Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski tänään kello 16:01:14 »
Onhan se hyvä että tällä foorumilla on edes yksi kristallipallon omaava henkilö joka tasan tarkkaan ymmärtää ja tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.
Vain täysi idiootti voisi väittää tietävänsä, mitä tulee tapahtumaan, mutta sen voi sanoa ilman tulevaisuudennäkyjä ihan normaalilla järjelläkin, että käytännössä kuolleen tuotteen henkiin herättäminen on mahdotonta. Päivät satamissa tyhjänpanttina lojuvan ja vain yhden pokan vuorokaudessa käsittelevän linjan tuotto on jo vuosia ollut huono, joten sen lopullinen lakkauttamiseen olisi juuri nyt sopiva hetki.

Jos 1970-lukua katsotaan, pitää muistaa, että laivoissa oli hyttipaikkoja todella vähän.
Viittasin kyllä enemmän Siljan tuotteisiin, jotka olivat ensimmäistä sukupolvea oikeaa "risteilyä", isoissa ranskattarissahan oli jo 800 hyttipaikkaa, joka oli enemmän kuin hiljaisen kauden tarvematkustuksen keskimääräinen kysyntä. Tosin eipä Vikingilläkään tuohon aikaan ilmaislippuja jaeltu.

Jos Suomen ja Ruotsin välille lisäkapasiteettia tarvitaan, saattaisi olla viisainta luoda sitä Turusta lähteville linjoille. Ongelmaksi saattaa vain nousta se, että Grace ja Glory (vs.kaksi galaxylaista vs.Finnlinesin uudisalukset) ovat niin isoja, että kolmannelle Vikingille voisi olla ongelmallista saada jatkuvasti pokaa. Toisaalta se kuitenkin mahdollistaisi isoille asiakkaille koko laivan vuokrauksen erikoisristeilyille, mihin Viking ei Turun pääaluksia irrota, ja takaisi sen, ettei pääalusten suunniteltujen huoltojen aikana tulisi liikennekatkoja.
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 15:18:05 »
Ruotsissa jäätalvi laitettiin pakettiin jo helatorstaina, ja Oden on jo siirtynyt telakoitavaksi Landskronaan. Sjöfartsverket:

"Ytterligare trafikupplysningar
Vintersjöfart har upphört för denna säsong i samtliga svenska farvatten sedan den 13 maj 2021.

Gällande dirigeringsvägar
Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Säsongen avslutad.
Atle: Säsongen avslutad.
Frej: Säsongen avslutad
Oden: Säsongen avslutad. Varv Landskrona förbredelser inför sommarens expedition till Arktis.
Ymer: Säsongen avslutad."


https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/

3
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola tänään kello 15:16:03 »
Suosittelen myös tutustumaan arkistoista löytyviin matkaesitteisiin 1970-luvun puolestavälistä. Silloin markan ostoarvo oli suunnilleen sama kuin euron nykyään. Katselkaa hintoja, ja miettikää, olisitteko itse tai uskoisitteko tuttujenne olevan valmiita maksamaan risteilyistänne noissa esitteissä mainittuja hintoja euromääräisinä.
Jos 1970-lukua katsotaan, pitää muistaa, että laivoissa oli hyttipaikkoja todella vähän. Helsingin linjan Viking 5:ssä oli 414 hyttipaikkaa, Viking 6:ssa 454.  Aurellassa hyttipaikkoja oli 330, muissa vielä vähemmän; vasta aivan vuosikymmenen lopulla valmistuneissa Turellassa, Rosellassa ja Diana II:ssa oli n. 750 hyttipaikkaa. Tavallinen kansa "risteili" vielä 70-luvulla kannella!
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Hartikainen tänään kello 15:13:13 »
Eiköhän konttorilla MHQ:ssa (siinä siis, mikä jää jäljelle, kun ylimääräisiä tiloja myydään) olla ihan tyytyväisiä, kun HEL-STO-linjasta päästään näin kätevästi eroon. Uskomatonta, että edelleen on henkilöitä, jotka väittävät asiasta jotain ymmärtävänsä, ja ovat yhä ideoimassa linjaa uudelleen toimintaan kuin sitä entistä käärmettä pyssyyn.
Tosiasiahan on, että linjaliikennettä ja kaksisuuntaista risteilylinjaa pääkaupunkien välille ei ole nykyisin eikä ihan lähitulevaisuuden liikkumisrajoituksin mahdollista perustaa niin, että se voisi olla taloudellisesti kannattavaa. Tappiolliseen liikennöintiin ei nyt ole varaa. Linjan talvea vasten avaaminen on myös riski. Rahti on jo löytänyt muita reittejä, ja sen hankkiminen takaisin on paljon työläämpää kuin matkustajien. Koronakurjimuksen jälkeen paras risteilytuote on yön ylittävä matka, jossa ollaan merellä illalla ja aamulla "perinteisen kaavan mukaan" mutta ilman maissakäyntiä.

