Tallinkin suunnitelmista

Aloittaja Kai Heino, 21.07.2017, 07:43:33

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Laitetaan nyt tähän ketjuun, että voiko Tallink kehittää jonkun uudistuksen vastatakseen Vikingin Gloryn tuloon?

Itse mietin, että voisiko olla järkevää tuoda Baltic Queen Tukholman iltaan Galaxyn tilalle. Tokihan ne sisaraluksia, mutta voitaisiinko Baltic Queen brändätä vähän ja jotain uudistuksia sisältä, että se vähän erottuisi? Galaxykin ollut jo aika tovin tuolla jatkuvasti liikennöidyllä reitillä, että voisiko sen koneisto olla välillä vähän löysemmässä ajossa.

Kalle Id

#16
Galaxyä on toisaalta fiksailtu vuosien saatossa paremmin tuolle linjalle sopivaksi (samoin BP:tä), kun taas BQ on omalle linjalleen enemmän optimoitu. Vaikea nähdä mitä etua tästä olisi. Sinällään on kyllä ihan totta, että Gloryn saapuminen on varmasti Tallinkille linjalla paha haaste; kun Grace aikanaan tuli, tihkui minulle firman sisältä tietoa että siellä olisi harkittu vakavasti Turun-linjan sulkemista kun BP ei onnistunut Vikingiä vastaan kilpailemaan. Nyt on tulossa Glory ja pian sen jälkeen uudet Finnlinesin laivat. Silja-brändin nykyiset alukset jäävät siinä väkisin alakynteen, mutta ei Tallinkilla ole oikein mitään mihin niitä vaihtaa laivastossa valmiina – ainakaan ilman radikaalia konseptinmuutosta.

Arto Papunen

Tokihan Tallinkiakin auttaa, että Birka on myös poissa markkinoilta ja Tukholma suurempi markkina kuin Turku.

Mikko-Oskari Koski

Teoriassa Tallink voisi iskeä Tukholman kruisailumarkkinoihin muuttamalla Symphonyn 22h-kruiseriksi suunnilleen Birkan entisellä aikataululla, mutta varauksella, että voidaan käydä aamuvarhaisella Turussa, jos kuormaa on (matkustajilla ei siis olisi Turussa maihinnousumahdollisuutta). Tässä tilanteessa Galaxyn korvaajaksi ei suinkaan tulisi BQ, vaan Victoria, jonka pienempi hyttikapasiteetti olisi helpompi suunnata reittimatkustajille, ja joka kuitenkin päivämatkustajatilojensa puolesta on Galaxyn kanssa yhteismitallinen.
Mutta kuten sanottu, tuo on täysin teoreettinen näkemys, jonka toteutumiseen en usko itsekään. Todennäköisempää on jopa, että varustamo heittää Turun linjan suhteen pyyhkeen kehään.

Sen sijaan uskon hyvinkin siihen, että Tallinkin on mietittävä tarkoin, mitä se Suomenlahden ja Ruotsin välisille linjoilleen vastaisuudessa tekee. Paldiskin ja Kapellskärin välisten vuorojen lisääminen (joka on tehty osittain siksi, ettei DFDS saisi siinä yliotetta) on taannut sen, ettei Viron ja Ruotsin välisessä rahtikapasiteetissa ole tapahtunut juurikaan pudotusta, vaikka BQ ja Vickan eivät olekaan omalla linjallaan olleet. Olojen normaaliuduttua Tallink tuskin pystyy vähentämään kapasiteettiä rahtilinjalla. Ja silloin kohdataan TLL-STO-kuviossa täsmälleen sama ongelma kuin HEL-STO-linjankin kohdalla: rahti on ja pysyy poissa, eivätkä risteilijät saati reittimatkaajat tuo kovan rahan laivoille sellaista katetta, joka riittäisi niiden taloudelliseen operointiin. Jos Atlantic Vision vielä palautuu omistajalleen, on Tallinkin hyvinkin järkevää sijoittaa se juuri Kapellskärin linjalle, jotta DFDS ei sentään saa siinä monopolia matkustajien (ajoneuvollisten) suhteen. Tämä linja voisi olla Starinkin uusi työpaikka MyStarin valmistumisen jälkeen.
Vikingin lienee -jo vanhaan ja remonttien tarpeessa olevaan tonnistoonsa vedoten- suhteellisen kivutonta ilmoittaa, ettei HEL-STO tokene kuin sesonkireitiksi, mutta Tallinkilla ongelma on isompi. Päivittäisen risteilijävuoron operointi Tukholmasta sekä Tallinnaan että Helsinkiinkin saattaa olla taloudellinen harakiri, Riian linja lienee joka tapauksessa lakkautuksessa. Linjojen aiemmista kuudesta aluksesta saattaa koronakauden jälkeen olla entisen kanssa yhteismitalliseksi luokiteltavaa jatkuvaa työtä tarjolla vain kahdelle tai kolmelle, riippuen siitä, miten liikenne jaetaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sven Liljeström

