Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 25.05.2011, 21:23:53
Nettisivut ovat edelleen kuin 2000-luvun alusta, mutta esimerkiksi nyt televisiossa pyörivä mainoskampanja on jotain paljon parempaa, mitä aikaisemmin.

Tähän on tulossa muutos, sillä Viking Linen verkkosivuilla tehdään suuri uudistus, pohjatyöt on tehty ja yhteistyökumppani on valittu. Syksyllä pitäisi olla valmista.

Kysyin Viking Linelta verkkosivuista ja sain lähes heti vastauksen.
Hieno homma kun saadaan uudet sivut.  :thumb:

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 31.05.2011, 21:20:47
Voisihan niitä lippujenkin hintoja nostaa, mutta jengi on tuttunut puoli-ilmaisiin risteilyihin...

No tämä olis just sitä bisneksen järkeistämistä että yritetään hivuttaa hintoja ylös.
Perämies on erämies.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.06.2011, 14:41:57
olisi sellaisessa tilanteessa syytä ottaa oppia Leninistä,

Tätähän kovasti yritettiin ja luojan kiitos ei onnistunut.

Lainaa
Jutta Urpilaisen työ hallituksen muodostajana ei tosin tule olemaan yhtään sen helpompi.

Koitetaan nyt pysyä jollain tavalla asialinjalla tämäniltaiset tapahtumatkin huomioiden.

Lainaa
parempi on vaatia liikkeelle lähtevältä alukselta täysi kuorma ja maksattaa sakkoja tyhjästä kapasiteetistä.

Markkinataloudessa on syytä antaa varustamojen itse päättää miten omaa tonnistoaan parhaaksi tai pahimmaksi katsovat käyttää. Tuo idea on muutenkin aivan älytön jos laiva sitten kulkee ehkä-kenties-jos tyylillä eikä aikatauluja siis ole ei toiminnalle voi edustaa pierua pidempää kestoaikaa.
Perämies on erämies.

Repe

Lainaus käyttäjältä: Karo Suopuro - 01.06.2011, 16:17:07
Tähän on tulossa muutos, sillä Viking Linen verkkosivuilla tehdään suuri uudistus, pohjatyöt on tehty ja yhteistyökumppani on valittu. Syksyllä pitäisi olla valmista.

Kysyin Viking Linelta verkkosivuista ja sain lähes heti vastauksen.
Hieno homma kun saadaan uudet sivut.  :thumb:

Uh, nyt kyllä vähän pelottaa Vikingin mainion nettivarausjärjestelmän puolesta! Yksinkertainen, jossa saa tehtyä melkeinpä kaiken. Tietysti esim pöydän valitsemisen ruokavarauksessa voisi lisätä, mutta ei kauheaa jos tulee samanlainen erilaisia turhia tuotteita tyrkyttävä Tallink-Silja järjestelmä, jossa lopullinen hintakin selviää monen monen vaiheen jälkeen.

Muilta osin - saa jo uudistuakkin :)

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 01.06.2011, 22:41:37
Uh, nyt kyllä vähän pelottaa Vikingin mainion nettivarausjärjestelmän puolesta! Yksinkertainen, jossa saa tehtyä melkeinpä kaiken. Tietysti esim pöydän valitsemisen ruokavarauksessa voisi lisätä, mutta ei kauheaa jos tulee samanlainen erilaisia turhia tuotteita tyrkyttävä Tallink-Silja järjestelmä, jossa lopullinen hintakin selviää monen monen vaiheen jälkeen.

Muilta osin - saa jo uudistuakkin :)
Et ole hetkeen tainnut varata matkaa TallinkSiljalta kun sieltä pääsee maksamaan heti kun olet syöttänyt reitin, lähdön, matkustajat ja hytit. Kokeile vaikka. Ja mites tämä taas liittyi aiheeseen Viking muuttaa kurssiaan?

Repe

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 02.06.2011, 11:10:09
Et ole hetkeen tainnut varata matkaa TallinkSiljalta kun sieltä pääsee maksamaan heti kun olet syöttänyt reitin, lähdön, matkustajat ja hytit. Kokeile vaikka. Ja mites tämä taas liittyi aiheeseen Viking muuttaa kurssiaan?

