Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Tero Reingoldt

Botnica lähti Raumalta keskiviikkona myös kohti Norjaa. Norjasta Pohjanmerelle. Tiedossa oli lyhyt keikka jonka jälken 25.4. tarkoituksena telakoida ja Hampurissa. Noin kuukauden mittainen juttu.

Fennicaa koskeva tieto olisi että mahdollisesti Statoli työllistäsi. Tilanne avoin. Samoin on kuulemma keskusteltu telakoinnista Suomen ulkopuolella..
Se on meri nyt sitten kaukana...

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tero Reingoldt - 07.04.2005, 21:33:00
Botnica lähti Raumalta keskiviikkona myös kohti Norjaa. Norjasta Pohjanmerelle. Tiedossa oli lyhyt keikka jonka jälken 25.4. tarkoituksena telakoida ja Hampurissa. Noin kuukauden mittainen juttu.
Nyt sitten Botnica on jo saapunut Hampuriin telakoitavaksi. Varmaankin saamme tietää jonkin ajan päästä saksalaisilta kollegoiltamme milloinka se sieltä lähtee pois. ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tero Reingoldt

Fennicalta kuultua...

Olivat Antwerpenissa telakalla, lähteneet viime perjantaina pois. Tällä hetkellä Edinburghissa. Sieltä matka jatkuu Italiaan jossa osallistumien johonkin harjoitukseen (sukellusvenejuttuja...). Lähtö torstaina ja perillä Italiassa 19.6. Että näin tuolla Fennicalla. Se mitä sen jälkeen, on ihan "Herran" hallussa.  :)
Se on meri nyt sitten kaukana...

Pekka Lappalainen

Ja sukellusveneharjoituksesta lisää:

Suomalaiset monitoimimurtajat osallistuvat Nato-harjoituksiin
Fennica parhaillaan matkalla Välimerelle

Suomalaisia monitoimimurtajia käytetään Naton harjoituksissa. Murtajat toimivat yleensä tukialuksina ja kuljettavat varusteita ja miehiä.
Varustamoliikelaitoksen toimitusjohtajan Esko Mustamäen mukaan suomalaiset murtajat ovat osallistuneet vastaaviin tehtäviin aikaisemminkin.
     
Parhaillaan monitoimimurtaja Fennica on matkalla Välimerelle tukialukseksi Naton sukellusveneharjoitukseen. Murtaja on välitetty harjoitukseen brittiläisen James Fisher Defence Limitedin kautta. Fennica oli myös lokakuussa JFS-yhtiön ja Britannian puolustusvoimien tilaamana sukellusveneharjoituksessa Irlanninmerellä. Varustamoliikelaitos ei ole tiedottanut Nato-harjoituksista Merenkulkulaitokselle tai puolustusministeriölle. "Siihen ei ole tarvetta, koska meillä ei ole suoraa sopimussuhdetta Naton kanssa. Me olemme vain välittäneet laivan yksityiselle englantilaiselle yritykselle. Asiakas maksaa polttoaineet ja saa käyttää alusta toiveidensa mukaan", Mustamäki perustelee.
     
Mustamäen mukaan varustamoliikelaitos ei selvitä, minkä luonteisia murtajien tehtävät ovat. Muutama vuosi sitten yksi suomalainen murtaja oli Afrikan rannikolla Angolassa. Se luokiteltiin vakuutusmielessä sotatoimialueeksi.
     
Suomalaiset murtajat omistaa nykyään liikelaitos, joka myy niiden palveluja Merenkulkulaitokselle. Murtajien pitää olla Merenkulkulaitoksen käytössä talvikaudella, muuna aikana käyttö on vapaata."Omistajana meidän etumme on, että murtajat tuovat kesällä tuloja. Liikelaitos saa itse vastata siitä mihin se murtajia myy", linjaa liikenne- ja viestintäministeriön valtiosihteeri Perttu Puro.

Ulkoministeriöstä korostetaan, että Nato-harjoitukseen ei osallistu Suomi, vaan yksittäinen murtaja kaupalliselta pohjalta.

