Jäätalvi 2019-2020

Aloittaja Timo Heikkinen, 09.11.2019, 09:15:06

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Hesari haastatellut Ylärinnettä:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006365077.html

Vielä on vaikea sanoa kehittyykö talvi mihinkään...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Heikkinen

#16
Thetis matkalla pohjoiseen Rauman kohdilla. Lieneekö kauden toinen jäänmurtaja Perämerellä. Kartoilla ei mainintaa vielä sijoituksesta.

Edit. Näemmä destination icebreaking CH72 eli kauden toinen jäänmurtaja Perämerellä

Pekka Laakso

#17
Eipä sitten Ruotsissa tapahtunutkaan skenaariota, ettei jäänmurtokautta olisi avattu lainkaan tammikuunkaan aikana, sillä Ale on lähtenyt aamulla liikkeelle ja avannut kauden. Baltice.org mukaan sille on tiedossa jo yksi avustuskin. Frej on myös 24h lähtövalmiudessa.

http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/

http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-inleder-arets-isbrytarsasong/

https://www.sjofartstidningen.se/ale-inleder-isexpeditionen/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

PortTraffic Kontiosta:

"KontioKäynnin lisätiedot   19.12.2019 16:15   0/621517
Edellinen satama:FIANKSaapumisajan antaja:EdustajaPurkaa:painolastissa
Saapumisaika:19.12.2019 16:15Saapumisajan tyyppi:Lopullinen-
Seuraava satama:FIANKLähtöajan antaja:EdustajaLastaa:Ei
Lähtöaika:30.01.2020 18:00Lähtöajan tyyppi:Ennakko-
Laituri:JäänmurtajalaituriSataman osa:EteläsatamaKotimaan liikenteessä:Kyllä"

Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#19
Kontion lähtötiedotteita ja lähtöä odotellessa voi hyvin mainita, että Alen ensimmäisiin avustuksiin lukeutunut Swe-Freighter tarvitsi tänään puolilta päivin Frejltä avustusta, joten Frej aktivoitui Ruotsissa tänään.

EDIT:

Arctian virallinen tiedote Kontion lähdöstä:
http://arctia.fi/2020/01/30/kontio-jaanmurtoon-peramerelle/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Ruotsissa vaihdellaan avustavaa murtajaa sen mukaan, mikä on tulossa sisään vaihtoon, ja mikä on ollut lähtövalmiudessa. Frej tuli eilen päivällä vaihtoon ja jäi laituriin, kun taas vuoroaan odotellut Atle otti avustusvastuun. Lieneekö Ymer seuraavana lähdössä, kun Atle aikanaan tulee vaihtoon?

https://www.instagram.com/p/B8QvtujHc40/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Kyllä vain. Ymer on tänään lähtenyt avustamaan Karlsborgin liikennettä Baltice.org mukaan.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Ilmeisesti odotettavissa on sen verran kova myräkkä, että jäänmurtaja-avustus Kemiin ja Tornioon on keskeytetty tilapäisesti:

https://twitter.com/WinterAuthority/status/1229012946644283392
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006409616.html

Orädd ja Ylärinne arvioivat, että vielä yksi Suomen jäänmurtajista lähtee todennäköisesti tänä talvena avustustehtäviin Itämerelle.

"Saattaa olla, että Urho-murtaja seilaa ensi viikolla Perämerelle", Ylärinne ennakoi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

PortTraffic mukaan Urho olisi tekemässä lähtöään perjantaina. Ennakkoa näkyy jo siirretyn kertaalleen eli tilanne elää vielä. Virallisia tiedotteita odotellessa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Näin maallikkona hieman ihmetyttää, että vielä kannattaisi lähettää Urho liikkeelle, kun jäät nyt ovat huvenneet pohjoisessa. Tosin onko tilastollisesti niin, että vahvistuvat maaliskuun puoliväliin asti? Ruotsillahan on siellä monta joutilasta murtajaa, jotka joutaisivat auttamaan Suomen puolelle "pientä" korvausta vastaan. Thetiskin taitaa olla nyt lainassa Ruotsin puolelta? Yhteistyötähän muutenkin tehdään.

Janne Koskinen

Tuuli lienee rutannut jäät Tornio-Kemi-Oulu seudulla niin ettei läpi mennä kuin nelipotkurisella?

Ihme ettei ylisanoitettua ruoripotkurimurtajaa kolmine potkureineen (=Polaris) sinne lähetetä kun pitöisi olla paras ja halvin.
Vai onko sekin susi ja paska ja edellistäkin sukupolvea huonompi kuten kaikki murtajat Urho-luokan jälkeen?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.02.2020, 22:49:29
Ihme ettei ylisanoitettua ruoripotkurimurtajaa kolmine potkureineen (=Polaris) sinne lähetetä kun pitöisi olla paras ja halvin. Vai onko sekin susi ja paska ja edellistäkin sukupolvea huonompi kuten kaikki murtajat Urho-luokan jälkeen?

On Polaris ollut muutaman talven Perämeren pohjoisosassa käytössä, missä monitoimimurtajat eivät ole keskitalvella viihtyneet pois lukien niiden ensimmäinen talvi eli 1994, jolloin Fennica oli aluksi Sisun kanssa Perämeren pohjukassa mutta silloinkin sen tilalle vaihdettiin talven edetessä Kontio. Jos tästä jotain voi päätellä niin eiköhän Polaris ainakin toista ole, kuin monitoimimurtajat.

Kalle Id

Toisaalta jos nyt ongelmana on osittainen avovesi niin eikö Fennican ja Nordican pitäisi olla näissä oloissa omiaan? ;D

Mutta, vakavasti ottaen: onhan se vähän outoa, että parhaana ja halvimpana mainostettu Polaris on lähtövuorossa vasta Urho-luokan jälkeen. Tosin kun Arctia ei sitä varsinaisesti koskaan halunnutkaan (koska se ei ole sellainen monitoimimurtaja kuin Arctia halusi) niin herää mieleen myös ajatus, että sitä makuutetaan laiturissa tahallaan ettei valtio-omistaja pakota hankkimaan vielä samanlaisia?

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 18.02.2020, 12:18:39
Mutta, vakavasti ottaen: onhan se vähän outoa, että parhaana ja halvimpana mainostettu Polaris on lähtövuorossa vasta Urho-luokan jälkeen. Tosin kun Arctia ei sitä varsinaisesti koskaan halunnutkaan (koska se ei ole sellainen monitoimimurtaja kuin Arctia halusi) niin herää mieleen myös ajatus, että sitä makuutetaan laiturissa tahallaan ettei valtio-omistaja pakota hankkimaan vielä samanlaisia?

Selvästi Otso ja Kontio ovat olleet Polariksen valmistumisen jälkeenkin aktiivisimmin käytetyt murtajat, joten lienevät edelleen taloudellisimmat ja/tai helpoimmat pitää kunnossa. Urhon töihin lähtöön ennen Polarista saattaa vaikuttaa, että Urho oli viime tarvena töissä vain reilut kaksi kuukautta mutta Polaris melkein neljä, joten ehkä tunteja tasataan nyt.