Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.10.2004, 13:11:59
Mutta Nordica ei kyllä tuona talvena Suomenlahtea jättänyt. Siitä laitan vaikka pääni ja kuva-arkistoni pantiksi. Eri asia on, se, että jos se olisi ollut Selkämerellä aivan aluksi. Muistan todella hyvin, kun maaliskuun loppupuolella 1999 Nordica toi Kotkaan hollantilaisia merenkulun opiskelijoita, jotka olivat olleet tutustumassa jäänmurtoon aluksen ollessa töissä Suomenlahdella. Sen jälkeen Nordica lähti suoraan Helsinkiin, minkä jälkeen sen talvikausi oli ohi.

En haluaisi jankuttaa mutta noilla todisteilla en vielä usko, että Nordica olisi viettänyt koko talven Suomenlahdella. Nordica oli kyllä alkutalvesta Suomenlahden itäosassa. Minulla on tästä vanha jääkartta, josta asia on todettavissa.

On myös mahdollista, että Nordica olisi lopputalvesta avustanut uudelleen Suomenlahdella. Tässähän ei olisi mitään kummallista, koska sen oli joka tapauksessa käytävä Suomenlahdella (Helsingissä) ennen kesätöihin lähtöä. Keskitalvella se kuitenkin oli minun muistini mukaan Selkämerellä.

Jos näin ei olisi ollut niin mikä murtaja olisi sitten huolehtinut Selkämeren alueesta? Botnica se ei ollut, koska se toimi ensin Perämeren etäläosan ja Merenkurkun alueella sekä myöhemmin Suomenlahdella. Voima ja Apu ovat olleet jo vuosia lähes yksinomaan Suomenlahden alueen murtajia. Apu on tosin ollut parina talvena hetken aikaa Perämerellä (viimeksi tänä vuonna) mutta Selkämerellä sekään ei ole työskennellyt. Fennica oli puolestaan Brasiliassa ja Urho, Sisu, Otso ja Kontio avustivat kaikki Perämerellä. Jos joku neljästä viimeksi mainitusta olisi muistini vastaisesti Selkämerellä ollutkin niin tällöin jäisi vastaavasti Perämeren alueelta puuttumaan yksi murtaja.  

Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on siis Zeus. Olisiko niin pieni murtaja pystynyt huolehtimaan yksinään koko Selkämeren alueesta talvena, jolloin Suomenlahdellakin tarvittiin enimmillään kolme murtajaa tai jopa neljäkin, jos Nordica oli vielä näiden täydennyksenä? Kaiken lisäksi Zeus avusti tuonna talvena myös Saaristomerellä ja muistaakseni aluksi Suomenlahdellakin, joten sekään ei voinut toimia Selkämeren alueella jatkuvasti.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 29.10.2004, 11:50:34
En haluaisi jankuttaa mutta noilla todisteilla en vielä usko, että Nordica olisi viettänyt koko talven Suomenlahdella. Nordica oli kyllä alkutalvesta Suomenlahden itäosassa. Minulla on tästä vanha jääkartta, josta asia on todettavissa.

Keskitalvella se kuitenkin oli minun muistini mukaan Selkämerellä.

Jos näin ei olisi ollut niin mikä murtaja olisi sitten huolehtinut Selkämeren alueesta? Botnica se ei ollut, koska se toimi ensin Perämeren etäläosan ja Merenkurkun alueella sekä myöhemmin Suomenlahdella. Voima ja Apu ovat olleet jo vuosia lähes yksinomaan Suomenlahden alueen murtajia. Apu on tosin ollut parina talvena hetken aikaa Perämerellä (viimeksi tänä vuonna) mutta Selkämerellä sekään ei ole työskennellyt.

Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on siis Zeus. Olisiko niin pieni murtaja pystynyt huolehtimaan yksinään koko Selkämeren alueesta talvena, ...Kaiken lisäksi Zeus avusti tuonna talvena myös Saaristomerellä ja muistaakseni aluksi Suomenlahdellakin, joten sekään ei voinut toimia Selkämeren alueella jatkuvasti.
Omat muistikuvani ovat hyvin vahvasti sellaiset, että Nordica oli juuri tammi-maaliskuun (eli keskitalven) Suomenlahdella, suunnilleen Porvoo-Orrengrund akselilla eli samassa kuin viime talvenakin. Voima oli joka tapauksessa se virallinen Kotka-Hamina murtaja tuona talvena.

