Kalajoen satamaliikenne lisääntyi alkuvuonna

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 19.05.2007, 11:10:46

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Kalajoen sataman kokonaisliikenne tammi-huhtikuussa kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15,2 prosenttia.

Vienti nousi uusien vientituotteiden, kasvuturpeen sekä sahanpurun vientilaivausten ansiosta. Tuontiliikenteen nousu johtui lähinnä tulenkestävien tuotteiden raaka-aineiden sekä rehujen tuontimääristä. Satamassa on toteutettu talvella mittavia perusparannushankkeita. Yksi irtotavaravarasto on peruskorjattu ja keväällä aloitettiin uuden varastohallin rakentaminen.

Myös satamakentän perusparannustyöt ovat käynnissä.


YLE Oulun Radio 18.5.

Kalajoen sataman liikenne kasvoi 15,2 prosenttia

Kalajoen sataman kokonaisliikenne nousi tammi-huhtikuussa 80 763 tonniin, missä oli kasvua 15,2 prosenttia.
Satamajohtaja Esa Anttion mukaan viennissä kasvu aiheutui kasvuturpeen lisääntyneistä laivauksista ja sahanpurun viennistä. Sahanpuru on uusi vientiartikkeli.

Sahatavaraa laivattiin 87 788 kuutiota, missä oli vähennystä 8,6 prosenttia.

Tuontitonneja kertyi 10 867. Siinä oli nousua 39,9 prosenttia.


Keskipohjanmaa 18.5.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Janne Koskinen

Enpä malta olla kommentoimatta Rahjaa ja sen merkitystä Suomelle.
Ko. satamahan ei ole virallinen talvisatama, mutta parikymmentä vuotta lukuunottamatta kovaa jäätalvea
2002/2003 ko. Perämeren tulppa on pidetty avoimena. Kovin tarkkaa statistiikkaa kuljetustuesta, jonka
voimin sahatavaraa sieltä laivataan Satakunnassa sahattua puutavaraa myöten en löytänyt, mutta
on mielestäni erittäin hölmöä että vähämetsäisellä Pohjanmaalla ilman suurien sahojen läheisyyttä ylläpidetään
tälläistä satamaa. 50 km etelämpänä on valtion (MKL) kustannuksella rakennettu syväväylä Kokkolaan, mutta
tämä ei näytä eräille sahatavaran laivaajille kelpaavan. Ilmeisesti MKL:lla on liikaa rahaa, joka pitää käyttää ko.
satamaan avustuksiin (sitoo yhden murtajan 10-20h/per laiva) tai taustalla on polittisia intohimoja tai jotakin
muuta. Sinällään minulla ei ole kalajokilaisia tai ko.seutua vastaan mitään, mutta veronmaksajan sietokyvyllä on rajansa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.05.2007, 00:45:38
Kovin tarkkaa statistiikkaa kuljetustuesta, jonka voimin sahatavaraa sieltä laivataan Satakunnassa sahattua puutavaraa myöten en löytänyt, mutta on mielestäni erittäin hölmöä että vähämetsäisellä Pohjanmaalla ilman suurien sahojen läheisyyttä ylläpidetään
tälläistä satamaa.

Hetko! Mistäs moinen päätelmä? Rahja sijaitsee Keskipohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan rajamailla ja sen takana ovat valtavat metsävarat. Lukuisia piensahoja ja yrityksiä. Kyllä pitäisin satamaa erittäin tärkeänä koko laajan talousalueen henkireikänä. Sahatavaraaa tuodaan satamaan Kainuuta myöden. Yksipihlajan satamasta taasen viedään etupäässä, jos puutavarasta puhutaan, käsittääkseni tukkeja, pylväit, sekä myöskin sahatavaraa.

