Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Sinällään ihan kiinnostavaa, että jos FoF:n päivämäärät pitävät paikkansa valmistui Amorella lopulta myöhästymisineenkin kahdessa ja puolessa vuodessa tilauksen allekirjoittamisesta. Gloryn piti alkujaan valmistua kolmen ja puolen vuoden kuluttua, ja näillä myöhästymisillä päästään jo yli neljän vuoden aikaan tilauksesta valmistumiseen.

Heikki Helen

Muistan itsekin tämän, että Oriana meni kustaanmiekan läpi. Veikkaisin silti, että nuo nykyiset rajat kustaanmiekan läpäisyyn ovat lähinnä turvallisuuspohjaisia rajoituksia. Ei siis suinkaan raja-arvoja siitä, että mitä siitä oikeasti mahtuisi läpi.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Sami Luostarinen

Ylen sivulla on uutinen jonka mukaan alustavasti vesillelasku olisi 26.1.2021  :) https://yle.fi/uutiset/3-11674613?fbclid=IwAR36Qt1kDlS7XYbK0RHwbqIvHHKk2XY4r8XaEXlZ4MnFFU5ynRm-xVL9kJc On mukava että tämänkin rakentaminen etenee vähitellen.


Arto Papunen

Tuolla aiemmin oli, että vesillelasku oli alunperin aikataulutettu kesäkuun loppuun 2020, koeajot lokakuu ja luovutus vuodenvaihteeseen mennessä niin samalla kaavalla luovutus olisi heinäkuun lopulla ja sitten joku kuukausi siirtymiseen ja syyskuun alussa liikenteeseen? (Gracella näköjään vertaukseksi mennyt 5kk vesillelaskusta luovutukseen)

Arto Papunen

Vesillelasku on tulossa livenä tuossa osoitteessa se 26. päivä. https://www.youtube.com/watch?v=eGY9Y3Dg3B4

Arto Papunen

Odotinpas liveä vesillelaskusta mutta se  tehty ja muutama klippi.

Mitä tuosta nyt sanoisi. Onhan tuo mukava tuo missä on tuo näyttö kahden kannen korkeudelta. Ilmeisesti alimmalla kannella tuo myymälä ja konferenssijutut. Olikohan sen jälkeen esitetyt kaikki kahvilajutut sun muut sitten sitä ylemmällä kannella ja sitten tuo vista ja algot-paikka. Itseä vieläkin kiinnostaa, että meinaako ne jättää vallan vistan yhdelle kerrokselle vaikka tuossa voisi olla tilaa edes jollekkin pienelle parvelle. Mutta kauheasti tuntuu vielä olevan kysymysmerkkejä esim spa-osastolle, eikö Gracesta nyt aika hyvin tiedetty jo tässä vaiheessa. Ja edelleen Cinderellan meinataan jäävän tämän kanssa kilpailemaan. Jotenkin vain itsestä tuntuu, että voiko tästä tulla vielä floppihanke kun otetaan huomioon laivahankkeesta tulevat kustannukset yhdistettynä vielä koronan aiheuttamiin tappioihin plus se, että laiva tulee Kiinasta, että voiko vielä tulla mutkia matkaan.

Pete Lehto

https://yle.fi/uutiset/3-11755279

Viking Glory laskettiin vesille Kiinassa ja tilaisuus lähetettiin netissä – tiedotusjohtaja: "Innokkaimmat haluavat kyytiin jopa Kiinasta saakka"
Viking Glory saapuu Turun ja Tukholman väliselle reitille vuoden 2022 alussa.

– Innokkaimmat haluavat päästä kyytiin jopa Kiinasta saakka. Viking Gloryn siirtoon ei ole mahdollista päästä mukaan. Laivaa varustetaan vielä matkalla ja täällä Suomessa. Myös neitsytmatkaa kohtaan on jo kiinnostusta, mutta myyntiä ei vielä ole aloitettu, kertoo Boijer-Svahnström.


Turun Sanomat täsmentää omassa lehtijutussaan syyksi, että patjat tulee vasta Turusta.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 24.05.2021, 21:35:12
Kyllä tässäkin epäilemättä  pätee se vanha totuus: Kun halvalla ostaa, niin p...skaa saa...
Näinhän Amorellastakin sanottiin silloin, kun sitä halvalla Jugoslaviassa tehtiin. Ja pahoin myöhästyi valmistumisesta. Ei ole pitkäikäinen, oli yleinen näkemys... ::)
Omat kokemukseni kiinalaisesta lauttarakennuksesta rajoittuvat toistaiseksi Gotlandsbolagetin kyytiin, mutta ilmeisesti siellä ollaan oltu työhön tyytyväisiä, kun lisääkin tilasivat.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Olinpas varma, että tuonne yläkannen vähän avaramman tilan paikalle tulisi spa-osasto, mutta onkin tuollainen näköalaravintola. Saas nähdä mistä se spa lopulta löytyy.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.05.2021, 22:40:22
Omat kokemukseni kiinalaisesta lauttarakennuksesta rajoittuvat toistaiseksi Gotlandsbolagetin kyytiin, mutta ilmeisesti siellä ollaan oltu työhön tyytyväisiä, kun lisääkin tilasivat.
Money talks... :(
Mutta on tuo kyllä edelleenkin mielestäni aika masentavaa ja noloa, että laivanrakennusmaa Suomen varustamo tilaa laivansa jostain Kiinasta (Kroatiakin olisi parempi, on nykyään sentään EU maa...) Tässä Tallink on kyllä henkisesti laivanmitan ketsuppilinjaa edellä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tapio Väyrynen

Olen samaa mieltä. Glory olisi pitänyt rakentaa Suomessa.

Yläkannen näköalaravintoloista. Tämä ei kuulu tähän ketjuun, mutta pystyisikö Galaxyn ja Baltict Princesin yläkannelle rakentaa näköalaravintolat.
Sieltä olisi hyvä seurata limun ääressä saaristoa ja muita laivoja.

Sven Liljeström

Muistanko väärin, aika kuluu, mutta eikö se hinnanero kiinalaistelakan hyväksi ollut n. 50M€?
Se on paljon rahaa, mutta jos se raha aluksen käyttövuosien aikana kuluu lisääntyneeseen huollontarpeeseen,
ollaan samalla viivalla.

Harri Anukka

Hinnaneroa Suomi vs Kiina telakka en muista... mutta tuli mieleen että paljonkohan tulee maksamaan Vikingille se että Kiinassa on paikan päällä ryhmä Suomesta valvomassa töitä... tietysti asuminen on varmaan edullista, mutta kaikki ulkomaan päivärahat jne...
Eli onkohan lopulta niin kannattavaa rakentaa Kiinassa... vai oliko siinä myös se että Suomen telakoilla oli aika täynnä tilauskirjat... vaikka näin jälkeenpäin varmaan Viking olisi ollut ihan tyytyväinen vaikka laiva valmistuisi vasta vuoden päästä...

Jussi Mäkelä

https://yle.fi/uutiset/3-9885007

Hintaero olisi ollut lähes 100 miljoonaa euroa, jos verrataan Turun telakkaan.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Mäkelä - 28.05.2021, 19:30:59
https://yle.fi/uutiset/3-9885007

Hintaero olisi ollut lähes 100 miljoonaa euroa, jos verrataan Turun telakkaan.
Aika paljon ovat asiat todellakin muuttuneet maailmassa tuon YLE:n jutun julkaisun jälkeen. Voisi ehkä todeta, että ei mennyt niinkuin Strömsössä...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964