Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 06.02.2006, 11:42:25
Eikös tuon kokoluokan risteilijä ala olemaan jo vaikea liikutella tuolla Turun saaristossa? Aikamoinen jättiläinen kummiski...
Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 13.02.2006, 12:03:42
Ainakin Pernossa ei tämän suurempaa alusta enää tehdä. Kun alus on altaassa, kumpaanki päähän jää enää 2,5 metriä tyhjää! 8) ;D Menee muuten lohkojen laskeminen tarkaksi...
Muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia ja vastauksia Hesarin vanhasta jutusta:  :deal:

Tilattu laiva on 360 metrin mittainen. Siitä tulee runsaat 20 metriä pidempi kuin Freedom-sarjan aluksista. Leveys kasvaa suhteellisesti paljon enemmän, 47 metriin. Leveyden ansiosta kansia on voitu lisätä useita ja korkeutta kasvattaa.
Akerin myyntijohtajan Juha Heikinheimon mukaan pituuden lisäämiselle alkaa jo asettaa rajoja kääntyminen Miamin satama-altaassa Yhdysvaltain Floridassa, missä sijaitsee maailman risteilyalusliikenteen keskus. Laiturien mitat vierailusatamissa tulevat myös vastaan.
Genesis-tyypin korkeus vesilinjasta on 65 metriä ja syväys yli yhdeksän metriä. Turun telakan edustalla joudutaan jättialuksen takia tekemään jonkin verran ruoppaustyötä. Itse telakka-allas on Heikinheimon mukaan alukselle "optimaalinen".

Uuteen alukseen tulee 5400 matkustajapaikkaa ja enemmänkin, jos kerrosvuoteita otetaan käyttöön.

Nyt allekirjoitetun, pari vuotta valmistellun aluskaupan lisäksi osapuolet tekivät tilausvarauksen eli option sisaraluksesta.
Aker Finnyards varautuu rakentamaan sen niin, että se olisi luovutettavissa syksyllä 2010.
Myyntijohtaja Heikinheimon mukaan on täysin varmaa, että tilattu laiva tehdään Turussa. Yhtiöllä on kyllä aivan uutena hankintana toinenkin isoille aluksille sopiva telakka. Se on Nantesissa Ranskassa.

HS 7.2.2006


Juha Paulavuo

Jättiristeilijästä ennätysvastuut valtiolle

Genesis-jättiristeilijän rakentaminen Aker Finnyardsin telakalla aiheuttaa Suomen valtiolle ennätyssuuret takausvastuut. Finnveran toimitusjohtajan Pauli Heikkilän mukaan Genesiksen aiheuttama riski nousee korkeimmillaan vajaaseen 600 miljoonaan euroon. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen (kesk) mukaan vastapainona on yli 25 000 työpaikkaa telakoilla ja niiden alihankkijayrityksissä.

TS 29.3

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 29.03.2006, 17:25:48
Jättiristeilijästä ennätysvastuut valtiolle

Genesis-jättiristeilijän rakentaminen Aker Finnyardsin telakalla aiheuttaa Suomen valtiolle ennätyssuuret takausvastuut. Finnveran toimitusjohtajan Pauli Heikkilän mukaan Genesiksen aiheuttama riski nousee korkeimmillaan vajaaseen 600 miljoonaan euroon. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen (kesk) mukaan vastapainona on yli 25 000 työpaikkaa telakoilla ja niiden alihankkijayrityksissä.

TS 29.3

Takuuasiaa kasitellaan huomenna perjantaina (31.3.) A-Studiossa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kimmo Rantanen

Maailman suurin risteilijä saa Koneen hissit, kuten edellisetkin RCCL:lle Akerilla rakennettavat risteilijät. Kone toimittaa "Genesikseen" yhteensä 41 hissiä syksyllä 2009.

Turun Sanomat

Teijo Niemelä

Genesis saa odotetusti myös Wärtsilän koneet ja Lipsin thrusterit.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

jsivu

Luin että Genesikseen tulee mahtumaan  5 400 matkustajaa sekä 3100 miehistön jäsentä. Eikös kohta ala olemaan terrori vaarakin jo? Tuollaiset ihmismäärät houkuttelevat terroristeja. Kuulin joskus että Al-Quida oli uhkaillut Queen Mary 2 terrori iskuilla, silloin kun QM2 oli uusi... Miten mahtaa olla sitten Genessiksen kanssa  ;D

Kalle Id

Laivaliput maksaa vaan niin paljon enemmän kuin lentoliput ettei köyhillä terroristeilla taida olla niihin varaa.

Sitä paitsi risteilylaivoissa on se että ne eivät ole yhteiskunnan toimimisen kannalta mitenkään erityisen välttämättömiä. Lentokoneisiin tai metroon iskemällä saadaan aikaan kaaosta koska ne ovat suuria kuljetusjärjestelmiä joista lukemattomat ihmiset ovat riippuvaisia. Risteilijälle iskemällä voidaan saada kyllä monta laivayhtiötä kumoon, mutta vaikutukset muille aloille ovat vähäiset.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 29.09.2006, 07:35:03
Genesis saa odotetusti myös Wärtsilän koneet ja Lipsin thrusterit.

