Lauttareitti Kotkan ja Sillamäen välille

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.09.2004, 22:44:47

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Itäisen Suomenlahden matkustajaliikenteestä on taas esitetty uusia visioita pääministereiden Vanhasen ja Partsin tavatessa tänään Virossa...

Vanhasen mukaan laivaliikenteen kehittäminen esimerkiksi Kotkasta Virumaalle on lähitulevaisuuden kysymyksiä. Partsin mukaan Viro valmistautuu omalta osaltaan liikenteen aloittamiseen rakentamalla rahti- ja henkilöliikenneterminaalia Sillamäkeen.

(STT)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Perjantain Iltasanomat kertoo Viron entisen pää- ja liikenneministerin Tiit Vähin suunnittelevan laivareitin avaamista Kotkasta tai Haminasta Suursaaren kautta Viron Itä-Virumaan Sillamäeen, jonne Vähin johtama Silmet Group rakentaa suurta rahtisatamaa lähinnä Venäjälle suuntautuvaa transitoliikennettä varten. Suunnitelmien mukaan liikenteen olisi tarkoitus alkaa jo ensi vuonna, ja reittiä on tarpeen mukaan tarkoitus ajaa joko päivittäin tai pari-kolme kertaa viikossa. Vähin mukaan aluksen ja varustamon löytäminen reitille ei ole ongelma. Sensijaan Tallink Finlandin toimitusjohtaja suhtautuu epäröiden reitin kannattavuuteen johtuen sen sijainnista pääkaupunkien ulkopuolella. Jutussa mainitaan myös, että Länsi-Virumaan Kundasta ollaan puuhaamassa ropax-alus liikennettä Kotkaan. Aika näyttää tuleeko kummastakaan suunnitelmasta mitään.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

#2
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.10.2004, 01:53:28
Perjantain Iltasanomat kertoo Viron entisen pää- ja liikenneministerin Tiit Vähin suunnittelevan laivareitin avaamista Kotkasta tai Haminasta Suursaaren kautta Viron Itä-Virumaan Sillamäeen, ... Suunnitelmien mukaan liikenteen olisi tarkoitus alkaa jo ensi vuonna, ja reittiä on tarpeen mukaan tarkoitus ajaa joko päivittäin tai pari-kolme kertaa viikossa. Vähin mukaan aluksen ja varustamon löytäminen reitille ei ole ongelma. Sensijaan Tallink Finlandin toimitusjohtaja suhtautuu epäröiden reitin kannattavuuteen johtuen sen sijainnista pääkaupunkien ulkopuolella. Jutussa mainitaan myös, että Länsi-Virumaan Kundasta ollaan puuhaamassa ropax-alus liikennettä Kotkaan. Aika näyttää tuleeko kummastakaan suunnitelmasta mitään.
Kaikkea "nerokasta" sitä koko ajan keksitäänkin. Paljon saa tapahtua, että liikenne saataisiin alkamaan jo ensi vuonna, varsinkin tuon Suursaaren suhteen. Kyllähän noista aiemmista viesteistä näkee, että venäläiset ovat vapauttamassa Suursaaren statusta matkailua ajatellen, ottaen huomioon varsinkin herra Pronichevin suuret sanat. Kuitenkin Viron päässä jotakin on todella tekeillä. Kymen Sanomien uutisversion mukaan sillamäkeläisillä on jo ainakin ramppilaituri jo hyvin rakenteilla ja että siellä on tehty jo pitkälle päässeitä valmisteluja uuden liikenteen aloittamisesta. Kertoopa paikallisen sataman omistajayhtiön hallituksen jäsen Kymen Sanomille, että satamalla on jo tiedossa varustamo, joka on kiinnostunut liikenteestä Kotkaan/Haminaan. Yritys on siis kova, vaikka reaalisuus on nyt mitä on. Päällimmäisenä kyllä käy mielessä se sama, mitä on käymässä sen Kotka-Viipuri-Pietari katamaraanihankkeekin suhteen, eli suuret ovat lupaukset, mutta toteutus on aivan jotakin muuta. Nyt onkin mielenkiintoista odottaa, kuinka uskottavia puheita satamajohtajamme täällä Suomen päässä antaa julkisuuteen..  ;D
Kundan aikeista aloittaa omaa matkustajaliikennettä, voi jatkossa uutisoida tänne.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Joni Huopana

Boarding.non mukaan liikenne Kotkan ja Sillamäen välillä on todellisuutta kesäkuussa ensi vuonna.

Eerik Laine

Eli kesällä 2006 mahdollisesti alkamassa liikenne 400 matkustaja-, ja 100 autopaikan laivalla... Saapa nähdä tuleeko tästäkään suunnitelmasta koskaan mitään...

