FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Capella, entinen Jurmo II, on ollut merihädässä konehaverin jälkeen 9.11. Neljä matkustajaa evakuoitiin helikopterilla.

Aiheesta lisää Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

FinFerriesillä näyttää olevan iso vaihde päällä uudistonniston hankkimiseksi. Ilmeisesti kilpailutettujen linjojen liikennöintioikeuksia on jäljellä vielä pitkähköksi ajaksi.  ::)
Ely-keskuksen tiedotteessa on ilmaistu useammassakin paikassa sopimuksen vaatimuksiin liittyvä kapasiteettimuutos, mutta uudisaluksia tuskin kukaan muu on näille linjoille rakentamassa. Niinpä Elektran tyyppisiä hybridilauttoja on tilauksessa ilmeisimmin kolme kappaletta, yksi Föglön linjalle ja kaksi muuta Saaristotien kahteen ensimmäiseen lauttapaikkaan Paraisten alueelle. Muita uudelleensijoitteluja ovat Sternan siirtyminen Iniön ja Kustavin, Auran Korppoon ja Houtskärin, Vikaren Bergön ja Nestorin Arvinsalmen lauttapaikkoihin sekä Skåldön lautan siirtyminen Iniön Skageniin.
Pienempiä uudis- tai kierrätysaluksia olisi tämän kaavion mukaan luvassa ainakin Kietävälänvirralle, Skåldöhön ja Palvaan. Romikselle suuntaisivat ilmeisesti vapaasti ohjailtavista Mergus ja kaikki sitä vanhemmat yksilöt, ellei joku jostain syystä haluaisi ostaa jotain niistä johonkin liiketaloudellisilta nerouksiltaan suojattuun toimeen.

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/tiedotteet-2019/-/asset_publisher/iCWWZEbHN7ZK/content/varsinais-suomen-ely-keskus-parantaa-lauttaliikenteen-palvelutasoa-uusilla-palvelusopimuksilla;jsessionid=0DB1A66FF92C7B7487C81E35911637D6?redirect=http%3A%2F%2Fwww.ely-keskus.fi%2Fsv%2Fweb%2Fely%2Ftiedotteet-2019%3Bjsessionid%3D0DB1A66FF92C7B7487C81E35911637D6%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_iCWWZEbHN7ZK%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-8%26p_p_col_count%3D1%26p_r_p_564233524_categoryId%3D14406%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dtrue
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Mainittakoon täälläkin, että Kaitaa pidennettiin 5,4 metrillä Pansiossa marras-joulukuussa 2018. Työn suoritti todennäköisesti RMR Merirakenne.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Onko mitään käsitystä, miksi? Kaitahan on jo usean vuoden ajan ollut lähinnä Kivimon vara-aluksena.
Toki se tällaisen rempan jälkeen on paljonkin passelimpi useammallekin eri reitille. Tai kenties jopa kisaamaan oman vanhan linjansa takaisin, kun se seuraavan kerran katkolla on.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Marinetraffic kertoo näköjään edelleen sekä Kaitan, että Kivimon pituudeksi 25m. Toivottavasti pidennetty Kaita tulisi ainakin kesäkaudeksi Velkuan reitille kapasiteetiltaan hieman alamittaisen Kivimon tilalle.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 16.01.2020, 21:29:44
Marinetraffic kertoo näköjään edelleen sekä Kaitan, että Kivimon pituudeksi 25m. Toivottavasti pidennetty Kaita tulisi ainakin kesäkaudeksi Velkuan reitille kapasiteetiltaan hieman alamittaisen Kivimon tilalle.
Alus siis pidennettiin jo yli vuosi sitten ja Kaita oli viime vuonna ainakin maalis-huhtikuussa ja heinä-elokuussa Velkuan-reitillä ja lokakuussa tuuramassa Falkötä Nauvon vesillä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.01.2020, 21:26:07
Onko mitään käsitystä, miksi? Kaitahan on jo usean vuoden ajan ollut lähinnä Kivimon vara-aluksena.
Toki se tällaisen rempan jälkeen on paljonkin passelimpi useammallekin eri reitille. Tai kenties jopa kisaamaan oman vanhan linjansa takaisin, kun se seuraavan kerran katkolla on.
Veikkaisin, että juuri sen takia se pidennettiin, että sopii kapasiteetiltaan useammalle reitille.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

#261
Galtbyn, Norrskatan Olofsnäsin ja Houtskärin Kittuisin välinen lauttalinja on seuraavan ostoliikennesopimuskauden alkaessa kokemassa merkittäviä supistuksia. Linjaa on vastaisuudessa määrä operoida talvikaudella pääasiallisesti vain yhdellä aluksella, mikä tarkoittanee vuoroväliksi minimissäänkin noin puoltatoista tuntia; Norrskatan osalta varmaan enemmänkin.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4881464/Toinen+lautta+poistuu+talviliikenteesta+Norrskatassa+ei+pysty+jatkossa+enaa+asumaan+pelkaavat+saarelaiset

Onkohan ongelman ydin kuitenkin sittenkin siinä, että tiettyjen saarten asukkaat on totutettu liian hyvään palvelutasoon suhteessa todelliseen liikennetarpeeseen..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 16.01.2020, 21:29:44
Marinetraffic kertoo näköjään edelleen sekä Kaitan, että Kivimon pituudeksi 25m. Toivottavasti pidennetty Kaita tulisi ainakin kesäkaudeksi Velkuan reitille kapasiteetiltaan hieman alamittaisen Kivimon tilalle.
Näköjään kerrankin meikäläisen(ja varmaan monen muunkin saaristolaisen...) toivomus on sitten toteutunut. Vapusta alkaen on Kivimon tilalla liikennöinyt Kaita.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.11.2019, 01:11:13
(...) Niinpä Elektran tyyppisiä hybridilauttoja on tilauksessa ilmeisimmin kolme kappaletta, yksi Föglön linjalle ja kaksi muuta Saaristotien kahteen ensimmäiseen lauttapaikkaan Paraisten alueelle. (...)

Linkki

Minulta on ainakin mennyt ihan ohi tällaisen lautan tilaus - toki Finferries kertoi, että laivastoa ollaan uudistamassa, mutta mielestäni varsinaisesta tilauksesta ei ole kerrottu, vaan vihjailtu muualla. Myöskin Finferriesin sivuilla edellinen ilmoitettu tilaus oli Föglön-lautta, joka nyt sitten menee muuhun liikenteeseen - ilmeisesti akselille Nauvo/Korppoo/Parainen.

Mutta joka tapauksessa uuden hybridilautan terästyöt alkoivat perjantaina 11.6. Gdyniassa CRIST-telakalla. Koska Föglön-lautta ei (ainakaan tässä vaiheessa) päädy alkuperäiseen liikenteeseensä, nämä kaksi nyt rakenteilla olevaa lauttaa riittänevät toistaiseksi.

Telakan uutinen aiheesta
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Anders Isaksson

Kesäkuussa aloitettu lautta menee Pärnäinen-Retais linjalle.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.11.2020, 14:43:43
Kölinlasku oli 30.10.

Crist-telakka
(Lainaus Ålandstrafiken-topicista)

Finferries ilmoitti eilen, että uuden lautan (jonka alun perin piti valmistua huhtikuuksi 2022) nimeksi tulee Altera, ja se tulee Elektran pariksi Lillmälön ja Prostvikin välille. Valmistumisajankohdaksi mainittiin "... 1.1.2023, mutta todennäköisesti jo vuoden 2022 puolella".

Finferriesin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 04.09.2021, 14:28:40
Valmistumisajankohdaksi mainittiin "... 1.1.2023, mutta todennäköisesti jo vuoden 2022 puolella".

Nyt Åbo Underrättelser kertoo, että Altera valmistuukin etuajassa. Se lasketaan vesille marraskuussa ja luovutetaan jo kesäksi.

ÅU:n juttu (maksumuuri, mutta ydinkohdat näkee, sisältäen kuvan)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#267
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 06.10.2021, 19:18:28
Se lasketaan vesille marraskuussa...

Altera on laskettu vesille marraskuussa, kertoo telakan tiedote. Tarkka päivä jää hämärän peittoon, mutta uutinen on julkaistu 21.11. Etusivulla oleva kuva ei ole tiedotteen mukana, mutta sen näkee TÄSTÄ.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 18.06.2021, 10:40:30
Mutta joka tapauksessa uuden hybridilautan terästyöt alkoivat perjantaina 11.6. Gdyniassa CRIST-telakalla.

Tämän lautan kölinlasku oli 12.10., kertoo telakka toisessa uutisessaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 06.10.2021, 19:18:28
Nyt Åbo Underrättelser kertoo, että Altera valmistuukin etuajassa. Se lasketaan vesille marraskuussa ja luovutetaan jo kesäksi.

ÅU:n juttu (maksumuuri, mutta ydinkohdat näkee, sisältäen kuvan)
Altera lähti eilen koeajoille ja on edelleen koeajolla Gdynian edustalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Finferries on vastaanottanut Alteran tänään. Aiemmin ilmoitettu liikennöinnin aloitus jo kesällä jäänee haaveeksi, sillä Finferriesin mukaan se hinataan Turkuun heinäkuussa ja aloittaa liikenteen Elektran parina viimeistään 1.1.2023.

Finferriesin uutinen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.