Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Matalan veden ansiosta Merguksen kyky ottaa kyytiinsä raskasta liikennettä on poistunut. Viikonlopusta alkaen sen vuorot korvataan toistaiseksi Ejdernillä. Brändön-Asterholman-Kumlingen vuorojen väliaikaisena lauttana aloittaa Knipan. Ejdern taitaa nykyään olla pörtöläisten omaisuutta, Knipanin rahtauksesta he joutuvat maksamaan. Kummallista on, että sopimuksen on kaiken tämän sekoilun jälkeen yhä annettu jatkua, eikä puljua ole merkitty mustalle listalle tarjouskilpailuissa.
Brändön-Kumlingen linja meni taannoin kilpailutuksessa Kymen Saaristoliikenteelle tämän vuoden syys-lokakuun vaihteesta alkaen, ja ilmeisesti äskettäin Norjasta Kotkaan ja edelleen Loviisaan saapuneella Bogøy-nimisellä kalikalla on jokin yhteys tähän diiliin.

Lindeman sai viime syksynä poikittaislinjalta sivuun joutuneen Odinin kaupaksi Italiaan. Ostaja on napolilainen Medmar ja uusi nimi Medmar Giorgia. Firma on sama, joka taannoin hankki Virosta St.Olan eli entisen Svea Scarlettin ja Eckerön, nykyisen Medmar Giulian.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Keskellä vilkkainta suvea sitten tapahtui se, mitä oli odotettu, toivottu ja pelätty -eli maakuntahallinto sanoi useisiin sopimusrikkeisiin syyllistyneiden pörtöläisten (siis NJL:n ja EW:n) sopimukset irti.
Angsgar otti saman tien haltuunsa Ådanin, Viggenin, Gudingenin, Skiftetin ja Skarvenin liikenteen, mutta poikittaislinjan sekä Brändön-Kumlingen reitin operointi, jossa on ollut käytössä muualta kuin Ålandstrafikenilta hankittu tonnisto, odottaa toistaiseksi ratkaisua -eli linjoja ei juuri nyt operoida.

Parempi silti näin, pörtöläisisseikkailu toivottavasti opetti yhtä ja toista jokaiselle, joka ostaa julkisia palveluita kilpailutuksessa.

https://alandsradio.ax/nyheter/lr-sager-avtal-ew-finland-och-nordic-jetline-ansgar-tar-over
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petteri Lyysaari

Ja nyt sitten, ehkäpä hieman odotetusti, koko yritysrypäs on konkassa : Nordic Jetline,Kalbåda Shipping, Söderskär Shipping, EW Crewing ja mitä näitä on...

Ilves Valta

Ja tämän saagan seuraava vaihe on, että Ahvenanmaan maakuntahallitus ja Finferries ovat solmineet aiesopimuksen yhteisen tytäryhtiön perustamisesta hoitamaan Ahvenanmaan saaristoliikennettä: https://www.finferries.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/finferries-mukaan-kehittamaan-ahvenanmaan-saaristoliikennetta.html

Varustamon viralliseksi nimeksi tulee Ålands Skärgårdsrederi Ab, mutta markkinointinimi tulee olemaan Axferries.

Juhani Mehto

Huhtikuussa Suomeen ostettu entinen norjalaisen Torghatten Nordin lautta-alus Bogøy on saapunut eilen Brändöön. Se aloittaa Kymen Saaristoliikenteen voittamalla Brändö-Kumlinge-linjalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Miten Sundqvist Investments liittyy kuvioon, toimiiko alihankkijana ? Se nimittäin hakee konepäällikköä ja kansimiestä kyseiseen alukseen...

Ilves Valta

#276
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.08.2024, 15:40:16 Huhtikuussa Suomeen ostettu entinen norjalaisen Torghatten Nordin lautta-alus Bogøy on saapunut eilen Brändöön. Se aloittaa Kymen Saaristoliikenteen voittamalla Brändö-Kumlinge-linjalla.
Laivan virallisena nimenä on Facebookissa bongatun perusteella edelleen Bogøy, mutta toiseen päähän kansirakenteita on maalattu uusi nimi Lappo. Muokkaus. Paitsi, kuten Juhani mainitsi samassa ketjussa, Lappo saattaa tietenkin olla kotisatama ja laivan nimi voi olla joku muu, tai pysyä vain Bogøynä.