Onko sinulla myös jääkarttaa keskitalvelta 1999, silloinhan asia selviää hetkessä? Jos, ei, niin kyllä tuon saa selvitettyä muutakin kautta, mutta tärkeähän tuo asia ei ole.  ;)

Minulla ei ole mitään muistikuvaa Avusta tuona talvena eli se saattoi olla jopa lännempänä tai vaikka laiturissa. Zeus todellakin pyöri Selkämerellä ja välillä Saaristomerelläkin.

Yritänpä palauttaa asian takaisin viralliseen topiciin, eli mikäli Fennica todellakin saisi luvan lähteä Antaktikselle talvikuukausiksi, sen mahdollinen korvaaja voisi olla todella riippun ruotsalaisista ja niiden viikinkien offshorerahtauksista joko ilman kiistaa joku Atle-Frej-Ymer murtajista tai sitten Zeus, mutta vaikuttaa hiljalleen, että Håkans haluaa pitää sitä hollannissa/Pohjanmerellä, jossa se saa sille edes jotakin toimintaa, josta saavat rahaa. :D

Mahtaakohan Botnica muuten olla jo tulossa takaisin Suomeen, sillä muistaakseni siitä oli puhetta, että sen Pohjanmeren keikat loppuisivat lokakuun aikana? Joka tapauksessa Nordica joutuu nyt odottelemaan entisen sopimuksensa päättymistä vielä pitkälle joulukuuhun, eli eiköhän se löydä itselleen töitä vasta jäitten tultua.  ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 29.10.2004, 14:23:46
Omat muistikuvani ovat hyvin vahvasti sellaiset, että Nordica oli juuri tammi-maaliskuun (eli keskitalven) Suomenlahdella, suunnilleen Porvoo-Orrengrund akselilla eli samassa kuin viime talvenakin. Voima oli joka tapauksessa se virallinen Kotka-Hamina murtaja tuona talvena.

Onko sinulla myös jääkarttaa keskitalvelta 1999, silloinhan asia selviää hetkessä? Jos, ei, niin kyllä tuon saa selvitettyä muutakin kautta, mutta tärkeähän tuo asia ei ole.  ;)

Minulla ei ole mitään muistikuvaa Avusta tuona talvena eli se saattoi olla jopa lännempänä tai vaikka laiturissa. Zeus todellakin pyöri Selkämerellä ja välillä Saaristomerelläkin.

Jos kuitenkin kommentoin vielä kerran, vaikka aiheen vierestä meneekin. Voima oli minunkin muistini mukaan pääasiallinen murtaja Suomenlahdella sen jälkeen, kun suuremmat murtajat olivat siirtyneet Pohjanlahdelle. Apu oli myös Suomenlahdella mutta se oli töissä vain hetken aikaa. Zeus lähti murtajista töihin viimeisenä ja se oli minun muistini mukaan ensin hetken Suomenlahden länsiosassa mutta siirrettiin sitten Saaristomeren/Selkämeren alueelle.

Jääkarttaa minulla ei taida olla keskitalvelta 1999 mutta perustan Nordican Selkämerellä olon paitsi muistikuvaan niin myös siihen, että Suomenlahdella ei oikein olisi ollut keskitalven aikaan tilaa Nordicalle, koska Botnica, Apu ja Voima siellä kuitenkin olivat ja toisaalta Selkämeren tilanne tuntuu liian heikolta ollakseen yksin Zeuksen vastuulla.

Keskitalvella tarkoitan tässä yhteydessä lähinnä helmikuuta. Käytännössähän Selkämeren alueella jäänmurtokausi alkaa yleensä vasta tammikuun lopulla tai jopa helmikuun puolella ja maaliskuun lopulla jäätilanne voi jo helpottaa, joten Nordica on hyvin ehtinyt hoitaa Selkämeren liikenteen, vaikka sinulla olisikin siitä havaintoja Suomenlahden alueelta tammikuulta ja maaliskuun lopulta.