Liittyy lainaamani viestin kautta, eli siihen että Viking aikoo uudistua uudistamalla nettisivujaan.  ;)

Viime syksynä varailin viimeksi Siljan matkaa, mutta aattelinpa nyt tarkistaa etten puhu viime syksyisestä tilanteesta  :P. Ja tosiaan, hyödyllisen pikakelauslinkin ovat lisänneet! :) .

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 01.06.2011, 22:41:37
Uh, nyt kyllä vähän pelottaa Vikingin mainion nettivarausjärjestelmän puolesta! Yksinkertainen, jossa saa tehtyä melkeinpä kaiken.
---
Muilta osin - saa jo uudistuakkin :)
Verkkosivut ja varausjärjestelmä ovat kaksi erillistä kokonaisuutta. Varausjärjestelmäähän käytetään myös muualta kuin yksityishenkilöiden toimesta nettisivujen kautta (tai näin ainakin olen ymmärtänyt). Verkkosivujen muuttaminen tuskin vaikuttaa muuhun kuin varausjärjestelmän ulkonäköön nettisivujen kautta varattaessa.

Joni Huopana

Joo, tosi on. Yksi itse varausjärjestelmän puute on, että toisin kuin kilpailijalla, meikäläinen ei voi varata invahyttiä sieltä suoraan.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 01.06.2011, 22:30:53
Markkinataloudessa on syytä antaa varustamojen itse päättää miten omaa tonnistoaan parhaaksi tai pahimmaksi katsovat käyttää. Tuo idea on muutenkin aivan älytön jos laiva sitten kulkee ehkä-kenties-jos tyylillä eikä aikatauluja siis ole ei toiminnalle voi edustaa pierua pidempää kestoaikaa.

Markkinataloudessa epäilemättä ensisijainen tavoite on minimoida tappiot ja maksimoida mahdolliset voitot. Tältä pohjalta löysien vuorojen poistaminen olisi ensimmäisiä toimenpiteitä. Se kyllä edellyttäisi Vikingiltä, Tallinkilta ja Finnlinesilta sen verran yhteistä koodausta, että katsottaisiin, minkä firman laiva minäkin päivänä jättää minkäkin vuoron väliin. Uskallan väittää tuollaista yhteistyöhalukkuutta kaikilta kolmelta ainakin tiettyyn pisteeseen asti jopa löytyvän.
Thor Viking-suunnitelma (siis lainauksessa viitattu "tuo idea") -60-luvultahan olisi ollut sellainen "kun kuorma on täysi, eiku menox"-tyyppinen. Eihän sitä koskaan päästy kokeilemaan. Luultavasti se ei niin pitkällä matkalla, mistä Vikingin reittien kohdalla on kyse, voisi toimiakaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 04.06.2011, 17:07:42
Joo, tosi on. Yksi itse varausjärjestelmän puute on, että toisin kuin kilpailijalla, meikäläinen ei voi varata invahyttiä sieltä suoraan.

Toiveitahan voi aina esittää ja ainakin Gabriellalla ne toteutetaan, jos toive ei ole täysin mahdoton. Esim. B4L ja allergiahytti vierekkäin. Ja silloinkin se B4L-hytti laitetaan niin lähelle allergiahyttiä kuin mahdollista.
Muista laivoista en ole varma.

