Costa Concordia karille Italiassa

Aloittaja Esa Aarimaa, 14.01.2012, 03:43:48

« edellinen - seuraava »

Juha Tuomala

LainaaKaikki yrittivät päästä veneisiin, mutta ihmiset menivät paniikkiin ja tönivät toisiaan, ja henkilökunta yritti auttaa. Monet kaatuivat alas portaita. Kesti tunteja saada ihmiset pois laivalta. - Se oli helvetti, eräs matkustaja tiivisti tunnelmat Ansa-uutistoimistolle. - He kehottivat meitä pysymään rauhallisina, mutta pelon näki kaikkien kasvoilla, myös henkilökunnan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012011415076995_ul.shtml

Ihmisen primitiiviset puolet on tullu taas esiin kun on selviytymisestä kyse.

Ihmettelin tota sähkökatkosta, jos laiva törmää keulastaan johonkin niin ilmeisesti nykyaikainen takaosassa oleva konehuone voi kärsiä siitä pelkästä törmäyksestä jotta sähköt katkeaa? Tuskin sitä mikään keulaan syöksynyt merivesi ja siitä aiheutunut oikosulku ole aiheuttanut? Luulisi, että syöttölinjat on suojattuja kuten muuallakin. Eikös laivasähköissä ollut jotain erikoista kuitenkin, muistaakseni sitä runkoa käytettiin osana virtapiiriä. Ehkä se tärähdys on pudottanut jotain pelistä kuitenkaan rikkomatta mitään, kun olivat saaneet sähköt takaisin. Tai sitten siellä on käynnistelty lisää generaattoreita.

Mietin kanssa miten lämmintä merivesi on noilla kulmilla tähän aikaa, täällä ikkunassa pöllyää lunta.

Tuomas Romu

#16
Lainaus käyttäjältä: Juha Tuomala - 14.01.2012, 13:08:51
Ihmettelin tota sähkökatkosta, jos laiva törmää keulastaan johonkin niin ilmeisesti nykyaikainen takaosassa oleva konehuone voi kärsiä siitä pelkästä törmäyksestä jotta sähköt katkeaa? Tuskin sitä mikään keulaan syöksynyt merivesi ja siitä aiheutunut oikosulku ole aiheuttanut? Luulisi, että syöttölinjat on suojattuja kuten muuallakin. Eikös laivasähköissä ollut jotain erikoista kuitenkin, muistaakseni sitä runkoa käytettiin osana virtapiiriä. Ehkä se tärähdys on pudottanut jotain pelistä kuitenkaan rikkomatta mitään, kun olivat saaneet sähköt takaisin. Tai sitten siellä on käynnistelty lisää generaattoreita.

Mietin kanssa miten lämmintä merivesi on noilla kulmilla tähän aikaa, täällä ikkunassa pöllyää lunta.

http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2012/01/14/1326532420750_665.jpg

Nykyaikaisissa dieselsähköisellä propulsiojärjestelmällä varustetuissa risteilyaluksissa konehuone on tavallisesti keskilaivan alueella. Sikäli kun laiva kaatui karilleajon seurauksena, olettaisin, että kuvassa näkyvät vauriot ulottuvat kaksoispohjan läpi konehuoneeseen asti.

Nykyaikaisessa matkustajalaivassa konehuoneet on erotettu siten, että alus voi palata turvallisesti satamaan, vaikka toinen konehuone täyttyisi vedellä. Näin on esimerkiksi tehty Viking Linen uudessa matkustaja-autolautassa. Costa Concordia on kuitenkin rakennettu 2006, joten uudet määräykset eivät koske sitä. Lisäksi kyseisestä ratkaisusta ei luonnollisesti ole iloa, jos alus kaatuu ja uppoaa.

edit: Mielestäni muutama kuolonuhri on melko hyvä tulos, kun tuhansia matkustaja kuljettava risteilijä kaatuu ja ihmiset joudutaan evakuoimaan kiireellä. Huonomminkin olisi voinut käydä.

