Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Tuo peräkansirakenne on alkuperäinen - se mitä mahdollisesti on tehty niin voi olla vinssien uudelleensijoittelu. Gotlanninliikenteessä se kuljetti kaiken sinne vietävän / tuotavan vaarallisen aineen mutta tietyt vuorot oli vain niitä varten, eli matkustajia ei ollut kyydissä kuin kuorma-autojen kuljettajat. Luultavasti vastaava järjestely nytkin edessä?

Periaatteessa ADR ajoneuvot voi aluksella joka on siihen varustettu sijoittaa minne tahansa, kunhan vaatimukset sijoituspaikan suhteen täyttyvät - sillä Kanariansaarten liikenteeseen rakennetut Volcan de Teide ja Volcan de Tejeda saivat niille peräti alaruuman! Ilmeisesti siellä ajatus oli se että alaruuma on kuitenkin niin kallis, niin tehdään se sitten kunnolla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Eerik Laine

Betancuria on lähtenyt hetki sitten Las Palmasista. Kohde näyttää olevan Vaasa ja arvioitu saapuminen on 28.10.

Timo Selkälä

Tuolla kerrotaan mm se että aikovat yrittää nostaa myyntiä laivalla - ja siihenhän tuolla on hyvät tilat, sekä samaten alhaisilla hinnoilla nostaa volyymeja.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/19/forsaljning-ombord-pa-nya-kvarkenfarjan-viktig
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari-Jukka Perkiomaki

#18
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 19.10.2012, 20:23:36
Tuolla kerrotaan mm se että aikovat yrittää nostaa myyntiä laivalla - ja siihenhän tuolla on hyvät tilat, sekä samaten alhaisilla hinnoilla nostaa volyymeja.
http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/19/forsaljning-ombord-pa-nya-kvarkenfarjan-viktig
Kauppa oli Wasa Queenilläkin ja Casino Expressilläkin. Myös Kahlebergilla oli pieni koppimyymälä kun se aloitti liikenteen Merenkurkussa. Se poistettiin RG1:llä ja paikalle tuli muutama pöytä, jolla saatiin hieman lisätilaa "ravintolaan".
Kaikki "baarimyynti "on muuten edelleenkin verovapaata Merenkurkussa, ruoka, alkoholipitoiset ruokajuomat aluksella tapahtuvan ruokailun yhteydessä,karkit jne... Tämä asia on vain ajan saatossa päässyt unohtumaan::)
Ei tosin mahdollista verotonta alkoholin\savukkeiden\nuuskan  myyntiä mahdollisessa myymälässä aluksella. Casino Expressillä esim. myytiin aikoinaan kaljasalkkuja, mutta niistä piti verot maksaa ihan niinkuin lähikaupassakin ;D

Mika Liinamaa

Tulipahan tällä rintamalla kerta heitolla parempia uutisia, mitä osasin edes odottaa. Olin melkein varma, että RG1 vain saa uuden nimen ja maalin pintaan, mutta mikään muu ei sitten muuttuisi miksikään. Toisin kuitenkin kävi.

Tuohan vaikuttaa ainakin tällä hetkellä varsin hyvältä ratkaisulta. Löytyy reilusti rahtitilaa (ehkä myös edellä mainittu ADR-mahdollisuus) ja sen lisäksi vielä kelvolliset matkustustilat. Toivottavasti vielä jaksaa kulkea jäissä riittävän hyvin, niin siinähän on varsin sopiva laiva.

Se mikä olisi aivan ehdoton juttu reppumatkaajien houkuttelemiseksi olisi kunnolliset liikenneyhteydet satamista kaupunkien keskustoihin, kuten loppuraportissakin mainittiin. Vaskiluodosta on toki bussiyhteys keskustaan, mutta se ei ole sidoksissa laiva-aikatauluihin. Holmsundista puolestaan lähin bussiyhteys Uumajaan on n. 3 kilometrin päässä Holmsundin keskustan tuntumassa. Kun bussiyhteyksiin vielä saataisiin parannus niin alkaa kuulostaa aina vaan paremmalta.

Taas kun alkaa mielikuvitus laukkaamaan, niin seuraavaksi tuli mieleen reittiaikataulut, jotka voisivat houkutella viihdematkustajia...

