Missä kulkevat risteilijöiden kasvun rajat?

Aloittaja Miran Hamidulla, 26.12.2000, 06:28:11

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

   Viime päivinä on lehdissä päivitelty sitä kuinka suuri ja mahtava Airbusin A380 on verrattuna Boeing 747:ään. Risteilijöissä on kuitenkin koko ajan tapahtunut paljon suurempia mullistuksia, ja laivat ovat hetkessä tulleet useita kymmeniätuhansia bruttorekisteritonneja suuremmiksi kuin aiemmin.
    Kun Silja Europa tippuu maailman suurimpien matkustaja-autolauttojen top-10 listan kärkipaikalla neljänneksi vuonna 2001, sen peräti 8 vuotiseksi venynyt valtakausi on ohitse. Tuona aikana ovat risteilijöiden vastaavan listan valtiaat vaihtuneet useita kertoja, ja kokoluokaltaan Silja Europan suuruisista risteilijöistä on tullut arkipäivää risteilijä laivastoissa. Sama suuntaus näyttää jatkuvan, kun tällähetkellä listan kärjessä olevat Explorer- ja Voyager of the Seas menettävät paikkansa Cunardin Queen Mary 2:lle parin vuoden kuluttua.
    Puolentoista kuukauden takainen Tekniikka & Talous puhuu risteilijöiden aluskoon tuplaantumisesta nykyisestä 100000 brt:sta 200000 brt:iin tai peräti nelinkertaistumisesta 400000 brt:iin! Kaikkein huimin visio lehden mukaan on Amerikassa suunnitteilla oleva suuruudenhullu 1300 metriä pitkän, 240 metriä leveän ja 100 metriä korkean Freedom Ship risteilijän suunnitteluhanke
( http://www.tektal.saunalahti.fi/main.php3?id=7344 ), johon vain optimistit jaksavat uskoa.
    Mitä mieltä te olette risteilijöiden kasvun rajoista arvon foorumilaiset? Itse uskon, että ne tulevat sijoittumaan tuonne 200000-400000 brt:in väliin. Tuollaisten Freedom Shippien en usko näkevän päivänvaloa koskaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#1
Tuollainen jättilaiva vaikuttaa tosiaankin hieman suuruudenhullulta jutulta. Mistähän ne löytää 50 000 matkustajaa ketkä haluaa asua vakituisesti laivalla??? Luultavasti vielä huippukalleilla hinnoilla. Se että laivalla vois käydä ihan tavallisesti ostoksilla olis toisaalta iha positiivinen juttu. Silja ajatteli tollasta vastaa juttua Silja Serenadeen ja Symphonyyn, mutta luopu suunnitelmista. Toisaalta ihan positiivinenhan juttu se olis ollu että pääsis laivoihin ilman matkustamista, mutta käytännössä se olis varmaankin aika hankalaa valvoo ketä menee sisään ja ettei ketään jää laivaan jäniksesksi. Toi että se jättilaiva ei tulis edes satamaan asti veis mun mielestä ainakin paljon risteily tunnelmaa...

Tosta laivalla asumisesta vielä sen verran että Ruotsissa on ollu jotakin suunnitelmia jonkun Wallenius Linesin paatin muuttamisesta asuntolaivaksi helpottamaan sielläkin vallitsevaa opiskelija-asunto pulaa... Radio Extremmillä haastateltiin joku aika sitten uutisiin jotakin Helsingin kaupungin herraa ja kysyttiin mitenkä tällänen samanlainen juttu sopis Helsinkiin ni se sano että täältä olis vaikee löytää sille sopivaa satamapaikkaa. Fennia ja Wasa Queen olis ihan kivoja laivoja tollaseen tarkotukseen. Itte ainakin voisin asua mielelläni laivalla satamassa jos hinta olis vaan kohtuullinen. Mutta tuskin hinta olis mitenkään lähelläkään kohtuullinen ainakaan noiden paattien kohdalla, koska laivan hinta/vuokraus ja satama maksut olis luultavasti aika pilvissä...

