Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Taitaako Atlantic Vision olla menossa nyt Tallinnaan..

Ilves Valta

Kyllä, Tallinkin tämänpäiväinen lehdistötiedote kertoo:

LainaaTallink Gruppin alus Superfast IX (nykyiseltä nimeltä Atlantic Vision) palautettiin yhtiölle Tanskassa Fayardin telakalla tänään 14.5.2024. Alus on ollut vuokrattuna Kanadaan ja liikennöinyt Newfoundlandin ja Sydneyn (Nova Scotia) välillä viimeiset 15 vuotta.

Alus teki viimeisen matkansa Kanadan reitillä 15.3.2024 ja lähti Kanadasta huhtikuun alussa. Viimeisen kuukauden ajan laiva on ollut Tanskassa Fayardin telakalla, jossa se on valmisteltu luovutettavaksi Tallink Gruppille vuokrasopimuksen päättyessä 14.5.2024.

Superfast IX lähtee Tanskasta kohti Tallinnaa jo tänään ja sen on määrä saapua Tallinnaan torstaina 16.5.2024. Tallinnassa alus tulee aluksi olemaan Paljassaaren satamassa, kunnes päätökset aluksen tulevaisuudesta on tehty.

Tiedotteen yhteydessä on myös kuva laivasta tämänhetkisessä asussaan, se on saanut kokosinisen rungon Marine Atlanticin kaksisävysininen+keltainen-kombon tilalle.

Vähän kyllä huvittaa tuo muotoilu "kunnes päätökset aluksen tulevaisuudesta on tehty," kun olisi pitänyt olla selvää jo Atlantic Visionin korvanneen Ala'suinun tilauksesta lähtien että ex-Superfast IX tulee palaamaan Tallinkille, eli aikaa päätöksien valmistelemiseen ja tekemiseen olisi pitänyt olla vaikka ja kuinka...

Kalevi Lehto

Tämänpäiväisessä Turun Sanomissa oli Tallinksiljan tj:n Schultsin haastattelu koskien Turun liikenteen tulevaisuuden suunnitelmia. Ainakaan linjan lakkauttaminen ei ole suunnitteilla, vaan mahdollisesti lisätä jossakin vaiheessa taas toinenkin alus linjalle, ehkä jopa uudisrakenne joskus tulevaisuudessa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ilves Valta

Vaikea kyllä uskoa, että Schultsin lausahdus toisesta aluksesta uudelleen Turkuun (uudisrakenteesta puhumattakaan!) olisi mitään muuta kuin medialle annettu lausunto siksi ettei totuutta kehdata sanoa. Kun tiedetään, että Galaxy teki aina linjalla tappiota on todella vaikea uskoa, että aamulaivaa enää Turkuun saadaan. Jos jo ennen oli huonosti matkustajia ja rahtia Turun aamulähdölle, Finnlinesin uusien laivojen myötä sitä on vielä vähemmän.

Olisi mahtavaa jos olisin väärässä, mutta en jotenkin usko olevani.

Arto Papunen

Toisaalta hieman kapasiteetti vähentynytkin Tukholman illassa kun ei siellä enää Cinderellaa vuorokauden risteilyissä. Itse vaan pohdin, että onko Cinderellalla bileristeilyillä olleet (ja aiemmin Galaxyllä vastaavasti olleet) löytäneet tiensä Glorylle tai Birka Gotlannille vai jääneet kotiin. Gloryn ja Birkan yökerho jää kyllä pieneksi Cinderellaan, Galaxy-sarjaan tai Graceen verrattuna.

Harmi nyt vaan kun noissa Tallinkin risteilylaivoissa ei myöskään niin isosti autokansikapasiteettia.

