Lauttareitti Kotkan ja Sillamäen välille

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.09.2004, 22:44:47

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Matkustajaliikenteen Sillamäeen uskotaan vilkastuvan

Matkustajaliikenteen Kotkasta Sillamäeen uskotaan vilkastuvan loppukesää kohden.

Laivayhtiön varaustoimistosta kerrotaan, että alkukesän viikonlopun lähdöillä Kotkasta on ollut mukana noin sata matkustajaa, kun heitä mahtuisi laivalle vajaat neljäsataa. Alkuviikon lähdöillä on ollut keskimäärin noin kuusikymmentä matkustajaa. Heinäkuussa kysyntä on kuitenkin piristynyt.

Matkatoimisto Kymenmatkat on myynyt tähän mennessä nelisensataa matkaa Vironialle. Matkatoimisto uskoo kysynnän loppukesästä kasvavan, sillä Sillamäen matkoja tiedustellaan päivittäin. Lisäksi matkojen menekkiä aiotaan vauhdittaa järjestämällä ryhmämatkoja muualta Suomesta.


YLE Kymenlaakson uutiset 14.7.2006

Kimmo Rantanen

#151
Sillamäessä uusi matkustajaterminaali

Sillamäen satamassa Virossa avattiin viikonloppuna uusi matkustajaterminaali, joka palvelee muun muassa Kotka-Sillamäe-reittiä. Sataman kiinteistöyhtiö Silport Kinnisvara on satsannut terminaaliin noin 640000 euroa. Sillamäen sataman kiinteistöjohtajan Tõnis Seesmaan mukaan terminaali ei ole tarkoitettu vain Kotkan-Sillamäen-linjan tarpeisiin, vaan se soveltuu myös muille varustamoille. Matkustajaterminaalissa on tässä vaiheessa odotustila ja Narva Linen toimisto. Lähiaikoina avataan kahvila, Valuutanvaihto, postinpiste ja matkamuistomyymälä.

Lähde: Kymen Sanomat 15.8.2006


No tulihan se sieltä, vaikkakin kesäsesongin lähes päätyttyä. :beer:
Kuten sanottu, Sillamäen terminaali ei ole tarkoitettu vain Narva Linen tarpeisiin, vaan se luo loistavan pysähdysmahdollisuuden esimerkiksi Helsinki-Pietari-reitille, jolloin Venäjän vaatima kolmannen valtion pysähdys voitaisiin tehdä pikaisesti kuten Långnäsissä on tapana Turku-Tukholma-reitillä.

Postimees-lehdessä on pieni kuva uudesta matkustajaterminaalista ja toinenkin hyvä uutinen, nimittäin Vironian matkustajamäärä on lähtenyt hurjaan nousuun: Linkki (sivu näkyy välillä tai sitten ei)

"Iga kuuga on reisijate arv Sillamäe-Kotka liinil kasvanud umbes 60 protsendi võrra. Kui juunis oli 1475 reisijat, siis juulis juba 2998 reisijat. Sõiduautosid aga vastavalt 413 ja 702. Arvud näitavad , et käesoleva aasta alguses käivitunud laevaliin areneb jõudsalt," Iisas ta.

Postimees 12.8.2006


Eli Postimees-lehden mukaan matkustajamäärä on kasvanut joka kuukausi lähes 60 prosenttia ja kun henkilöautoja oli kesäkuussa 413, niin heinäkuussa niitä kuljetettiin jo 702 kappaletta. :thumb:

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 15.08.2006, 19:56:37
Eli Postimees-lehden mukaan matkustajamäärä on kasvanut joka kuukausi lähes 60 prosenttia. :thumb:

Välillä hyviäkin uutisia.  :thumb:

Koskahan tulee uusi laiva  ;D
Jos noin hyvin toimii, niin kannattaa entisestään panostaa.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 15.08.2006, 20:27:43
Koskahan tulee uusi laiva  ;D
Jos noin hyvin toimii, niin kannattaa entisestään panostaa.