Onhan se hyvä että tällä foorumilla on edes yksi kristallipallon omaava henkilö joka tasan tarkkaan ymmärtää ja tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.
Mitä taas tulee tuohon yön yli -risteilykonseptiin niin ehkä se sopii niille joiden pääasiallinen tarkoitus laivamatkalla on ylenmääräinen ryyppääminen ja muu ns. "bilettäminen". Mutta niin uskomattomalle kuin se kuulostaakin, on myös matkustajia joita moinen riekkuminen ei vähempää voisi kiinnostaa ja jotka haluavat matkaltaan aivan muunlaisia elämyksiä. Heille joku pidempi matkavaihtoehto, jossa myös käydään myös maissa (enkä nyt tarkoita välttämättä Tukholmaa) on varmasti paljon mieluisampi vaihtoehto kuin 20 tunnin kännäämisristeily.
5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu tänään kello 11:55:51 »
...ja tänään poistuivat rajoituksetkin.
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Veikko Ahola tänään kello 01:24:14 »
Cinderella on kiintoisampi tapaus sikäli, että jos tosiaan osoittautuu laivan "sisäisten sponsonien" olevan vain laskennallinen fakta tai peräti puppua, eli autokannen hukkakuutiot voidaan ottaa takaisin käyttöön uudelleen luokituksen yhteydessä, sille voikin yhtäkkiä olla tarjolla töitä jollain pidemmällä reitillä.
Joskus sattumalta törmäsin tällaiseen A. Papanikolaun ja D. Vassaloksen tutkimuspaperiin "Stockholm Agreement – Past, Present, Future (Part 1)" vuodelta 2002. Se listaa modifikaatioita, joilla eri laivojen vauriovakavuutta on parannettu Tukholman säännön täyttämiseksi. Paperi löytyy esim. täältä.

Sivulla 25 esitetty esimerkkialus muistuttaa kovin Cinderellaa. Jos tätä on uskominen, niin autokannen perään on molemmille puolille lisätty sivukapit jotka jatkuvat noin kolmanneksen laivan pituudesta ja toiset sivukapit keulaan molemmille puolille. Lisäksi autokannelle on asennettu liikuteltavat laipiot (jollaisia löytyy muiltakin Vikingin laivoilta) ja tankkeja on modattu.

Sjöfart.netin puolelta löytyy kuva autokannelta Kim Viktorin matkakertomuksesta, joka nähdäkseni vahvistaa sivukappien olemassaolon. Jostain syystä tuohon ratkaisuun on aikanaan päädytty, joten epäilen että peräsponsonit eivät ole riittäneet.
7
Muut alukset / Vs: Sisävesiliikenteen nykytila
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 16.05.2021, 23:54:50  »
Suomen perinteinen sisävesiliikenne on niukkaa, ja vähiin käy ennen kuin loppuu.
M/S Puijo
Eilen 9.54 ·
PUIJO-LAIVAN JÄÄHYVÄISET HEINÄVEDEN REITILLE !

Meidän on valitettavasti ilmoitettava, että emme voi tulevana kesänä toteuttaa Savonlinna - Kuopio - Savonlinna risteilyjä perinteisellä Heinäveden kanavareitillä. Useiden vuosien yritykset löytää toiminnalle jatkajaa eivät ole tuottaneet tulosta.

