Lauttareitti Kotkan ja Sillamäen välille

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.09.2004, 22:44:47

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Tuskin tämä ketään kiinnostaa, mutta kirjataan nyt tämäkin Vironia-uutinen vaikka sitten vastaisuuden varalta tänne... ::)

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 18.03.2007, 23:34:43
Tiedä sitten liittyykö tämä kuukauden takaiseen rahtilaivan törmäilyyn Sillamäen satamassa, mutta Vironia telakoidaan jälleen 6.- 9.4.2007.

Kyllä ja sen lisäksi uudistettavalle Vironialle lisätään hyttipaikkoja. Narva Linen tiedotteen mukaan Vironialla on telakalla käynnin jälkeen vuodepaikkoja kokonaiset 119. Tämä onkin erittäin tarpeellinen lisäys ensi kesää ajatellen.

Sillamäe-Kotka liinil on aprillikuu sõidugraafikus muutused

Narva Line OÜ teatel siirdub Sillamäe-Kotka liini teenindav parvlaev Vironia 6.-9. aprillil remonti, sel ajaperioodil jäävad liinil ära reisid. Ettevõte vabandab reisijate ees võimalike ebamugavuste tõttu.

Vironia sai väiksemaid vigastusi 17. veebruaril, kui Sillamäe sadamasse sisenev Kambodža kaubalaev riivas kai ääres seisnud Vironiat. Lisaks vaba parda parandustele läbib Vironia ka korralised uuendustööd, mille tulemusel suurendatakse laeva kajutikohtade arvu 119-le kohale.

Alates 10. aprillist toimuvad Sillamäe-Kotka laevaliinil väljumised Sillamäe sadamast teisipäevast reedeni senisest tund aega hiljem kell 14, pühapäeviti väljuvad reisid Sillamäe sadamast kell 16.

Kotka sadamast väljuvad reisid endiselt esmaspäevast reedeni kell 22. Nädalas toimub Sillamäe-Kotka liinil kokku kümme reisi.

http://www.narvaline.com/index.php?idc=1021011100011321000

Kimmo Rantanen

Kolme rekkakuskia kiinni laivalta
11.5. 15:50

Kolme venäläistä rekkakuskia napattiin kiinni puhallusratsiassa Kotkassa torstai-iltana.

Merivartiosto puhallutti autoilijoita Kotkan kantasatamassa kello 20.00 aikaan Vironia-aluksen saavuttua satamaan.

Kolme venäläiskuskia puhalsi rattijuopumusrajan täyttävät lukemat. Poliisilaitoksella kahden kuljettajan puhallus putosi tarkkuusalkometrissä alle rankaistavuusrajan, mutta yhden tulos oli 1,1 promillea.


http://www.kymensanomat.fi/page.php?page_id=4&news_id=200733424643

Poliisin kiinnostus rekkakuskien puhalluttamiseen taitaa liittyä ihan aiheellisestikin tähän parin päivän takaiseen tapaukseen, jossa selvinkin kiinnijäänyt oli reippaassa parin promillen maistissa: ::)

Poliisi harkitsee tehoiskua idän rekkaliikenteeseen
05.05.2007 14:20

Eilen kolme rekkakuskia puhalsi hurjat lukemat poliisin alkometriin. Poliisi pitää tulosta hälyttävänä.

Kolmen ulkomaalaisen rekkakuljettajan puhaltamat hurjat alkometrilukemat ovat yllättäneet poliisin.

Kuljettajat ajoivat eilen useilla henkilöautolla lastattuja ajoneuvoyhdistelmiä Hangosta valtatie 25:tä pitkin itään päin, kun he kohtasivat puhalluttajansa. Mittari näytti yhdelle 3,19 promillea, toiselle 2,5 ja kolmannelle 2,14 promillea. Kuljettajat toimitettiin Tammisaaren poliisin huostaan.

- Liikkuvan poliisin Etelä-Suomen osastoon johdon kokouksessa ensi tiistaina ja keskiviikkona varmaan keskustellaan, olisiko paikallaan järjestää taas joku laajempi tehoisku, uskoo Liikkuvan poliisin Kouvolan-yksikön päällikkö ylikomisario Jari Strengell.


http://www.mtv3.fi/uutiset/txt/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/05/525110

Juha-Matti Harjumäki

#167
Kotkan ja Sillamäen välisen laivalinjan kannattavuutta pyritään lisäämään päiväristeilyllä. Ensimmäinen risteily järjestetään perjantaina 18.toukokuuta. Vironia lähti Kotkasta perjantaina aamukahdeksalta ja palaa Kotkaan kymmeneltä illalla.