Mikko-Oskari Koski

Äskettäiset sesonkien ulkopuoliset kokemukseni Vikingiltä -viimeksi perjantaina 2.9.TKU-MHQ Amorellalla- osoittavat, että selkeää jakoa matka- ja risteilylaivoihin varustamon totisesti olisi tehtävä. Amorella ei missään tapauksessa voi jäädä uudisaluksen kaveriksi, koska se on siihen runsaahkon hyttikapasiteettinsä takia "ihan liian risteilijä". Pokaa ei tule Turusta sikamaisen aamuherätyksen takia eikä Tukholmasta, koska risteilyt myydään/jaetaan mieluummin paremmalla aikataululla ajavalle Cinderellalle.
Vikingin on siis todella syytä muuttaa kurssinsa sellaiseksi, että uuden risteilyvetoisen aluksen rinnalle kehitettävä tuote palvelee ensisijaisesti tarvematkustajia niin Suomen, Ahvenanmaan kuin Ruotsinkin liikenteessä. XPRS olisi tuohon sopivin alus, koska uutta ei kannata tehdä ja Amorella kuitenkin voisi toimia hetken HEL-TLL-reitillä melkein nykyaikataulun mukaan. On se kuitenkin XPRSia mukavampi täytenä.

Matkustajamäärien kehitys-keskustelussa puhuttuihin teemoihin viitaten sanoisin, että vaikka Viking ei isoja muutoksia aluksissaan tekisikään, niiden toimenkuvissa saattaa tapahtua hyvinkin dramaattisia muutoksia varsin pienelläkin varoitusajalla, säädöllä yms. Tässä kohden ei ehkä edes kannata puhua siitä, missä määrin muutokset vaikuttavat tai vaikuttuvat Tallinkin, Finnlinesin tai Eckerö/Birkan mahdollisista vastaavista, sillä Vikingillä on ihan varmasti ongelmia ilman  niidenkin pähkäilyjä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.09.2011, 00:35:25
XPRS olisi tuohon sopivin alus, koska uutta ei kannata tehdä ja Amorella kuitenkin voisi toimia hetken HEL-TLL-reitillä melkein nykyaikataulun mukaan. On se kuitenkin XPRSia mukavampi täytenä.
No huh huh. Ei Amorella ole mikään lyhyen liikenteen risteilijä. Viking huomasi jo 90-luvulla ettei ´´Amorella-tyypin´´alukset sovellu Tallinnan risteilyliikenteeseen, kun Isabella oli Tallinnan-reitillä. Mutta kannatan silti lämpimästi jonkun aluksen asettamista tai vaikka vuokraamista Tallinnan liikenteeseen, että päästäisiin kunnolla tappelemaan Suomenlahden markkinajohtajan asemasta.

Minä asettelisin alukset näin:
Amorella & Mariella: Turku-Tukholma
Cinderella & Newbuilding: Helsinki-Tukholma
XPRS: Helsinki-Tallinna
Rosella: Maarianhamina-Kapellskär

Isabellalle ja Gabriellalle keksittäisiin joku uusi reitti.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Gallet

Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 15.09.2011, 18:36:33
Minä asettelisin alukset näin:
Amorella & Mariella: Turku-Tukholma
Cinderella & Newbuilding: Helsinki-Tukholma
XPRS: Helsinki-Tallinna
Rosella: Maarianhamina-Kapellskär

Millä perusteella olisit vaihtamassa Mariellan ja uudisrakennuksen reittejä? -Ja siirtämässä sintun helsinkiin?

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 15.09.2011, 18:36:33

Minä asettelisin alukset näin:
Amorella & Mariella: Turku-Tukholma
Cinderella & Newbuilding: Helsinki-Tukholma
XPRS: Helsinki-Tallinna
Rosella: Maarianhamina-Kapellskär


Minusta ainakin tuo Cinderella & Newbuilding vastaan Siljan Symppa & Sere kuulostaa tasavertaisemmalta kuin esim. nykyinen Viking Line pari Hel-Sto linjalla.
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Tuomas Romu

Kuinka paljon "Turun lautat" vetävät risteilymatkustajia Tukholmasta verrattuna Cinderellaan? Kannattaisiko Amorella korvata jollain ropax-tyyppisellä ratkaisulla, joka palvelisi ensisijaisesti ammattimatkustajia ja jättäisi "huvipuistomeiningin" Turun iltalaivalle? Polttoainehuollon kannalta saattaisi olla järkevää, että Turun reitillä olisi kaksi LNG-käyttöistä alusta.

Polttoainekysymyksen takia lienee myös mahdotonta siirtää nyt Turussa rakennettavaa alusta Helsingin linjalle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!