No joo. Enpä innostuisi vielä liikaa, kun matkustajien osalta hiljaisempi kausi tekee jo tuloaan, mutta toivottavasti Narva Line saa houkuteltua riittävästi rahtiliikennettä reitilleen, jossa kilpailuvaltteina voidaan pitää Helsinki-Tallinna-väliin verrattuna ainakin rauhallista lepohetkeä kuljettajille yönkestävällä matkalla ja oikaisua Itä-Suomen ja Itä-Viron välillä, jolloin turhat seiskatien ja Via Baltican ruuhkissa matelu ja Helsingin keskustan ruuhkat päästään kiertämään. Tiedä sitten riittääkö tuo pitämään reitin kannattavana talvikauden ajan, jotta Saarenmaalaiset pääsisivät ensi kesänä laittamaan muutakin, kuin ylähuulta leivän päälle. ::)

Laivan vaihtaminen taitaa tulla kysymykseen taas ensi kevät-talvena, kun Vironia joutuu melko varmasti taas lopettamaan liikennöinnin Suomenlahdella määrittelemättömäksi ajaksi jääluokkansa vuoksi. Toki silloin olisi hyvä aika suorittaa mahdolliset vuosihuollot, mutta liikenteen katkeaminen kuukaudeksi tai jopa pidemmäksi ajaksi tuskin on rahtiliikenteen jatkuvuuden kannalta mitenkään suositeltavaa.

Jos ensi kesää ajatellaan, niin matkustajia saisi reitille houkuteltua helposti lisää ainakin rukkaamalla aikataulua. Nykyinen herätysaika (klo 5.00) ei ole erityisen miellyttävä, kun monella on tarkoituksena jatkaa matkaa autoillaan Sillamäestä pidemmälle baltiaan. Laivalta joutuu poistumaan käytännössä heti kuuden aikaan aamulla sen saavuttua satamaan, jolloin aamiaisnautinto ja ostosten tekeminen heti aamuyöstä jää kovin epämiellyttäväksi ja kiireiseksi. Toisaalta arkisin tapahtuva aamulähtö (klo 8.00) Sillamäestä aiheuttaa sen, että yöpymisen pitäisi tapahtua lähellä Sillamäkeä, jottei tarvitsisi yötämyöten lähteä ajamaan satamaan odottamaan lähtöselvitystä. Toki Sillamäen läheltäkin löytyy joitakin kelvollisiakin majoituspaikkoja, kuten Toilan kylpylä, Saka Cliff Hotel, Hotel Narva ja odotettavasti Narva-Joesuuhun rakennettava uusi kylpylä-hotelli, muutamia mainitakseni, mutta itse Sillamäen kaupunki ei varmasti houkuttele yöpymään ihan lähivuosina. Paljon miellyttävämpää monen matkustajan kannalta olisi samantyylinen poistuminen laivasta kuin esim. Ruåtsin- tai Tallinnanyölaivoilta (klo 7.00-8.00 aikaan), jolloin ehtisi vielä käväistä levänneenä kaupassa ja aamukahvilla heräämättä NELJÄN aikaan yöllä. Aamulla lähtö Sillamäestä voisi tapahtua noin yhdeksän-kymmenen aikaan, jolloin varmasti jokunen turisti innostuisi käväisemään pikavisiitillä Sillamäen "Hamstermarketissa" ostoksilla. Tätä miniristeilymatkustusta tosin ehkäisee laivatyyppi, jota nykyään käytetään, mutta vähän lisää palveluita ja hyttipaikkoja, niin a'vot! Tiedä sitten johtuuko tuo pikainen Viron päässä käynti jostakin muusta käytännön syystä, kuten satamamaksut, rahtiliikenteen tarpeet tai laituripaikan suunniteltu käyttäminen myös muiden laivojen käynteihin, mutta kun reitin markkinointi on päässyt kunnolla vauhtiin ja satamiin tehdyt investoinnit, sekä matkustajien tarpeet ja ensi kesän "lisääntyminen" otetaan huomioon, niin uskoisin, että pienillä parannuksilla laivaan ja aikatauluun reitillä on hyvät kasvuedellytykset.