Pekka Lappalainen

Ei tullut Fennicankaan hommista tälle kaudelle mitään. Hesarin mukaan eivät saanet sijaista hommattua ruotsista joten homma kaatuu. Etelämantereen hommasta on kuulemma tulossa monivuotinen joten on mahdollisuus että myöhemmin Fennica saattaa sinne irrota.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Pekka Laakso

#19
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 02.11.2004, 12:42:56
Etelämantereen hommasta on kuulemma tulossa monivuotinen joten on mahdollisuus että myöhemmin Fennica saattaa sinne irrota.
Lehtiä tai uutisia en ole vielä tänään nähnyt tai kuullut, mutta eiköhän tuon perusteella hommat ole mahdolisia myös Nordicalle tai Botnicalle?
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Nestori Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 19.01.2005, 09:33:55
Jos kävisi niin hienosti, että monitoimimurtajille löytyisi offshore-töitä jo aikaisin keväällä niin Urhoa voidaan tarvita. Normaalina talvena murtajia on vielä huhtikuun lopulla 5-6 kpl käytössä, joten välttämättä näinkään leutona talvena ei pärjätä pelkän Otson ja Kontion avulla.

http://www.finstaship.fi/fi/?c=4&d=2005.02.02

Ainakin Nordica on lähdössä huhtikuussa offshore-hommiin... ::)

Nyt solmittu sopimus antaa hyvän perustyöllisyyden Nordicalle jopa kolmeksi kesäkaudeksi. Sopimus on jatkoa Finstashipin ja Subsea 7:n aikaisemmalle yhteistyölle. Uskomme, että pystymme työllistämään myös muut monitoimimurtajat tulevana kesänä", toimitusjohtaja Esko Mustamäki toteaa.

:thumb:

Pekka Laakso

#21
Lainaus käyttäjältä: Nestori Mäkelä - 02.02.2005, 16:05:44
Ainakin Nordica on lähdössä huhtikuussa offshore-hommiin... ::)

Nyt solmittu sopimus antaa hyvän perustyöllisyyden Nordicalle jopa kolmeksi kesäkaudeksi. Sopimus on jatkoa Finstashipin ja Subsea 7:n aikaisemmalle yhteistyölle. Uskomme, että pystymme työllistämään myös muut monitoimimurtajat tulevana kesänä", toimitusjohtaja Esko Mustamäki toteaa.

Muistaakseni jossakin topicissa oli keväällä juttua, että Nordica oli ainut monitoimeista, jota Subsea 7 edes harkitsi rahtaavansa uudestaan ja olihan Nordica heillä vielä viime joulukuuhun saakka. Hienoa, että vihdoin löysivät sille töitä sekä uuden sopimuksen. > Mistä voimme vetää johtopäätöksen, ettei vanha "kunnon" DSND ole vieläkään kadonnut monitoimien osalta. ;)

Kenties sitten Nortti on huhti-syyskuun poissa Kotkasta ja sitten takaisin, tuskin se tätä ennen jäänmurtoon edes ehtii. ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

#22
Lainaus käyttäjältä: Tero Reingoldt - 01.03.2005, 12:21:16
Fennicasta...

aluksella on sellainen vipinä ja säpinä kun matkavalmisteluja tehdään. On kuulemma tullut tieto lähdöstä sillai viime tipassa. Tulee monitoimimurtajalle taas uusi aluevaltaus, kun kohteena on Intia tai ainakin sinnepäin. Dubaikin mainittiin, mutta vielä vähön epävarmuutta tarkasta matkasta. Kun saan viimeiset tiedot niin ilmoittelen. Reissu kestänee niin pitkään, ettei Fennicaa nähdä enää jäänmurrossa tämän kevään aikana.  Että näin...

