MV Ruby

Aloittaja Petteri Lyysaari, 20.09.2024, 16:42:18

« edellinen - seuraava »

Petteri Lyysaari

Saa nähdä mikä soppa tästä syntyy.. Tai onhan se jo syntynyt : https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010710399.html
Venäjältä lähtenyt, ammoniumnitraattia mukana valtava määrä, muka ajanut karille jo kauan sitten mutta ei kuitenkaan karilleajopaikasta, joka oli rannikolla, kääntynyt heti takaisin... Kaikkensa Putnikki yrittää.

Kimmo Rantanen

#1
Hiukan menee taas yli toi kohutoimittajien uutisointi. Pelotteluotsikoita tehdään ilman mitään tietoa asioista. Tietenkään nykyisessä maailman tilanteessa Venäjän hybridivaikuttamista ei voi jättää huomioimatta. Voi olla että varustamo ei ole halunnut jättää laivaa Venäjälle vaan laiva on karannut vioittuneena tai vioitettuna. Tai sitten laivaan on vaihdettu venäläinen miehistö tai libanonilaisen(?) omistajavarustamon taustalla on venäläinen oligarkki ja testataan Pohjoismaiden toimia asiassa. Toimittelija kirjoittaa "roottoreista"... ja Kanariansaarilleko se muka on ollut  toimittajan mielestä jäämässä.. Eiköhän listalla ollut suunniteltu bunkrauspysähdys vain.. Kuka kertois toimittajille että näitäkin lasteja kulkee koko ajan maailman merillä ja lastataan satamissa eli sinänsä tämä rahtialus lasteineen on hyvinkin arkinen.. 🫣


https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8fa7b699-944f-4a92-9326-d14f3a36be3e

Pekka Laakso

Eipä tuon iltapäivälehden toimitus taida olla koskaan kuullutkaan Ison Beltin suuremman syväyden kulkuväylästä Tanskassa... Oi niitä aikoja, kuin ainakin joissakin sanomalehdissä oli omia merenkulkuun erikoistuneita toimittajia.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.09.2024, 11:37:45 Eipä tuon iltapäivälehden toimitus taida olla koskaan kuullutkaan Ison Beltin suuremman syväyden kulkuväylästä Tanskassa... Oi niitä aikoja, kuin ainakin joissakin sanomalehdissä oli omia merenkulkuun erikoistuneita toimittajia.

Niinpä. Toimittelijat on myös keksineet että Liettua olisi kieltänyt aluksen rantautumisen ja telakoinnin. Eihän se sitä ole kieltänyt jos lasti ensin siirretään.. Ja Ruotsi ei ole mikään estämään kauppalaivoja kulkemasta Iso-beltin salmesta Itämerelle.

Kimmo Rantanen

#4
Kohutoimittelijoiden herkuttelu aiheella jatkuu. Asiantuntijat kertoo ettei erityistä vaaraa ole ja näitä lasteja kulkee kaiken aikaa maalla ja merellä, mutta toimittelijat ottaa pelottelusta kaiken irti. Laiva tarvitsee luotsia ja hinaajaa, mutta lastin räjähtääkseen laivalla pitäisi olla tulipalo tai muu alkuräjähdys. Toki tuollaiset lastit voi olla terroristeille hyvä kohde ollessaan asutuksen lähellä ja se kannattaakin kohulehtien kertoa terroristeille.

"Tällainen on "lannoitelaiva" – lastin räjähdysvoima vastaisi ydinpommia"

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010714801.html

Kimmo Rantanen

#5
Jättänee nyt sitten kuitenkin Itämeren väliin ja suuntaakin Välimerelle..

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaarallista-lastia-kuljettava-mv-ruby-on-jalleen-liikkeella-nyt-suuntana-malta/9013418?utm_source=native_share&utm_medium=native_share&utm_campaign=pwa_share&utm_term=production,pwa

Riikka Kajander kirjoittaa:

"Tanskan yleisradioyhtiö DR:n mukaan rahtilaiva kiertää Tanskan ja sen lopullinen päämäärä on Malta."

https://yle.fi/a/74-20113479?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Tarkoittaakohan Riikka, että laiva kiertää ennen etelään lähtöä Sjaellannin, Bornholmin, Grönlannin vai minkä Tanskan alueen ympäri?

Kimmo Rantanen

#6
Jatkan uutisten kopsaamista, että jää vaikka jälkipolville luettavaa. Katsotaan mihin tämä keissi johtaa. Minne lasti päätyy purettavaksi ja saako kippari tuomion oikeudessa, tippuuko joku ikkunasta vai päätyykö teelle Putinin palatsiin ..


"Komentaja-kapteeni, merikapteeni evp. Antero Nykäsen mukaan aluksen ei olisi pitänyt lähteä ollenkaan lähtösatamasta, jos se kerran vaurioitui.

– Miksi lähteä tuollainen lasti päällä merialueelle, joka ei ole niitä helpoimpia, Nykänen sanoo MTV Uutisille.

– Myrsky ja terävä aallokko ovat sellaisia "Nykänen arvioi, että alus kulkee nyt hinaajan avulla, mutta miksi juuri Maltalle?