Kuten monet ovat jo todenneet niin vaikka autopaketit ja kansimatkalippujen hinnat yleensäkin näyttävät Narva Linellä varsin kilpailukykyisiltä ja edullisiltakin verrattuna Helsinki-Tallinna-linjaan, niin moni on karvaasti laskun loppusummaa katsottuaan tullut toisiin aatoksiin. Perhana, hyttien hinnoistahan se raha vasta kääräistäänkin ja samat hinnat on näköjään syksylläkin, kuten täältä selviää. Itsekin totesin vuodepaikan tarpeettomuuden suhteettoman korkeine hintoineen verrattuna lipunhintaan kuuluvaan rauhalliseen lepotuoliosastoon, kun ottaa vielä huomioon pakollisen kukonlaulun aikaan tapahtuvan herätyksen. Joten jos aikuisporukassa olisin matkalla etelään, niin pidemmän korren veisi helposti lepotuoli, mutta lasten kanssa matkustaessa hyttipaikka kuuluu perusvaatimuksiin nykyiset mukavuusvaatimukset huomioon ottaen (toista se oli 80-luvulla, kun Kapellalla tai Turellalla Ruotsiin reissattiin). ::)

Vielä yksi asia josta olen kuullut marinaa on se, että Sillamäen satamasta ei ole käytännössä minkäänlaisia bussiyhteyksiä minnekään, jolloin autottomien matkustajien liikkuminen etelärannalla vaikeutuu. Onneksi sentään taksin saa tilatuksi satamaan, eikä hinnatkaan päätä huimaa ja eipä noilla kävelymatkustajamäärillä olisi kovin kannattavaa mitään omaa bussivuoroa järjestääkään, mutta kun Sillamäessä kerran poikkeaa kansainvälisen Eurolinesin bussi matkallaan ainakin Tallinnaan päin ja Narvan kautta Pietariin, niin kannattaisikohan joku aamuvuoro kierrättää sataman kautta?

Juha-Matti Harjumäki

Aikataulut ainakin muuttuvat 1.9 ihmisellisempään päin. Tuo aikataulu ja a`vot. aikataulu
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

#155
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 16.08.2006, 11:29:34
Aikataulut ainakin muuttuvat 1.9 ihmisellisempään päin. Tuo aikataulu ja a`vot. aikataulu

No sehän tuli kuin tilauksesta. :o  Tuo loistava aikataulu luo paljon uusia mahdollisuuksia, kun Virossa voi käydä "miniristeilyllä" ja poiketa päiväseltään maissa.  :thumb:  Ei kun uusia etelän reissuja suunnittelemaan. :beer: 



Edit: Vironialle on mainoksen mukaan rakennettu lasten leikkikenttä. Onkohan siellä ne perinteiset hiekkalaatikko, rengaskeinut ja liukumäki? ;D

Kimmo Rantanen

Sillamäen sataman uudesta matkustajaterminaalista on kuvia täällä. Ihan kunnon rakennushan se on verrattuna Kotkan "B-terminaalin" parakkeista väsättyyn terminaaliin ja näyttää olevan ihan oikealla maankamaralla, vaikka luulin sen sijoittuvan laiturille. Hauskasti väritetyistä passintarkastuskopeista tulee mieleen jonkin armeijatukikohdan tai linnan vartiokopit.

Ps. Silportin pdf-esitteen lopussa on muuten Vironian kansikartat. :)

Juha-Matti Harjumäki

Erittäin hyvällä maulla tehty esite. Saa hyvin selvää, eikä väristä ole puutetta.  :thumb: En olisi uskonut, että tekevät noin hyvän esitteen.

Satama-rakennuksen "liput" olisi saanut suosiolla jäädä pois, liian räikeä. Passikopit ovat kyllä parhaat, mitä olen ikinä nähnyt.

Näkee kyllä, että Sillamäen satama panostaa tähän projektiin täysillä. Menestystä  ;)
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

#158
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 15.08.2006, 23:33:58
Laivan vaihtaminen taitaa tulla kysymykseen taas ensi kevät-talvena, kun Vironia joutuu melko varmasti taas lopettamaan liikennöinnin Suomenlahdella määrittelemättömäksi ajaksi jääluokkansa vuoksi.

Vironia on kuitenkin panostuksista päätellen tullut jäädäkseen Kotkan ja Sillamäen välille (Tiedä sitten miten ensi keväästä selvitään). Sillamäen satamaan on nääs rakennettu Vironiaa varten uusi peräporttipaikka. Aikaisemminhan ongelmana on ollut ylemmän autokannen hukkakäyttö, kun alus on joutunut käymään Sillamäessä paapuurin puoleinen kylki kiinnittyen laituriin ja keulassa sijaitseva portti ja ylemmän autokannen portti on taasen styyrpuurin puolella. Nyt Vironia pystyy kiinnittymään myös SB-puoli laituriin, jolloin ylemmälle autokannelle johtava autoramppi voidaan ottaa käyttöön. Satamassa on siis kaksi peräporttipaikkaa, mutta vain toista voidaan käyttää vuorotellen johtuen niiden ristikkäisestä sijainnista.