Onkos hajua, että mitkä pääköneet olis tulossa? Kuulin villiä huhua, mutta...

Antti Numminen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 02.10.2006, 00:45:33
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 29.09.2006, 07:35:03
Genesis saa odotetusti myös Wärtsilän koneet ja Lipsin thrusterit.

Onkos hajua, että mitkä pääköneet olis tulossa? Kuulin villiä huhua, mutta...

Teemu, olisinhan mä tän voinut aamuunkin säästää, mut kirjoitetaan nyt kaikkien nähtäville: commonraililla varustetut 46:set ja kuusi kertaa.

Lähde: http://www.wartsila.com/en,press,0,,2006828102638386,,,.htm

Tiedoite ei vaan kerro tarkemmin. Pistetään nyt omana veikkauksena 16V46, jolloin yhteenlaskettu teho olisi siinä 100 000kW.
Luulisi sitten olevan vauhtia sellaiset 20 solmua, joka tuntuu olevan melkein jokaisen nykyaikaisen (matkustaja)aluksen matkanopeus.

Markus Alander

joko on tehty kaupat pelastusveneistä? genesikseenhän alunperin suuniteltiin kunnon pelastusveneet, kapasiteetti jotain 200-250 ihmisen luokkaa. ongelmaksi vain tuli se että kyseisten pelastusveneiden koneteho oli niin suuri että siihen olisi tarvittu jo kirjoja jotta sillä saa ajaa. eli suomeksi olisi pitänyt palkata 20 perämiestä jotka ajavat vain pelastusvenettä.

jsivu

Lainaus käyttäjältä: Markus Alander - 05.10.2006, 15:50:57
joko on tehty kaupat pelastusveneistä? genesikseenhän alunperin suuniteltiin kunnon pelastusveneet, kapasiteetti jotain 200-250 ihmisen luokkaa. ongelmaksi vain tuli se että kyseisten pelastusveneiden koneteho oli niin suuri että siihen olisi tarvittu jo kirjoja jotta sillä saa ajaa. eli suomeksi olisi pitänyt palkata 20 perämiestä jotka ajavat vain pelastusvenettä.

Itselläni on tietokoneella Genesiksen suunniteltu sivuprofiili. Se näyttää että kummallekin kyljelle tulisi 9 pelastusvenettä, eli yhteensä 18. Tämä tarkoittaisi, että pelastusveneiden pitäisi olla todella isot, jos 5400 matkustajaa jakaa 18 pelastusveneellä, jokaiseen veneeseen mahtuisi 300 henkilöä. Sitten se 3100 hlö miehistökin pitäisi vielä saada joihinkin veneisiin... Nuo pelastusveneiden koot ovat jo sairaan isot, ja vielä oudompaa on se että ne tarvitsisivat omat perämiehet

als

Ottaen huomioon, että SOLAS:in määräyksien mukaan pitkällä kansainvälisellä matkalla ei tarvitse olla kuin puolille matkustajista veneet. ;) ja Toiselle puolelle lautat.

Markus Alander

rci:n varustamon mielipide on se, että matkustajille on _aina_ pelastusveneet. tämä siksi että matkustajat on n. 100000x helpompaa kerätä pelkästään pelastusveneisiin kun se että matkustajia aletaan ripottelemaan moneen eri paikkaan. toiseksi pelastusvene luo matkustajille (itseasiassa vieraille) turvallisuudentunteen, pelastuslautta saattaa vaikuttaa epävarmalta koska siinä ei ole moottoria yms. tervetuloa amerikkalaiseen maailmaan.

näköjään 300 tulee pelastusveneen kooksi laskee 5400 / 18, eli kapasiteetiltaan tuo vastaa tenderiä.

Kille

Lainaus käyttäjältä: Markus Alander - 05.10.2006, 16:29:35
rci:n varustamon mielipide on se, että matkustajille on _aina_ pelastusveneet. tämä siksi että matkustajat on n. 100000x helpompaa kerätä pelkästään pelastusveneisiin kun se että matkustajia aletaan ripottelemaan moneen eri paikkaan. toiseksi pelastusvene luo matkustajille (itseasiassa vieraille) turvallisuudentunteen, pelastuslautta saattaa vaikuttaa epävarmalta koska siinä ei ole moottoria yms. tervetuloa amerikkalaiseen maailmaan.

näköjään 300 tulee pelastusveneen kooksi laskee 5400 / 18, eli kapasiteetiltaan tuo vastaa tenderiä.
Eikä ole ihan kiva joutua lillumaan keskellä avomerta jossain pelastuslautassa. Ajtelkaa kun joutuisitte olemaan pelastuslautaalla Itämerellä saatika sitten Atlantilla ym.. ;D

jsivu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 07.10.2006, 12:49:49
Eikä ole ihan kiva joutua lillumaan keskellä avomerta jossain pelastuslautassa. Ajtelkaa kun joutuisitte olemaan pelastuslautaalla Itämerellä saatika sitten Atlantilla ym.. ;D

Olet oikeassa. Pelastus veneitä kuuluu riittää jokaiselle, jossain lautalla kun tarpeeksi alkaa porukka huitomaan pakokauhun vallassa niin siinä on kaikki kohta vedessä. Kannatan veneitä.