Eesti Päevelähti ilmeisesti aivan lähiaikoina kirjoittanut asiasta jotain uutta, koska boarding.no oli vasta äsken aiheesta raportoinut... Kotisivuilta sain ongittua pienellä avustuksella vain pari vanhaa uutista aiheeseen liittyen...

http://www.epl.ee/artikkel.php?ID=276846

http://www.epl.ee/artikkel.php?ID=280969

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 18.02.2005, 22:46:04
Saapa nähdä tuleeko tästäkään suunnitelmasta koskaan mitään...
http://www.epl.ee/artikkel.php?ID=280969
Minä ainakin uskon, että tietenkään ei tule. Mutta eri asia voi olla Sillamäen ja Pietarin välinen liikenne, josta mainittiin tuossa toisessa EP:n artikkelissa nyt osana kaavailtua linjaa. Samantapaista mainittiin muistaakseni vähäsen Kymen Sanomissa parisen viikkoa sitten. ???
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Eerik Laine

Kauppalehti kertoo asiasta tänään lisää! Itä-Viron maaherran Ago Silden mukaan neuvotteluja käydään kolmen varustamon kanssa. Sildenin mukaan liikenne alkaa vuoden päästä 90 % todennäköisyydellä. Yhtenä vaihtoehtona hän pitää, että varustamot perustavat Kotkan linja varten yhteisyhtiön. Kauppalehtikin kertoo että linjaa tullaan hoitamaan 500 matkustajan, sadan henkilöauton ja parinkymmenen rekan aluksella. KOEMATKA Kotkan ja Sillamäen välillä järjestetään 9.-11. kesäkuuta tänä vuonna.  :o Risteily liittyy 10.-11. kesäkuuta Kouvolassa järjestettäviin Itä-Viron päiviin.

Maaherra Silden on Kauppalehdessä vaitonainen varustamojen nimistä, mutta kertoo että niitä on molemmilta puolilta Suomenlahtea. Maanantaina Silde on tavannut Saaremaa Laevakompaniin omistajan Vjatseslav Leedon ja kertonut BNS:lle Leedon olevan yksi mahdollinen partneri laivalinjan hoitamisessa.

Millähän aluksella koematka tullaan tekemään...?  :P

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 16.03.2005, 14:00:38
Kauppalehtikin kertoo että linjaa tullaan hoitamaan 500 matkustajan, sadan henkilöauton ja parinkymmenen rekan aluksella. Maanantaina Silde on tavannut Saaremaa Laevakompaniin omistajan Vjatseslav Leedon ja kertonut BNS:lle Leedon olevan yksi mahdollinen partneri laivalinjan hoitamisessa.

Millähän aluksella koematka tullaan tekemään...?  :P
Ainakin linjalle tarjottu alus kuulostaa noiden tietojen puolesta kovasti Saaremaa Laevakompaniin  St. Olalta. Saaremaa Laevakompaniilla on tosin nykykalustolleenkin täystyöllisyys, joten yhtiö joutuisi hankkimaan Viron saarten linjoille jonkun uuden laivan mikäli firma irroittaisi sieltä yhden aluksen Kotkan liikenteeseen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ari-Jukka Perkiomaki

No miten ois pieni "yllätus alus" tälle kokeilulle? Casino Express sopisi tänne vai kuinka? No tuskin Casino kuitenkaan sinne on menossa... ;D
Mutta 500 matkustajaa, 20 rekkaa ja 100 henkilöautoa on aika lähellä Casinon kapasiteettiakin... ;D

Miran Hamidulla

Aamun hesarilla on uutta kerrottavaa tästä hankkeesta. Reitin välipysähdykseksi suunnitellaan Suursaarta jonne pitäisi ennen liikenteen alkua saada aikaiseksi rajatarkastusasema, kunnollinen satama, saari saatua avatuksi turismille täydellisesti (nyt sinne pääsee vain todella hankalasti luvan kanssa) sekä Venäjän viisumipakko neuvoteltua risteilyviisumiksi. Mikäli nämä lukuisat byrokraattiset ongelmat venäläisten kanssa saadaan ratkaistua, hankkeen projektipäällikkö Pekka Linnainen uskoo, että rahoitus Suursaaren satamalle löytyy varmasti. Laivareittihanke Kotkasta Suursaaren kautta Sillamäelle on osa hanketta jossa kantasatamaa ollaan muuttamassa kulttuurisatamaksi eli erillaisia ajanviettotapoja tarjoavaksi tapahtumakeskukseksi. Alustavan suunnitelman mukaan liikenne alkaisi toukokuun 2006 alussa, ja aluksena olisi todellakin reitille jo tässä keskustelussa ounasteltu St.Ola. Toivottavasti hanke toteutuu edes jossakin muodossa. :thumb:
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Itäisen Suomen ja Viron välistä lauttalinjaa tarvittaisiin jo siksi, että on matkustajia, jotka arvostaisivat suurten satamien ruuhkat kiertävää yhteyttä. Sen avaamiseen alan jo oikeastikin uskoa... ::)
Mitä tulee Suursaareen, olen paljon skeptisempi. Venäläistä byrokratiaa on hankala lähteä purkamaan, eikä asiaa varmasti helpota, jos on tiedossa, että venäläinen satama toimisi vain veroparatiisietappina EU:n sisäliikenteessä.
Suursaarestahan keskustellaan täällä:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=1666.0
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Mistä sitä kuitenkaan tietää mitä venäläisten kanssa käy. Ihan mahdollista, ettei kevääseen 06 mennessä Suursaareen voi vielä liikennöidä. Ehkä reitin voisi aloittaa ilman siellä käymistä. Pääasia kuitenkin, että saataisiin St. Ola takaisin tänne Kotkaan. Paikallisella telakallahan se tuon nimensä aikoinaan sai. ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Toisaalta tässä tapauksessa saattaa edesauttaa se, että St.Olan Saaremaa Laevakompanii varustamon omistaja Vjatšeslav Leedo on ainakin nimestä päätellen venäläistaustainen, ja venäläisviranomaisilla on yleensä ollut tapana suhtautua myötämielisemmin omien poikiensa hankkeisiin. Pidemmällä tähtäimellä Suursaari on kuitenkin välttämätön elinehto linjan toimivuudelle. Suomen ja Viron alkoholin hintojen ero kapenee ajanmyötä, mutta Suursaaresta saatava taxfree on ja pysyy, niin kauan kuin Venäjä ei kuulu EU:in. Lisäksi uskoisin, että ainakin suomalaisille Suursaari on houkuttelevampi matkakohde kuin tuntematon Sillamäe(siitäkin huolimatta, että jälkimmäisessä paikassa toimii õlletehas).