Olen saanut käyttööni pari tuoretta kuvaa Sillamäestä: :)
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Sillame.jpg

Seuraavassa Sillamäeen tuleva vastine Kotkan jo pitkän aikaa valmiina olleelle "ylärampille":
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Sillame2.jpg

Aaltojen yhteys-projekti: http://www.suomenlahti.net/

Urho Kuivakangas

Onkohan kenelläkään tietoa siitä kuinka tuo Vironian liikennöinti on otettu vastaan, eli onko ollut menekkiä? Sinänsä ihan hyvä idea ja mukavaa vaihtelua, mutta kuinkahan moni kansalainen ( joka ei seuraa laiva-alaa kuten me täällä) tietää edes kyseisestä vaihtoehdosta - muualla kuin Kotkan seudulla. Toivomma että homma jatkuu eikä kuole matkustajien puutteeseen.
Silja Festival 0708

Juha-Matti Harjumäki

#160
Edellisistä viesteistä löytyi tämmöinen ja samalta sivulta.

Eli Postimees-lehden mukaan matkustajamäärä on kasvanut joka kuukausi lähes 60 prosenttia ja kun henkilöautoja oli kesäkuussa 413, niin heinäkuussa niitä kuljetettiin jo 702 kappaletta.

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

#161
Jokohan tuosta otsikosta olisi aika poistaa tuo kysymysmerkki? ::) Tai sitten yli puolet tähän topikkiin lähetetyistä viesteistä voisi siirtää uuden otsakkeen alle, vaikka tyyliin Narva Line tms., mutta siirrytäänpäs nyt itse aiheeseen, jonka takia läksin tänne taas kirjoottelemaan. ;)

Postimees-lehden mukaan Narva Line on vähentänyt yhden edestakaisen viikkovuoron. Vironia ei enää lähde Kotkasta sunnuntaisin, eikä Sillamäestä maanantaisin. Narva Linen kotisivuilla on kerrottu joulun ajan aikataulumuutoksista jo pidemmän aikaa, mutta sunnuntain ilta- ja maanantain päivävuorojen poisjättämisestä ei ole Suomen päässä ollut tietääkseni mitään juttua. Aikatauluista tosin selviää, että kolmen syyskuukauden ajan kyseisiä vuoroja ei liikennöidä, mutta taas ensi vuoden alusta nuokin vuorot on tarkoitus liikennöidä entisen mallin mukaan.

http://www.postimees.ee/271006/esileht/siseuudised/225640.php?r

"29. lokakuuta voimaantulevn uuden aikataulun mukaan lähdöt Sillamäen satamasta ovat tiistaisin, keskiviikkoisin, torstaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin kello 13 sekä Kotkasta maanantaista perjantaihin kello 21."


Kysymysmerkki poistettu pyynnöstä

Kimmo Rantanen

Vironia vietti tammikuussa pari viikkoa telakalla ja normaalien huoltotöiden lisäksi se sai kylkiinsä komeat Narva Line-tekstit.

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 10.02.2006, 16:03:32
Onkohan tuo kirjoitettu laivan kylkeen?
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.02.2006, 19:14:29
Saaremaa Laevakompaniilla on ainakin aiempien tytäryhtiöiden kanssa ollut menettely, jossa varustamoiden nimiä ei kirjoitella laivojen kylkiin, mutta esimerkiksi SLK Ferriesin Scaniaan oli viime kesänä kiinnitetty pieni varustamon nimellä varustettu "mainoslakana".
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.02.2006, 18:30:27
Hyvin kyllä jonkinmoinen nimi sopisi entisen Sea Windin tekstin paikalla, kun alus on muuten aika aneemisen näköinen mielestäni...

Melkein vuosi siinä ehtikin vierähtää, mutta nyt se nimi kuitenkin komeilee Vironian kupeessa...

