Honfleur

Aloittaja Harri Anttila, 07.09.2022, 17:05:40

« edellinen - seuraava »

Harri Anttila

Kellään mitään tiatoa mitä ko. alukselle *tapahtuu* Fosenyardilla ja *kenelle* se menossa !?
Itse en hakemalla hakemallakaan löydä en sit mitään tietoa ,....     -ja toisaalta, alkuperäisellä tilaushinnalla  BF tuskin  -alusta enään haluaa(kaan)    -varsinkin  kun E-flexereitä tulee kuin liukuhihnalta

Oman puuliiterin ja Alangin tiatojen mukaan siitä modifioidaan Gabriellalle kaveri    ;) ;D ;D

Kai Heino

Vai onko Baltic Princessin parina keväällä, jos Tallink/Silja linjalla vielä jatkaa.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ilves Valta

Laivasta on ollut paljon huhuja mutta ei mitään faktaa. Huhuissa varsinkin Polferries ja alkuperäinen tilaaja Brittany Ferries ovat olleet esillä, mutta varsinkaan jälkimmäiseen en usko; kuten Harri jo sanoikin on firmalle tulossa läjä E-Flexereitä ja yksi niistä on nimenomaan sille reitille optimoitu mihin Honfleuria suunniteltiin.

Honfleurin pohjoiselle Itämerelle tulossa on sitten kysymys onko siinä mitään jääluokkaa ja/tai voidaanko siihen sellainen helposti lisätä? Helsinki–Tukholma-linjalla sitä tuskin nähdään, kun laivassa on vain 900 hyttipaikkaa, mutta jos Tallink haluaa Turun-linjalle jotain rahtipainotteisempaa niin Honfleur olisi siihen oiva peli: rahtikapasiteetti on yli tuplat Galaxyyn verrattuna, mutta laivalla on sitten kuitenkin kelpo matkustajatilat myös.

Kolmas potentiaalinen käyttäjä näillä vesillä mitä olen itse pohtinut on Eckerö. Heidän toimarinsa aikanaan (ennen koronaa) sanoi haastattelussa että jos markkinoille tulee Finlandiaa "vähän uudempi tai vähän parempi" laiva, he vaihtavat laivaa. No, Honfleur olisi selvästi uudempi, rahtakapasiteetti olisi vähän parempi mutta matkustajakapasiteetti vähän huonompi – mutta tämä olisi varmaankin helposti korjattavissa sillä, että osa hyteistä tai autokannesta muutettaisiin matkustajatiloiksi. Tosin ongelmana voi olla Honfleurin 22 solmun huippunopeus, se ei taitaisi riittää Finlandian nykyiseen aikatauluun?

Tauno Hermola

Aikaisemmin on Honfleurille spekuloitu Turku - Gnydia linjaa:

https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18397.msg159888#msg159888

Kalle Id tosin tyrmäsi tämän sillä, että laiva on paljon enemmän päivälaiva kuin mitä Turun ja Puolan väliseen liikenteeseen tarvittaisiin. Mutta onko Honfleur 900 hyttipaikallaan liikaa päivälaiva tuolle ilmeisesti kuitenkin rahtipainotteiselle reitille, olettaen tietenkin, että yhteys todella toteutuu.


Sven Liljeström

Hiljaista on keskustelu viime aikoina ollut Turku - Puola reitilläkin.
Olin kokonaan unohtanut, että puolanrahtia kuljetetaan useankin varustamon
toimesta.
Kuten joku jo sanoi, uuden operaattorin linjalle tulo sekoittaisi pakan.
Honfleur puolalaisille - joo, mutta hintalappu lienee liian korkea.
Tosin heillä on käytössään parikin käyttöikänsä lopussa olevia paattia.
Usein nämä syystä tai toisesta kesken jääneet laivat ovat sitten johonkin
hintaan kelvanneet jollekin.

