Finnlines avaamassa Ruotsi–Puola-linjan

Aloittaja Ilves Valta, 12.04.2023, 10:18:44

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Finnlinesin Ruotsi–Puola-liikenteestä on huhuttu jo jonkun aikaa, mutta ei ole taidettu tällä palstalla käsitellä. Dagens industrin äskettäin varustamosta julkaisemassa jutussa varustamon toimitusjohtaja Tom Pippingsköld vahvistaa, että "Redan i sommar blir det en ny linje mellan Sverige och Polen": https://www.di.se/nyheter/finnlines-vaxlar-upp-i-striden-om-ostersjon/

Aiheeseen hyvin todennäköisesti liittyen emoyhtiö Grimaldin Cruise Smeralda on parhaillaan matkalla Malmöhön, ja Finnlinesin sivuilta löytyy myös laivan esittely: https://www.finnlines.com/fin_ships/cruise-smeralda/ Saa sitten nähdä tuleeko Cruise Smeralda uudelle Puolan-linjalle, vai nykyiselle Malmö–Travemünde-reitille, vapauttaen jonkun linjan nykyisistä laivoista uudelle reitille.

Sven Liljeström

Jännä uutinen.

Tässähän on jo varovasti spekuloitu, mihin Finnlines sijoittaa italiattaret,
kun uudet, entistä suremmat uudisrakennukset syksyllä toimitetaan.

Puolan reitillä on jo kolme toimijaa, joten jääkö tulijalle tilaa, vai meneekö
kenties alkuun alennusmyynniksi?
Tämä uutukainen on lisäksi varsin matkustajapainotteinen.
Mistä matkustajat on tarkoitus saada ja olisiko tarkoitus, että alus on päivän
satamassa, jotta maissa ennätetään käydä.
Mikä olisi satama Puolassa? Gdynia?
Unity-Linellä on Polonia on tyypillinen autolautta, mutta muilla RoPaxeja.

Pakka menee aika sekaisin, mutta odotellaan.

Tauno Hermola

Mikä Ruotsin pään satama on, oliko se jossain kerrottu?

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 12.04.2023, 18:31:47 Puolan reitillä on jo kolme toimijaa, joten jääkö tulijalle tilaa

Neljä itse asiassa:
- Polferries (Nynäshamn - Gdansk, Ystad - Świnoujście)
- Stena Line (Karlskrona - Gdynia)
- TT-line (Trelleborg - Świnoujście)
- Unity Line (Ystad - Świnoujście)

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 12.04.2023, 18:31:47 Tämä uutukainen on lisäksi varsin matkustajapainotteinen.
Mistä matkustajat on tarkoitus saada ja olisiko tarkoitus, että alus on päivän
satamassa, jotta maissa ennätetään käydä.
Facebookin Ferries!-ryhmässä joku oli kaivanut, että Cruise Smeralda tulee ainakin aluksi Malmö–Travemünde-linjalle (ensimmäinen lähtö 23.4.). Olisiko sitten niin, että Puolan-liikenne alkaa joko Finnfellowilla tai jommalla kummalla Partner/Trader-kaksikosta? Joka tapauksessa lienee niin, että Cruise Smeralda on väliaikaisratkaisu ja Finnsiriuksen ja -canopuksen valmistuessa italiattaret kierrätetään joko Malmön-linjalle tai Puolan-linjalle.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 12.04.2023, 23:15:16 Mikä Ruotsin pään satama on, oliko se jossain kerrottu?
Kumpaakaan satamaa ei ole kerrottu ainakaan missään minun silmiini osuneessa tekstissä. Voisi olettaa Ruotsin-pään sataman olevan Malmö, mutta se kyllä tarkoittaisi pidempää ajoaikaa kuin Trelleborgista ja Ystadista operoivilla kilpailijoilla. (Toisaalta Malmöstä on myös Travemündeen pidempi ajoaika kuin Trelleborgista ja silti liikenne on kilpailukykyistä). Jos Ruotsin-satama on Malmö niin veikkaisin Puolan-pään satamaksi Świnoujścietä, mutta tämä kyllä tarkoittaisi operointia juuri tuolla kaikkein kilpailuimmalla osiolla Świnoujściestä Ruotsiin.

Sven Liljeström

Katselin tuossa matkojenvaraussivua ja siellä esiintyy Malmö - Travessa sekä
Finnfellow että pelkkä Fellow, jolla ei tarkoiteta samaa alusta.
Ehkä tämä "Fellow" näissä lähdöissä tarkoittaa sitä Cruise Smeraldaa?
Kun jatkaa tätä "salapoliisityötä", niin voi arvella ettei Cruise Smeralda
siirry Ruotsin ja Puolan välille, vaan linjaa ryhtyy seilaamaan joku näistä
Travemünden RoPaxeista.



