Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Venäläinen uutistoimisto Interfax kirjoitti aamulla, että arktinen kondensaattitankkeri Boris Sokolov ajelehtii jäiden vankina Karansalmen lähistöllä. Onneksi ydinkäyttöinen jäänmurtaja Yamal on menossa auttamaan.

Sikäli kun AIS-seurantajärjestelmän mukaan Boris Sokolov lähestyy tällä hetkellä 130 merimailin päässä siintävää Karanporttia tasaisella kahdeksan solmun nopeudella ja sillä on lähes 200 merimailin etumatka, Yamalin täytynee vetää loputkin säätösauvat reaktoreistaan ja halkoa uraania urakalla jos se mielii saada tuon suomalaisten suunnitteleman itsenäisesti 1.8-metristä kiintojäätä murtavan erikoisaluksen kiinni ennen kuin se lipsahtaa karkuun Barentsinmeren puolelle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kymen Sanomien juttu on valitettavasti maksumuurin takana, mutta jutussa on haastateltu ESL Shippingin toimitusjohtajaa joka näki tilanteen ennemminkin normaalina talvimerenkulkuna kuin "historiallisena pelastusoperaationa".

Aikainen talvi sotki pahasti Koillisväylän liikennöintiä – reitiltä "pelastettiin" tällä viikolla kahdeksan rahtialuksen saattue, joukossa suomalainen M/S Kumpula
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Koillisväylän valtias Vyacheslav Ruksha haikailee Venäjän suuria jäänmurtajia yhtenäisen hallinnon alle. Tällä hetkellä ydinkäyttöiset jäänmurtajat ovat Atomflotilla ja isot dieselsähköiset linjamurtajat kuuluvat Rosmorportin laivastoon. Vähintään Helsingissä 1970-luvulla rakennetut Krasin ja Admiral Makarov pitäisi pikimmiten siirtää Atomflotin hallintaan, koska niille olisi käyttöä Koillisväylällä jo alkutalvesta, mutta vaikuttaa siltä että jonkinlainen nokkimisjärjestys eri liikennöitsijöiden välillä estää niiden käytön ennen kuin atomilaivasto on työllistetty täysilukuisena.

PortNews: Unified icebreaking fleet on the Northern Sea Route

Yllättäen kukaan ei puhu halaistua sanaa Viktor Chernomyrdinistä, Rosmorportin jäänmurtajalaivaston kruununjalokivestä, joka ei oikein ole elementissään Suomenlahdella...

Maailman suurimman jäänmurtajalaivaston tila on muutenkin mielenkiintoinen. Syksyllä 1983 Neuvostoliitto pystyi nopeasti keskittämään lähes koko jäänmurtajalaivastonsa itäiselle Koillisväylälle (kirjoitin aiheesta Ulkomatalan SA-15 -artikkelin ensimmäisessä osassa), mutta viime vuosina pohjoisen liikenteestä on vastannut lähinnä "atominelikko" 50 Let Pobedy, Yamal, Vaygach ja Taymyr satunnaisine vierailevine tähtineen. Toki nykyaikaiset kauppalaivat pärjäävät hieman paremmin, mutta odotusajat ovat silti venyneet välillä melkoisiksi ja tänä syksynä "jäänmurtajapulan" vaikutukset sai itse kukin lukea lehdistä. Toki jäänmurtajille on käyttöä muuallakin ja osa Wärtsilän tekeleistä alkaa muutenkin olla elämänsä ehtoopuolella. Samanaikaisesti laivaston uusiminen sakkaa (aiheesta lisää Jäänmurtajat ja talvimerenkulku -ketjussa).

Noh, ainakin tällä kaudella saadaan käyttöön kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vaikka talvi on jo pitkällä, on itäisellä Koillisväylällä edelleen laivoja.

Yamal avusti moduulikuljetuslaiva Pugnaxin Murmanskiin joulupyhien aikana. Matka oli pitkä ja vaikea. Nyt sisaralus Audax odottelee vuoroaan Beringinsalmen eteläpuolella yhdessä LNG-tankkeri Vladimir Vizen kanssa. Viimeksimainittu on AIS-jäljen perusteella jopa yrittänyt hieman avustaa täydessä lastissa olevaa raskaskuljetusalusta, mutta sittemmin molemmat ovat ilmeisesti jääneet odottamaan jäänmurtajaa.

Vastikään takuuhuollosta palannut ydinkäyttöinen jäänmurtaja Arktika sekä dieselsähköinen Kapitan Dranitsyn ovat avustamassa SA-15 -sarjan Yuri Arshenevskiy'tä sekä pienempää Lev Yashinia kohti Beringinsalmea. Tuuli käy pohjoisesta ja jääkentässä lienee sen verran puristusta, että avustajat ovat jääneet avustettavineen odottelemaan tilanteen helpottamista. Samanaikaisesti ydinkäyttöinen Yamal on tulossa lännestä. Pevekissä on vielä kaksi rahtilaivaa, Polar King ja Inzhener Trubin, jotka pitäisi saada pois ennen talvitaukoa.