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 21.04.2005, 17:07:26
Pääasia kuitenkin, että saataisiin St. Ola takaisin tänne Kotkaan. Paikallisella telakallahan se tuon nimensä aikoinaan sai. ::)
Eikös alus ole ollut Kotkassa peräti kahdesti? Ensin loppuvuodesta 1991 P&O:lle myynnin jälkeen alus oli Kotkan telakalla, josta siitä ilmeisesti vain maalattiin Eckerö Linjenin tunnukset pois, ja nimi lyhennettiin Eckeröstä pelkäksi ECKiksi? Joskus vuotta myöhemmin alus palasi samalle telakalle, ja maalattiin vasta silloin P&O:n omiin väreihin, ja sai tuon edesmenneeseen P&O Scottish Ferries varustamon nimipolitiikkaan viittaavan nimensä? Mielenkiintoinen sattuma, jos tuo Kotkaan näinkin läheisesti liittyvä lautta todellakin päätyisi lopulta myös liikennöimään sieltä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.04.2005, 23:44:24
Eikös alus ole ollut Kotkassa peräti kahdesti? Ensin loppuvuodesta 1991 P&O:lle myynnin jälkeen alus oli Kotkan telakalla, josta siitä ilmeisesti vain maalattiin Eckerö Linjenin tunnukset pois, ja nimi lyhennettiin Eckeröstä pelkäksi ECKiksi? Joskus vuotta myöhemmin alus palasi samalle telakalle, ja maalattiin vasta silloin P&O:n omiin väreihin, ja sai tuon edesmenneeseen P&O Scottish Ferries varustamon nimipolitiikkaan viittaavan nimensä? Mielenkiintoinen sattuma, jos tuo Kotkaan näinkin läheisesti liittyvä lautta todellakin päätyisi lopulta myös liikennöimään sieltä.
Näinhän se oli ja muistankin nuo vaiheet hyvin. :) Todellakin se olisi Kotkan kannalta erittäin mielenkiintoinen tapahtuma tai pointti. ;)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jani Nousiainen

Lauttayhteys Kotka-Viro varmistumassa
22.04.2005 12:23
Tallinnaan saattaa päästä kohta muualtakin kuin Helsingistä.

Neuvottelut Kotkan ja Viron välisen autolauttaliikenteen avaamisesta ovat jatkuneet tänään. Osapuolet ovat toiveikkaita liikenteen alkamisen suhteen.

Neuvottelut virolaisista liikemiehistä ja hallinnon edustajista muodostuneen ryhmän ja Kotkan kaupungin ja sataman edustajien välillä sujuivat hyvässä yhteisymmärryksessä, kertoo Kotkan-Haminan seudun Yrityspalvelun projektipäällikkö Pekka Linnainen. Hänen mukaansa uuden laivayhteyden syntyminen on varmistumassa.

- Laivaliikenteen käynnistyminen on laivanvarustajan mukaan varmaa. Enemmänkin on kyse tämän joukon ulkopuolisista tekijöistä, kuten viranomaissäännöksistä ja vastaavista, Linnainen sanoo.


Koematka lähellä

Virosta saapuva alus kiinnittynee Kotkaan ennen kesäkuun 10. päivää. Kouvolassa vietetään nimittäin Virumaan päiviä 10.-11. kesäkuuta. Sekä suomalaiset että virolaiset neuvottelijat vakuuttavat, että turisti- ja tavaravirroille suunnattu laivaliikenne Kotkan ja Viron välillä alkaa vuoden kuluttua toukokuussa.



Todella hienoa!!   Uutinen kokonaisuudessaan  http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2005/04/363144
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8