Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Milla Louhi

Ådan ex. Fedjefjord on jo maalattu Ålandstrafikenin väreihin ja liikenteessä Degerbyssä.

Juhani Mehto

#256
Poikittaislinjan (tvärgående linjen) kilpailutuksen on voittanut EW Finland, joka alkaa operoida reittiä Finferriesin Merguksella. Linjalla aiemmin operoinut J&L Line aikoo myydä reitin Odin-aluksen. Aiheesta on sen verran vähän uutisia ja nekin enimmäkseen maksumuurin takana, niin en tiedä, ostettiinko vai rahdattiinko Mergus ja milloin liikenne alkaa.

EDIT: Lisätietona tullut, että Merguksen liikenne alkaa "syksyllä" ja että siihen rakennetaan invahissi liikuntarajoitteisille ennen liikenteen alkua. Kumlingessa Merguksen tuloa on vastustettu nimenkeräyksellä, johon saatiin melkein 400 nimeä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Ahvenanmaan saaristoliikenteen tila on kyllä suoraan sanottuna surkea. Lautat alkavat olla ikäloppuja, ja kilpailutuksissa vain hinta ratkaisee. Uudisrakennuksista ei ole tämän vuosituhannen puolella ollut puhettakaan (poislukien tietysti Skarven, mutta sekin oli ollut hankintalistalla hyvän aikaa).
Isoimman vahingon liikenteen kehittämiselle ovat aiheuttaneet ne muutamat äänekkäät sekoilijat, jotka ovat antaneet ymmärtää lyhytreittien ja Föglön tunnelin olevan realismia ja säästökohteita. Toinen ongelma on sitten tietysti maakuntahallinnossa Maarianhaminassa, jossa toiminnan rahoituksen päällä istuvat ihmiset eivät välttämättä ole ikinä saaristolautoilla matkustaneetkaan.

Jotain hyvääkin saaristoon toki kuuluu -Sottungan sataman laituri- ja väylätyöt tehdään, jotta Viggen pystyy syksyllä asettumaan etelälinjalle muuallekin kuin Kökarin ja Korppoon väliselle osuudelle. Myös Gudingenin ja Skiftetin koneistoihin on määrä tehdä remonttia. Mutta kaikki tämä on vain tekohengitystä, uudisaluksia tarvittaisiin kipeästi 3-4 kappaletta vielä kuluvan vuosikymmenen aikana.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Pörtöläisten olisi määrä aloittaa liikennöintinsä Merguksella kuluvan viikon sunnuntaina, lokakuun ensimmäisenä. Alus on tänään siirtynyt pitkäaikaismakuutuksesta Pansiosta Långnäsiin, poiketen matkalla Galtbyssä, Sottungassa, Snäckössä ja Överössä. Tosin Snäckössä on ilmennyt -kaikkien sekä laiturin että aluksen tuntevien toki hyvin tietämä- ongelma, kun alus ei sovikaan sikäläiseen laituriin. No, onhan tässä vielä monta päivää aikaa tehdä remonttia...
Sattuuko joku muuten tietämään, onko FinFerries myynyt vai rahdannut Merguksen tälle uudelle, aiemmin lähinnä virolaismiehistöjen keikkavälittäjänä tunnetulle operaattorille? Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että se on tässä diilissä ainakin toistaiseksi ainoa varma voittaja.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#259
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.09.2023, 23:29:08 (...) Alus on tänään siirtynyt pitkäaikaismakuutuksesta Pansiosta Långnäsiin (...)

Mergus ei ole viettänyt aikaa Pansiossa kovinkaan pitkään, reilun kuukauden. Se oli sitä ennen pitkän tovin Teijossa saamassa uudet rampit keulaan ja perään.

EDIT: Myös Finnferriesin teksti on poistettu kyljestä, vaikka ainakin elokuun lopussa Finferriesin lippu vielä olikin mastossa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Ejdern ajanut karille Torsholmassa. Sää sielläkin ilmeisimmin aika huono...

Petteri Lyysaari

Tässä yksi linkki, jonka varmaan muutenkin löytää https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-183020

Juhani Mehto

#262
Saatiin irti jo eilen ja siirtyi Lappon laituriin.

EDIT: siirtyi muutamaa päivää myöhemmin Pansioon telakalle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Merenkulkualan ammattiliitot ovat asettaneet tiistain 28.marraskuuta takarajaksi, jolloin EW:n ja Kallbådanin operoimat Ålandstrafikenin vuorot pysähtyvät, ellei sopimuksia ole sitä ennen saatu aikaan.
https://www.smu.fi/uutiset/lakkovaroitus-koskien-ahvenanmaan-yhteysalusliikennetta-ew-finland-oy-n-ja-tyonantajana-kalbada-shipping-oy-n-operoimia-aluksia/

Tämä on oikeastaan tragikoominen asetelma. Maakuntahallintoa ei siis ole sen vertaa kiinnostanut, kenen kanssa ja millaisin ehdoin se sopimukset tekee, että jopa tällaiset puljut ovat tarpeeksi halvalla mukaan tullessaan voittaneet kilpailutuksia. EW on tiettävästi sitten viime näkemän voittanut myös Föglön linjan Skarvenin operoinnin.
Mergus on suhannut nyt Teilin vesillä runsaat puolitoista kuukautta, eikä siitä hyvää sanaa lausunutta ole nähty missään. Mikä ei toki yllätä.