Itse toivoin, että Vladimir Vize olisi yrittänyt itsenäisesti läpi. Nykyisessä markkinatilanteessa LNG-tankkerit eivät juuri polttoainetta säästele ja aluksen keskinopeudesta olisi saanut hyvän käsityksen vallitsevista jääoloista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#170
Nyt täytyy mainita Venäjältäkin maininnan arvoista, vaikka yleisellä tasolla kannattaa olla mainitsematta, nimittäin Sevmorput on taas matkalla Murmanskista Pietaria kohti. Ohittaa juuri tällä hetkellä Skagenia.

EDIT 1: Lastasi Pietarissa Venäjän Kaukoitään, jota kohti lähtenyt lauantaina.

EDIT 2: Juttua Thebarentsobserverissa taas kerran:
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2022/06/sails-europe-asia-arctic-route-loaded-one-tenth-capacity

Ohittaa Skagenin uudelleen tiistaina aamupäivällä. Kulkien muuten Finneco I takana. ;)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#171
Koillisväylällä on tänä vuonna purjehtinut venäläisten laivojen lisäksi vain Bahamalle liputettu jäävahvistettu irtolastialus Vitus Bering, jota operoi virolainen Platano Eesti Oü.

BarentsObserver: Chinese shippers shun Russian Arctic waters

edit: Poikkeuksena toki ympärivuotisesti Sabettaan liikennöivät YamalMax-tyyppiset LNG-tankkerit sekä kesäkaudella liikennöivät matalamman jääluokan vastaavat alukset.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#172
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.06.2022, 15:01:24
Nyt täytyy mainita Venäjältäkin maininnan arvoista, vaikka yleisellä tasolla kannattaa olla mainitsematta, nimittäin Sevmorput on taas matkalla Murmanskista Pietaria kohti. Ohittaa juuri tällä hetkellä Skagenia.

EDIT 1: Lastasi Pietarissa Venäjän Kaukoitään, jota kohti lähtenyt lauantaina.

Maininnan arvoista, että Sevmorput on jälleen matkalla Pietaria kohti, tällä hetkellä Norjanmerellä, ETA ensi lauantaiksi.

EDIT: Lähtee Pietarista kohti Kaukoitää.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.09.2022, 03:09:28
Maininnan arvoista, että Sevmorput on jälleen matkalla Pietaria kohti, tällä hetkellä Norjanmerellä, ETA ensi lauantaiksi.
Sevmorput on jälleen matkalla Pietariin, nyt Kattegatissa, oli ohi ohittanut Skagenin aamupäivällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#174
Pitkästä aikaa Koillisväylää aikoo kulkea myös lastissa oleva konttilaiva. Kiinalaistaustainen hassusti nimetty Newnew Polar Bear on nimittäin matkalla Pietarista Shanghaihin Koillisväylän kautta, kulkee tällä hetkellä ylöspäin Norjanmerellä. Tuo konttilaiva on itse asiassa vanha tuttu Suomen kävijä, entinen saksalaisomisteinen 1A Super-jääluokan feeder Baltic Fulmar ja Reinbek.

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9313204

*Varoitus: Venäjä-uutisia* Ja kulkipa tuo tässä ketjussa usein mainittu Sevmorputkin äskettäin taas kerran Koillisväylää pitkin matkallaan Pietarista Venäjän Kaukoidän satamiin.

EDIT: Myöskin viimeinen ilmeisesti aktiivikäytössä oleva SA-15 sarjan alus Kapitan Danilkin on pitkän makuutuksen jälkeen aktivoitumassa Koillisväylän liikenteeseen tuolla itänaapurissa. Sille on ainakin myönnetty nyt kulkulupa Koillisväylälle heinäkuun puolivälistä lokakuun loppuun. Toinen yhä olemassa oleva sisar Yuriy Arshenevskiy oletettavasti ylösmakaa riisuttuna Vladivostokissa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Sovcomflotin Aframax-kokoluokan öljytankkeri SCF Baltica on niin ikään lähestymässä Beringinsalmea. Painolastissa seilaavan 250-metrisen säiliöaluksen määränpää on Murmansk.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#176
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.07.2023, 02:35:00 *Varoitus: Venäjä-uutisia* Ja kulkipa tuo tässä ketjussa usein mainittu Sevmorputkin äskettäin taas kerran Koillisväylää pitkin matkallaan Pietarista Venäjän Kaukoidän satamiin.

"Smörppi" näkyy lähteneen paluumatkalle Vostochnyystä. Päämääränä "RUPPK" eli todennäköisesti Petropavlovsk-Kamtšatski, josta jatkanee Koillisväylän kautta ja mahdollisten välipysähdysten jälkeen taas Pietariin.

