Gotlandsbolaget ostaa DFDS:n Kööpenhamina-Oslo-linjan

Aloittaja Mika Honkonen, 10.06.2024, 11:58:06

« edellinen - seuraava »

Mika Honkonen

Dfds on tehnyt kaupat reitistä ja aluksista tanskan ja norjan välillä.

https://www.shippax.com/en/news/breaking-news-dfds-to-sell-oslo-frederikshavn-copenhagen-route-to-gotlandsbolaget-.aspx?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0R7VAK6HDQsUfthHxOJwIA1iaS_zVoLbGhq2XDJ-l6eweNzGy06YgeRaQ_aem_AZCEGxGK53Afd4Lcyn7hSLZxLjvpHlE1Vyk2mbVLNcJc9hPKdAF3HdxhlsW6c5OzMxuL8zU86YBpQVumogVj6FcV

Ylläpito saa/pitää siirtää jos löytyy parempi viestiketju aiheelle

Muutin otsikon Mikko-Oskarin ehdotuksen mukaiseksi. -Tuomas/Ylläpito
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Mikko-Oskari Koski

Pari täsmennystä: kauppa on toteutumassa, ei ole vielä toteutunut. Linjan omistajanvaihdoksen on määrä tapahtua 31.lokakuuta.
Mutta olihan tämä aikamoinen yllätys, muuta ei voi sanoa. Pearl/Athena palaa pitkästä aikaa gotlantilaiseen omistukseen, vaikka Ruotsin lippu alukseen tuskin nouseekaan. Tiukkenevien ympäristökriteerien myötä Rab.Gotland joutuu tekemään linjalle isoja investointeja.

Tässä aiheesta på andrahemska:
 https://www.sjofartstidningen.se/gotlandsbolaget-koper-linje-mellan-oslo-och-kopenhamn/

(ehdotukseni keskustelulangan otsikoksi Gotlandsbolaget ostaa DFDS:n Kööpenhamina-Oslo-linjan)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Shippax on julkaissut hieman pidemmän analyysiartikkelin, jossa on haastateltu sekä DFDS:n että Rederi Ab Gotlandin edustajaa: https://www.shippax.com/en/news/transition-of-historic-route-a-stand-alone-project-for-both-parties.aspx

Kiinnostavinta tässä ehkä on se, että RAB Gotlandin toimitusjohtaja mainitsee erikseen ettei ostetun linjan kanssa aiota lähteä samantapaiseen yhteistyökuvioon kuin Birka Gotlandin kanssa. Laivat tulevat pysymään Tanskan rekisterissä, mutta saavat uuden brändäyksen.

Veikko Ahola

Tässä on toki erona Birkaan verrattuna se, että pelkkien laivojen lisäksi kauppaan kuuluvat myös henkilökunnat sekä maaorganisaatiot. Vikingin kanssa yhteistyötä voisi kuitenkin kuvitella esimerkiksi varausjärjestelmän, tuotteiden sisäänoston ja kansainvälisen markkinoinnin osalta.

Ehkä jotain synergioita voisi olla myös teknisellä puolella ja jos uudisrakennuksia harkitaan, pääkaupunkireitit kun kuitenkin ovat niin operointiprofiililtaan kuin kalustoltaan hyvin samankaltaisia. Ja kuriositeettina molemmat kilpailevat kävelykatulaivoja vastaan.

Harri Anttila

ihan kauttarantain.........  firmat ja toiminta omansa mutta ****ajatuksena** -vaihto.. Gabriella/Pearl   -tiedä antaisiko kelle sitte mitään mutta ainakin tylsääkin tylsempi gab ois out

Ilves Valta

Gabriellaa ja Crownia on vuosien saatossa muokattu eri omistajien toimesta niin eri suuntiin, että sisaralus-synergiaetuja olisi varsin vähän. Kööpenhamina–Oslo-reitin kannalta varsin merkityksetön autokansi taitaa olla ainoa osa, joka laivoissa on oikeasti identtinen edelleen. Gotlandille vaihdossa ei näin olisi juurikaan järkeä, ja samaan aikaan Viking saisi vaihdossa kaikkia nykylaivojaan vanhemman laivan, jonka matkustajatiloista iso osa ei Vikingin konseptiin sovi. Molempien varustamoiden pitäisi laittaa laivoihin paljon rahaa, että saisi niistä omiin laivastoihin sopivat.

Harri Anttila

olikin vaan *ajatusheitto*  -kesän kevennys...  mutta kiitos talouspoliittisesta saarnasta