Perillä Sillamäessä matkustajilla on pari tuntia aikaa olla maissa.
Perjantain risteilyn jälkeen päiväristeilyjä jatketaan normaaliaikataulujen lisäksi sunnuntaisin juhannuslauantaista elokuun 12. päivään asti.


Kymensanomat 18.5.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

Vironialla vilkasta

Kotkan ja Sillamäen välillä kyntävä Vironia on reilussa vuodessa vakiinnuttanut paikkansa Suomenlahden laivaliikenteessä. Laivassa on 130 petipaikkaa.
-Niistä on heinäkuussa ollut keskimäärin käytössä 98. Käyttöaste on yli budjetoidun, Narva Line Finland Oy:n toimitusjohtaja Leena Kela kertoo.
Hänen mukaansa loppukesä ja alkusyksy näyttävät hyviltä. Matkustajamäärät ovat kasvussa.
Sen sijaan rahtiliikenne koki takapakkia, kun Tallink toi toukokuussa Helsingin ja Tallinnan välille suuren ja nopean Star-aluksen, joka ahmi tavaraliikennettä. Sitä ennen Vironian rahtikansi oli täynnä, kun nyt rahtia kulkee Kelan mukaan puolet kapasiteetista.


Kaupunkilehti Ankkuri lauantaina 28.7.2007

Ville Alho

Yllättävän iso pudotus on Narva Linen rahtibisneksessä tapahtunut jos tosiaan rahdin määrä on tippunut puoleen entisestä. Mikäli syyllinen tuohon tosiaan on Star, niin kovin ruusuiselta ei Narva Linen lähitulevaisuus taida näyttää kun ensi vuonna tulee kisaan mukaan uusi ja nopea Viikkarikin. Lisäksi tuo kertonee jotain viime aikoina esillä olleen kilpailevan lautan tuomisen realistisuudesta, rahti kun on Narva Linen selkeä pääbisnes ollut ja jos se on nyt laskusuunnassa niin eipä taida olla kilpailijalle tilaa markkinoilla.

Kimmo Rantanen

Kotkan ja Viron välisessä liikenteessä olisi ison laivan reikä
24.8. 04:00

Niin Narva Line kuin uutena liikennöintiin pyrkivä Stella Company Group uskovat kasvuun. Tämä laivareitti on myös yhä suositumpi rekkatie.

Vironian Kotkan ja Sillamäen välisen liikennöinnin kasvu on yllättänyt positiivisesti Narva Linen paikallisjohdon. Narva Line Finlandian toimitusjohtaja Leena Kela kertoo, että hän on jo useampaan kertaan viestinyt yhtiön johdolle, että Kotkan-Sillamäen liikenteeseen tarvittaisiin kookkaampi laiva, joka voisi vastata niin matkustaja- kuin rekkaliikenteen kasvuun.

- Tänä vuonna heinäkuun loppuun mennessä meidän matkustajamäärämme oli 11 500 henkeä, kun se koko viime vuonna on 12 000 matkustajaa. Rekkoja meni yli heinäkuun loppuun mennessä 4 500, koko viime vuonna tämä määrä oli runsaat 2 000 rekkaa, Kela laskee.

Käytännössä tämä merkitsee henkilöliikenteessä sitä, että varsinkin hyttitarjonnassa Vironialla myydään usein varsinkin maanantai-, torstai- ja perjantai-iltaisin ei-oota.

- Vironia on pieni alus, joten kun meille tulee 30 rekkaa, se näyttää suurelta määrältä, vaikka ei muutoin sitä olisikaan.

- Rekkaliikenteen kasvussa oli vielä tämän vuoden maaliskuu ripeä, mutta selvästikin uuden yhteyden eli Tallink Starin tulo Tallinna-Helsinki-välille huhtikuussa leikkasi meidän rekkaliikenteen kasvua. Tallink Star ajaa näet reilussa parissa tunnissa Helsinkiin, toteaa Kela.

Leena Kela näkeekin laivakoon vaihdon yhdeksi tärkeäksi tulevaisuuden mahdollisuudeksi Kotkan-Sillamäen linjalla.