Perjantaina iltalähtö esimerkiksi Vaasasta. Iltalähdön kellonaika sen mukaisesti, että työssäkäyvät ehtisivät mukaan. Viihdettä ja ohjelmaa laivalle. Viihdematkailijat yöksi hytteihin nukkumaan, eteenpäin matkaajat tietysti pääsisivät heti vastarannalla maihin ja eteenpäin. Laiva jäisi laituriin. Lauantai-aamuna mahdollisuus vierailla vastarannan kaupungissa, ja taas lauantai iltalähtö takaisin Vaasaan. Tällöin myös Uumajalaisilla olisi mahdollisuus viihdereissailuun viikonloppuna. Vastaavanlainen järjestely myös Vaasaan palatessa. Sunnuntai iltapäivällä takaisin Uumajaan. Arkipäivinä aikataulut sitten enemmän rahtiliikenteen ehdoilla. Eikös tuossa tulevassa Wasa Expressissä ole nykyään hyttikapasiteetti jotain 300 hytin suuremmalla puolella, jotta laivalla yöpymiinen onnistuisi isommallakin porukalla?

Mikko-Oskari Koski

Muutamia säätöjä tuo tosiaan kaipaisi. Ravintolakonseptin olisi oltava mahdollisimman yksinkertainen ja ruuan sisällyttävä lipun hintaan, jolloin niistä "edullisista" juomista voitaisiin sitten joka kerta rahastaa erikseen. Ruokaravintoloina "mättöpaikka" ja "fiinimpi paikka" varmasti riittäisivät ihan hyvin ja humppa/karaokebaari tämän lisäksi. Saunakin olisi mukava, mutta sellaista ei laivassa taida olla ja olisikohan sen rakentaminen vaikka joitakin hyttejä korvaamaan liian iso investointi?
Timo vai Jani (vai olivatko peräti molemmat?) taannoin kertoi Colorin tuotevalikoimasta Oslonvuonon poikittaislinjalla ja tämä ajatus kävi tässäkin kohden mielessä. Jos ylempi autokansi ei autokuormasta täyttyisi, sinne voisi hyvin rakentaa Wasa Express-marketin, jossa olisi myynnissä edulliseen merihintaan mm.kodinkoneita, työkaluja, autojen varaosia etc. Kenties jopa Biltema tai Tuurin kyläkauppa voisi perustaa sinne haarakonttorin (IKEA tuskin, vaikka epäilemättä sponssi saataisiin joillekin vuoroille Holmsundin ja Uumajan IKEAn välisen ilmaisbussin muodossa)..?

Satamajärjestelyt olisi syytä muotoilla mahdollisimman joustaviksi ja vähän henkilöstöä vaativiksi. Lippujen tulostaminen itse taitaisi olla peruslähtökohta, silloin ei sataman luukulla monta työntekijää tarvittaisi. Itse tulostettujen lippujen koodit ja henkkarit voi tarkastaa laivahenkilökuntakin laivaan noustessa tai -kenties vielä edullisempi ratkaisu- noustaessa bussiin, joka vie jalankulkijat autokannen kautta laivaan. Tällöin ei oikeastaan tarvittaisi terminaaliakaan.

Isoin ongelma WE:n kohdalla tulee kuitenkin olemaan konetekninen. Alus ei ole ihan uusi ja se on aiemmissakin toimissaan ajanut paljon ja tiheärytmisesti. Siitä voi itse kukin tehdä johtopäätöksensä, joita ei tarvinne toistella.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari-Jukka Perkiomaki