Olin kokonaan unohtanut sen Atlantic Visionin! Lieneekö kuukausittain siitä maksettava aikarahti
eskaloitumassa liian suureksi Kanadalaisille?
Silloin jäävahvistettuja aluksia alkaa Itämerellä olla myynnissä jopa usean laivan erässä.
Jotain ihmiset kuitenkin vapaa-aikanaan haluavat tehdä. Ennen tätä poikkeustilannetta, laivoja
kannatti kuitenkin jotenkuten pitää liikenteessä, joten kysymys on siitä, miten kakku jaetaan uudelleen.
Lentomatkat, jotka ennen olivat olleet kalliita - halpenivat viime vuosikymmenellä - mutta lentolippujen
hinta on taas nousemassa siihen suuntaan, että automatkailukin saattaa nostaa päätään, mikäli vain
sopivia yhteyksiä on tarjolla.
Lisäksi kysymyksessä on eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten.
Finnlines on tässä keskustelussa jäänyt turhan sivulle. Yhtiö saattaa myös yllättää, sillä emoyhtiöllä on
voimavaroja tunnustella eri vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin muilla.
Mihin joutuu esim. Finnswan?

Mika Blomberg

Sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä olet päähän saanut, että helsinki tukholma ei tokene? Eihän tämä korona nyt ikuisuuksia kestä, ja onko sinulla jotain luotettavaa lähdettä, että esim. viking ajaisi hel-sto linjan ales, kyllä kiinassa ja venäjällä riittää turisteja, ja luuletko että helsingistä kaikki alkaa 2 tuntia turkuun ajamaan risteilemään, eikä kaikki halua tallinnaan mennä? Kyllä tulee tokenemaan hyvinkin, ja myös turku-tukholma reitillä, ei se grace enää vedä mitään enempää kun baltic princess, niin on vain vähän alussa kun glory vetää enemmän, ja tämä ei koske rahtia ja reittimatkustajia. Aivan järjetön ajatus joltain, että kahden pääkaupungin välinen liikenne lakkautettaisiin, saat vielä pitkän nenän. Järjetöntä puhetta, ei pidä aina heitttää niitä omia tyhmiä näkemyksiä, jos ei tiedä faktoja. Ei viking ainakaan vielä ole ilmoittanut mitään, että lakkauttaisi hel-sto linjan, ja myös kokousmatkoilijoista, ainakin riika reitillä oli syyskuussa baltic queen täynnä kirjanpitomammoja, eikä gloryyn turhaan tehtäisiin mitään kokousosastoja.Miten sympan voisi irrottaa hel sto liikenteestä?
järjettömiä heittoja.Samoin kun joku uskottelee, että cinderalle tulee hesan liikenteeseen, ei ikinä, linjat tulevat menemään niin että:
hel-sto viikkari, gabriella sesongit ja viikonloput, silja kuten ennenkin ( operointi länsiterminaalista ), ja turku kuten nytkin. Tosin hel sto liikenteeseen voi tulla Amorella, mariella varmasti myydään ennen.

Ja hyttikapasiteestista, ei mitään järkeä siirtää victoriaa, käytännössä ilman pidennystä sama laiva kun galaxy, ei se galaxy minnekään sieltä siirry, muuten kalustoa pitäis myydä, ja se ei nyt onnistu tällä ajalla.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 07.02.2021, 19:17:51
Itse mietin, että voisiko olla järkevää tuoda Baltic Queen Tukholman iltaan Galaxyn tilalle.

Henkilökohtainen mielipiteeni asiaan on, että Galaxy-sarja on täysin umpisurkea esitys ja pilasi koko Turun risteilymarkkinat jo itsessään, ennen Gracenkin tuloa. En ole missään vaiheessa pitänyt noista aluksista. Kunnollinen laiva reitillä sitten vielä siirsi osan niistä Tallinkinkin risteilymatkustajista Vikingille. Näin ollen yhden laivan vaihtaminen toiseen käytännössä samanlaiseen ei parantaisi mitään.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 08.02.2021, 10:32:24
Sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä olet päähän saanut, että helsinki tukholma ei tokene?

