Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Juu sekin on näkynyt ja samoin raumalla löytyy kolmas P&O:n  lautta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 28.12.2012, 23:00:32
Aika epätoivoisia ovat ranskassa olleet kun ovat suostuneet ottamaan vanhan Atlantic Starin osamaksuna kaupassa. Mitähän STX France silläkin romulla tekee?

"The newbuild contract includes the transfer of Pullmantur's Atlantic Star as part of the consideration."

SOURCE Royal Caribbean Cruises Ltd.

YLE:n uutisen mukaan Atlantic Star olisi kaupan toteutuessa tullut osamaksuna myös STX:n Turun telakalle:

http://yle.fi/uutiset/turun_stx_olisi_saanut_vanhan_laivan_osana_risteilijakauppaa/6431890

Janne Malmberg

Tosi harmittavaa tämä risteilijätilauksen kaatuminen turun telakan puolesta mutta kyllä niitä tilauksia kaivattaisiin kipeästi tänne raumallekin. Tilauskirja ammottaa tyhjyyttään eikä uusista tilauksista tietoakaan. Eikä varmasti myöskään tule niin kauan kuin nykyinen hallitus istuu, rahaa syydetään mielummin Kreikkaan, Espanjaan, Portugaliin jne. jotka tukevat suomalaisten rahoilla pankkejaan jotka sitten taas tukevat telakoitaan. Hulluja nämä suomalaiset poliitikot, sanoisi Asterix (ja moni muu).

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 30.12.2012, 08:04:38
Tosi harmittavaa tämä risteilijätilauksen kaatuminen turun telakan puolesta mutta kyllä niitä tilauksia kaivattaisiin kipeästi tänne raumallekin. Tilauskirja ammottaa tyhjyyttään eikä uusista tilauksista tietoakaan.

Suomen telakat roikkuvat jatkuvasti kuilun partaalla. Turun telakalla on Viking Grace ja ("ehkä") kaksi TUIn risteilijää, Raumalla UVL-10 ja kaksi Eiden well intervention -alusta, ja Stadissa Aleksey Chirikov, vinomurtaja ja yksi LK-16/18 -sarjan murtaja. Todennäköisesti joku telakoista tulee samaan uuden suomalaisen jäänmurtajan tulevina vuosina, mutta muita "lähes varmoja" tilauksia ei sitten olekaan...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Paulavuo

Miljardiluokan laivatilauksen Ranskaan menettänyt telakkayhtiö STX aloittaa yt-neuvottelut Turun ja Rauman telakoilla 8. tammikuuta. Asiasta kertoo Metalliliitto. Taustalla on yhtiön mukaan taloustilanne sekä Ranskaan menetetty risteilijätilaus. Yhtiö aikoo vähentää kiinteitä kustannuksia 30 prosenttia.

Metalliliiton tiedotteessa kerrotaan, että Turun telakan pääluottamusmiehen Jari Aallon mukaan tämä saattaa tarkoittaa "useiden satojen" työpaikkojen vähentämistä.

iltasanomat

Teijo Niemelä

Tuomioja ottaa blogissaan kantaa risteilyalusten rakentamiseen:

http://www.tuomioja.org/

Suomen laivanrakennus on tulevaisuudessa heikoilla, jos päättäjillä on tällainen näkemys.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

Tuomioja sentään mainitsee, että telakkatuki voi tietyissä olosuhteissa olla järkevää ja viimeisessä kappaleessa jopa vaatii hallitukselta toimia Suomen telakkateollisuuden turvaamiseksi. Tämä on paljon paremmin kuin mitä useimmilta poliitikoilta on viime päivinä kuultu; valtaosa antaa vaikutelman, että olisivat vaan suorilta käsin valmiita kuoppaamaan koko telakkateollisuuden jos muu maailma ei suostu pelaamaan meidän säännöillämme.

Eli kyllä, tilanne on telakkateollisuudemme kannalta todella huolestuttava. Vallan vahtikoirakin tuntuu vain myötäilevän hallituksen näkemyksiä, ainakin kun kyseeseen tulee printtimedioista suurin. Jos ja kun asenne on tälläinen, lienee paras vaihtoehto vain sammuttaa valot ja laittaa telakkamiehet kortistoon.

Jara Röksä

                                                      Verkko Hesarissa tänään


Laivanrakentaja STX on Kauppalehden mukaan esittänyt uuden vaatimuksen Suomen valtiolle: seuraavatkin risteilijäurakat voivat mennä Ranskaan, jos Suomi ei järjestä Turun ja Rauman telakoille rahaa tai tule niiden osaomistajaksi.

Royal Caribbean Cruise -yhtiön tilaus meni jo STX:n telakalle Saint Nazaireen, kun valtio ei antanut siltä vaadittua 50 miljoonan euron käyttöpääomalainaa.

Tosin ranskalaisten tietojen mukaan Suomen hallitukselle esiteltiin rahavaatimusta vielä silloinkin, kun Ranskassa oli jo kaikessa hiljaisuudessa lyöty kättä päälle tilauksen vahvistuksesta.