#21
Lainaus käyttäjältä: Mika Liinamaa - 22.10.2012, 22:08:30
Se mikä olisi aivan ehdoton juttu reppumatkaajien houkuttelemiseksi olisi kunnolliset liikenneyhteydet satamista kaupunkien keskustoihin.
Perjantaina iltalähtö esimerkiksi Vaasasta. Iltalähdön kellonaika sen mukaisesti, että työssäkäyvät ehtisivät mukaan. Viihdettä ja ohjelmaa laivalle. Viihdematkailijat yöksi hytteihin nukkumaan, eteenpäin matkaajat tietysti pääsisivät heti vastarannalla maihin ja eteenpäin. Laiva jäisi laituriin. Lauantai-aamuna mahdollisuus vierailla vastarannan kaupungissa, ja taas lauantai iltalähtö takaisin Vaasaan. Tällöin myös Uumajalaisilla olisi mahdollisuus viihdereissailuun viikonloppuna. Vastaavanlainen järjestely myös Vaasaan palatessa. Sunnuntai iltapäivällä takaisin Uumajaan. Arkipäivinä aikataulut sitten enemmän rahtiliikenteen ehdoilla. Eikös tuossa tulevassa Wasa Expressissä ole nykyään hyttikapasiteetti jotain 300 hytin suuremmalla puolella, jotta laivalla yöpymiinen onnistuisi isommallakin porukalla?
Vaasan ja Uumajan kaupunki järjestää linja-autokuljetukset satamista ja satamiin. Se on ihan selvä asia. Ei varustamo ole alusta pelkästään täysin rahdin kuljetukseen ostanut. Kyllä nyt  otetaan huomioon myös ilman autoa matkustavat :thumb:
Wasa Queenillä oli juuri suunnilleen edellä mainittu konsepti käytössä 1999-2000. Tällöin uskottiin vielä matkustajia tulevan tarpeeksi, koska Silja Line korvasi Fennian juuri Wasa Queenillä, missä oli paremmmat ravintolat jne. Tuohon aikaan rahdilla ei vielä ollut niin suuri merkitys( tai niin luultiin?).Merenkurkun neuvosto oli se,joka halusi isomman ja paremman laivan kuin Fennia. Nykyään hiljaisin rahtipäivä on juuri lauantai, laivalle pitäisi saada todella paljon huvimatkailijoita, että lauantai vuorosta tulisi kannattava kesän ja koulujen loma-aikojen ulkopuolella. En usko lauantai vuorojen palaavan.
Edullisempaa on tehdä yhteistyötä alueiden hotellien kanssa, ja tarjota laivamatka+hotelli yö edullisesti. Näin oli muuten myös aluksi Casino Expressillä. Edestakainen laivamatka maksoi vain marginaalisesti vähemmän kuin meno-paluu+hotelliyö viikonloppuna! ::)
Sitten RG Line halusi suuremman osan kakusta, ja yhteistyö hotellien kanssa päättyi jo ennenkuin RG1 aloitti liikennöinnin.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.10.2012, 23:40:28
Timo vai Jani (vai olivatko peräti molemmat?) taannoin kertoi Colorin tuotevalikoimasta Oslonvuonon poikittaislinjalla ja tämä ajatus kävi tässäkin kohden mielessä. Jos ylempi autokansi ei autokuormasta täyttyisi, sinne voisi hyvin rakentaa Wasa Express-marketin, jossa olisi myynnissä edulliseen merihintaan mm.kodinkoneita, työkaluja, autojen varaosia etc. Kenties jopa Biltema tai Tuurin kyläkauppa voisi perustaa sinne haarakonttorin (IKEA tuskin, vaikka epäilemättä sponssi saataisiin joillekin vuoroille Holmsundin ja Uumajan IKEAn välisen ilmaisbussin muodossa)..?
Satamajärjestelyt olisi syytä muotoilla mahdollisimman joustaviksi ja vähän henkilöstöä vaativiksi. Lippujen tulostaminen itse taitaisi olla peruslähtökohta, silloin ei sataman luukulla monta työntekijää tarvittaisi. Itse tulostettujen lippujen koodit ja henkkarit voi tarkastaa laivahenkilökuntakin laivaan noustessa tai -kenties vielä edullisempi ratkaisu- noustaessa bussiin, joka vie jalankulkijat autokannen kautta laivaan. Tällöin ei oikeastaan tarvittaisi terminaaliakaan.
"Wasa Express" market ei ehkä olisi mikään huono idea, mutta tulisiko alukselle tosiaan joku Biltema? Tulisi ehkä, jos ei tarvitsisi maksaa vuokraa myyntipaikasta? ::)
RG Line yritti  noita "tulosta itse" matkalippuja. Oli vielä ainakin joku aika sitten muutama automaatti jopa Holmsundin terminaalissa, tosin virrat oli niistä sammutettu jo monta vuotta sitten... ??? Muistaakseni näihin automaatteihin pystyi syöttämään varausnumeron ja kun lippu oli maksettu luottokortilla tulosti automaatti lipun\maihinnousukortin. Jostain syystä näitä automaatteja ei kukaan käyttänyt , vaan porukka meni kuitenkin aina luukulle. Jos oli kotona tulostanut varauksen lipun\varauksen, niin viivakoodin lukija tulosti myös maihinousukortin\lipun. Ehkä kannattaisi yrittää uudelleen? Kaikki, jotka liput puhelimitse varaavat osaisivat kyllä näpytellä luvut näytölle. Ei pitäis olla vaikeempaa ku pankkiautomaatilla. ;D

