Mielenkiintoinen kuvio, etta Genting Hong Kong alkaa rakentaa uudisrakennuksiaan omilla telakoillaan. Aiemmin se oli ostanut jo Lloyd Werftin:
http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/5992-genting-hong-kong-acquires-three-more-shipyards-in-germany-2
Mielenkiintoista on varsinkin se mistä matkustajalaiva osaaminen hankitaan. Stralsundin suoritus Scandlinesin lautoissa oli sen verran surkea että pelottaa.Hasardipeliä niin kuin laulussa sanotaan.
Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 02.03.2016, 17:43:48
Mielenkiintoista on varsinkin se mistä matkustajalaiva osaaminen hankitaan.
Aiemmin heidän hankkimaltaan Lloyd Werftiltä todennäköisesti. Tosin sehän on erittäin tapaturmaherkkä telakka, paljon hämminkiä sattunut vuosien varrella alkaen Pride of American kallistumisesta...
Veikkaan, että näillä Itämeren rannikon telakoilla tultaneen tekemään runko- ja lohkotöitä Bremerhaveniin.
Arctech Helsinki Shipyardilta katoaa merkittävä länsimainen kilpailija, jos uusi omistaja ei aio panostaa arktisiin aluksiin.
Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 02.03.2016, 17:43:48
Mielenkiintoista on varsinkin se mistä matkustajalaiva osaaminen hankitaan. Stralsundin suoritus Scandlinesin lautoissa oli sen verran surkea että pelottaa.Hasardipeliä niin kuin laulussa sanotaan.
Lloyd Werft palkkasi Jarmo Laakson johtamaan telakoiden integrointia. Viimeksi han toimi RCI:n projektipaallikkona Meyerin Papenburgin telakalla.
Deltamarin ja Elomatic suunnittelevat Star Cruisesille MV Werftenillä (Gentingin telakoiden yhteisnimi) rakennettavan 200.001 bt:n risteilijän. Alus tulee olemaan suurin Saksassa koskaan rakennettu matkustaja-alus, ja muutenkin yksi maailman suurimpia. Aluksen pituudeksi tulee 340 ja leveydeksi 54 metriä ja se luovutetaan vuonna 2020. Projekti on kautta aikain suurin sekä Deltamarinille että Elomaticille.
Deltamarinin uutinen (http://www.deltamarin.com/2016/07/deltamarin-elomatic-sign-contract-mv-werften-design-mega-cruise-ship/)
Lopultahan tässä telakkaorganisoitisopassa kävi niin, että noista Nordic Yardsin telakoista muodostettiin uudisrakennustelakka MV Werften - joka käytännössä keskittyy rakentamaan aluksia Gentingin brändeille - mutta Lloyd Werft jää uuden yhtiön ulkopuolelle eikä osallistu uudisrakennuksiin, vaan jatkaa nykyiseen tapaan korjaus- ja muutostyötelakkana.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 01.08.2016, 12:54:59
Lopultahan tässä telakkaorganisoitisopassa kävi niin, että noista Nordic Yardsin telakoista muodostettiin uudisrakennustelakka MV Werften - joka käytännössä keskittyy rakentamaan aluksia Gentingin brändeille - mutta Lloyd Werft jää uuden yhtiön ulkopuolelle eikä osallistu uudisrakennuksiin, vaan jatkaa nykyiseen tapaan korjaus- ja muutostyötelakkana.
Lloyd Werftin tapauksessa tarkoittanet jatkamista laivojen polttamistelakkana. Tuskinpa millään muulla länsimaisella korjaustelakalla on sattunut vuosien aikana yhtä monta korjaus- tai asennustöistä syttynyttä laivapaloa... :P
MV Werften konkurssiin:
Cruise Ship Builder MV Werften Files for Bankruptcy (https://gcaptain.com/cruise-ship-builder-mv-werften-files-for-bankruptcy-in-germany-reports/)
Telakalla on tällä hetkellä rakenteilla peräti 9500 matkustajan Global Dream, jonka valmiusaste on noin 75 %. Aluksen suunnittelussa ovat olleet mukana myös suomalaiset Deltamarin ja Elomatic:
Deltamarin and Elomatic to design second Global class cruise ship for MV WERFTEN (https://deltamarin.com/2018/10/deltamarin-elomatic-design-second-global-class-cruise-ship-mv-werften/)
edit: Samassa rytäkässä meni ilmeisesti myös Lloyd Werft:
Germany blames Malaysian owner for shipyard bankruptcy (https://www.washingtonpost.com/politics/germany-urges-malaysian-owner-to-help-save-ailing-shipyard/2022/01/10/d9193ca2-7223-11ec-a26d-1c21c16b1c93_story.html)
Mielenkiintoinen sivujuonne:
YLE: Suomi uhkaa joutua maailman suurimman risteilyaluksen maksumieheksi hongkongilaisen telakan konkurssissa – pelissä satoja miljoonia euroja (https://yle.fi/uutiset/3-12275575)
Global Dream to Disney Cruise Line?
Yllätävä uutinen !
Lisää asiasta löytyy mm. https://www.seatrade-cruise.com/shipbuilding-refurb-equipment/global-dream-disney-cruise-line
Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 09.10.2022, 19:39:16
Global Dream to Disney Cruise Line?
Yllätävä uutinen !
Lisää asiasta löytyy mm. https://www.seatrade-cruise.com/shipbuilding-refurb-equipment/global-dream-disney-cruise-line
Huhut vahvistuneet:
Disney Cruise Line to Acquire Unfinished Cruise Ship Abandoned by MV Werften Insolvency (https://gcaptain.com/disney-cruise-line-to-acquire-unfinished-cruise-ship-abandoned-by-mv-werften-insolvency/)
Meyer Werft auttaa viimeistelemään keskeneräisen aluksen.