Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Onko meissä laivafriikeissä ketään muuta Ålandstrafiken fania kuin minä? Mielestäni tuo mainio pieni yhtiö on melko aliarvostettu ja tuntematon, vaikka se on paljon mukavempi ja elämyksellisempi tapa matkustaa Ålantiin kuin joku Siljan/Vikingin uiva tavaratalo-porauslautta. Olen matkustellut suurimmalla osalla tuon yhtiön paateista, ja suosittelen niitä mielenkiintoisina vaihtoehtoina noille kahdelle Itämeren jättiläiselle. PS. Ålandstrafikeneiden ruoka ei sitten ole mitään kovin kaksista :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

#1
Eikös muuten Ålandstrafiken saanut taannoin uuden lautankin...? Kun Tornatorissa muistaakesi oli juttu???
Jaakko Ahti

Miran Hamidulla

#2
Vaikea sanoa mikä tuo tarkoittamasi uusi laiva on, mutta luulen, että se on parisen vuotta sitten Uki Workboat Ltd:n telakalla Uudessakaupungissa valmistunut m/s Viggen. Se voi olla myös joko m/s Spoven tai m/s Frida II, jotka ilmestyivät viime vuonna Ålandstrafikenin esitteeseen. Ne on käsittääkseni molemmat käytettyinä ostettuja laivoja, mutta en ole varma asiasta, kun en ole (vielä) nähnyt niitä.(ens kesänä tuokin selviää)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#3
Ei syytä huoleen, Miran! Olen itsekin pähkäillyt, missä kaikki muut Ålandstrafikenin fanit lymyävät. Ainakin hintapolitiikaltaan (liikun yleensä sielläpäin fillarilla) ÅT on maailman paras lauttavarustamo...
Spoven tuli viime vuonna Asterholman vuoroille. Se on vuonna -58 Hammarbyverketillä rakennettu ikivanha romu, jossa ei ole matkustajille muita sisätiloja kuin pari tuolia käsittävä kajuutta ja pieni vessa. Nopea alus kuitenkin on, uudesta Torsholman satamasta Lappoon se kyyditsi kahdessatoista minuutissa, kun Alfågelnilta menee samaan matkaan melkein 20 (johtuu käännöksestä ja siitä, että Spoven voi oikaista jonkin mutkan). Frida II on Spovenin sisaralus ja samaa sarjaa löytyy lisää Ruotsista varmaan kymmenittäin. Ainakin Tynningön lautta, joka menee Tukholman väylän poikki noin 50 ennen/jälkeen satamaa, on samaa sarjaa.
Frida II on ilmeisimmin tarkoitus lähiaikoina peruskorjata ja samalla sillekin annetaan "linjan mukainen" merilinnun nimi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

#4
Hei!
Oikeastaan pitäisi sanoa Landskapsstyrelsen, sillä sehän (useimmat) alukset omistaa ja käytännössä operoi, vaikka joku muu kilpailuttamisen nimissä sitä saattaa hoitaakin. Ålandstrafiken on vain markkinointinimi.

Muuten olen samaa mieltä. Olin kesällä 1999 töissä Skärgårdens Biltransport-nimisen kuorma-autofirman töissä, ajaen Ålandstrafiken järjestelmään kuuluvaa kuorma-autoliikennettä reitillä Maarianhamina-Saaristo-Turku. Nämä saaristolautat eivät lähde ilman näitä kuorma-autoja, (Tosin niitä ei kulje joka vuorolla) ja työ perustui siihen että keräät kuorman Maarianhaminassa, ajat satamaan, istut lautan kyydissä, ajat jokaisessa satamassa ulos, lastauslaiturille, purat ja lastaat ERITTÄIN KIIREELLÄ ja takaisin lautalle joka odottaa sinua, kunnes yhtäkkiä olet linjan toisessa päässä, ajat Turkuun, ja sama toistuu toiseen suuntaan.

Näin ollen heidän aluksensa tuli tutuksi, ja kauniit saaristotiet - tai oikeammin: saariston teiden kaunis ympäristö tuli tutuksi.

Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

laivat

#5
Tämä nyt ei varsinaisesti liity asiaan, mutta kysyn silti, että minkälaiset lautat liikennöivät lyhyillä Sandö-Simskäla (Vårdön pohjoisosassa), Lappo-Korsö ja Prästö-Töftö (Sundin kaakkoisosassa) -reiteillä? Lautat eivät ole pyörälauttoja, koska ne oli merkitty Åland saaristo 2001 -esitteessä autolauttareiteiksi. Minkälaisia nuo pyörälautat muuten ovat?

Miran Hamidulla

#6
Nuo Prästö-Töftö yms. lautat on vain ihan tavallisii vaijerilosseja. Nuo pyörälautat puolestaan on ihan tavallisii vesibusseja, joiden kansille lastataan fillareita.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#7
Micke Asklanderin sivuilla on "varustamohakemisto" Vägverket, jossa on joku Spovenin mallinenkin alus. Tynningön lauttaa sieltä ei muistaakseni löydy, koska sen omistaa yksityinen tienhoitokunta. Kerran olen nähnyt ao.lautan ajossa, se meni vuonna -98 väylän poikki Isabellan editse noin kahtakymmentä vaille yhdeksän aamulla (niin, että Bellan ohittaessa T:n laiturin, alus oli taas paikallaan...).
Torsholman satama sijaitsee nykyään saaren länsipuolella Lilla Hummelholmissa, johon on tehty pengertie. Satamassa ei ole mitään palveluja eikä lähiseuduilla asutustakaan. Kun viime kesänä onnistuin myöhästymään Alfågelnista vajaan minuutin(!) fillarini juututtua Åvan tietyömaalle, oli tyhjyyden tunne laiturissa melko outo elämys. Uintimahdollisuus satamassa sentään oli, eikä kukaan tullut valittamaan myöskään julkisella paikalla harjoittamastani nudismista... Ilman tätä nimenomaista myöhästymistä en tosin olisi päässyt tuttavuuteen Spovenin kanssa, jolla sitten jatkoin odottamaan seuraavaa Alfågelnia Lappoon, joka on huomattavasti mukavampi satama.:D
Jurmo II:n ja Karoliinan vuorot ajetaan Torsholman vanhaan satamaan, josta nyt käytetään nimeä Torsholma Brygga. Jos aikoo vaihtaa alusta eteläisessä Brändössä, kannattaa huomioida, että satamien välimatkaa on puolisentoista kilometriä. Spovenin päällikkö kertoi, että on tehty aloitteita  Lilla Hummelholmin sataman nimen muuttamisesta esim. Brändö Södraksi. (edit: Tuloksetta)

Landskappsstyrelse muuttaa huhtikuun puolessa välissä pohjoislinjan aikatauluja siten, että joinakin päivinä Alfågeln ajaa iltapäivällä lisävuoron Torsholmasta Kumlingeen ja takaisin. Jäämme kuulostelemaan, miten toiminta loppujen lopuksi muodostuu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#8
Spovenin ja Frida II:n omistaa joku ulkosaariston kehitysyhtiö, joten lauttojen kotisatama on Kumlinge. Sarjaa on ostettu Oolantiin kolmaskin yksilö, Husellin varustamon ilmeisesti lähinnä isompien huoltotöissä käyttämä punainen rukki, joka lojuu normaalisti Pommernin takana Maarianhaminassa.
Prästösundin, Simskälan, Seglingen, Björkön ja Embarsundin vaijerilossit on jostain syystä maalattu valkoisiksi, vaikka teiden jatkeet olivat ennen kansainväliseen tapaan keltaisia. Tietääkö joku syytä miksi saarivaltakunta kulkee tässä(kin) asiassa omia polkujaan?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kenny Leong

#9
Miran: Mulla on yksi kuva tosta Ålandstrafikenin Alfågelnista vuonna 1998 heinakuulta. Otin sen paskalla kompaktikameralla Kumlingen lauttasatamassa edestä päin kun sillä on visiiri ja ramppi alhaalla. Mutta cmuuten kuva on ihan hyvä ja teräväkin --->ei siinä mitään.
Lähetänkö sen sulle?

Last modification: Kenny Leong - 03/16/01 at 12:23:32

Miran Hamidulla

#10
Kenny: Joo ottaisin sen mielelläni. Sillä ÅT kuvien saatavuus on aika vähissä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#11
Ålandstrafikenin lautat pistäytyvät kuluvan kevään aikana telakalla ja tänä aikana suuri osa vuoroista hoidetaan reservikalustolla. Jos olet menossa kevätretkelle Oolantiin kannattaa tarkistaa, mikä lautta kulkee ja mikä ei...
Ejdern (varalautta), telakoidaan ennen 16.4.2001.
Grisslan (poikittaislinja), telakalla 15.4.-21.4.2001, korvaava alus Ejdern alk. 16.4.klo 14.00 Snäcköstä.
Skiftet (eteläinen linja), telakalla 21.4.-29.4.2001, korvaava alus Ejdern 22.4.klo 10.00 Långnäsistä 28.4. klo 20.05 Långnäsiin.
Alfågeln (pohjoinen linja), telakalla 29.4.-6.5.2001, korvaava alus Viggen 29.4.klo 21 Torsholmasta 6.5. klo 14.25 Torsholmaan. Viggenin vuorot ajaa Ejdern, jonka ensimmäinen lähtö Åvasta Kustaviin 29.4. klo 18.20 ja paluu Åvaan 6.5. klo 17.15.
Gudingen (eteläinen linja), telakalla 6.5.-13.5.2001, korvaava alus Ejdern 6.5. klo 12.00 Långnäsistä 13.5. klo 09.00 Långnäsiin.
Viggen (pohjoinen linja), telakalla 13.5.-20.5.2001, korvaava alus Ejdern 14.5. klo 05.15 Vuosnaisista 05.15 19.5. klo 22.15 Vuosnaisiin.
Knipan (Föglölinja), telakalla 20.5.-31.5.2001, korvaava alus Ejdern 20.5. klo 21.30 Svinöstä 31.5. klo 20.30 Svinöhön.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#12
Mihin ne viedään telakoitavaksi? Vuosaareenko?::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#13
Ålandstrafikenin lautat telakoidaan luultavasti Algots Varvilla http://www.algots.aland.fi Maarianhaminassa.

Mikko-Oskari Koski

#14
ÅT:n uusi aikataulu on lopulta ilmestynyt. Siis myös vihkosena. Viimevuotiset kannattaa heittää menemään, sen verran isoja muutoksia tapahtuu.
Etelälinjan aikataulut ovat lähes minuutilleen viimevuotisen kaltaiset. Ainoa merkittävä muutos on Kökar-Långnäs- lauantain ja sunnuntain aamulähdön siirto puoli tuntia aikaisemmaksi sekä pari viikottaista lisäkäyntiä Kyrkogårdsössä.
Poikittaislinjalla on suunnilleen kaksi edestakaista reissua päivässä. Aikataulu on ympärivuotinen. Lisäyksenä tulee perjantai-iltaan uusi edestakainen käynti Snäcköstä Hummelvikiin.
Alfågelnin aamulähtö Hummelvikistä on maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin jo neljältä, mistä on kuitenkin se hyvä puoli, että ao.päivinä alus saa toisenkin lähdön jo yhdeksältä. Muina päivinä A lähtee liikkeelle puoli kuudelta, paitsi pyhäpäivinä kuudelta. Puolenpäivän jälkeen ma,ke,pe ajettava Torsholma-Kumlinge-vuoro yhdistää Grisslaniin.
Ikiaikainen 12.50 lähtö Kustavista vaihtuu 11.00 ja 13.40 lähtöihin. Ensimmäisestä ehtii nippanappa autolla tai prätkällä Torsholmaan Kumlingenvuorolle ja jälkimmäisestä iltapäivän läpimenevään. Fillaristien tilanne helpottuu sikäli, että yhdentoista vuorosta ehtii hyvin kolmen läpimenoon.
Doppingen ajaa kesäkuukaudet Föglön lisälauttana kuten viime vuonnakin ja siirtyy syyskuun alusta Åvan ja Jurmon välille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950