Vironia Sillamäessä & Lähikuva tekstistä

Kimmo Rantanen

#163
Jos tämä nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan ::) niin Narva Line saa Suomeen oman tytäryhtiön. Leena Tuomaala-Kelan johtama Narva Line Finland OY alkaa vastaamaan Vironian myynnistä ja markkinoinnista Suomessa.

Narva Line asutas Soome tütarfirma
21.02.2007 13:29

Sillamäe-Kotka parvlaevaliini opereeriv Saaremaa Laevakompaniile kuuluv Narva Line OÜ asutas Soomes tütarfirma Narva Line Finland OY, mis vastutab liini haldamise, müügi-ja turundustegevuse eest.

Narva Line Finland OY tegevjuhi Leena Tuomaala-Kela sõnul täitub Sillamäe-Kotka liinil esimene tegevusaasta ning ettevõtte edukuse tagamiseks oli oluline rajada esindus Soomes, teatas ettevõte.

"Meie esmane eesmärk on tõsta Sillamäe-Kotka liini kui uue ja kiiresti kasvava logistilise koridori tuntust Soome turul ning tagada liinile paremaid tulemusi 2008. aastal," lausus Tuomaala-Kela.

Sillamäe-Kotka laevaliin avati 2006. aasta veebruaris. Laevaliini opereerimiseks asutas Saaremaa Laevakompanii tütarfirma Narva Line OÜ ning lõi sellega üle viiekümne uue töökoha.

Regulaarne kaubaveoliiklus käivitus liinil eelmise aasta märtsi alguses, reisijate teenindamisega alustati mais.


http://www.etv24.ee/index.php?0571263

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Laivayhtiö Narva Line tavoittelee lisää matkustajia

Laivaliikenneyhtiö Narva Line yrittää nostaa Kotka-Sillamäe -laivayhteyden kannattavaksi.Yhtiö aloitti rahdin kuljettamisen noin vuosi sitten ja matkustajaliikenteen viime toukokuussa. Viime vuosi ajettiin kuitenkin tappiolla.

Virolainen Narva Line on nyt perustanut tytäryhtiön Suomeen parantaakseen reitin markkinointia. Yhtiö aikoo kasvattaa Vironia-aluksen matkustajamääriä muun muassa aloittamalla päiväristeilyt näillä näkymin huhti-toukokuun vaiheessa. Myös risteily ja hotelli -paketteja on neuvoteltu useiden Itä-Viron hotellien kanssa.

Viime vuonna Vironia kuljetti runsaat 12 tuhatta matkustajaa ja yli kaksi tuhatta rekkalastillista rahtia.


YLE Kymenlaakson uutiset 6.3.2007

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 21.02.2007, 15:57:06
Virolainen Narva Line on nyt perustanut tytäryhtiön Suomeen parantaakseen reitin markkinointia. Yhtiö aikoo kasvattaa Vironia-aluksen matkustajamääriä muun muassa aloittamalla päiväristeilyt näillä näkymin huhti-toukokuun vaiheessa. Myös risteily ja hotelli -paketteja on neuvoteltu useiden Itä-Viron hotellien kanssa.

Vaikka en olekaan vielä nähnyt katukuvassa mitenkään Narva Linen Suomessa aloittamaa tytäryhtiöprojektia, niin jokatapauksessa Narva Line kokeilee kotkalaisen Heino Toursin kanssa yhteistyössä päiväristeilyä ensimmäisen kerran 18.5. Laivalle järjestetään ohjelmaa (mm. luonnollisesti karaokea) ja Sillamäessä on bussikuljetus. Kymenmatkojen sivuilla julkaistun poikkeusaikataulun mukaan lähtö Kotkasta tapahtuu klo 08.00 ja Sillamäessä ollaan kaksi tuntia (14.00-16.00). Paluu Kotkaan tapahtuu iltakymmeneltä ja hintaa päiväristeilystä peritään aikuiselta 49 euroa. Myös useita erilaisia hotellipaketteja Vironialle on varattavissa Heino Toursin ja Kymenmatkojen kautta.

http://www.kymenmatkat.net/pindex.php?l=1&path=47,207   

Ps. Tiedä sitten liittyykö tämä kuukauden takaiseen rahtilaivan törmäilyyn Sillamäen satamassa, mutta Vironia telakoidaan jälleen 6.- 9.4.2007.