MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)

Aloittaja Tuomas Romu, 18.10.2018, 10:22:49

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

https://yle.fi/uutiset/3-10463019

LainaaAiesopimus: Tallink tilaa uuden pikalaivan Rauman telakalta

Tallink ja Rauma Marine Constructions ovat sopineet uuden shuttle-pikalaivan rakentamisesta.

Uusi laiva rakennetaan Raumalla. Hankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja se tuo telakalle noin 1500 henkilötyövuotta.

Kyseessä on aiesopimus, joka vaatii toteutuakseen velä lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt, joiden kanssa työskennellään seuraavat kuukaudet.

Valmista vuoden 2020 lopussa

Helsinki-Tallinna -reitillä liikennöivä pikalaiva on tarkoitus rakentaa Rauman telakalla vuoden 2020 loppuun mennessä. Laivan suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Se käyttää pääpolttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.

edit: Tallinkin tiedote aiheesta:

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19

Telakan tiedote aiheesta:

https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Valmistuminen 2020 oli ilmeisesti lyöntivirhe suomenkielisessä lehdistötiedotteessa, koska kaikki muut puhuvat 2021:stä.

Johan tähän odoteltiin kun keväällä Tallink Megastar 2:sta lupaili. Toisaalta ehkä vähän yllättävää, että rakennetaan Raumalla – ja toisaalta sitten taas ei yhtään yllättävää, kun muistaa Tallinkin ja Rauman läheisen suhteen menneisyydessä. Nyt kun Hammershusin myötä Rauma todisti että osaavat rakentaa niin oli oikeastaan oletettavaakin että Tallink sinne palaa.

Marko Manninen

Nyt on mielenkiintoista seurata miten Tallink Rauman telakan kanssa pesee Viking Linen kiinan projektin. Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla "epäiltiin". Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla. Tämän uudishankinnan jälkeen SeaWind lähtee varmaan eläkematkalle kohti naulatehdasta. Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ville Taavitsainen

Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kai Heino

Marko Manninen
LainaaOlisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Starilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Peetu Kytöranta

Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 18.10.2018, 17:03:27
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
Kaikkihan toki aina mahdollista on mutta uskallan epäillä että Staria alettais pidentämään ja muokkaamaan yölaivaksi.

S Liljeström

Minäkin olen sitä mieltä, että STARilla on "uudehkona aluksena" kysyntää
vaikkapa vain Välimerellä.
Voi tulla jopa pieni kilpailu, kuka ensiksi lyö pätäkät käteen ja sulkee muut
pois, sekä on valmis rahtaamaan sen nykyiselle reitille uudisrakennuksen
toimituspäivään saakka.

2. Aivan oikein muualla puhutaan vuoden 2021 lopusta.
Saa myös nähä, onko valittu strategia oikea, ettei lähdetä kaukomailta tilaamaan.

SL

Mika Honkonen

Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tauno Hermola

#10
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 18.10.2018, 20:33:35
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle

Mietin kanssa tuota, että sopisiko se länsirannikon linjoille, Rosellan, Eckerön tai vaikka Wasa Expressin päivitykseksi, mutta vaikka henkilöauto- ja matkustajakapasiteetit ovat samaa luokkaa, 186 m pitkä Star on valtavasti suurempi ja sen koneteho on esim. M/S Eckeröön verrattuna moninkertainen. Tarvittaisiin kai paljon lisää rahtia, jotta Star voisi olla mielekäs ja kannattava noilla reiteillä. Berghamnin satamaa ainakin pitäisi laajentaa.


Kimmo Rantanen

Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin. Star on kyllä sopiva lautta hyvin monelle reitille Itämerellä, Englannin anaalissa ja Välimerellä toisin kuin suurella hyttikapasiteetilla varustetut ruotsinlaivat.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2018, 00:59:33
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.
Samaa minäkin olen ajatellut, että muita vaihtoehtoja ei ole. Nimetään samanlaiset laivat Color Linen tyyliin tai sit mennään astetta suurempaan nimeämiseen.
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 18.10.2018, 14:49:40
Marko ManninenStarilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Niinku sanoin muokattuna. Eipä se suuri homma ole lisätä hyttejä lisää. Onhan sitä esim. Tehty Isabellalle aikanaan vitos kannelle.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 18.10.2018, 13:06:54
Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla "epäiltiin". Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla.
Olen itse siinä käsityksessä, että Raumalta sanottiin Viikkarin tilausta tehtäessä suoraan, ettei heillä ole vielä kompetenssia Viikkarin haluaman kokoisen laivan rakentamiseen. Telakkayhtiö on kuitenkin kehittynyt kovasti Viikkarin tilauksen jälkeen ja mm. johto on vaihtunut.

Ilmeisesti tästä on tulossa jonkinmoinen sisaralus Megastarille kyllä, mutta ainakin Shippaxin kertoman mukaan matkustajakansien tilajärjestelyt tulevat olemaan erilaiset. Netissä pyörivän havainnekuvan (jota ilmeisesti ei oltu tarkoitettu julkiseen levitykseen) perusteella laiva on ulkoisesti lähes identtinen Megastarin kanssa, mutta ylimmällä kannella on enemmän hyttejä (miehistölle). Mutta jos tätä ei oltu tarkoitettu julkiseen jakoon on paha sanoa, miten lähellä todellisuutta kuva on.

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 18.10.2018, 22:39:19
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin.
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 19.10.2018, 11:29:47
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.10.2018, 18:40:08
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.

Pystyykö Sailor kuljettamaan vaarallisia lasteja? Toki toinen reitti ja varustamo. Mikä tässä ratkaisee, laivan rakenne, matkustajamäärä, vai mikä?