On omituista, ettei Pörtön puljuja ole saatu mustille listoille, joilla niiden kilpailutustarjoukset voitaisiin aina jättää huomioimatta aiempien kokemusten perusteella...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Lakko ei toteutunut. EW:n työntekijät ovat siirtyneet Nordic Jet Linen palkkalistoille -mitä tämä käytännössä tarkoittaa, onkin sitten kiintoisampi kysymys, sillä kysehän on samasta yritysryppäästä.
Brändön-Kumlingen linja, jota NJL liikennöi ilmeisesti ostamallaan(?) Ejdernillä, siirtyy vuonna 2025 Kymen Saaristoliikenteen operoitavaksi. Nähtävästi Vellu Kokkonen joutuu nyt ostoksille tai ainakin tekemään rahtausdiilin jostakin Teklaa isommasta aluksesta. Linjahan ei vaadi Ejderninkään kokoluokkaa olevaa lauttaa, mutta minimivaatimukset ovat kuitenkin kohtalaiset, ja lisäksi Lappvedelläkin voi joskus olla kelejä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Saaristolauttaliikenteen tilanne Ahvenanmaalla on menossa aina vain surkeampaan suuntaan. Ei ole vielä edes talvi rankimmillaan, ja lautat hyytyvät. Ådanin suurimpana ongelmana lienee visiirin jäätyminen, Skiftetillä on häikkää koneissa. Merguksen kuntoon tulemista tuskin kukaan odottaakaan, koska sopimuksen irtisanominen rikkomusten takia lienee useimpien toivelistalla.
Reaaliaikainen tilanne on siis se, että Gudingen tuuraa Skiftetiä etelälinjalla, Ejdern Mergusta poikittaisella ja Östern Ejderniä Brändön ja Kumlingen välillä. Ådanin vuorot Åvan ja Kustavin välillä on toistaiseksi peruttu.
Ei hyvä näin! Halvalla on saatu juuri sitä, mitä on tilattu, mutta tuskin sentään ihan tätä odotettiin...

https://alandsradio.ax/nyheter/kolden-bidrar-problem-skargardstrafiken-vi-har-slappt-allt-och-fokuserar-pa-ha-fungerande
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tapio Väyrynen

Mikä varustomo tuota liikennettä hoitaa. Taitaa olla yleien trendi tuo saaristoliikenteen kilpailutus.
Hoitaako tämä varustoma liikennettä muuallakin Suomen saaristossa.

Mikko-Oskari Koski

Julkisen liikennepalvelun kilpailutus on ihan lakisääteinen juttu, mutta toisin kuin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vastuualueella, Ahvenanmaan saaristoliikenteessä suurin osa aluksista on maakuntahallinnon oman varustamon omaisuutta, ja kilpailutuksessa on saatu niihin vain operaattori. Poikkeuksena tästä poikittaislinja Långnäs-Överö-Kumlinge Snäckö, Kumlinge-Enklinge- ja Kumlinge-Lappo-Torsholma/Torsholma-Lappo-Asterholma-linjat, joita kilpailutuksen voittaja hoitaa omalla tonnistollaan.
Operaattorien nimet selviävät kyllä tätä ketjua lukemalla, ja ainakin Pörtölinen firmaryppääseen kuuluva EW on viime aikoina syyllistynyt sen verran vakaviin sopimusrikkomuksiin, että sen diilin ennenaikainen irtisanominenkin on täysin mahdollista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.01.2024, 22:00:00 (...) ainakin Pörtölinen firmaryppääseen kuuluva EW on viime aikoina syyllistynyt sen verran vakaviin sopimusrikkomuksiin, että sen diilin ennenaikainen irtisanominenkin on täysin mahdollista.

Nyan onkin kertonut eilen (maksumuuri, mutta olennainen näkyy otsikosta), että maakuntahallinto on asettanut EW:lle 33.150 e uhkasakon lähinnä Merguksen peruuntuneista vuoroista.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Pörtöläisten jouduttua vastuuseen tekemättä jättämisistään on käynytkin niin, ettei kuluvan vuoden lokakuun alusta alkavalle sopimuskaudelle Kumlingen ja Enklingen välisen linjan operaattoriksi ole tullut yhtään tarjousta. Uusi kierros on siis odotettavissa.
https://alandsradio.ax/nyheter/inga-anbud-kom-farjetrafiken-pa-enklinge-kumlinge-lr-forsoker-igen

Nordic Jet Linella on jälleen päällä myös lakkovaroitus. Kiintoisaa nähdä, miten tällä kertaa käy.
https://www.smu.fi/uutiset/strejkvarsel-mot-nordic-jetline-finland/

Loppujen lopuksi FinFerriesin Alteraksi päätyneen lautan tilaussotku on puolestaan saanut Ahvenanmaan poliittisen eliitin pariin henkilökierrätystä, paikallisen keskustapuolueen (siis ei sama puolue kuin Suomen Keskusta) johtohenkilön Veronica Thörnroosin vetäytyessä ministerin ja puhemiehen tehtävistä. Maakunnan mittapuussa aiheutunut vahinko on toki suuri, ja itse kukin voi pohtia, millainen se olisi suhteutettuna vaikka Suomen päättäjien toimiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950