmäisenä jos joku lopetetaan.. Tietoa ja taitoa Helsingin telakalta löytyy varmasti riittävästi, jos nyt saataisiin oikealla omistuspohjalla myös tilauksia sisään.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Mattila - 11.12.2010, 08:57:49
Hernesaaren lohkotuotannon käynnistäminen uudestaan ei olis mikään ihme...

Olis pienoinen ihme. En tiedä onko tilat jo muussa käytössä, mutta koneet on viety veks samoihin aikoihin kun Turun lohkotehtaaseen investoitiin.

Toisaalta koko Hietalahden telakan toiminnan jatkuminen on mulle pienoinen ihme joten jälleen kerran nähtiin, että varmaa on vasta sitten kun on varmaa...

Toni Redsven

Kyllähän tässä on tuttujen kanssa spekuloitu että kun telakka alue rakennetaan täyteen varmasi hulppeita asuntoja niin pitää toivoa että on voittanut lotossa että saa sieltä kattohuoneiston, 2 kerroksessa... Nyt viimeistään hävisi tarve lottovoitolle kun ei ole enää mitään mihin sen tuhlaisi, vaikka ei sillä parempi näin.

Mika Mattila

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 11.12.2010, 18:05:44
Olis pienoinen ihme. En tiedä onko tilat jo muussa käytössä, mutta koneet on viety veks samoihin aikoihin kun Turun lohkotehtaaseen investoitiin.

Toisaalta koko Hietalahden telakan toiminnan jatkuminen on mulle pienoinen ihme joten jälleen kerran nähtiin, että varmaa on vasta sitten kun on varmaa...

Kaikki koneet vietiin aikoinaan turkuun... ne laitteet olivat kumminkin jo vanhoja vaikkakin toimivia! Nyt olis aika pitää puheistaan kiinni mitä oli aikoinaan tullut luvattua eli jos tulee paljon tilauksia niin uudet koneet hernesaaren ja lohkotuotanto käyntiin!! :)

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Mattila - 11.12.2010, 19:27:09
Kaikki koneet vietiin aikoinaan turkuun... ne laitteet olivat kumminkin jo vanhoja vaikkakin toimivia! Nyt olis aika pitää puheistaan kiinni mitä oli aikoinaan tullut luvattua eli jos tulee paljon tilauksia niin uudet koneet hernesaaren ja lohkotuotanto käyntiin!! :)

Telakka lähti osuusomistajaksi Meriauran Auraan, joka on rakennettu erityisesti lohkokuljetuksia varten. Joten ainakin joskus suht vakavasti asiaa funtsattu.

Mika Mattila

Helsingin telakan pahinpia mokia on ollut aikoinaan hernesaaren lopettaminen!! Sen takia on menetetty monta tilausta ja jopa risteilijä tilauksia on siirtynyt muualle!

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Mattila - 12.12.2010, 12:31:49
Helsingin telakan pahinpia mokia on ollut aikoinaan hernesaaren lopettaminen!! Sen takia on menetetty monta tilausta ja jopa risteilijä tilauksia on siirtynyt muualle!

Mihinkä tämä perustuu? Väliäkö sillä on onko ne lohkot tehty Turussa vai Helsingissä?

Ari Leskinen

Risteilijöiden lohkot tuotiin Itämeren alueen eri telakoilta proomukuljetuksina. Raumaltakin oli lähes säännöllinen liikenne Hernesaareen parin vuoden ajan. Paikalliset telakkapomot manasivat silloin lohkohallin lopettamista ja golfkentän sijoittamista tyhjään halliin.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Mika Mattila

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 12.12.2010, 13:27:11
Mihinkä tämä perustuu? Väliäkö sillä on onko ne lohkot tehty Turussa vai Helsingissä?

Helsinki menetti monta tilausta kun lohkotuotantoa ei enää ollut!! Lohkoja ei voitu toimittaa sillä aika taululla turusta Mitä tilaaja olis halunnut!!!Turun lohko tuotanto oli jo ihan täyteen puukattu!!! Kyllä sillä olis ollut suuri merkitys jos lohkoja olis vielä tehty helsingissä!! Kyllä jälkeen päin monet isot telakka pamput sanoivat että Elorannan aikaan saannos oli todella väärä veto!!

Tuomas Romu

http://www.talouselama.fi/uutiset/telakkakriisi+levisi+helsinkiin+ytneuvottelut+alkoivat/a2170587

LainaaSuomen telakkakriisi leviää telakkateollisuuden vahvimpana lenkkinä pidettyyn Helsingin telakkaan, jota pyörittää STX:n ja Venäjän valtiollisen telakkayhtiön puoliksi omistama Arctech Helsinki Shipyard Oy.Toimitusjohtaja Esko Mustamäki kertoo, että yhtiö on aloittanut koko telakkaa koskevat yt-neuvottelut lomautuksista.

Arctech työllistää tällä hetkellä noin 400 henkeä. Mustamäki ei kerro tarkemmin, kuinka suurta osaa telakan väestä lomautukset koskevat, mutta kyse on merkittävästä määrästä.

Artikkeli valottaa myös hieman taustoja sille, miksi Venäjän jäänmurtajamarkkinoista ei tullutkaan jättiristeilijöiden kaltaista menestystarinaa ainakaan sillä aikataululla, mitä alun perin toivottiin.

Arctechilla taitaa edelleen olla lukumäärällisesti paksuin tilauskirja - yksi alus rakenteilla ja kaksi tilattuna - mutta pieniähän nuo jäänmurtajat ovat verrattuna vaikkapa Turussa rakennettaviin TUIn risteilijöihin. Toivottavasti telakka nyt ei vain kippaisi ennen kuin valtio tilaa uuden jäänmurtajan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Technipin omistama Mäntyluodon telakka lienee ainoa YT-neuvotteluilta välttynyt. Ranskalaisomistaja lienee sille "siunaukseksi".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama