Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 26.01.2017, 13:24:40

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Stenalla näyttää olevan neljän uudisaluksen tilaus päällä Avic Shipyards-telakalta Weihaista Kiinasta. Edes FoF ei tunnu tietävän kipoista muuta kuin sen, että ne on tilattu, tuhat matkustajaa ja kolme kilometriä rahtia sekä 25200kW konetehoa.

Hahmokuvista ei pysty päättelemään mitään tulevista käyttötarkoituksista. Stenallahan kyllä linjoja piisaa, samoin vanhenevaa tonnistoa, joten sijoitteluvaihtoehtoja on. Olisikohan nyt kuitenkin vuorossa varustamon vanhimpien perustoimintojen eli Kattegatin linjojen päivittäminen, eli jokohan jopa -80-luvun alun Stena Danica kohtaisi seuraajansa?
Irlanninmerellekin tällaisia voisi ajatella, mutta ennen brexit-kuvioiden lopullista hahmottumista sinne on paha suunnitella mitään kovinkaan pysyvää. Jos Holyheadin ja Dublinin väli muuttuukin yhtäkkiä tullirajan ja passikontrollit käsittäväksi linjaksi, sen liikennemäärissä ei ehkä tapahdukaan kasvua. Tosin kahden uudisaluksen voimin linjalla pystyttäisiin takaamaan tasainen palvelu identtisillä aluksilla vuoromääristä riippumatta. Tämähän pätee Belfastin linjalla nykyäänkin, ja sehän voi hyvin olla jatkossakin yhden valtakunnan tai vaihtoehtoisesti EU:n sisäistä liikennettä (jos Skotlanti ja Pohjois-Irlanti pysyvät osana UK:ia tai jos Skotlanti itsenäistyy ja Pohjois-Irlanti liittyy Irlannin tasavaltaan).

Mutta kiintoisaa, ettei tällä foorumilla kukaan ollut tätä tilausta huomannut, tai jos olikin, ei sen vertaa arvostanut muita, että olisi vaivautunut kertomaan tietonsa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 26.01.2017, 13:24:40
Mutta kiintoisaa, ettei tällä foorumilla kukaan ollut tätä tilausta huomannut, tai jos olikin, ei sen vertaa arvostanut muita, että olisi vaivautunut kertomaan tietonsa.
Kyllähän tämä tilaus tuli huomattua, mutta ei kaikkea tule laitettua tänne tai tarkastettua, jos joku on jo asian ottanut esille. Jos tietoja halajaa (etenkin Ruotsista), niin Sjöfartstidningenia seuraamalla pysyy monesta asiasta melkoisen hyvin perillä...  ::)

Sjöfartstidningen kertoi tilauksesta havainnekuvan kera huhtikuussa 2016.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Huhun mukaan kahta ensimmäistä uudisrakennetta olisi suunniteltu juurikin Irlanninmerelle, mutta Brexit on saattanut vaikuttaa näihin suunnitelmiin.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.01.2017, 23:28:04
Huhun mukaan kahta ensimmäistä uudisrakennetta olisi suunniteltu juurikin Irlanninmerelle, mutta Brexit on saattanut vaikuttaa näihin suunnitelmiin.
Ja nyt myös Stena on vahvistanut, että kaikki neljä alusta tulevat Irlanninmeren-liikenteeseen. Tilaukseen sisältyy myös optio neljästä lisäaluksesta.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Neljän aluksen sijoittaminen Belfastin liikenteeseen on monessa mielessä ihan järkeenkäypää, joskin sekä rahdin että matkustajamäärien kohdalla voi olla odotettavissa kiintoisia vaihteluita. Hahmokuvien perusteella näihin olisi tulossa myös hyttitiloja, joten varmaan koko kvartetti kiertäisi sekä Skotlannin että Liverpool/Birkenheadin linjoilla. Nehän ovat UK:n sisäistä liikennettä ainakin nykyisten rajojen puitteissa -itse en tosin usko tippaakaan nykyrajojen säilymiseen, vaan siihen, että Irlanti yhdentyy ja Skotlanti itsenäistyy.
Jos Brexit lisää paineita lisätä Irlanninmerelle taxfree-linjoja, nämä alukset eivät ehkä ole siihen parhaat mahdolliset. Mutta jos liikennetarve rupeaa vaatimaan EU:n sisäliikenteelle suoria yhteyksiä mantereelle, saattaisi tällainenkin alus olla varsin pätevä ratkaisu siihenkin.

Jos alustyyppi osoittautuu hyväksi, se varmaan ilmestyy johonkin lähemmäskin. Göteborgin ja Frederikshavnin väli saattaisi olla tämäntyyppisen aluskaksikon kipeimmässä tarpeessa, mutta muitakin ratkaisuja on. Irlanninmereltä vapautuvat visentiniläiset lienee jo katsottu Latvian linjoille, jotta jo ikälopuista Urdista ja Gothicasta päästään eroon, ja kieltämättä joku tai jotkut fastereistakin voisi(vat) Stenan operoinnissa jatkaa esim.Trelleborgin linjoilla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Harri Anttila

Mielenkiintoista nähdä mihin sitten aikanaan päätyvät Stena Superfastit

Mikko-Oskari Koski

Stena kuuluu varmistaneen ensimmäisen optioistaankin, eli kiinalaisuudisaluksia olisi luvassa ainakin viisi. Göteborg-Frederikshavn taitaa siis olla saamassa pitkästä aikaa uudisrakenteen. Edellinenhän oli nykyinen Jutlandica 1996 ja sitä edellinen Danica 1982. Kun muistetaan linjan olevan varustamon kotisataman eräänlainen ykköslinja, tätä voi pitää yllättävänä (kuten toki voi pitää sitäkin, jos yksikään uudisaluksista ei tuolle linjalle tule).
Stenan omasta Superfastista eli kympistä voidaan Iranninmeren uudisalusten myötä leipoa uusi menopeli esim.Trelleborgin ja Sassnitzin välille, josta nykyinen Sassnitz vanhenee tasaisen tehokkaasti, tai sitten Nynäshamnin ja Ventspilsin välille, jos Stena haluaa siinä matkustajavolyymejakin kasvattaa. Tallinkilta rahdatut fasterit saatetaan palauttaa omistajalleenkin, ellei Stenalla ole niiden varalle jotain muita visioita.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Saapi nähdä miten lopulta Stenan Kiinan-ihmeiden kanssa käy; ranskassa kerrotaan Brittany Ferriesin ja Stenan neuvottelevan yhden kiinattaren rahtauksesta vuodesta 2020 eteenpäin. Näinollen viidennen laivan tilaus ei kasvattaisi Stenan laivastoa vaan mahdollistaisi alkuperäisen suunnitelman neljän kiinattaren sijoittamisesta Irlanninmerelle, vaikka yksi rahdattaisiin Brittanylle.

Johan Snellman

Göteborg-Frederikshavn pistettiin 1997 uusi HSS STENA CARISMA, joka ajoi vielä v 2013 sesongin.

Mikko-Oskari Koski

Siinähän nyt ei olisi mitään uutta tai ennenkuulumatonta, että Stena rahtaisi tai myisi osan tilaamastaan sarjasta eteenpäin jo ennen sen valmistumista -isompana ihmeenä voisi kai pitää sitä, jos kaikki kahdeksan tosiaan tilattaisiin ja tulisivat Stenan omaan liikenteeseen. Toisaalta kannattaa muistaa, että tässä tilanteessa varustamolla voisi tosiaan olla motiivi tehdä sellainenkin temppu, kahdeksalle kiinalaislautalle Stenan verkosta kyllä löytyisi töitä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Nyt Facebookin lauttaryhmässä liikkuu tieto, että tuo viidennen E-Flexerin tilaus olisikin ollut uutisankka, eli laivoja tulisi sittenkin vain neljä - joista yksi mahdollisesti rahdataan suoraan Brittany Ferriesille.

Mikko-Oskari Koski

Tuo on sikäli erikoista, että Stenahan todella tarvitsisi uusia aluksia, enemmänkin kuin neljä. Dublinin linjalle kaivattaisiin identtistä kaksikkoa, jossa on myös hyttejä, Göteborg-Frederikshavn- ja Trelleborg-Sassnitz-reittien nykytonnisto alkaa olla käyttöikänsä loppupuolella jne. Ja vaikka Kattegatin eteläisempi linja loppuisi, ei kapasiteetin tarve vähene.
Ongelmaksi voi kuitenkin nousta vanhan kaluston heikko jälleenmyyntiarvo. Ainakin Danica ja Sassnitz lienevät helpompia kaupata romikselle kuin sellaiselle operaattorille, joka olisi valmis niistä kunnon hinnan maksamaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.07.2017, 14:04:12
Tuo on sikäli erikoista, että Stenahan todella tarvitsisi uusia aluksia, enemmänkin kuin neljä. Dublinin linjalle kaivattaisiin identtistä kaksikkoa, jossa on myös hyttejä, Göteborg-Frederikshavn- ja Trelleborg-Sassnitz-reittien nykytonnisto alkaa olla käyttöikänsä loppupuolella jne. Ja vaikka Kattegatin eteläisempi linja loppuisi, ei kapasiteetin tarve vähene.
Ongelmaksi voi kuitenkin nousta vanhan kaluston heikko jälleenmyyntiarvo. Ainakin Danica ja Sassnitz lienevät helpompia kaupata romikselle kuin sellaiselle operaattorille, joka olisi valmis niistä kunnon hinnan maksamaan.

Mobylle vaan. ;) Olisikos Starista Göteborg-Frederikshavn-linjalle, jos Tallink tilaa Megastarille kaverin?

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.07.2017, 14:15:14
Mobylle vaan. ;) Olisikos Starista Göteborg-Frederikshavn-linjalle, jos Tallink tilaa Megastarille kaverin?

Aivan varmasti laiva siihen sopisi. Skandinaaviasta lähteville reiteille se olisi varmaankin yksi parhaista reiteistä ilman suuria muutoksia. Eihän kyseisellä reitillä tarvita hyttejä juurikaan. Varmaankin Tallinkin tahtotila olisi tulevaisuudessa operoida Suomen ja Viron välistä liikennettä neljän sataman sijaan kahdesta ja laivaa pienemmällä laivastolla.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Jos matikkapääni ei nyt ihan ole pettänyt, olisi viimeviikkoisen optionlunastuksen jälkeen tilauksessa tätä sarjaa kuusi lauttaa, joista kolme tulisi Stenalle, yksi Brittanylle ja yksi DFDS:lle (Dunkerque-Dover?), ja kuudennen rahtauksesta neuvoteltaisiin, eli sekään tuskin olisi tilaajalle tulossa ainakaan heti.
Kahden aluksen rahtaamisessa Brittanylle saattaisi olla taka-ajatuksena Brexitin jälkeinen EU:n sisämarkkinatilanne, jossa Irlannin ja Ranskan välisen suoran liikenteen tarve kasvaa. Stenahan ei tuolla operoi, joten ajatus, että Brittany aloittaisi esim.päivittäisen linjan jostain Normandian satamastaan vaikka Dubliniin Stenalta rahtaamillaan, ja Ranskaa kustannustehokkaammin liputetuilla laivoilla, kuulostaisi ihan... no, ainakin toimintasuunnitelmalta!
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950