Menossa on kilpajuoksu ja kiristys, jossa Suomi ei voi kuin hävitä. Vastassa on jo Ranskan nykyinen hallitus, joka taas ei voi kuin lunastaa työllisyyslupauksensa ja järjestää kaiken tarvittavan tuen. Ranskan huutoon Suomi ei pysty vastaamaan. Ranska pystyy – ja tulee – nokittamaan aina Suomen yli.

STX on viime aikoina myynyt rahapulassa osiaan Euroopassa. Tuorein kauppa tehtiin viime viikolla, kun norjalainen korjaustelakka myytiin norjalaiselle Westcon-yhtiölle.

Asetelmaa on pohtinut yritysten kansainvälisiä myyntikanavia rakentava Nordic Industries Development. Yhtiö arvioi, että jos STX aikoo vetäytyä Euroopasta, Ranska voi olla valmis ostamaan Saint Nazairen telakasta loputkin. Ranskan valtio pitää jo hallussa kolmasosaa.

Ranskaa ajaa poliittinen ja työllisyyspoliittinen motivaatio. Sosialistihallitus on luvannut turvata työllisyyden, mutta todellisuudessa Ranskan työttömyys kasvaa. Samaan aikaan hallituksen suosio laskee – jotain näkyvää on siis tehtävä. Hieman samankaltainen näytelmä nähtiin, kun monikansallinen teräksenvalmistaja ArcelorMittal alkoi sulkea kannattavuusongelmien vuoksi sulattoja Ranskassa.

Hallituksessa pohdittiin jopa sulattojen kansallistamista.

Nordic Industries Development arvioi, että Ranska vauhdittaa työllistävän meriklusterin rakentamista. Ytimeksi hahmottuu STX:n Saint Nazairen telakan ja DCNS-sotilastelakan akseli. Tilauksia on jo sisällä muun muassa sota-aluksista, tuulivoimaloista ja kaupallisista laivoista.

Suomen tuki tyssäsi sekä riskilaskelmiin että EU-ongelmiin: valtion tuki olisi ollut RCC:n risteilijälle liian suuri.

Ranskalla tilanne on helpompi. Se pystyy keräämään yksityistä rahaa pelkästään sillä, että valtio on telakan osaomistaja ja taustavoima.

Samaan aikaan Ranskan valtio rakentaa investointipankkia teollisuuden tukemiseen – ja meriklusterin rakentaminen olisi oiva kohde. Rahaa investointipankkiin tulisi ainakin eläkekassoilta ja pankeilta.

Kun RCC:n tilaus meni Ranskaan, Saint Nazairen telakka tuli sellaiseen kuntoon, että se olisi helppo myydä ranskalaisille. Jotta kauppa maistuisi vielä paremmalle, Ranskaa voidaan houkutella kauppaan roikuttamalla ilmassa kahta saksalaiselle TUI-yhtiölle luvattua laivaa. Samalla niitä tietysti roikutetaan suomalaistenkin edessä.

STX:llä ei enää Euroopassa ole paljoakaan toimintaa Ranskan ja Suomen telakoiden lisäksi. Jos Ranska – ja investointipankki – todellakin ostavat Saint Nazairen, ne voivat saada kylkiäisinä koko STX Europen. Silloin ranskalaisten käsissä olisivat myös Turun ja Rauman telakat

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Jara Röksä - 05.01.2013, 18:46:42

Silloin ranskalaisten käsissä olisivat myös Turun ja Rauman telakat...

...ja suomalainen jäänmurtajaosaaminen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

STX Francelle "osamaksuna" tullut Atlantic Star päätyi Aliagan naulatehtaalle:

http://www.cruisebusiness.com/index.php/news-section/latest-news-category/latest-news-archive-catecory/3185-atlantic-star-seen-to-reach-aliaga-scrapyard-today

LainaaAtlantic Star becomes the first cruise ship of the second generation, which were built from about 1981 to 1990, to end up being demolished.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Pääasiallisena syynähän oli tuo CBR:n artikkelin mainitsema fakta, että laivassa oli höyryturbiinit vaikka se olikin rakennettu vasta 1984. Nykypäivänä tuollaiset eivät pahemmin kannata...

Teijo Niemelä

Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Tuomas Romu

Joskus povasin, että seuraava maailman suurin laiva rakennettaisiin Ranskassa, ja sieltähän se tulee. Mistähän kohtaa laivan kokoa on kasvatettu, koska bruttovetoisuus on kasvanut parillatuhannella?

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

TS: Allure of the Seas -risteilijä joudutaan korjaamaan

LainaaTurussa rakennettu jättiristeilijä Allure of the Seas joudutaan korjaamaan odottamattomien, jo jonkin aikaa jatkuneiden potkurivikojen takia.

Alus korjataan Grand Bahama- telakalla, Bahaman Freeportissa ensi vuoden helmikuussa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teijo Niemelä

Oasis 3:n kolinlasku on ensi viikon perjantaina, ja paikalla ollaan.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.