Ilves Valta

Ilmeisesti Birka Gotland ei ole ihan tuhottomasti matkustajia löytänyt, siellähän laitettiin jo toimarikin vaihtoon ilmeisesti suurelta osin juuri tämän takia. Herää kuitenkin kysymys johtuuko tämä siitä että matkustajat ovat menneet muille laivoille, vai onko vuorokauden bileristeily vain ylimalkaan kuoleva tuote? Ihmisten matkustustottumukset vaikuttavat muuttuvan pohjoismaissa siihen suuntaan, että tälle tuotteelle ei ole enää samalla tavalla kysyntää.

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 16.05.2024, 00:35:15 Harmi nyt vaan kun noissa Tallinkin risteilylaivoissa ei myöskään niin isosti autokansikapasiteettia.
Tämä on oikeastaan kaikessa potentiaalisessa liikenteessä nähdäkseni Tallinkin risteilylauttojen iso ongelma. Se, että varustamo rakensi lauttoja noin pienellä rahtikapasiteetilla vielä 2000-luvulla on jälkikäteen katsottuna jokseenkin käsittämätöntä.

Tero Lindfors

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 16.05.2024, 10:56:25 Ihmisten matkustustottumukset vaikuttavat muuttuvan pohjoismaissa siihen suuntaan, että tälle tuotteelle ei ole enää samalla tavalla kysyntää.

Kyllä siltä lopullisesti vaikuttaa.

Olisikohan Tallinkin risteilylauttoja mahdollista ropaxifoida? Viides kansi (joka on kaikissa viidessä aluksessa hyttikantena) henkilöautokanneksi, jolloin täyskorkealle pääautokannelle jäisi enemmän tilaa rahdille?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 15.05.2024, 21:29:04 Finnlinesin uusien laivojen myötä sitä on vielä vähemmän.
Tuossa samaisessa haastattelussa mainittiin myös, että Finnlinesin uudet alukset eivät olisi juurikaan vaikuttaneet Turun matkustajamääriin. Jossakin näin kerrottavan, että Finnlinesin uusien laivojen matkustajamäärät olisivat olleet keskimäärin luokkaa n.50 henkilöä/lähtö ja niistäkin suuri osa rekkakuskeja, eli ilmeisesti risteilykansa ei ainakaan vielä ole suuremmin joukoin löytänyt Naantaliin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mika Honkonen

[quote author=Ilves Valta link=msg=162440 date Herää kuitenkin kysymys johtuuko tämä siitä että matkustajat ovat menneet muille laivoille, vai onko vuorokauden bileristeily vain ylimalkaan kuoleva tuote? Ihmisten matkustustottumukset vaikuttavat muuttuvan pohjoismaissa siihen suuntaan, että tälle tuotteelle ei ole enää samalla tavalla kysyntää.
[/quote]

Tallinkin työntekijöiltä kuultuna. Ovat huomanneet että Tallinma-Helsinki välillä on muutoksia tapahtunut covidin aikana/jälkeen. Nykyään ihmiset menee shutleilla yli ennemmin kuin risteilytuotteella. Tämä johti siihen että victoria 1 siirtyy kesäksi erikoisristeilille/Ruotsin-reitille. Saa nähdä miten vaikuttaa päätöksiin galaxy/europa vuokrasoppareiden päätyttyä.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Ilves Valta

Atlantic Vision on tänään aamulla saanut peräänsä Viron lipun (oltuaan matkan Kanadasta Viroon Kyproksen lipulla) ja takaisin alkuperäisen nimensä Superfast IX. Ehkä hieman yllättävä veto Tallinkilta, joka yleensä on välttänyt "turhia" laivojen uudelleennimeämisiä, mutta toisaalta johdonmukaisuuden etsiminen varustamon toiminnasta voi muutenkin olla haaste.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 16.05.2024, 14:15:48 Olisikohan Tallinkin risteilylauttoja mahdollista ropaxifoida? Viides kansi (joka on kaikissa viidessä aluksessa hyttikantena) henkilöautokanneksi, jolloin täyskorkealle pääautokannelle jäisi enemmän tilaa rahdille?
Tämä on muuten hyvä kysymys! Teoriassa varmasti mahdollista, esimerkiksi Stenahan on muuttanut laivoiltaan matkustajakansia rahtikansiksi... mutta onnistuisiko tämä juuri näiden laivojen tapauksessa? Olen siinä käsityksessä, että henkilöautot (rekoista nyt puhumattakaan) painavat enemmän kuin hytit, joten pitäisi tietää kestääkö laivan rakenne autojen lisäpainon, ja myöskin miten enemmän painoa ylempänä suhtautuisi laivojen vakauteen? Toki molemmat ongelmat ovat ratkaistavia, mutta mitä kalliimpi remontti on sitä vähemmän todennäköisesti se kannattaa toteuttaa...