– Seinä on pystyssä Itämerelle, silloin täytyy mennä lippuvaltio-Maltalle, Nykänen sanoo.

Nykänen arvelee, että vaikka alus on rekisteröity Maltalle, se on Venäjän komennossa.

– Mikä on Venäjän komennossa, on ilman muuta Moskovan komennossa. Takana on kapteeni tai varustamon johto, joka on sen matkaan lähettänyt näihin olosuhteisiin.

– Maltalle se on rekisteröity, mutta uskoisin, että omistajat löytyvät Moskovasta, Nykänen sanoo.

Pennasen mukaan yksi syy siihen, miksei laiva palannut vaurioitumisen jälkeen lähtösatamaan voi olla se, että Venäjän viranomaiset kielsivät palaamisen.

– Kaukaa haettua mutta ainoa, joka on looginen, Pennanen sanoo."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/konkariupseerit-vain-yksi-syy-esti-vaarallista-ruby-laivaa-palaamasta-lahtosatamaan-moskovan-komennossa/9013478#gs.f2nuay

Kimmo Rantanen

Ja uutisointi se jatkaa tuttua erikoista linjaansa... Toimittelija Mikael Shepelenkon mukaan alus on ohjauskyvytön ja ajelehtii kohti Itämerta, mutta liikkuu hinaajan avustamana... Siis mitä h..vettiä hän tahtoo sanoa!?

"Malta ei ota vastaan kohti Itämerta ajelehtivaa, ammoniumnitraatilla lastattua rahtialus MV Rubya, kertoo Malta Today.

Maltan liikenneministeriön mukaan Ruby saa tulla Maltan aluevesille vain, jos sen lasti on tyhjennetty.

Maltan lipun alla seilaava Ruby on ohjauskyvytön ja odotellut monta päivää Norjan rannikon edustalla pääsyä Itämerelle ja satamaan korjattavaksi. Alus liikkuu hinaajan avulla."

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/64db7d65-fbde-4b13-b68c-b89b6c9fbdd2


Asiaan.. Marinetrafficin mukaan hinaaja Amber II näyttäisi olevan Rubyn seurana. Mitäpä jos veisivät hinaajan avustuksella lastin purettavaksi sinne minne näitä lasteja muutenkin kuljetetaan ja sen jälkeen laiva telakoitavaksi vaikka tappioita syntyy.. Taitaa olla ainoa vaihtoehto.

Mika Honkonen

"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Kimmo Rantanen

#9
Marinetrafficin mukaan Ruby seisoo Thamesin suulla. Brittien viranomaiset voisi käydä tarkastamassa laivan kunnon. Onkohan Norjan kaapelit vaurioituneet meressä laivaväylällä vai saaressa..

Kaukaa haettua, mutta nykyisessä maailmanjärjestyksessä voi olla mahdollista sekin että Venäjä haluaa tällä pelotella brittihallitusta toivoen ettei Ukrainan anneta ampua Storm shadoweita Venäjän maaperälle. Ainakin tästä saisi juonen uuteen James Bond elokuvaan. Ajetaan lasti Thamesille ja räjähde lastin sekaan...

Edit. Valokuitukaapeli on katkaistu maalla..

https://www.verkkouutiset.fi/a/norja-yritti-testata-gps-hairintaa-joku-katkoi-kaapelin/#5370e1a1

Tauno Hermola

No onhan se tavallaan "Thamesin suulla", mutta oikeastaan ankkurissa keskellä Englannin kanaalia, ainakin 50 kilometriä siitä paikasta, missä minusta on Thamesin suu.
 

Tauno Hermola

Hinaaja Amber II näyttää palanneen Rotterdamiin ja Ruby on jäänyt ypöyksin ankkuriin. Mitäs nyt?

Kimmo Rantanen

Suomalaisten toimittelijoiden kiinnostus näköjään lopahti täysin kun Ruby ei olekaan matkalla Itämerelle. Siellä se on edelleen ankkuroituna Lontoon ja Englannin kanaalin lähellä. Äärimmäisen vilkas laivaliikenne kulkee ympärillään. Toisaalta merten päällä kulkee kaikenlaisia vaarallisia lasteja kaiken aikaa. Kaasua, polttoaineita, ammuslasteja ja vaikka mitä räjähtävää, joten jos joku haluaa räjähdyksen aiheuttaa niin siihen käy mikä vain palava tai räjähtävä lasti satamassa.


https://www.youtube.com/watch?v=tEH-yY-NSJY

Tauno Hermola

#13
Hinaaja Amber II palasi Rotterdamiin, mutta näyttää italialainen hinaaja Kamarina ajavan, ja ajaneen jo monta päivää, edestakaisin Rubyn lähellä; määräsatamaksi ilmoitetaan Marsaxlokk Maltalla.

Myös gCaptain on kirjoittanut artikkelin tapauksesta; otsikko taitaa kuitenkin olla lähinnä ironiaa.

https://gcaptain.com/russain-bomb-ship-threatens-to-blow-up-nato-space-base/

Mutta paljon on sattunut pahojakin onnettomuuksia tuon ammoniumnitraatin kanssa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ammonium_nitrate_incidents_and_disasters