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 23.10.2012, 00:11:57
Wasa Queenillä oli juuri suunnilleen edellä mainittu konsepti käytössä 1999-2000. Tällöin uskottiin vielä matkustajia tulevan tarpeeksi, koska Silja Line korvasi Fennian juuri Wasa Queenillä, missä oli paremmmat ravintolat jne. Tuohon aikaan rahdilla ei vielä ollut niin suuri merkitys( tai niin luultiin?).Merenkurkun neuvosto oli se,joka halusi isomman ja paremman laivan kuin Fennia.
Tosin Fennian korvaamiseen Wasa Queenillä oli todennäköisesti syynä ennemminkin tuolloin reitistä järjestetyn tarjouskilpailun vaatimukset kuin Siljan usko siihen, että reitillä tarvittiin suurempaa alusta. Tai siis en tietenkään tiedä, mutta kun siihen asti oli pitkään vedetty pääosa vuodesta Fennialla, niin ei kai kukaan uskonut tax-freen loppuessa reitin alkavan vetää enemmän matkustajia?

Ari-Jukka Perkiomaki

#23
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.10.2012, 00:17:46
Tosin Fennian korvaamiseen Wasa Queenillä oli todennäköisesti syynä ennemminkin tuolloin reitistä järjestetyn tarjouskilpailun vaatimukset kuin Siljan usko siihen, että reitillä tarvittiin suurempaa alusta. Tai siis en tietenkään tiedä, mutta kun siihen asti oli pitkään vedetty pääosa vuodesta Fennialla, niin ei kai kukaan uskonut tax-freen loppuessa reitin alkavan vetää enemmän matkustajia?
Tiedettiin, että matkustajamäärät luonnollisesti tippuvat, mutta samalla uskottiin Wasa Queenin hieman hiljentävän matkustaja katoa. Kukaan ei osaanut odottaa matkustajamäärien niin isoa romahdusta! Tosiaan tarjouskilpailussa määriteltiin ehdot, jolloin Fennia käytännössä oli liian pieni ja "vanha"! :o

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 18.10.2012, 22:48:43
Betancuria on lähtenyt hetki sitten Las Palmasista. Kohde näyttää olevan Vaasa ja arvioitu saapuminen on 28.10.
Näyttäisi tulevan Itämerelle Skagenin kautta. Lopullinen valinta Juutinraumasta vai Beltistä nähdään huomenissa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Arvioitu saapumisaikakin on hieman muuttunut: 2012-10-29 08:00

Espanjalainen miehistökö sitä tuo?

Pasi Saarinen

Nopeus hiipunut alkumatkan 15-16 solmusta, tämän hetkiseen 8-10 solmuun.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.10.2012, 23:40:28
Isoin ongelma WE:n kohdalla tulee kuitenkin olemaan konetekninen. Alus ei ole ihan uusi ja se on aiemmissakin toimissaan ajanut paljon ja tiheärytmisesti. Siitä voi itse kukin tehdä johtopäätöksensä, joita ei tarvinne toistella.

Noi Wärtsilä 12V32 4SA:t on jotain esituotanto/protoja ja ongelmia on piisannut uudesta asti ja monen mestarin tukka on harmaantunut etuajassa. Palonalkuja on ollut konehuoneessa 1990-luvulla useita myös 1997 Vaasa-Umeå reitillä.

Seuraavan kesän Wasa Jubileetahan (Stena Invicta) Silja suunnitteli ostavansa post tax-free liikenteeseen, mutta huonon taloudellisen tilanteen (myyntikuntoon saneeraus) siitä luovuttiin. Olisi varmaan ollut samaan hintaan vähemmän ongelmaisiakin tarjolla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

RG Linen konkurssipesän liiketoiminnot ovat nyt sitten virallisesti luovutettu "NCL":lle. Eikös varustamon aluksella jo pystyisi jonkinlaista risteily toimintaa harjoittaa... 8)  ;D
Juttu päivän Pohjalaisen webissä:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/rg-linen-konkurssipesan-liiketoiminta-nlc-ferry-lle-1.1278148
Tällä hetkellä Betancuria odottelee Skagenin edustalla jotain.On maannyt siellä jo hetken aikaa.

Kalle Id

Mitenköhän (jos mitenkään) tämä vaikuttaa NLC:n haluamaan Vaasanlaivat-nimeen? Nimihän on (tai on ainakin ollut) RG Linen omistuksessa; siirtyykö nyt nimi muun RG Linen toiminnan kanssa NLC:lle?