Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Toisaalta homma on niinkin, että vaikka Tallink on näiden vuokrausten myötä vuokrannut viisi risteilylauttaa ulos (ts. risteilylauttoja on enemmän vuokrattuna ulos kuin omassa liikenteessä), ovat kaikki vuokraukset Romantikaa lukuunottamatta lyhyitä, alle vuoden sopimuksia. Se, että Turun aamulaiva poistuu kokonaan ainakin seitsemäksi kuukaudeksi ei lupaa hyvää kyseisen linjan kannalta, mutta sitten kun nämä sopimukset loppuvat pitää Tallinkin kuitenkin löytää jostain laivoille töitä. Niiden myyminen – ainakaan Tallinkille kelpaavaan hintaan – kun ei tule olemaan helppoa.

Kai Heino

Turun suuret terminaalisuunnitelmat taitavat mennä uusiksi. Ei tarvita suurterminaalia, jos vain yksi operaattori.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sven Liljeström

Tilanne on aika monimutkainen ja herää myös kysymys, ovatko solmitut laivojen rahtaussopimukset
Tallinkille tässä tilanteessa jonkinlainen "kultakaivos" verrattuna siihen, että ne jatkaisivat
tavanomaisilla reiteillään.
Tiedossa ei myöskään ole, onko talossa ollut suunnitelmia toisesta Turun laivasta luopumisesta
kannattavuussyistä.
Lisäksi tämä nopea siirto on kuitenkin tilapäinen, mutta antaa vuoden aikaa miettiä seuraavaa siirtoa.
Rahtaussopimuksiahan voi myös pidentää - aika näyttää.
Pidän lisäksi erikoisena, että varustamon neljä alusta ovat muussa kuin alunperin tarkoitetussa käytössä.
Olen aikaisemmin peräänkuuluttanut, missä suuruusluokassa modernien linjalaivojen päivävuokra voisi olla.
Sen rahavirran on kuitenkin oltava varustamolle merkittävä, että kaikkiin näihin järjestelyihin edes
kannattaa ryhtyä.

Asia saattaa myös liittyä siihen, että MyStar on merkittävästi myöhässä, eikä Staria tietenkään ennen
uudisrakennuksen liikenteenalkua voi myydä tai uudelleensijoittaa.
Stariahan on kaikkine puutteineen tarjottu myös Galaxyn seuraajaksi, jolloin yhdellä laivalla operoiminen
Turusta jäisi lyhytaikaiseksi.

Tietääkö kukaan, miten Romantikalla menee Hollannin ja Norjan välisessä liikenteessä?
Ehkä paras olisi, mikäli siitä kaupan kautta päästäisiin eroon.

Nyt tarvitaan kovan luokan ennustajia, sillä tulevan vuoden aikana kilpailijat tekevät omat siirtonsa,
jotka voivat jäädä pysyviksi.

Mika Honkonen

Ainakin viron uutiset kertoi tallinkin toimitusjohtajan sanoneen että vaikka tll-sto linja on nyt kysytty silti kaikki halukkaat mahtuvat yhteen laivaan. Samassa jutussa kerrottiin että nykyisillä polttoainehinnoilla ei kannata linjalle laittaa toista alusta. Silloin mietin että minkä edes voisi kun kaikki on nyt jossain tehtävissä. Tästä on nyt noin viikko. Ja nyt jysähtää sitten tällainen uutinen.

Tänään on uutisoitu että aurora botnia ajaa kaasun sijaan öljyllä koska hinta on öljyllä halvempi ja samalla säästetään kaasua euroopan markkinoille. Kuinka paljon tällainen vaikuttaa Mystar ja megastar liikenteeseen. Jääkö star kuitenkin vielä reitille?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Jussi Laine

Vähälle huomiolle on jäänyt se, että Huoltovarmuuskeskus tuki Turun linjan liikennettä miljoonilla pandemian aikana, koska linja oli tärkeä rahdin takia  mutta nyt Tallink lopettaa yhtäkkiä puolet vuoroista  eli eikö Turun linja olekaan enää tärkeä. Tukimiljoonat kyllä kelpasi Tallinkille mutta sen jälkeen kiitos ja näkemiin.

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 31.07.2022, 20:14:35
Vähälle huomiolle on jäänyt se, että Huoltovarmuuskeskus tuki Turun linjan liikennettä miljoonilla pandemian aikana, koska linja oli tärkeä rahdin takia  mutta nyt Tallink lopettaa yhtäkkiä puolet vuoroista  eli eikö Turun linja olekaan enää tärkeä. Tukimiljoonat kyllä kelpasi Tallinkille mutta sen jälkeen kiitos ja näkemiin.