Lehtijutun mukaan.
– Helsingfors-Stockholm-linjens guldålder är förbi. Om fem-tio år tror jag att någotdera rederiet har gett upp, säger logistikprofessor Lauri Ojala vid Åbo universitet.

https://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/20210117/281496458932717

Harri Anukka

Helsinki aikoo keskittää Tukholman laivat katajanokalle: https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2021-02-03/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-periaatepaatoksen-satamatoiminnan
Ja samalla Tallinnan laivat Länsisatamaan (sekä Vuosaareen), Tallink Siljalle tuo ei varmaan ole suuri ongelma, heillä on liikennöintiä jo nyt molemmista (tai oikeastaan kaikista kolmesta) satamasta, mutta Vikingline joutuu kahteen satamaan. Se varmaan lisää kustannuksia ja jos Mariellalle löytyy sopiva ostaja, niin epäilen että Hel-Sto linjasta tulee todellakin viikonloppu/kesäsesonki linja... siis Viikkarille.

Tietenkään tämä keskitys ei tapahdu heti, mutta jossain muistaakseni luin että voi tapahtua 5vuoden sisällä, ja silloin olemme varmaan kaikki viisaampia miltä koronan jälkeinen liikenne näyttää ja miten Glory vaikuttaa Turun liikenteeseen... varskinkin Siljan osalta.


Arto Papunen

En minä usko, että Helsingin ja Tukholman linja tuosta poistuisi vallan.

Mutta, mikä on koronan vaikutus pitkällä aikavälillä yhdistettynä siihen miten laivamatkustus on muuttunut vuosien varrella. Miten nopeasti rahti voisi palata takaisin Helsingin linjalle kun palataan arkeen. Ja miten Tallinkin tapauksessa sama myös Tallinnan ja Tukholman välillä (Ja myös Riikaan jos meinaavat palata). Laivamatkailussakin pitää joskus miettiä, että pitää keksiä toinen ratkaisu eikä mennä kuten aina ennenkin. Toki jos rokotekattavuus ja rajoitteet toimii kuten pitää ja niillä saadaan rajoitukset poistumaan niin saatetaan nähdä täysiä laivoja ehkä loppukesällä ja syksyllä kun väki kaipaa menemään vähän joka reitillä. Mutta miten sen sitten saa jatkumaan tulevaisuudessa.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 08.02.2021, 10:24:57
Olin kokonaan unohtanut sen Atlantic Visionin! Lieneekö kuukausittain siitä maksettava aikarahti
eskaloitumassa liian suureksi Kanadalaisille?
Silloin jäävahvistettuja aluksia alkaa Itämerellä olla myynnissä jopa usean laivan erässä.
Atlantic Visionion rahtausta jatkettiin viime vuonna marraskuuhun 2022 asti. Marine Atlantic ei ilman laivaa pärjää, ja kanadalaisena valtion omistamana varustamona sen vaihtaminen johonkin toiseen on helpommin sanottu kuin tehty. Tällainen suunnitelma toki saattaa olla olemassa, mutta ihan varmasti laivaa ei täällä ennen vuoden 2023 alkua nähdä – ja pitäisin itse todennäköisimpänä, että rahtausta jatketaan edelleen.

Laivasta kannattaa myös muistaa, että se ei ole lainkaan samantyyppinen kuin Tallinkilta (ja Vikingiltä) pandemian takia työttömäksi jääneet risteilylautat. Laivan rahtikapasiteetti on suurempi ja matkustajakapasiteetti pienempi. Atlantic Vision kannattaisi todennäköisesti työllistää Tallinkin omassa laivastossa joko Paldiski–Kapellskär- tai Vuosaari–Muuga-linjalla. Teoriassa tuota voisi kuvitella Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseenkin, jos Tallink haluaa kilpailla Finnlinesin kanssa rahtipainotteisemmista markkinoista, mutta minulle kerrotun mukaan tuon laivasarjan ohjauskyky ei riitä saaristoajoon. Luultavasti tämä on korjattavissa oleva ongelma, mutta kannattaako yli 20 vuotta vanhaan laivaan alkaa sellaista tekemään?

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 08.02.2021, 10:24:57
Lisäksi kysymyksessä on eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten.
Finnlines on tässä keskustelussa jäänyt turhan sivulle. Yhtiö saattaa myös yllättää, sillä emoyhtiöllä on
voimavaroja tunnustella eri vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin muilla.
Mihin joutuu esim. Finnswan?
Toisaalla on muun muassa ehdoteltu, että Finnlines lähtisi Vuosaari–Muuga-kilpaan kierättämällä Travemünden-laivojen Viroon päivisin. En tiedä onko tämä erityisen todennäköistä.