- Muutoin yleisöpalautteemme on ollut positiivista ja uskon, että henkilökuntamme pyrkii pienistä mahdollisista kieliongelmista huolimatta parhaaseen palvelutulokseen.

Toisaalta Vironian nykyinen reittivalinta syö linjan kilpailuvalttia varsinkin autolauttana.

- Vironia kulkee yhä edelleen Suursaaren länsipuolitse, sillä virolaisen johtomme ja venäläisten väliset neuvottelut uudesta itäpuolisesta reitistä tyrehtyivät, kun maiden välinen niin sanottu patsaskiista alkoi. Tilanne oli tuolloin neuvotteluissa hyvä, sittemmin keskusteluja linjavaihdoksesta ei ole käyty.

Itäpuolinen reitti toisi Vironian matkaan vauhtia ja säästäisi matkatunteja pari. Nyt Narva Line pyrkii vastaamaan kasvavaan kysyntään syksyn lisävuoroilla ja muilla aikataulujärjestelyillä.

- Pikkujouluristeilyt alkavat pian koulun syyslomien jälkeen. Ennakkomyynti on ollut hyvää, parempaa kuin osasin odottaa, toimitusjohtaja Kela sanoo.

Kotkan ja Viron välinen liikennöinti kiinnostaa myös Stella Company Groupia, jonka hallituksen puheenjohtaja Kari Juvas paljasti jo heinäkuussa, että yhtiö etsii matkustajaliikennöintiin tälle välille 1 500-1 700 hengen alusta.

- Käytännössä tämä tarkoittaa, että sen kokoluokan alus voisi kuljettaa 80-95 yhdistelmärekkaa. Tässä voisi siis olla yksi varteenotettava lisä siihen, että rekat saataisiin pois jonosta Suomen tiestön varrelta, Juvas visioi.

Kari Juvas on kuitenkin erittäin maltillinen asian valmisteluissa ja korostaa, että laivaliikenteen pitää kasvaa tarpeen mukaan ja niin, että kun investointipäätöksiä tehdään, ratkaisuista tulee pysyviä.

- Meillä on luonnollisesti halua katsoa myös Pietari-liikenteen suuntaan. Mutta kaikki nämä toimintamuotomme ovat sellaisia, etteivät ne kilpaile olemassa olevien toimijoiden ja toimintojen kanssa, vaan osallistuvat muutoin Kotkan satamatoiminnan kasvuun, hän sanoo.

Juvaksen mukaan uuden aluksen hankinnan pohjatyö edistyy, vaikkei uutta alusta ole vielä löytynyt.

- Tätä kehitystä ja kasvua seuraavat sitten hotellihankkeet ja muu matkailun kehittäminen. Mutta ensin tarvitaan hyvä selvitystyö ja se fakta, että liikennemäärät todella kasvavat niin kuin nyt tekevät, Juvas näkee.


http://www.kymensanomat.fi/page.php?page_id=5&news_id=200733939933

Raine Taponen

Lainaus tuosta Kymen Sanomien artikkelista.Pvm. 24.8.2007

"Vironian Kotkan ja Sillamäen välisen liikennöinnin kasvu on yllättänyt positiivisesti Narva Linen paikallisjohdon. Narva Line Finlandian toimitusjohtaja Leena Kela kertoo, että hän on jo useampaan kertaan viestinyt yhtiön johdolle, että Kotkan-Sillamäen liikenteeseen tarvittaisiin kookkaampi laiva, joka voisi vastata niin matkustaja- kuin rekkaliikenteen kasvuun."

Eiköhän järkevin vaihtoehto olisi Vironian kasvavan matkustaja-rekkaliikenteen hoitamiseen yhden pienemmän ROPAX-aluksen asettaminen ko. liikenteesen Vironian lisäksi. Perustelen sillä että merenkulku ja rakennusala ovat yksi suhdanneherkimpiä aloja. Tuo Narvan-linja palvelee Via Baltica tien käyttäjiä pienen mutkan kautta samoin kuin Minskin- rekkalinjaa. Kotkan pään terminaaliin myös mielestäni pitäisi panostaa enemmissä määrin. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

2709

Kotkan ja Sillamäen välinen laivalinja lopettaa

Julkaistu: 9:06

stt

Tallinna. Kotkan ja Viron Sillamäen välinen laivalinja lopettaa toimintansa, virolainen Oma Saar lehti kertoi keskiviikkona. Lehden mukaan liikennöinti päättyy perjantaina.