Edelleen kuitenkin ihmettelen, että miten näin pääsi käymään. Kuvassa näkyvä vaurio ei kuitenkaan ole ylen suuri.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tero Söderholm

Kuvien mukaan rajua jälkeä laivan pohjassa. Laivan pituuteen nähden kuitenkin aika lyhyt repeämä. Alushan on jaettu laipioilla vedenpitäviin osiin: kuinka siis kyseisestä repeämästä pääsi niin paljon vettä, että alus kaatui ?
Sopivasti kahden vierekkäisen kohdalta, vaan silti pitäisi muut osastot pystyä nopeasti sulkemaan, sähkökatkoksesta huolimatta !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 14.01.2012, 13:30:08
Kuvien mukaan rajua jälkeä laivan pohjassa. Laivan pituuteen nähden kuitenkin aika lyhyt repeämä. Alushan on jaettu laipioilla vedenpitäviin osiin: kuinka siis kyseisestä repeämästä pääsi niin paljon vettä, että alus kaatui? Sopivasti kahden vierekkäisen kohdalta, vaan silti pitäisi muut osastot pystyä nopeasti sulkemaan, sähkökatkoksesta huolimatta !

Kahden vierekkäisen osaston täyttymisen ei vielä pitäisi vaarantaa aluksen vakavuutta. Lisäksi vesitiiviiden osastojen tulisi olla nimensä mukaisesti vesitiiviitä - ovien pitäisi olla oletusarvioisesti kiinni tai sulkeutua itsestään automaattisesti. Onnettomuustutkinta näyttänee, onko VT-ovien kanssa munattu tavalla tai toisella.

Toisaalta jos vesitiviiiden osastojen pituus on vedetty minimiin (~11 metriä Panamax-luokan aluksella), saattaa vaurio ulottua useampaan kuin kahteen osastoon:

http://www.foreship.com/documents/WhyShipsSink.pdf
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

http://firenze.repubblica.it/cronaca/2012/01/14/foto/uno_squarcio_di_70_metri-28082517/1/

Eli jos yhtään arvailee otsikkoa niin 70 metrin repeämä pohjassa ja aika hienosti ottanut kivenkin matkaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juha Tuomala - 14.01.2012, 13:08:51
Ihmettelin tota sähkökatkosta, jos laiva törmää keulastaan johonkin niin ilmeisesti nykyaikainen takaosassa oleva konehuone voi kärsiä siitä pelkästä törmäyksestä jotta sähköt katkeaa? Tuskin sitä mikään keulaan syöksynyt merivesi ja siitä aiheutunut oikosulku ole aiheuttanut?
Reikähän on kuitenkin perän puolella, tästä kuvasta näkyy varsin hyvin.

Ari Savolainen

Taahan on melko Sally Albatrossmainen episodi...
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Juha Tuomala

Toi lööppilehtien märehdintä siitä kapteenin touhuista tapahtuman aikana. Luulisi, että jos kyse on samoja reittejä kyntävästä risteilyaluksesta, niin oli bryggalla kuka tahansa muodollisesti pätevä vastuullinen niin pitäisi arkinen satamaan lähestyminen onnistua kaatamatta laivaa. Eli tuntuu että tässäkään tapauksessa ei ole tarpeeksi uutista ja TYRMISTYTTÄVÄÄ JÄRKYTYSTÄ, KATSO KUVAT!!1 toimittajille vaan pitää vääntää lisää mehevää sivujuonta tragediaan.

Juha Tuomala

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 14.01.2012, 14:06:58
Reikähän on kuitenkin perän puolella, tästä kuvasta näkyy varsin hyvin.

Kas joo. Tulviva konehuone voi olla vaikeampi pyörittää. Herää kysymys mistä se sähkö sitten lopulta on saatu takaisin.