Janne Koskinen

#3
http://herkules.oulu.fi/isbn9514256247/html/c209.html
Kovin akuuttia karttaa Pohjanmaan metsävaroista en löytänyt, mutta tuntien Pohjanmaalaisten raivausinnon:
http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=250044 tai http://valtramme.valtra.fi/main/current/message/kayttajien/1_1k.asp?id=484
niin epäilen suuresti metsäpinta-alan kasvaneen sitten ko. kartan aikojen.
Rahjasta lähimpiin merkittäviin metsävaroihin on noin 150km.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalajoki
kertoo Kalajoella toimivan enää yhden sahan. Yrityshaulla löysin Pohjanmaalta (Etelä,-Keski ja Pohjoispohjanmaa) noin 40
sahaa, mutta en yhtään suurta eli suurin osa sahaa oman alueen tarpeisiin.
Rautatieyhteyttä Rahjaan ei vielä ole, mutta siltarumpupolitiikan perinteiden mukaan sellaista yritetään saada, vaikka osaa
nykyisestä rautatieverkosta uhkaa sulkeminen kunnossapitovarojen puutteessa.
Ylipäänsä ihmettelen kuntien ja yksityistenkin intoa satsata satamiin, vaikka käyttämätöntä kapasiteettia riittää.
Etelä-Suomalaisen sahatavaran kuljetusta Rahjaan ei voi pitää mitenkään kansantaloudellisesti kannattavana.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.parliament.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_208_2003_p.shtml  linkistä löytyy keskustelua eduskunnassa
aiheen tiimoilta; mielenkiintoista oli että hahmotettiin satamajäänmurron vaikeus; selviytyäkseen satamajäänmurrosta
ko. satamaan pitäisi hankkia min. 2500-3000 kw satamahinaaja. Tiivistäisin Rahjan ongelmat:

a) erittäin ahdas väylä; vaarallinen jään liikkuessa erityisesti avustettavalle alukselle
    -myöskin sulan veden aikaan myrskyssä v****mainen paikka luotsien mielestä

b) alitehoinen satamahinaaja, joka ei ainakaan talvella 2002/2003 selvinnyt satamajäämurrosta
 
c) luotsi haettava Tankarista

d) ei rautatieyhteyttä

e) Suomessa on nykyisin yksi jäänmurtaja vähemmän kuin 2002/2003; ei riitä kaikkiin satamiin

f) kuljetustuen aiheuttama vääristymä tavaravirroissa

Pirulle on annettu pikkusormi ja tämän esimerkin innoittamana kaikki Perähikiät haluavat satamansa talvisatamaksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Wirrankosken Rami

En malta nyt olla kysymättä asitä, mihin perustuu tämä intohimoinen Rahjan inhosi?
En ole itse akateemisesti tutkinut alueen metsävaroja, joten en voi varmasti sanoa onko satama tarpeen vai ei. Nuo linkittämäsi "tutkimukset" pitäisin omassa arvossaan. Näköjään ovat yhdistelleet (lähteistä päätellen) eri henkilöiden eri näkökohdista ja tilauksista tehtyjä tutkimuksia/kirjoituksia.
Itse alueella syntyneenä ja asuneena pidän kyllä tätä "perähikiää" aikamoisena metsien peittämänä erämaana. Olen toiminut muun muassa nuorempana metsänhoitoyhdistyksen palkkalistoilla, niin metsänkaadossa, istutuksissa kuin alueellisessa palovartiossakin ja nähnyt Keski- ja Pohjois-pohjanmaan metsäalueita laidasta laitaan.

Mutta en ala enempää tästä tässä kiistelemään, koska olet näköjään aiheen todellinen asiantuntija. :)

Rontti

hmmmm.....se koira älähtää....jne mutta totta tuo Janne puhuu.
Ei ole mitään perusteita ylläpitää Rahjan satamaa ja haaskata kallista aikaa ja rahaa parin hassun venäläis laivan todella todella epätoivoiseen räpeltämiseen perämeren jäissä jotta ne pääsisivät Rahjaan. Se nähtiin taas viime talvena ja jääolot olivat melkoosen helpot.
Rahja on muutenkin epäonnistuneiden väylä linjausten takana joten senkin puoleen kannattaisi keskittää puunkuljetus suurempaan ja paremmin toimiviin satamaan kuten esim. Kokkola.
Mutta jos kerran Rahjassa halutaan ylläpitään talviliikennettä niin siittä vaan sitten puuyhtiöt tilaamaan sen verran järeä murtaja alueelle, että selviää Tankarista Rahjan satamaan kovanakin jäätalvena jos sellaista nyt enää tuleekaan.