Linjaa operoineen Narva Line -yhtiön johtajan Aleksander Froschin mukaan yksi syy liikenteen lopettamiseen on se, ettei Venäjän kanssa päästy sopimukseen suoremmasta reitistä. Laiva on joutunut kiertämään Venäjälle kuuluvan Suursaaren, mikä on venyttänyt matka-aikaa kahdella tunnilla.

Saaremaa Laevakompanii -yhtiölle kuuluva St. Ola -alus aloitti päivittäisen liikenteen Sillamäen ja Kotkan välillä toukokuussa

Joni Huopana

Voi ei! Kaikkihan näytti tosi hyvältä ja liikennemäärät kasvoi.

Aika yhtäkkiä tämä tuli - kotisivujen mukaan viimeinen vuoro ajetaan ylihuomenna.

Timo Lehtinen

Tuli kyllä aika yllätyksenä kaiken sen rahamäärän kanssa mitä tuohonkin upotettiin. Aika paha asiavirhe tuossa jos ja kun väittivät St. Olan ajaneen tätä linjaa. Vironiahan se tietysti oli. St. Ola oli vain koematkalla! Jos se lopettaa tällä linjalla niin ei huono. Kun vaan Vironia jää. Noh, aika aikaa kutakin, toivottavasti joku aloittaa tämän linjan uudestaan jossain vaiheessa.

Aika hölmö syy minkä takia lopetettiin, haiskahtaa vähän tekosyyltä!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 17.10.2007, 10:58:19
Aika hölmö syy minkä takia lopetettiin, haiskahtaa vähän tekosyyltä!

Okei - otetaan käytännön esimerkki. Mitä se merkitsisi lompakollesi jos joutuisi päivittäin ajamaan Helsinki-Vaasa väliä autolla, mutta et saisikaan ajaa suoraan vaan sinun pitäisi kiertää Turun kautta? Nuo kaksi tuntia tulevat hyvinkin kalliiksi, koska se tietää sekä työtunteja että polttoaineenkulutusta. Tuo vahvisti jo epäilykseni että niin kauan kun kiertämään joutuvat niin tuo ei voi olla voitollista toimintaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Esa-Pekka Helanne

Voi itku! Näin kotkalaisena tuon linjan lopettaminen harmittaa erityisesti. :'( >:(

Mitäköhän Vironialle tapahtuu tämän jälkeen?
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 29.07.2007, 01:25:25
Sen sijaan rahtiliikenne koki takapakkia, kun Tallink toi toukokuussa Helsingin ja Tallinnan välille suuren ja nopean Star-aluksen, joka ahmi tavaraliikennettä. Sitä ennen Vironian rahtikansi oli täynnä, kun nyt rahtia kulkee Kelan mukaan puolet kapasiteetista.[/i]

Kaupunkilehti Ankkuri lauantaina 28.7.2007

Star nopeutti rahdin matkustusaikaa Helsinki-Tallinna välillä, joka vähensi puolella Vironian rahtimääriä. Näinollen en yhtään ihmettele miksi nyt kävi kuten kävi. Kun otetaan vielä huomioon, että ensi vuonna kilpailuun on tulossa mukaan Superstar ja XPRS, niin Narva Linelle olisi kilpailussa pärjätäkseen ollut välttämätöntä lyhentää omaa ylitysaikaansa, jotta se olisi saanut takaisin Itä-Suomen rekkojen ajoreitin oikaisusta tulevan edun mikä sillä oli vielä silloin, kun Helsinki-Tallinna välillä oli rahdille tarjolla vain hitaita lauttoja.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

#178
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.10.2007, 15:26:55
Star nopeutti rahdin matkustusaikaa Helsinki-Tallinna välillä, joka vähensi puolella Vironian rahtimääriä. Näinollen en yhtään ihmettele miksi nyt kävi kuten kävi. Kun otetaan vielä huomioon, että ensi vuonna kilpailuun on tulossa mukaan Superstar ja XPRS, niin Narva Linelle olisi kilpailussa pärjätäkseen ollut välttämätöntä lyhentää omaa ylitysaikaansa, jotta se olisi saanut takaisin Itä-Suomen rekkojen ajoreitin oikaisusta tulevan edun mikä sillä oli vielä silloin, kun Helsinki-Tallinna välillä oli rahdille tarjolla vain hitaita lauttoja.
Aivan totta, oma uskoni linjan kannattavuuteen todellakin alkoi hiipua tuon uutisen jälkeen, että Starin tulo on vähentänyt huomattavasti Vironiallla kulkevaa rahtia. Nopeampi reitti olisi ollut vielä kilpailuvaltti tällaiselle hitaalle vanhalle lautalle. Kymen Sanomat valottaa vielä, että lopullinen niitti varustamon kannalta oli Venäjän ilmoitus rakentaa tutka-asema Suursaareen, mikä rajoittaisi pitkästä aikaa alueen käyttöä enemmän. Ohessa uutinen kokonaisuudessaan, ja hieman myös entisen yhteistyökumppanin, nykyään kilpailevaa toimintaa suunnitelleen Stellan aikomuksista:

"Narva Line lopettaa Vironian liikennöinnin

Yhtiö perustelee päätöstä tuloksettomista neuvotteluista venäläisten kanssa suorasta reitistä. Viimeinen pisara oli Suursaaren tutka-asemahanke.

Narva Line lopettaa viikonloppuna Kotkan ja Viron Sillamäen välisen liikenteen matkustaja-autolautta Vironialla.

Narva Linen johtaja Aleksander Frosch toteaa päätöksen syyksi täysin tuloksettomat neuvottelut suorasta reitistä Venäjän aluevesien kautta.

- Viime kevään pronssipatsasyön jälkeen venäläinen osapuoli lopetti yli kaksi vuotta käydyt neuvottelut kokonaan. Viimeisen toivon varustamolta on vienyt Venäjän ilmoitus tutka-aseman rakentamisesta Suursaareen, mistä syystä alueen käyttöä ilmeisesti rajoitetaan entisestään, toteaa Frosch yhtiön tiedotteessa.

Stella Company Group on etsinyt kesästä lähtien sopivan isoa matkustaja-autolauttaa Kotkan ja Viron väliseen liikenteeseen. Stella-yhtiöryhmän hallituksen puheenjohtaja Kari Juvas kertoo, että on nyt tutkittava korvaavia mahdollisuuksia, jotta liikenne jatkuisi.

- Me olemme kiinnostuneita paitsi Sillamäen reitistä myös päivittäisen ro-ro-alusliikenteen aloittamisesta rekoille Viipurin ja Kotkan välille. Olemme saaneet hankkeelle vihreätä valoa eri puolilta, muun muassa viranomaisilta, mutta sopiva alus on etsittävä ensin.

Juvas ei pidä määrää riittävänä, mutta toisaalta Vironiassa ei ole kylliksi matkustajakapasiteettiakaan."


http://www.kymensanomat.fi/Online/2007/10/17/Narva+Line+lopettaa+Vironian+liikenn%F6innin/200734217130/4



Lisäksi vielä Narva Linen virallinen tiedote:

"Kotkan ja Sillamäen välistä laivalinjaa operoiva Narva Line Oü on päättänyt lopettaa laivaliikenteen nykyisessä muodossaan.

Joudumme ilmoittamaan Teille, että Kotkan ja Sillamäen välistä laivalinjaa operoiva Narva Line Oü on päättänyt lopettaa laivaliikenteen nykyisessä muodossaan. Emme valitettavasti onnistuneet luomaan laivalinjalle sellaista taloudellista pohjaa, jonka turvin pystyisimme jatkamaan operointia.

Viimeinen vuoro Vironialla ajetaan 19.10.2007 Kotkasta Sillamäelle. Sen jälkeen alus jää Sillamäen satamaan.

Kiitämme Teitä yhteistyöstä ja luottamuksesta ja toivomme, että jatkamme yhteistyötä sitten kun siihen on paremmat edellytykset sekä linjan logistiikkajärjestelyjen ja taloudellisen kannattavuuden kannalta."


http://www.narvaline.com/index.php?idc=1041082100011871000

Varustamon lopputoivomukset kuulostavat kyllä näin nopeasti luettuna varsin hyvältä utopiaoptimismilta...

Kannattaa myös lukea tarkkaan huomisen Kymen Sanomat paperiversiona. :deal:

Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Esa-Pekka Helanne

No nyt se sitten on ohi. :(

Kävin eilisiltana vielä viimeisen kerran katsomassa Vironian Kotkaan saapumista, harmi vain ettei sattunut kameraa mukaan. Sattuiko kukaan muu ikuistamaan Vironian viimeistä saapumista tahi lähtöä Kotkasta?
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?