RCCL:n Icon-luokan risteilylaivat (oli: Royal Caribbean Cruises tilaa...)

Aloittaja Teijo Niemelä, 11.10.2016, 05:01:31

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Tietämättä varmaksi väittäisin, että tuskin johtuu altaan koosta. Ensinnäkin tuollaisia keuloja on ollut jo muuallakin rakennetuissa laivoissa (Celebrity Edgessä oli jo 2018 samantapainen), ja toisekseen Helsingissähän rakennettiin menneisyydessä laivoja joihin laitettiin keula kiinni vasta varustelulaiturissa kun se ei olisi mahtunut rakennushalliin.

Risto Harjula

Tosiaan ei ehkä altaan pituus olisi este pidemmälle keulalla, vaan tuo muoto on todettu muuten hyväksi, samalla on tullut bonuksena että keula voidaan laittaa jo altaassa.

Janne-Petteri Kumpulainen

Lainaus käyttäjältä: Risto Harjula - 18.11.2023, 16:03:15 Tosiaan ei ehkä altaan pituus olisi este pidemmälle keulalla, vaan tuo muoto on todettu muuten hyväksi, samalla on tullut bonuksena että keula voidaan laittaa jo altaassa.

Jos laivojen pituudet kasvavat jatkossa vielä metrilläkin niin sitten pitänee varmaan keksiä joku muu ratkaisu, joko altaan pidennys tai keulan kiinnitys vasta altaan ulkopuolella. Tiukkaa teki Iconin kohdalla jo.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Janne-Petteri Kumpulainen - 18.11.2023, 19:32:12 Jos laivojen pituudet kasvavat jatkossa vielä metrilläkin niin sitten pitänee varmaan keksiä joku muu ratkaisu, joko altaan pidennys tai keulan kiinnitys vasta altaan ulkopuolella. Tiukkaa teki Iconin kohdalla jo.

Jos ei kymmenistä metreistä puhuta, ei tuota mitään ongelmaa. On keuloja Suomessa aiemminkin kiinnitelty vasta vesillelaskun jälkeen. Tosin altaan pidennyskään ei liene iso ongelma.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 16.11.2023, 17:25:57 Onkohan tuosta pysty keulasta etua kunnon aallokossa. Keula leikkaa suoraan, mutta tuollainen komia kaareva keula kohtaa melkoisen nostavan voiman pystyakselin suhteen?

Suurinpiirtein samanmallisia valtamerilaivojen keulat oli jo sata vuotta sitten.

Juhani Mehto

#50
Icon of the Seas luovutettiin tilaajalleen eilen 27.11., tasan kaksi kuukautta ennen neitsytmatkaa Miamista. Sen lähtöennakko kohti Cadizia on tänään klo 18, mutta se voi vielä muuttua säästä riippuen.

Ylen uutinen luovutuksesta

EDIT: Lähtö ehditty jo siirtää luotsilistalla 29.11. klo 12.
EDIT 2: Lähtö muutettiin aamulla klo 10:ksi, irtosi laiturista noin klo 11.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sven Liljeström

Minä kun olen ymmärtänyt, että alukset ovat kauniita!
Löytyykö joku, jonka miestä tämä on kaunis?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 28.11.2023, 09:18:20 Minä kun olen ymmärtänyt, että alukset ovat kauniita!
Löytyykö joku, jonka miestä tämä on kaunis?

Eipä taida kovin monta kättä nousta...
1960-2000 luvuilla rakennettiin monia kauniita aluksia, mutta vuosituhannen vaihteen jälkeen on kyllä lähinnä tainnut olla pelkästään voitonmaksimointi hallitsevana kriteerinä, kun risteilyaluksia on muotoiltu, vaikutelma on mielestäni ollut pääsääntöisesti ruma kelluva kerrostalo, tässä suhteessa voi kyllä perustellusti sanoa, että: "Kyllä ennen oli paremmin!" Oikeastaan aika harva asia kuitenkaan on oikeasti ollut niin, mutta tässä asiassa voisi mielestäni sen todeta...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

#53
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 05.10.2023, 23:54:03 Toisen Icon-luokan aluksen nimeksi tulee Star of the Seas (lähde).

Star of the Seasin kelluva konehuonelohko (floating engine room unit, FERU) saapui tänään Rostockista Turun kantasatamaan. Sen pitäisi siirtyä Pernoon loppuviikolla. Hinaajina olivat Fairplay-30 ja Fairplay Inagua.

EDIT: Icon of the Seas puolestaan saapui Cadiziin 5.12.
EDIT 2: FERU siirrettiin Pernoon 10.12. ja samalla MS7 siirrettiin hiukan pois tieltä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Hannu Sarell

Icon of the Seas on nyt kuivatelakalla Cadizissa. Miksiköhän piti nyt jo telakoida, kun ei ole vielä edes aloittanut liikennöimään.

Petteri Lyysaari

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko Cadizissa tosiaan telakka johon tämän kokoinen alus voidaan telakoida ?

Kai Heino

Kuvista päätellen löytyy iso allas. Cadizin kierroksesta löytyy mainintoja jo toukokuulta.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 09.12.2023, 23:19:46 Miksiköhän piti nyt jo telakoida, kun ei ole vielä edes aloittanut liikennöimään.

LinkedInissä tiedettiin, että telakoinnin yhteydessä aluksen runko puhdistetaan ja potkurinlavat kiillotetaan ennen varsinaisen liikennöinnin aloittamista. Lisäksi alukselle tuodaan eläviä kasveja ja taide-esineitä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#58
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 04.12.2023, 15:33:12 Star of the Seasin kelluva konehuonelohko (floating engine room unit, FERU) saapui tänään Rostockista Turun kantasatamaan. Sen pitäisi siirtyä Pernoon loppuviikolla. Hinaajina olivat Fairplay-30 ja Fairplay Inagua.

EDIT: Icon of the Seas puolestaan saapui Cadiziin 5.12.
EDIT 2: FERU siirrettiin Pernoon 10.12. ja samalla MS7 siirrettiin hiukan pois tieltä.

Star of the Seasin kölinlaskuseremoniaa vietettiin 15.12., kerrotaan mm. telakan instagram-profiilissa.

Icon of the Seas lähti puolestaan Cadizista 23.12. Algericasin edustalle bunkrattavaksi ja sieltä jouluaattona AIS:n mukaan Puerto Ricon Ponceen.

EDIT: Saapui Miamiin 10.1. aamulla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Kolmannen, vielä nimettömän Icon-luokan aluksen, rakennusnumeroltaan 1402, tuotannonaloitusjuhla oli eilen 12.1. Pernossa.

Meyer Turun instagram
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.