Autolautoillahan autokansi on laaja yhtenäinen alue jolla ei tarvitse olla paljonkaan vettä joka voi jo kaataa laivan. Kannet on kuitenkin käsittääkseni aina vesirajan yläpuolella ainakin isommissa lautoissa. Miten on kyseisen laivan kohdalla, onko noissa mahdollisesti edes pitkiä yhtenäisiä käytäviä vesirajan alapuolella joka voisi päästää veden tulvimaan vaurioituneesta osastosta pitkin laivaa?

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.01.2012, 13:19:31
edit: Mielestäni muutama kuolonuhri on melko hyvä tulos, kun tuhansia matkustaja kuljettava risteilijä kaatuu ja ihmiset joudutaan evakuoimaan kiireellä. Huonomminkin olisi voinut käydä.

Toisaalta, kun onnettomuus sattui parin sadan metrin päässä Giglion satamasta, niin olisi se uhreittakin voinut mennä.

Juha Paulavuo

Italian risteilyalusturman jäljiltä on kateissa noin 70 ihmistä, kertoi italialaisviranomainen uutistoimisto AFP:lle. Hänen mukaansa on mahdollista, että he ovat turvassa haveripaikan lähellä sijaitsevalla Gigilion saarella. Asiaa yritetään parhaillaan selvittää tekemällä saarella ovelta-ovelle-kyselyjä.

Italian viranomaiset ovat aiemmin kertoneet, että risteilyalusturmassa on saanut surmansa kolme ihmistä ja 14 on loukkaantunut. Laivassa oli laivayhtiön tietojen mukaan 4 234 ihmistä, joista 4 165 on löydetty.

aamulehti

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juha Tuomala - 14.01.2012, 14:44:59
Herää kysymys mistä se sähkö sitten lopulta on saatu takaisin.

Hätägeneraattoreista, jotka käynnistyvät automaattisesti blackout-tilanteessa?

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 14.01.2012, 15:26:59
Toisaalta, kun onnettomuus sattui parin sadan metrin päässä Giglion satamasta, niin olisi se uhreittakin voinut mennä.

Toki toki, mutta jos aluksella oli yli 4000 ihmistä vakavan onnettomuuden sattuessa, muutama saattaa pudota parvekkeelta, jäädä kaatuvien tai putoavien esineiden alle, tai saada vaikka sydänkohtauksen puhtaasta järkytyksestä. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan kerralla kuollut suurta määrää ihmisiä esimerkiksi matkustaja- tai miehistötilojen täyttyessä vedellä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Juha Tuomala - 14.01.2012, 14:39:59
Toi lööppilehtien märehdintä siitä kapteenin touhuista tapahtuman aikana. Luulisi, että jos kyse on samoja reittejä kyntävästä risteilyaluksesta, niin oli bryggalla kuka tahansa muodollisesti pätevä vastuullinen niin pitäisi arkinen satamaan lähestyminen onnistua kaatamatta laivaa. Eli tuntuu että tässäkään tapauksessa ei ole tarpeeksi uutista ja TYRMISTYTTÄVÄÄ JÄRKYTYSTÄ, KATSO KUVAT!!1 toimittajille vaan pitää vääntää lisää mehevää sivujuonta tragediaan.

CC vaan ei ollut menossa tuolle pikkusaarelle vaan Savonaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juha Tuomala

Tuotanoin, laiva taisi upota perjantaina 13. päivä?

Arne Wallen

Eipä kait tuo kapteenin syöminen tuohon vaikuta, vaikkakin lehdet tuota ihmettelevät.Olen montakin kertaa ollut laivalla jossa kapteeni syö eikä tuollaista tapahdu.Valokuvastahan tietty vaikeata sanoa miten likeltä saarta ovat lipasseet mutta äkkiä ajatellen olisivat tuolla suunnalla voinneet kiinnittyä tuohon aallonmurtajaan.