 

Ilves Valta

Shippax ratkaisee Cruise Smeraldan arvoituksen: "Grimaldi Lines' CRUISE SMERALDA will be operating for Finnlines on the Malmö-Travemünde route as a replacement for FINNTRADER and FINNPARTNER which both will be docked to receive refreshments and upgrades." https://www.shippax.com/en/news/cruise-smeralda-to-serve-for-finnlines-between-malmo-travemunde.aspx

Jää sitten nähtäväksi onko laiva näillä vesillä oikeasti vain telakointikorvaajana, vai jääkö se telakointien jälkeen mahdollistamaan Puolan-liikenteen.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 13.04.2023, 18:05:05 Jää sitten nähtäväksi onko laiva näillä vesillä oikeasti vain telakointikorvaajana, vai jääkö se telakointien jälkeen mahdollistamaan Puolan-liikenteen.
Onhan Grimaldi harrastanut tuota oman kalustonsa käyttöä Finnlinesin tuuraajina jo aiemminkin lastilauttojen puolella eli ei ollenkaan tavaton ilmiö. Kuitenkin yllä mainitsemallasi tavalla jotain käyttöä on lähitulevaisuudessa keksittävä Finnswanille ja Europalinkille uudisrakenteiden valmistuttua niiden tilalle.

Ja tulihan sieltä virallinen tiedotekin asiasta:

"Cruise Smeralda aloitti reitillä 13. huhtikuuta, koska vakituiset laivat, Finnpartner ja Finntrader, menevät telakalle, jossa niihin asennetaan uutta ympäristönsuojelutekniikkaa ja yleisiä tiloja kunnostetaan kevään ja kesän aikana.

Grimaldi-konsernin omistama Cruise Smeralda toimii sijaistavana laivana. Finnlines jatkaa liikennöintiä kolmella laivalla ja aikataulu pysyy samana."


https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/cruise-smeralda-aloitti-finnlinesin-saksan-ja-ruotsin-valisella-reitilla/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ilves Valta

#8
Finnlinesin ensimmäisen vuosineljänneksen tulosraportti (https://www.finnlines.com/wp-content/uploads/2023/05/financial-review-q1_2023-eng.pdf) vahvistaa Puolan-linjan satamiksi Malmön ja Świnoujścien, sekä kertoo että linja tullaan avaamaan "tilavalla ropaxilla."

Vilkaisu Finnlinesin nettisivujen Malmö–Travemünde-reitin sivulle paljastaa vielä "vieraileva tähti Cruise Smeralda liikennöi reitillä kesäkaudella 2023." Tämä kuulostaisi minun korvaani siltä, että Cruise Smeralda jatkaa reitillä Finnpartnerin ja Finntraderin telakoinnin jälkeen, mahdollistaen jonkun reitin laivoista siirron Świnoujścien-linjalle.

Sven Liljeström

Linjan avaamisen on mielestäni perustuttava lisääntyneeseen rahtitilan
kysyntään.
Taitaa Swinjousciessa tulla ahdasta useamman toimijan kanssa - joku jo korjasikin
virheeni - toimijoita olisi Finnlinesin kanssa näin ollen jo viisi.
Olen itse useinkin käyttänyt juuri Swinjousciea matkustaessani Keski-Eurooppaan.
Viimeksi satama-aluetta kovastikin oltiin laajentamassa tai siltä ainakin näytti
kun pimeässä vähän haeskelin Unity-Linen 23:00h lähtöramppia.


Sven Liljeström

#10
Tässä sivuttiin taas sitä Puolanlinjaa?
Kun asiasta mitään ei ole kuulunut, kysäisin viime viikolla asiaa Puolan edustajalta,
mutta kysymykseeni ei edes reagoitu.
Suunnittelen kesän matkoja jo nyt.
Riippuu vähän siitä, miten aikataulut suunnitellaan.
Aikainen iltäpäivälähtö vai puolen yön aikaan Malmöstä lähtevä?

Siirsin Puolan-liikennettä käsittelevät viestit tähän ketjuun. -Tuomas/Ylläpito

Ilves Valta

Huhut toisaalta väittävät, että Finnlines olisi kyllä valmis aloittamaan, mutta Puolan-pään satamissa neuvottelut junnaavat eikä sinne ilmeisesti haluttaisi päästää enää ei-puolalaisia kilpailijoita.

Sven Liljeström

Vähän off Topic, mutta kun liittyi alusten kierrätykseen...
Liikenteen aloitusta voinee yrittää hidastaa, mutta ei EU:ssa liene kovin helppoa.
Toisaalta - en ole varma - en seuraa asioita niin tiiviisti, mutta eikö Puolassa
ole menossa myös oman aluskaluston modernisointi?
Toki niitä lähtöjä on, mutta useat alukset ovat nykymittapuun mukaan vanhanaikaisia
ja pieniäkin.