Wirrankosken Rami

Jaahas...en tiennytkään, että sohaisin johonkin ampiaispesään! Valitan, minulla ei ole senttiäkään kiinni Rahjan satamassa, mutta näyttäisi, että joillakin on kiinni Ykspihlajassa  ;D
Päätän hedelmättömän keskustelun tähän...

Janne Koskinen

#8
En omista Yxpilan, kantasataman tai muunkaan lähialueen yrityksestä promilleakaan.
Ihmettelen vain tälläisen tuppukylän sataman talviliikennettä, varsinkaan kun sama satama itse ei huolehdi omista resursseistaan; yrittävät satamajäänmurtoa hinaajalla jossa on tehoa 1/4 tarvittavasta. Lainaanpa liikenneministerin vastauksesta
"Jäänmurtajalla ei ole turvallista kääntöpaikkaa satama-altaassa yhdessä avustettavan kanssa eikä kapealla väylällä sivuutusmahdollisuutta"; jos sinun itsesi pitäisi mennä pulloon ja sulkea korkki perässäsi tuskin tuntisit oloasi mukavaksi.
Tälläiseen tilanteeseen tunsin joutuneeni mennessäni jäänmurtajan kanssa aallonmurtajan sisäpuolelle ja peruutellessani
sieltä  pois noin 1,0 m marginaalilla (tuulta ja jään liikettä ihan riittävästi), mutta ilmeisesti maakunnallisen tasa-arvon nimissä pitäisi ajaa 50-70 milj. euron murtaja "pöpelikköön". Periaatteessa ahtaasti määräyksiä tulkiten murtaja ei edes saisi
avustustilanteessa  mennä satama-alueelle. Sataman jolla ei edes ole talvisatama statusta luulisi satsaavan esim.
satamajäänmurtoon riittävästi, mutta katinkontit pelkkää valitusvirttä soittavat. Itse menen mieluummin hirsipuuhun kuin jäänmurtajan kanssa aallonmurtajan sisäpuolelle. Kukin saa ollla ko. sataman tarpeellisuudesta mitä tahansa mieltä, mutta pitäisivät oman leiviskänsä kunnossa ja ostaisivat/liisaisivat sen 3000 KW satamahinaajan ennen kuin puhuvat talvisatamasta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

Heh.....tämähän on yhtä kehittävää kuin mikä tahansa topicci täällä hiekkalaatikossa.
No joo pitäkööt mun puolesta Rahjansa ja satamansa ja koko pohjanmaan. Mulla EI ole Yxpilan eikä Rahjan kanssa mitään tekemistä paitsi ehkä työn puolesta ja hyvässä lykyssä ei senkään kanssa.
Kalajoen särkille kyllä voisin joskus mennä käymään kun on kuulemma hieno paikka.
Mutta sen voin sanoa, että Kokkolassa on muuten todella mukavia naisia........  :D

Wirrankosken Rami

 ;D ;D ;D johan nyt! Särkät ovat todella hienot, eksoottisetkin. Ja kuulut eräästä elokuvastakin! Nuoriso tosin ei tätä tiedä ::) ;)

Janne Koskinen

#11
Eiköhön sovita että kukaan ei puhu Rahjasta sanaakaan ellei joku innostu.
Siinä satamassa  ei ole mitään puhumista.

Edit: Yllämainitulla ei ollut tarkoitus estää keskustelua, vaan lopettaa hedelmätön viestiketju
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama