http://www.faktaomfartyg.se/copenhagen_1974.htm
January 9: The 1973-built 11,889 gt ODESSA (ex COPENHAGEN) has been renamed SYDNEY and has been sold to Bangladeshi shipbreakers. She transited the Suez Canal on January 6. A planned refurbishment of the handsome mini-cruise ship was planned following her long arrest at Naples (1995 -- 2002), but after she returned to Odessa for the work to be done, the necessary funding did not materialize. ODESSA was one of many cruise ships and ferries designed by Knud E. Hansen and sported his trademark "saucer top" funnel.
Lähde: http://www.maritimematters.com/shipnews.html
Sangen ikävä uutinen :-\ Tunnen kaverin joka manageroi laivaa ja hän oli aina innoissaan kertomassa laivan suunnitellusta remontoinnista mutta näin siinäkin sitten kävi. Aiheesta lisää tuolla (Patrick on tämä manageri/omistaja):
http://www.travelserver.net/travelpage/ubb-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=009312
Sangen ikävää, todellakin. Odessa oli sopivan pieni, erikoisristeilyille sopiva laiva. Katsastin kuviani ja näkyy, että kuvasin laivan Katajanokan laiturissa 2.6.1986 sirppi&vasara-korsteenilla...
Käytiin vanhempien kanssa Välimeren risteilyllä Odessalla vuonna 1987, silloin oli vielä kunnon neukkumeininkiä laivassa; TODELLA paljon henkilökuntaa, puolue 'hyvin' edustettu laivalla ja henkilökunta tästä syystä hädin tuskin uskalsi puhua matkustajille. Mutta hieno laiva oli, mitä nyt sisältä vähän ränsistyneessä kunnossa.
http://www.cbsnews.com/sections/i_video/main500251.shtml?id=2154127n
Jos linkki toimii, niin tuossa on "mielenkiintoinen" ohjelma laivojen romutuksesta. Alussa on muutaman sekunnin mittainen mainosfilmi tms.
Sydney päätyikin Chittagongin sijasta Alangin beachille 17 tammikuuta sataman svujen mukaan.