Perinteinen reittilaiva m/s Puijo jatkaa uudessa käyttötarkoituksessa Saimaalla.

Toivomme, että myöhemmin löytyy ratkaisu reittiliikenteen jatkamiseksi tällä poikkeuksellisen kauniilla ja historiallisella Heinäveden reitille.

Jorma Vänttinen
toimitusjohtaja
Saimaan Laivamatkat Oy
p. 050 373 5515
sp. jorma.vanttinen@gmail.com
Tämä on ikävä uutinen, Heinäveden reitti on ehdottomasti yksi Suomen hienoimmista laivareiteistä. Toivottavasti jonain päivänä sille löytyy uusi toimija, eikä haittaisi, vaikka tuo toimija löytäisi laivakseenkin vanhan kunnon Puijon -sehän taitaa olla ihan sitä Kermamax-kokoa, eli tuota isommilla on Haukivedeltä Kallavedelle ajettava Taipaleen ja Konnuksen kautta.
Saimaa, tai oikeastaan koko Vuoksen vesistö, on joutunut matkustajalaivaliikenteessä vain paikallisristeilyjen varaan, vaikka periaatteessa siellä olisi saumaa pidemmillekin linjoille. Päijänteellä tilanne on jokseenkin sama.
Hopealinjat/Runoilijan tie on hieman onnellisemmassa asemassa, kun Tampereen kaupunki on siinä yhä suurosakkaana (kuten olemme todenneet, vaikka otsikko muuta väittääkin https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18121.0 ). Tampereella olisi saumaa jopa "vesinysselle", jos sellainen haluttaisiin. Muualla olisi luotava matkailulippusysteemejä, jotka mahdollistaisivat sekä pidemmän että lyhyemmän matkan kohtuuhintaisen tekemisen.
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 16.05.2021, 23:35:28  »
Eiköhän konttorilla MHQ:ssa (siinä siis, mikä jää jäljelle, kun ylimääräisiä tiloja myydään) olla ihan tyytyväisiä, kun HEL-STO-linjasta päästään näin kätevästi eroon. Uskomatonta, että edelleen on henkilöitä, jotka väittävät asiasta jotain ymmärtävänsä, ja ovat yhä ideoimassa linjaa uudelleen toimintaan kuin sitä entistä käärmettä pyssyyn.
Tosiasiahan on, että linjaliikennettä ja kaksisuuntaista risteilylinjaa pääkaupunkien välille ei ole nykyisin eikä ihan lähitulevaisuuden liikkumisrajoituksin mahdollista perustaa niin, että se voisi olla taloudellisesti kannattavaa. Tappiolliseen liikennöintiin ei nyt ole varaa. Linjan talvea vasten avaaminen on myös riski. Rahti on jo löytänyt muita reittejä, ja sen hankkiminen takaisin on paljon työläämpää kuin matkustajien. Koronakurjimuksen jälkeen paras risteilytuote on yön ylittävä matka, jossa ollaan merellä illalla ja aamulla "perinteisen kaavan mukaan" mutta ilman maissakäyntiä.

Viking ei päivittänyt Mariellaa parikymmentä vuotta sitten hyttiluokiltaan Gabriellan kanssa yhteismitalliseksi, vaikka se ei välttämättä olisi ollut edes kovin iso rakenteellinen remontti. Muutos olisi vaatinut joidenkin yläkansien henksahyttien muuttamista luksuskämpiksi ja vastaavasti osan 4.kannen matkustajahyteistä muuttamista henkilöstöhyteiksi. En tiedä, miksi sitä ei silloin tehty, takaisin se olisi itsensä maksanut jo ajat sitten. Mutta tätä taustaa vasten on täysin järjetöntä edes heittää ilmoille spekulaatioita siitä, voisiko Amorellaan rakentaa jotain uusia hyttejä tai skybareja. Vastaus on ei. Amorella on sellaisiin remontteihin yksinkertaisesti liian vanha. Jos se Vikingillä jatkaa, vaihtoehtona ei oikeastaan ole muu kuin HEL-TLL-linjan kolmas vuoro, ja viikonpäivien mukainen kierto XPRS:n kanssa siten, että eivät satu samaan satamaan samaan aikaan.
Cinderella on kiintoisampi tapaus sikäli, että jos tosiaan osoittautuu laivan "sisäisten sponsonien" olevan vain laskennallinen fakta tai peräti puppua, eli autokannen hukkakuutiot voidaan ottaa takaisin käyttöön uudelleen luokituksen yhteydessä, sille voikin yhtäkkiä olla tarjolla töitä jollain pidemmällä reitillä. Ympärivuotinen HEL-STO-linja päivittäisenä ei kuitenkaan ole sellainen, eikä ole Gabriellallekaan.