Miran Hamidulla

#2
Kyllä noi 50000 ihmistä löytyisi helposti. Sillä risteilybisnes on maailman nopeimmin kasvava ala(arvioiden mukaan se tuplaantuu nykyisestään), ja Amerikan rikas väestö on alkanut pyrkimään eroon suurkaupunkien ongelmista muuttamalla asumaan sellaisille suljetuille (ja kalliille) asuinalueille, jollaisena tuollaista laivaa voidaan pitää. Mielestäni hinta ja massiivisuus ovat Freedom Shipin suurimmat esteet.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#3
No ehkäpä olet oikeassa. Tuo tuntuu vain näin yhtäkkiä Suomalaisesta varsin suurelta ihmismäärältä...

Arttu Laaksonen

#4
Niin tästä ristelijöiden koon kasvamisesta, itse uskon että ainakin jonkin aikaa pysytään tällaisessa maksimiltaan Costa Atlantica-kokoluokassa, Costa Atlanticahan on näet suurin laiva, joka mahtuu Panaman kanavasta (tai taisi se olla että olis voinu olla vielä 1,5 metriä pidempi tai jotain... :))

Ja sitten tuosta Freedom Shipistä, itse käsitin aikoinaan ettei se olisi mikään varsinainen laiva, vaan tavallaan kelluva kaupunginosa, jota sitten voitaisiin hinata paikasta toiseen (eihän tuon kokoinen laiva mihinkään satamaankaan mahdu).
.: FAQ :.

Miran Hamidulla

#5
Kyllähän noita Costa Atlanticaa suurempia aluksia on jo rakennettu (Eagle-luokka ja Carnival Destiny sisarineen), ja lisää on tulossa(esim. lisää "Eagleja" sekä Queen Mary 2), joten ei se Panaman kanava taida mikään rajoite olla. Kyllä toi Freedom Ship mielestäni täyttää laiva nimitykseen tarvittavan vaatimuksen, kun se pystyy omin konein liikkumaan minne päin maailmaa tahansa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arttu Laaksonen

#6
Ahaa, olin väärässä :)

Muuten, onko noita eagle-luokan aluksia tulossa RCCL:lle 3 vai 4? Entä oliko se niin että yksi niistä oli bruttotonneiltaan muita isompi ja jos oli niin mikä?
.: FAQ :.

Miran Hamidulla

#7
Mun mielestä noita "eagleja" on tulossa 5 kpl, ja ne on kaikki samankokoisia, mutta en oo asiasta ihan varma.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Aleksi Lindström

#8
Mä oon sitä mieltä, että paljoa suuremmiksi, kuin toi Queen Mary 2 (150 000 Brt) ja Star Cruisesin SuperStar Libra (320 m) ei risteilijät tule enää kasvamaan, koska niille ei riitä maailmassa tarpeeksi suuria satamia tai jos löytyykin, niin ne ovat sellaisissa paikoissa ettei ketään kiinnosta käydä siellä. Ihmiset kaipaavat edelleenkin eksotiikkaa ja kaikki eivät myöskään pidä mottonaan "Suuri on kaunista". Jotkut pitävät edelleen enemmän perinteisistä 1930-70 -luvuilla rakennetuista ns. aidoista laivoista, eivätkä voi sietää näitä uusia hirviöitä, joilla ei ole keulaa saatika perää.

Arttu Laaksonen

#9
Tämä Freedom Ship vaikuttaa itseasiassa aika mielenkiintoiselta hankkeelta...lentokenttä katolla yms. Ja vissiin sen ei ole tarkoituskaan vierailla missään satamissa vaan laivalta löytyy omia kantosiipialuksia jotka sitten hakevat porukkaa satamista ja vievät heitä sinne. Freedom Shippiin tulee (jos se nyt tehdään) muuten aika mielenkiintoinen poikkeavuus tavallisista laivoista, tasainen pohja. Projektin sivujen määritelmä Freedom Shipille on "tasaiselle pohjalle pultattu proomu" :D
.: FAQ :.

Miran Hamidulla

#10
Mikä on tuon Freedom Ship - projektin kotisivun osoite? Tarkistin yhdestä Masa-Yardsin lehdestä sen kuinka paljon eagleja valmistetaan, ja niitä tulee yhteensä 5 kpl, joista Voyager- ja Explorer of the Seas ovat jo valmistuneet. Tällähetkellä Masa-Yards rakentaa Turussa Advanturer of the Seasia. Sen jälkeen tulevilla kahdella aluksella ei ole vielä nimiä, mutta veikkaisin, että niiden nimet ovat of the Seas päätteisiä. :D Helsingin telakka puolestaan rakentaa Panamax-Max luokkaa, johon kuuluvat mm. Costa Atlantica ja Carnival Spirit. Niitä tulee yhteensä 6 kpl. Eli aika "yksipuolista" on tuo Masa-Yardsin tuotanto lähivuosina verrattuna Finnyardsiin. No pääasia, että suomalaisella telakka teollisuudella riittää töitä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arttu Laaksonen

#11
Joo, aika yksipuoliselta vaikuttaa, niin sen projektin kotisivu löytyy osoitteesta http://www.freedomship.com.