-HS-
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101979839537


Tämä ainakin todistaa että suomalaiset ovat osanneet rakentaa hyvän ja toimivan aluksen jota pystyy käyttämään monipuolisesti erilaisiin tehtäviin.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Pekka Laakso

#34
"Finstaship rahtaa monitoimimurtaja Botnican TSMarinelle
Varustamoliikelaitos Finstaship on tehnyt sopimuksen TSMarine -nimisen yhtiön kanssa monitoimimurtaja Botnican vuokraamisesta vähintään 560 päiväksi vuosien 2005 ja 2007 välisenä aikana. Alusta käytetään jäänmurtajana talvisin Suomen vesillä.

TSMarine aikoo käyttää Botnicaa tarjoamalla palveluita merkittäville toimijoille ja öljy-yhtiöille pääasiassa Pohjanmerellä. Vuokrakauden alkaessa heinäkuun lopussa alus aloittaa suurten öljy-yhtiöiden projektit merenalaisten öljylähteiden lopettamiseksi Pohjanmeren Britannian alueella.

Norjassa toimiva Finstashipin osakkuusyhtiö (34 %), GVD Maritime AS, vastaa rahtausprojektin seurannasta ja koordinoinnista. Yhtiöllä on laaja kokemus offshore-projekteista. Se on myös vastuussa Finstashipin kahden muun monitoimimurtajan, Fennican ja Nordican, markkinoinnista offshore-tehtäviin.

Nyt tehty sopimus tarkoittaa, että MSV Botnica on täysin käytössä vuoden 2007 loppuun saakka. Osapuolet ovat myös sopineet MSV Fennican käytöstä työhön syyskuun puoliväliin 2005 saakka.

Alukset tulevat toimimaan jäänmurtotöissä talvisesongin 2005-2007 aikana Suomen vesillä."

Lähde: www.finstaship.fi

Hieno juttu, että nyt alkaa löytyä pitkäaikaisia rahtauksia monitoimeillemme, ettei viime vuoden "katastrofi" enää toteutuisi. Vaikka toisaalta kyllä sitä toivoisi näkevänsä niitä Puolanlaiturissa lojumassa pidempääkin kuin hetkeä ennen talvisesonkia.  ;)
Tähän Botin pitkään rahtaukseen varmasti vaikutti myös se, että alus huollettiin totaalisesti Hampurissa keväällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Aamun KySan mukaan hirmumyrskyt Meksikonlahdella ovat aiheuttaneet suurta kysyntää alueen offshorekaluston korjaamiselle. Siksi Finstaship pohtii nyt Botnican lähettämistä koko talveksi Meksikonlahdelle. Tilanne riippuu KySan mukaan siitä, että tarvitseeko Merenkulkulaitos Botnicaa talveksi.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko R.

Oli ollut kuulemma todella upea reissu Fennicalla Italiaan! Ne oli harjoitellut ison sukellusveneen evakuointia ja Fennicalta laskettiin pienempiä sukellusveneitä jotka liitty isomaapaan merenpohjassa. Näin pystyttiin ottaan isosta pieneen porukkaa ja tuomaan ylös.

Setäni oli reissulla mukana kun on kerta töissä Fennicalla. :) Voisin koittaa saada kuvia reissusta tänne nähtäväksi, koska setäni on ahkera kuvaaja :)

Oli kanssa miehistökin päässyt kokeileen tuota, ja oli kuulemma kokeneempi merikarhu ollut pikkasen tutissut :D  :beer:

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.01.2006, 21:21:06
Tiistaina Hampurista telakalta lähtenyt Nordica on päätynyt norjalaisten oman AIS-sivuston perusteella Stavangeriin, Dusavik-nimiseen paikkaan. On mahdollista, että riisuvat aluksen nosturin ja loput yhä kannella olevasta offshorekalustosta siellä, sillä ainakin aikoinaan kuulemani tiedon mukaan niitä säilytettiin Stavangerissa myös koko aluksen vuonna 2004 tapahtuneen makuutuksen ajan.

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 29.01.2006, 06:02:15
Lisäksi norjalaisten AIS:sin mukaan Nordica onkin jo matkalla kohti Trondheimia. Alkaa täten vaikuttaa siltä josko sitä ollenkaan tullaan näkemään Suomessa tämän talven aikana... ???
Nordicaa ei nähdä hyvinkään todennäköisesti Suomessa enää tämän talven aikana. :-\ > Alus on nimittäin saanut lisärahtauksen kesärahtaajaltaan Subsea 7:ltä, kuten alla oleva gdv.no:n tiedote kertoo.

"Subsea 7 has charted MSV Nordica

MSV Nordica sailed from dry-dock in Hamburg to Dusavika in Stavanger the 24.th January. MSV Nordica will operate in Norwegian waters  for Subsea 7."
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Stasin puolella osattu pitkästä aikaa päivittää sivuilleen tietoja monitoimien saatavuudesta. Yleensä tällaiset tiedot on kuultu GDV:n puolelta, tosin sieltäkin kovin harvakseltaan. No kuitenkin ohessa www.finstaship.fi pääsivulta löytyvä taulukko kopioituna:

Finstaship alusten saatavuudet 2007 / 2008


Päivitetty 23.10.2007 08:35

Alus    Tyyppi    Saatavuus
noin    Asti
noin    Satama
TBD
Botnica    MSV    1.4.2008    31.5.2008    North Sea
Botnica    MSV    1.8.2008    31.12.2008    North Sea
Nordica    MSV    25.10.2007*    15.1.2008    North Sea
Nordica    MSV    1.7.2008    15.1.2009    North Sea
Fennica    MSV    16.3.2008    4.5.2008    North Sea

Lisäkysymyksissä ota yhteyttä Finstaship Deep Sea Serviceen:
Puh. +358 46 876 7162 or +358 46 876 7123
Fax: +358 30 620 7030
Email: shipping@finstaship.fi


* = Ollut pari viime viikkoa telakoitavana Amsterdamissa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

No nyt Nordican saatavuus 01.07.2008-15.01.2009 on poistunut; liekö indikaatio myös Nordican rahtaamisesta Alaskaan.
Ilmeisesti Fennica joutuu palaamaan Alaskasta Panaman kautta, koska jääluokka ei kanadalaisten mukaan riitä enää Luoteisväylälle tähän vuodenaikaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Hyvin mahdollista, kyllähän Nordicankin pitäisi lähteä ensi kesäkaudeksi Alaskaan? Milloinkahan Fennica muuten palaa Pohjanmerelle, samoissa töissä ollutta Tor Viking II:tahan lupaillaan Stavangeriin jo marraskuun puolivälissä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#41
Tor Viking lähti kai jo lokakuun alussa/puolivälissä Luoteisväylää pitkin Eurooppaan, mutta ilmeisesti koko projekti on ollut suunniteluvirheiden vuoksi täysi fiasko tähän asti. Fennica lienee Pohjanmerellä joskus joulun / uudenvuoden tienoilla (aikaisintaan) johtuen projektin jatkuvasta venymisestä.

Sinällään tämä on Finstashipin kannalta varsin hyvä rahtaus ja ollaan päästy rahtaustasolle, johon olisi alunperinkin pitänyt päästä Moulinexien suhteen, mikäli niiden rakentamisen mielekkyys halutaan selittää kustannussyin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaSinällään tämä on Finstashipin kannalta varsin hyvä rahtaus ja ollaan päästy rahtaustasolle, johon olisi alunperinkin pitänyt päästä Moulinexien suhteen, mikäli niiden rakentamisen mielekkyys halutaan selittää kustannussyin.

Eli kyseessä on siis ensimäinen tai lähes ensimmäinen rahtaus jossa Finstashit saa normaalin markkinahinnan vuokrauksesta. Ihan hienoa kun miettii, että Nordica ja Fennica ovat tehneet offshore hommia jo 13-14 vuotta......... ;D
Yleensä päivävuokrat ovat olleet n. puolet tai korkeintaan 75% markkinahinnoista. Kyllä on osaamista.

Pekka Laakso

Kymen Sanomien perinteisessä laivojen joulupositiokatsauksessa haastateltu Fennican väkeä. Ovat matkalla joulun jälkeen Panaman läpi kohti telakkaa, joka todennäköisesti on tällä kertaa Hampurissa.

"Pisimmällä kotimaasta hulmauttelee Suomen lippua tänä jouluna Finstashipin monitoimimurtaja Fennica, joka on jouluna matkalla Tyynellämerellä. Pohjois-Alaskasta off-shore-tehtävistä lähteneen aluksen on määrä saapua torstaina 27.12. Panaman kanavaan, josta alus jatkaa matkaansa Atlantin yli telakalle, ilmeisesti Hampuriin."

Monitoimimurtaja Beaufortinmereltä Panaman kautta Eurooppaan"

Monitoimijäänmurtaja Fennica on jouluna Tyynellämerellä matkalla Kanadan ja Alaskan pohjoisrannikolta Panaman kanavan kautta Eurooppaan. Alus työskenteli koko kesän Shell-yhtiön öljynporauslautan parissa Beaufortinmerellä Kanadan rannikolla, jonne Fennica lähti toukokuun alussa Euroopasta. Kotimatka sieltä alkoi nyt marraskuun viimeisellä viikolla.

Aluksen 2. perämies Nina Miikkulainen kertoo, että Panamaan on määrä saapua 27. joulukuuta.

- Laiva telakoidaan pikaisesti Euroopassa, minkä jälkeen ilmeisesti saavumme Suomeen jäätä murtamaan tarpeen mukaan.

Joulunvietosta Miikkulainen kertoo, että se sujuu laivassa työn merkeissä.

- Joulu on haikea ajatus. Totta kai talousväki panostaa jouluun paljon. Kinkutta emme jää, vaan joulupöytä varmaankin notkuu, mutta eihän se vastaa omaa joulupöytää kotona perheen kanssa, sanoo Miikkulainen.

Fennica etenee Tyynellämerellä noin 300 merimailia (555 km) vuorokaudessa eli 12,5 solmun keskinopeutta, joten jouluna alus on noin 600 merimailin päässä Panamasta.

- Nopeuteen vaikuttavat muun muassa merivirrat. Huippunopeus olisi noin 16 solmua, mutta viimeiset solmut olisivat hyvin kalliita.

Fennicalla on töissä myös kotkalaisia, moottorimiehet Sami Laaksonen ja Eero Hietalahti sekä kakkoskokki Anja Sipilä ja keittiöapulainen Monika Grönberg. Konepäällikkö Veijo Kemppilä on Valkealasta. Miehistön kokonaisvahvuus on 21. Päällikkö on turkulainen Toni Kovanen. Törnit ovat kuusiviikkoisia, mutta talven tullen neljä viikkoa.

Kuopiolainen Miikkulainen on työskennellyt Fennicassa vuoden ja Finstashipin palveluksessa vuodesta 2003.

Toukokuussa Fennica lähtee takaisin Alaskaan samaan projektiin, josta on kolmen vuoden sopimus. Alus lähti marraskuussa kotimatkalle Herschel Islandin lähettyviltä. Lähin kylä on Tuktoyaktuk Kanadan puolella.

Vaikka jäänmurtaja onkin, Luoteisväylää pitkin tuleminen ei Fennicalle enää ollut mahdollista, koska reitti pohjoisimman Kanadan kautta on liian paksusti jäässä.

- Aiemmin syksyllä se olisi ollut mahdollista, koska Luoteisväylä oli pitkään kokonaan avoin ensimmäisen kerran. Matka olisi Luoteisväylää noin puolet lyhyempi, kolmisen viikkoa, kun nyt matkaan menee Panaman kautta kuusi viikkoa, kertoo Ari Malmi Finstashipin off-shore-palveluista."


Uutinen & positiokatsaus näkyvillä: Klikkaa
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Eero Huusko

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.10.2007, 00:32:12
No nyt Nordican saatavuus 01.07.2008-15.01.2009 on poistunut; liekö indikaatio myös Nordican rahtaamisesta Alaskaan.
Ilmeisesti Fennica joutuu palaamaan Alaskasta Panaman kautta, koska jääluokka ei kanadalaisten mukaan riitä enää Luoteisväylälle tähän vuodenaikaan.

Jos saisivat kolme vispilää vuokrattua Alaskaan, niin kannattaisi jo lähettää Sisu tai Urho avustamaan pojat Luoteisväylän kautta kotiin ;D

No harmi vaan ettei Urho-luokka oikein sovellu Atlantin ylitykseen.