Mikko-Oskari Koski

#26
Atlantic Visionia ei tässä keskustelussa ainakaan ole mihinkään muualle ehdotettukaan kuin Paldiskin ja Kapellskärin välille. Ja epäilemättä se olisi siihen sopivampi kuin rahtikapasiteetiltään yhteismitallinen Star, jossa -paradoksaalista sinällään- lienee linjan tarpeisiin liikaa matkustajatiloja. Tosin Starin vapautuessa MyStarin valmistuessa voisi kokeilla, kiinnostaisiko Marine Atlanticia vaihtaa virolaisilta vuokraamaansa alusta. Näin siis siinä tapauksessa, että Tallink haluaisi lisätä kapasiteettiä Paldiski-Kapellskär-linjalla. Sailor tai Regal Star varmaan pääsisi hyvään rytmiin Muugan ja Vuosaarenkin välillä, SeaWindin parina tai seuraajana.
Juuri se, ettei Atlantic Vision ole risteilijälauttatyyppiä, tekee siitä tässä asetelmassa kiinnostavan. DFDS:n uudisalusten valmistuessa eteläiselle Itämerelle voi joku siellä nyt ajavista kohtalaisen matkustajakapasiteetin omaavista ropaxeista hyvinkin siirtyä Paldiskin ja Kapellskärin välille, jolloin Tallinkinkin olisi pystyttävä tarjoamaan reitille ainakin jonkinlainen matkustajakonsepti, joka taas ainakin tarvematkustajille ja rahdille olisi varmasti TLL-STO-kruiserilautan kyydissä menemistä houkuttelevampi vaihtoehto. Toisaalta pääkaupunkien välillekin on kysyntää, mutta onko sitä niin paljon, että päivittäinen operointi kahdella aluksella kolmikosta Vickan/BQ/Romsku olisi kannattavaa? Tai voisiko yhteyden Tukholmasta sekä Helsinkiin että Tallinnaan taata sillä, että sama (virolainen) alus ajaisi molempiin?

On ihan selvää, että liikenteen elpyessä sitä ei tehdä lähtöjä dumppaamalla, vaan varmistetaan rahan tulo edes jollakin muodoin. Vain varmuudella rahtia kuskaavilla yksiköillä voidaan tehdä jotain tarjouksia, mutta nekään eivät välttämättä ole niin huomattavia kuin aiemmin on nähty. Kannattaa katsoa arkistoista prosyyrejä 1970-luvun öljykriisin jälkeisiltä ajoilta, myös hintojen osalta, sillä tuolloisen markan ja nykyisen euron ostoarvot ovat samaa luokkaa. Kuinka moni asiakas lähtisi sadanviidenkympin risteilylle Tukholmaan, vaikka aamiaiset kuuluisivatkin hintaan, kuten Siljalla tuolloin?
Helsingin satamasäätö saattaa kyllä olla Vikingille viimeinen niitti HEL-STO-linjan lakkautuspäätökselle, mutta tuskinpa äskettäin merkittävän osan suomalaisesta maahenkilöstöstään irtisanoneella Tallinkillakaan riemusta kattoon hypitään, jos toimintoja Helsingissä pitää jatkaa useammassa satamassa -ja Tukholman linjan osalta vielä juuri Vikingiltä vapautuneella Skattalla!

Niin tai näin, Tallinkin nykyarmaadassa joku/jotkut seitsikosta Sere, Symppa, BQ, Romsku, Vickan, Europa ja Isabelle hyvin luultavasti jää jatkossa vaille vakituista tointa, koska liikenteen elpyessä tehokkuus menee lähtöjen määrän edelle. Lipunvaihtojakin voidaan nähdä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.02.2021, 00:38:07 DFDS:n uudisalusten valmistuessa eteläiselle Itämerelle voi joku siellä nyt ajavista kohtalaisen matkustajakapasiteetin omaavista ropaxeista hyvinkin siirtyä Paldiskin ja Kapellskärin välille
Tämä oli ainakin ennen pandemiaa DFDS:n julkisuuteen vahvistama suunnitelma: eteläiselle Itämerelle rakennettavat lautat mahdollistavat siellä nykyisin liikennöivistä aluksista kahden kierrättämisen Paldiskin ja Kapellskärin välille.

Juhani Mehto

Tallink ilmoitti tänään, että Tukholma-Tallinna -linjan liikenne hoidetaan vain yhdellä laivalla, Baltic Queenilla, koko tämän vuoden ajan, ja Victoria I jää rantaan seisomaan. Victoria I:lle yritetään saada muita käyttökohteita.

Tallinkin lehdistötiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kai Heino

Mitenköhän kauan Romantika  on vuokrattuna. Taitaa olla vain 3vuotta. HNL:n tavoitteena on nollapäästöt 2026.
https://hollandnorwaylines.com/about-hnl/
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.