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 17.05.2024, 14:31:10 Tämä on muuten hyvä kysymys! Teoriassa varmasti mahdollista, esimerkiksi Stenahan on muuttanut laivoiltaan matkustajakansia rahtikansiksi... mutta onnistuisiko tämä juuri näiden laivojen tapauksessa? Olen siinä käsityksessä, että henkilöautot (rekoista nyt puhumattakaan) painavat enemmän kuin hytit, joten pitäisi tietää kestääkö laivan rakenne autojen lisäpainon, ja myöskin miten enemmän painoa ylempänä suhtautuisi laivojen vakauteen? Toki molemmat ongelmat ovat ratkaistavia, mutta mitä kalliimpi remontti on sitä vähemmän todennäköisesti se kannattaa toteuttaa...

Kyllähän tuollainen varmaan olisi mahdollista. Karkeasti arvioisin (voin olla väärässä), että yksi hytti ja keskimääräinen henkilöauto painavat suunnilleen yhtä paljon. Molemmat vievät myös suunnilleen yhtä paljon tilaa. Kuitenkin, olettaen että laivoja ei ole suunniteltu helppo konversio mielessä, tulevat esiin myös kysymykset siitä, että mahtuvatko autokaistat sujuvasti pilarilinjojen väleihin ja kuinka paljon hyttien väleissä kulkee teräslaipioita joita sitten joutuisi siirtämään ja mahdollisesti korvaamaan joillain muilla ratkaisuilla.

Vaihtoehtona hyttikannen muuttamiselle voisi myös olla myös henkilöautokannen raivaaminen pääautokannen alle (kuten Corsica Ferries on toteuttanut Mega Reginalla/Mariellalla), ja korvaavien esivalmistelukeittiöiden, muonavarastojen ja myymälävarastojen siirtäminen muualle. Käytännössä tässäkin siis menetetään hyttejä, ja sitten tulee kysymys siitä, kuinka hyttipaikkojen ja julkisten tilojen suhde pidetään sopivana. Millainen Tallinkin pidemmän tähtäimen laivastostrategia mahtaa olla?

Kaikkiaanhan Romantika-sarjalaiset, nyt 20 vuoden molemmin puolin, olisivat varmaan aika hyvässä tilanteessa jonkinlaiselle midlife-päivitykselle. Käyttöikää voi ajatella olevan vielä toiset 20 vuotta jäljellä, jolloin alussarja olisi liikenteessä vielä 2040-luvulle. IMO:n viimeisimmässä kasvihuonekaasustrategiassa tavoitteeksi on asetettu meriliikenteen nettonollapäästöjen saavuttaminen vuoden 2050 tienoilla, ja säädökset seuraavat oletettavasti tavoitetta. Tulisiko kyseeseen esimerkiksi metanolikonversio?

Kun puhe on ollut saman ikäluokan Atlantic Visionista/Superfast IX:stä, niin Stena muuten juuri ilmoitti aikomuksestaan konvertoida Irlanninmerellä liikennöivät sisaralukset metanolikäytölle (Eli Belfast-Cairnryan -linjan Stena Superfast VII:n ja VIII:n). Saisikohan Tallink edullisesti pääsyn samoihin suunnitelmiin?