Harri Anttila

Ei sillä että olisin mielipiteissäni negatiivinen mutta..... Turku-Puola  linja on ajallisesti aivan liian pitkä JOS miettii sitä panostusta laiva-yhtiön kautta  --sihen että bileristeilyt ei ihan iske tohon konseptiin

Mikko-Oskari Koski

Rosellan myynti avasi yhden -toki vahvasti spekulatiivisen- ikkunan Honfleurinkin tulevaisuuden suhteen. Eli ajatuksen siitä, että Viking saattaisi hyvinkin olla aluksesta kiinnostunut, mikäli erinäiset asiat natsaavat. Ensinnäkin laivalla pitää olla jääluokka ja toisekseen se ei saa olla suhteettoman kallis.
Honfleur saattaisi olla Vikingille hyvinkin mielekäs hankinta, jos firma haluaa tosissaan vastata Finnlinesin haasteeseen Ruotsin linjalla. Grace ja Glory kun ovat kuitenkin kapasiteetiltään aika pahasti alakynnessä. Honfleurin rooli olisi siis olla Turun kolmantena laivana, jonka Ruotsin satama olisi Kapellskär. Samalla pystyttäisiin hoitamaan joko aamun nopea yhteys MHQ-KPS tai illan paluu, joita ahvenanmaalaiset eniten jäivät kaipaamaan. Vielä perustellumpi tämä yhteys on siinä edelleen ihan mahdollisessa tapauksessa, että Tallink vetäytyy lounais-Suomesta kokonaan.

Mitä Turun ja Puolan väliseen reittiin tulee, siihen lienee hakusessa jokin Finnclipperien kokoluokkaa oleva alus -Tallinkin Atlantic Visionkin voisi tulla kyseeseen. Honfleurissä on liikaa hyttipaikkoja. On kuitenkin vaikea nähdä minkään näillä vesillä nykyään operoivan firman olevan linjasta mitenkään erityisen kiinnostunut, siinäkään tapauksessa, että sen käynnistämisestä maksettaisiin kohtuullinen korvaus.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.01.2023, 20:16:19
Rosellan myynti avasi yhden -toki vahvasti spekulatiivisen- ikkunan Honfleurinkin tulevaisuuden suhteen. Eli ajatuksen siitä, että Viking saattaisi hyvinkin olla aluksesta kiinnostunut, mikäli erinäiset asiat natsaavat. Ensinnäkin laivalla pitää olla jääluokka ja toisekseen se ei saa olla suhteettoman kallis.
Honfleurissa ei mulle kerrotun mukaan ole minkäänlaista jääluokkaa, joten kaikki spekulaatiot sen saapumisesta näille vesille kaatuvat siihen.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 10.01.2023, 09:24:56
Honfleurissa ei mulle kerrotun mukaan ole minkäänlaista jääluokkaa, joten kaikki spekulaatiot sen saapumisesta näille vesille kaatuvat siihen.

Tämä pitää paikkansa DNV:n tietokannasta poimitun luokkamerkin mukaan:

+1A Ferry(A) BWM(T) COMF(V-3) E0 Gas fuelled LNG LCS MCDK TMON(open loop water)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Anttila

The immediate future of the LNG ro-pax HONFLEUR looks to have been resolved, with Baleària taking the 1,680-passenger capacity, 2,600 lanemetre ferry on charter for six months. HONFLEUR is currently lying alongside Poland's Nauta Shiprepair yard in Gdynia.

tämänpäivän tieto á la   Shippax

Ilves Valta

Facebookissa vastaan tulleiden espanjalaislähteiden mukaan Balearialla olisi myös osto-optio laivaan.

Harri Anttila

Balearia käytti aika nopeasti optionsa ja osti Rusadir:in
(siis se  Brittany Ferriesin   epäonninen  ms Honfleur)

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 20.01.2024, 16:15:05 Balearia käytti aika nopeasti optionsa ja osti Rusadir:in
(siis se  Brittany Ferriesin   epäonninen  ms Honfleur)
Balearialla on kirjavahko armaada, mutta epäilemättä Rusadir on heille hyvinkin passeli investointi. Aluksen reitti näyttää ainakin FoF:in ja Marinetrafficin mukaan olevan Malagan ja Espanjan Afrikan rannikolla sijaitsevan Melillan välinen, ja siinähän tunnetusti kapasiteetille on kysyntää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950