Last modification: Arttu - 01/21/01 at 14:24:13
.: FAQ :.

heesu72

#12
joo onhan toi Masa-yardsin tuotanto tuol hesas ollu aikas yks toikkosta, onhan Fantasy luokan risteilyalus sarja Carnival cruise linelle maailman pisin sarja samanlaisia laivoja.

Katsoin kuvaa tuosta Silja Life lehdestä (kyllä Silja Life, Siljan sisäinen julkasu) jossa oli ilmasta käsin otettu kuva Silja Europasta ja Milleniumista Tukholman saaristossa, niin kyllä se Europa aikas pieneltä näytti. tiesitteks muute sitä et GTS Millenium sai erikois luva päästäkseen Tukholmaan vierailulle.

Tukholman satamaan saa tulla normaalisti alus jonka pituus on 265m, GTS Millennium sattuu olemaan 6m vajaa 300m.

Kyseistä Silja Life lehteä on mahdollisuus lukea vaan Siljan henkilökunta maissa ja merellä.

mitähän Pahin kilpailija mahtais sanoa jos veis kys.leheden sinne???

p.s toi freedom ship linkki ei toimi ainakaan mulla, taidan olla hiukan myöhäs, ehkä jenkit on tajunnu todellisuuden.


Last modification: Heikki Kautiainen - 01/21/01 at 03:11:21

Heikki Helen

#13
Kyllä se linkki mulla toimii vieläkin. En vaan ymmärrä miksi pitäis tunkea niin älytön määrä ihmisiä samaan alukseen? Jos aluksella on n. 2000 matkustajaa mielestäni tunnelma laivalla on jo silloin hyvä, joten miksi pitäisi tunkea 50000 matkustajaa samaan laivaan??? Aivan järjetöntä!!!!!!!!!! Varsinkin nuo mitat tuohon kyseiseen alukseen on aivan järjettömät!!!
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Mikko-Oskari Koski

#14
Freedom Ship vaikuttaa kyllä enemmän kieli poskessa väännetyltä utopialeikittelyltä kuin todelliselta hankkeelta. Ihan rohkea visio sinänsä...

Risteilylaivojen kokoa säätelevät niin monet tekijät, että ainakaan niistä, joiden on määrä jossakin satamassa vieraillakin, tuskin hirveästi enää suurennetaan. Hyvinä esimerkkisatamina, joihin perusristeilijän olisi mahduttava, voidaan pitää Cadizia, Southamptonia/Portsmouthia, New Yorkia, Miamia, Singaporea ja ehkä myös Rioa ja Hongkongia. Niissä kun jokaisen risteilijän voi ainakin teoriassa olettaa joutuvan ainakin joskus käymään.

Todelliseen asiakaspalveluun ja muuhun, kuin standardiristeilijäbrändiin pyrkivät firmat eivät ole enää vuosiin kasvattaneet aluskokoaan vaan pikemminkin pienentäneet sitä. Ja tiedämmehän sen itsekin: Eihän Vikingintai Siljan muovisilla lauttaviheliäisköillä matkustaminen ole mitään verrattuna Kristina Reginan tai taannoisten Delfin Cruiserien tarjoamaan MERIMATKAAN!!

Mielenkiintoista nähdä myös, kuinka paljon lentoliikenteen kriisi siirtää pitkien matkojen matkustajia takaisin laivoille. RoPaX-brändi Atlantinlinjoilla olisi varmaan nyt enemmän kuin tervetullut vaihtoehto, kun lentojen määrä vähenee, liput kallistuvat ja yhtiöitä kaatuu ja fuusioituu. Tässä mielessä maailmanpoliittinen tilanne saattaa jopa nopeuttaa A-380:n liikenteeseen tuloa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950