Eikös suomi maksanut ainoastaan suomenlipun alla seilaaville tukea?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 30.07.2022, 00:59:02
Tänään on uutisoitu että aurora botnia ajaa kaasun sijaan öljyllä koska hinta on öljyllä halvempi ja samalla säästetään kaasua euroopan markkinoille. Kuinka paljon tällainen vaikuttaa Mystar ja megastar liikenteeseen. Jääkö star kuitenkin vielä reitille?
Kaikissa noissa näiden vesien LNG-laivoissa on sama mahdollisuus ajaa muullakin kuin LNG:llä. Nykyisellään vaikuttaa siltä, että Starin jättäminen linjalle kolmanneksi laivaksi ei ole rahti- ja matkustajamäärien pohjalta perusteltua, eikä sitä kannata polttoaineen takia sinne jättää.

Toki mielenkiintoista on, että Tallink ei ole antanut mitään indikaatiota laivan tulevaisuudesta. Onko syynä sitten tuo Sven Liljeströmin esittämä epävarmuus Mystarin valmistumisesta vai joku muu, siihen en osaa sanoa. Starin kaltaiset alukset ovat kansainvälisillä markkinoilla varsin haluttua tavaraa joten tuskin kyse on siitä ettei kiinnostuneita ostajia olisi.

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 01.08.2022, 00:42:32
Eikös suomi maksanut ainoastaan suomenlipun alla seilaaville tukea?
Ei, tukea maksettiin myös Galaxylle, Eckerölle ja Megastarille.

Janne Koskinen

Näemmä Baltic Queenilta muutama paikkaus:

https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/baltic-queen-korvaa-silja-europan-risteilyt-10-18-9-2022,c3615496

Normaalisti Tallinna-Tukholma-reitillä liikennöivä Baltic Queen siirtyy korvaamaan Silja Europan lähtöjä Helsinki-Tallinna-reitille 10.-18.9.2022 väliseksi ajaksi. Silja Europa on päätetty vuokrata majoituskäyttöön Hollantiin 20.8.2022 alkaen ainakin seitsemäksi kuukaudeksi, ja laivan lähdöt Helsinki-Tallinna-reitillä on vuokrauksesta johtuen peruttu 15.8.2022 alkaen.

Baltic Queen tekee 10.-18.9.2022 välisenä aikana seuraavat risteilyt Helsinki-Tallinna-reitillä:

10.9.2022 Radio Rock -erikoisristeily
11.9.2022 22 h -risteily
12.9.2022 22 h -risteily
13.9.2022 erikoisristeily
14.9.2022 22 h -risteily (Iskelmäkeskiviikko)
15.9.2022 22 h -risteily
16.-18.9.2022 Päivä Maarianhaminassa -risteily Helsingistä (2 yötä)
Baltic Queen liikennöi Silja Europan normaalin aikataulun mukaisesti, eli lähtee Helsingistä klo 18.30, saapuu Tallinnaan klo 22.00, lähtee Tallinnasta seuraavana päivänä klo 12.30 ja saapuu Helsinkiin klo 16.00. Tiistaina 13.9.2022 Baltic Queen lähtee poikkeuksellisesti Tallinnasta jo klo 11.30 ja saapuu Helsinkiin klo 15.00. Perjantaina 16.9.2022 laiva lähtee poikkeuksellisesti Tallinnasta jo klo 10.00 ja saapuu Helsinkiin klo 13.00.

Ajalla 10.-17.9.2022 Baltic Queenin lähdöt Tallinna-Tukholma-reitillä on peruttu. Laiva palaa Tallinna-Tukholma-reitille 18.9.2022 klo 18.00 Tallinnasta."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Helenius


Mikko-Oskari Koski

BQ:n normiohjelmassa näyttää olevan useampikin pe-su-tauko Tukholmassa, eli se ilmeisimmin noina viikonloppuina ajaa jollain erikoisaikataululla (varmaan STO-MHQ-välillä) Galaxylle sovittuja ohjelmallisia risteilyjä tai koko laivan tilauksia. Suomessa suurin osa tilauskeikoista, myös Folklandia, tuntuu olevan siirtymässä Princessalle.
Se, että Tallinkin ainoa vuoro Turusta palvelee jatkossa käytännössä vain 22h-risteilymatkustajia ja rahtia, on sekä vahvuus että heikkous. Polttoaineenkulutuksessa tulee melkoinen säästö. Risteilyaikataulukin on miellyttävämpi, kaikin tavoin. Mutta onko käytännössä kaikkien muiden potentiaalisten asiakkaiden ojentaminen kilpailijoiden käteen sittenkään lopulta parasta mahdollista bisnestä (sikäli toki on, että laivoista saatavat vuokratulot ovat varmaa tienistiä)..? ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sven Liljeström

Vaikea sanoa, mielestäni jo "Päivä Tukholmassa-teema" Turusta on muutenkin useimmille
hankala, koska sikäläiset kaupat avaavat vasta klo 10h.
22h risteilijöille lienee kuitenkin samantekevää - moni ei edes huomaa, että laiva kääntää
jo Kapellskärissä.
Tämä Tallink-Siljan soppa ohjaa kyllä matkalaisia kilpailijalle.
On toki ymmärrettävä asia kokonaisuutena.
Viivan alle on saatava jotakin.

Harri Anttila

No
Vikingin kaksikolleha ei TallinkSiljalle ole mitää kilpailuvaihtoehtoa nyt eikä ihan äkkiäkään. Viking imee Glory/Grace parillansa niin totaalisesti Tallinkin *sisälaivat*  joista ulos näe Erkkikään   +  että Finnlinesin tuleva kaksikko Naantali-Långnäs- Kapellskär reitille ei ainakaan tule asiaaa helpottamaan

Petteri Lyysaari

Nyt Turun Sanomissa luki vahvistus sille, ettei Galaxy palaa enää Turku-Tukholma tai Turku-Kapellskär välille. Todettiin tosin,ettei ole päätöstä,etteikö Tallink voisi palata jollain toisella paatilla linjalle, mutta aika epämääräiseltä tilanne vaikuttaa. Taitaa tosiaan jäädä uusi "superterminaali" toteutumatta... Ja Viikkari kiittää.

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 20.08.2022, 01:23:29
No
Vikingin kaksikolleha ei TallinkSiljalle ole mitää kilpailuvaihtoehtoa nyt eikä ihan äkkiäkään. Viking imee Glory/Grace parillansa niin totaalisesti Tallinkin *sisälaivat*  joista ulos näe Erkkikään   +  että Finnlinesin tuleva kaksikko Naantali-Långnäs- Kapellskär reitille ei ainakaan tule asiaaa helpottamaan

Noh on siinä Vikingillä Cinderellakin sekoittamassa pakkaa vaikkei se samalla linjalla ole, mutta periaatteessa vaihtoehto Galaxyn risteilyille..

Mikko-Oskari Koski

Kaiketi BQ hoitaa juuri sen määrän Tukholman vajaan vuorokauden keikkoja, mitä niitä on Galaxylle tilattu joko koko laivan rahtauksina tai sellaisina ohjelmasisältöinä, jotka varmuudella myyvät niin hyvin, että varustamon kannattaa ennemmin hoitaa ne kuin ajaa omalla riskillä normaaliliikennettä TLL-MHQ-STO.
Princessan rooli varustamon ainoana Suomesta operoivana "porauslauttana" on kiintoisa, Kapellskäriin kun ei ole tulossa terminaalipalveluita, eli ylimeno tosiaan on mahdollinen vain ajoneuvojen kyydissä olijoille, kuskit mukaanlukien. Helsingin suunnalta tulevia aiemmin Europan risteilyjä suosineita asiakkaita ei varmasti tässä kohden helpota ainakaan se, että junayhteys ei toimi Turun satamaan asti. Moni asiakas varmasti arvostaa sitä, että B.Princess, Suomen lipun alla seilatessaan, pitää vielä hengissä vanhaa EFFOAlta ja Borelta periytyvä suomalaista matkustajalaivaperinnettä.

Jos risteilykuviot onnistuvat hyvin, voi tässä olla tulevaisuuden toimintavinkki myös muiden varustamojen suuntaan. Näin myös siinä tapauksessa, että Tallink tosiaan vetäytyy Turun suunnalta ja Viking tai Grimaldi tuo seudulle kolmannen aluksen (erittäin epätodennäköistä). Jos taas Tallink katsoo asiakseen palata keväällä entiseen malliin, sen Tukholmasta iltaisin lähtevä alus saattaisi olla Victoria, jos risteilytuote halutaan takaisin.

Ylläpito voisi liittää Victorian rahtausta koskevan keskustelun tähän.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950