Monitoimimurtaja Fennica on rahdattu merenpohjan auraustyöhön Intiaan. Varustamoliikelaitos teki tätä koskevan sopimuksen Eidesvik Subsea -yhtiön kanssa. Rahtaus kestää kolmesta viiteen kuukautta, kerrottiin Finstashipistä maanantaina. Sopimuksen arvo on neljä miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Fennica lähti viime perjantaina Raumalta jäänmurtajatehtävistä kohti Intiaa Suezin kanavan kautta. Norjassa toimiva Finstashipin osakkuusyhtiö GDV Maritime AS vastaa rahtausprojektin seurannasta. Eidesvik Subsea on aiemmin vuokrannut jäänmurtaja Botniaa vedenalaisiin töihin. (STT)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Mikä tässä on mielestäni merkillistä on se, että Fennica kulkeekin ensiksi Kielin kanavan kautta eikä tuolta ylempää. Muutoin sanoisin, että mielenkiintoinen keikka tulossa. :)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Mielenkiintoista tosiaankin! Fennicasta taitaakin tulla Eiran luovutusmatkan jälkeen ensimmäinen suomalainen laiva, joka kulkee Suezin kanavan läpi...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.03.2005, 10:00:32
Fennicasta taitaakin tulla Eiran luovutusmatkan jälkeen ensimmäinen suomalainen laiva, joka kulkee Suezin kanavan läpi...
Korjaan itseäni tässä samantien... Tietysti myös Fortumin Kiinassa rakennetut laivat ovat kulkeneet Suezin läpi luovutusmatkallaan. Eri asia on sitten, koska suomalainen laiva on viimeksi mennyt kanavasta Intian valtamerelle päin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Teemu Tähtinen

LainaaEri asia on sitten, koska suomalainen laiva on viimeksi mennyt kanavasta Intian valtamerelle päin.

Vahva veikkaukseni on ex. Cetam Victoriae (Borden) matkallaan Kuwaitiin 2003.. Laiva tuli myös samaa reittiä takaisin  :)

Pekka Laakso

#27
Aamun Helsingin Sanomien mukaan Fennicalla on ilmennyt ongelmia tuon Intian keikkansa kanssa. Jo tätä ennen oli tiedossa, että Fenni oli jäänyt odottelemaan jonnekin Port Saidin lähistölle eikä siis mennyt Suezista läpi. Nyt koko keikka näyttää peruuntuvan ja alus joutuu palaamaan takaisin. Finstaship yrittää tietysti löytää Fennicalle uusia offshoretöitä joko Pohjanmereltä tai mistä sitten niitä löytyykään.

Eipä myöskään taida olla kyse mistään aprillipilasta. :) Mutta tulipa taas yksi takaisku monitoimien kesäkeikoille, kun edellinenkin Antarktis-mahdollisuuden lopahtaminen ja viime kesän makuutukset ovat vielä tuoreessa muistissa. :-\

Edit: Tässä Finstashipin tiedote:
"Fennican auraustyö Intiassa on peruuntunut
2.4.2005
Projektiaikataulumuutosten vuoksi monitoimimurtaja Fennican auraustyö Intiassa on peruuntunut. Finstaship on päättänyt siirtää aluksen nykyisestä sijaintipaikastaan, itäiseltä Välimereltä, Pohjanmerelle."
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.04.2005, 08:44:27
Aamun Helsingin Sanomien mukaan Fennicalla on ilmennyt ongelmia tuon Intian keikkansa kanssa. Jo tätä ennen oli tiedossa, että Fenni oli jäänyt odottelemaan jonnekin Port Saidin lähistölle eikä siis mennyt Suezista läpi. Nyt koko keikka näyttää peruuntuvan ja alus joutuu palaamaan takaisin.

Saakohan Finstaship keikan peruuntumisesta korvauksia? Taitaa nimittäin muuten tulla sangen kalliiksi tuollainen keskeneräiseksi jäänyt reissu.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 31.03.2005, 17:20:24
Kyllä se Nordica vielä valmiudessa on, taitaa vaan olla niin ettei uutta jäätä muodostu enää suomenlahdelle. Eli jos ei tule kovia tuulia jotka ajaa jäät Suomen rannikolle niin Nordicalla on edessään muut hommat.
Nyt sitten Nordica on saamiemme tietojen mukaan lähtenyt Helsingistä kohti Norjaa. Tulee ilmeisesti pyörimään enimmäkseen Pohjanmerellä. Rahtaajana on siis taas kerran Subsea 7, jos joku ei vielä tätä tiennyt. :)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.