Suosittelen myös tutustumaan arkistoista löytyviin matkaesitteisiin 1970-luvun puolestavälistä. Silloin markan ostoarvo oli suunnilleen sama kuin euron nykyään. Katselkaa hintoja, ja miettikää, olisitteko itse tai uskoisitteko tuttujenne olevan valmiita maksamaan risteilyistänne noissa esitteissä mainittuja hintoja euromääräisinä.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi 16.05.2021, 23:16:42  »
Vaikea uskoa tuollaiseen ratkaisuun, vaikka ei toki mikään liene varsinkaan näin pandemian aikaan mahdotonta. Mutta pitää miettiä, mitä tuollaisella saavutetaan: Gloryn myötä Viking tulee myös kasvattamaan rahtikapasiteettiaan Turusta, eikä rahdin kapasiteetin pienentäminen juuri sitä ennen tunnu järkevältä. Samaan aikaan Amorella sopii Helsingin-linjalle selvästi huonommin kuin Cinderella.

Täysin epävirallisissa spekulaatioissa tuo on kyllä hyvin perusteltu, eikä rahtikapasiteetilla ole asian kanssa mitään tekemistä.

Cinderella laitettaisiin Turun aamuun, eli siis Tukholman iltaan siksi, että sillä tavalla saataisiin Ruotsin pään asiakkaat totutettua uuteen, myöhempään Cinderellan lähtöaikaan. Ja sitten kun Viking Glory tulee, niin asiakkaille pitäisi markkinoida vain uutta laivaa, ei uutta lähtöaikaa.

Helsingin päässä taas Amorella ja Gabriella olisivat suhteellisen samankaltaiset, vaikka eivät täysin identtisiä olekaan. Esim. kannet 8-10 ovat noin 95% identtisiä, mitä nyt jonkun kuppilan nimi saattaa olla eri. Gabriella ja Cinderella taas olisivat paljon erilaisempia koon ja tilasuunnittelun puolesta. Tietysti kaikki mahdolliset Mariellan korvaajat pohjautuvat tavalla tai toisella Mariellan luomaan pohjaratkaisuun.

Eli vaikka huhu kuulostaa aika oudolta ensi kuulemalla, niin kyllä siinä ihan selkeää logiikkaa takana on.

Jos tarkoitus on tehdä järjestelystä pysyvä, ja jos Tallinnassa tullaan pistäytymään ympäri vuoden Tukholman laivoilla (eräs huhu sekin), niin silloin ehkä kannattaisi laittaa linjalle sekä Amorella että Cinderella ja Gabriella sitten jonnekin muualle, siinähän on noista kolmesta vähiten julkisia, avoimia tiloja.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 16.05.2021, 22:39:59  »
Vaikea uskoa tuollaiseen ratkaisuun, vaikka ei toki mikään liene varsinkaan näin pandemian aikaan mahdotonta. Mutta pitää miettiä, mitä tuollaisella saavutetaan: Gloryn myötä Viking tulee myös kasvattamaan rahtikapasiteettiaan Turusta, eikä rahdin kapasiteetin pienentäminen juuri sitä ennen tunnu järkevältä. Samaan aikaan Amorella sopii Helsingin-linjalle selvästi huonommin kuin Cinderella.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10