Murmanskissa osittaista Koillisväylän-matkansa aloittelee niin ikään varsin erikoinen kuljetus: noin tusina hinaajaa ja offshore-alusta valmistautuu saattamaan Novatekin Arctic LNG 2 -projektin ensimmäistä painovoimaperusteista LNG-nesteytyslaitosta Belokamenkan telakalta Obinlahdelle. Betonirunkoisen pohjaan upotettavan proomun päämitat ovat kieltämättä kunnioitusta herättävät: pituutta 324 metriä ja leveyttä 153 metriä. "Venäjän ShipSpottingista" eli FleetPhotosta löytyy kuva lähes valmiista laitoksesta:

https://fleetphoto.ru/photo/432469/

Koillisväylään myös etäisesti liittyen Novatekin kelluvat LNG-välilastausterminaalit Saam ja Koryak ovat saapuneet sijoituspaikkoihinsa Muurmannin liepeille ja Kamtšatkan niemimaalle. Keskelle vuonoa ankkuroituihin 400-metrisiin proomuihin mahtuu kahden normaalikokoisen LNG-tankkerin lasti. Tarkoitus on vähentää tarvetta purjehtia avovedessä erityisesti jääoloihin suunnitelluilla Yamalmax-tyyppisillä aluksilla.

Ja niistä puheen ollen, kävipä ensimmäinen toisen sukupolven Yamalmax-kaasutankkeri Pyotr Kapitsa koeajolla Etelä-Korean edustalla. Näissä Hanwha Oceanin eli entisen DSME:n rakentamissa aluksissa on edeltäjiinsä verrattuna paremmin jäissäkulkuun optimoitu runkomuoto ja enemmän konetehoa. Alukset on suunniteltu ympärivuotiseen liikenteeseen itäisellä Koillisväylällä. Näin kesällä Aasian-matkoja tekevät toki myös nuo "ykkössarjalaiset", joista jokunen nytkin kyntää itäistä Koillisväylää, ja olosuhteiden salliessa jopa ei-jäissäkulkukykyiset kaasutankkerit.

Lopuksi voitaneen myös mainita, että Aframax-tankkeri Primorsky Prospect on purjehtimassa täydessä öljylastissa Venäjältä Kiinaan. Alus on tällä hetkellä Barentsinmerellä ja kiertänee Novaja Zemljan pohjoispuolelta.

edit: ...ja jotta tämä ei menisi pelkäksi Koillisväylähörhöilyksi, niin Wagenborgin Alaskaborg näyttäisi olevan kauden ensimmäinen Luoteisväylää pitkin purjehtiva alus. Matkaa on toki vielä jonkin verran, mutta aluksen olisi jo pitänyt kääntää kurssi kohti Panamaa jos kanavaa pitkin olisi mielinyt Pohjois-Amerikan itärannikolle...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Sekä Barents Observer että High North News ovat julkaisseet artikkelin Venäjän arktisista öljykuljetuksista:

The Barents Observer: A month after they set out on Arctic voyage, two Russian oil tankers still battle with sea-ice

High North News: Russian Oil Shipments Via Arctic Accelerate With Four More Tankers Now En Route to China

Koillisväylällä on tällä hetkellä kolme täydessä lastissa olevaa Aframax-kokoluokan tankkeria (NS Arctic, Primorsky Prospect ja SCF Baltica), jotka ovat matkalla Kiinaan. Lisäksi lännestä on tulossa vielä neljäs vastaava (Korolev Prospect) ja lisäksi Itämereltä pienempi tuotetankkeri (SCF Irtysh). Ensiksi mainittua kolmikkoa on saattamassa kaksi ydinkäyttöistä jäänmurtajaa, Taymyr ja Sibir, mutta ongelmaksi näyttäisi muodostuvan Pevekin itäpuolella itsepintaisesti pysyttelevä ajojääkenttä, josta osan Rosatomin alainen Koillisväylän yleishallinto on luokitellut jään peittoisuuden perusteella "keskiraskaaksi" tai jopa "raskaaksi". Näin ollen tankkereilla ei ole lupaa purjehtia alue numero 22:n läpi edes jäänmurtajan avustamana. Jääkin nähtäväksi, että jäävätkö tankkerit odottamaan jäiden hajautumista vai muodostuvatko säännöt ennemminkin eräänlaisiksi suosituksiksi, joista voidaan tarvittaessa poiketa.

Edellä mainittujen matalan jääluokan (1B...1A Super) lisäksi Koillisväylän läpi on viime päivinä purjehtinut myös jäätämurtava sukkulatankkeri Shturman Koshelev, joka normaalisti sukkuloi Gazprom Neftin eteläisellä Obinlahdella sijaitsevan lastaustornin ja Murmanskin edustalle ankkuroidun varastotankkerin väliä. Alus on niin sanottu "kaksitoiminen tankkeri" ja suunniteltu operoimaan itsenäisesti ilman jäänmurtaja-avustusta, joten Koillisväylän vähäiset jäät eivät muodostuneet sille ongelmaksi. Niin ikään Yamalmax-tyyppiset LNG-tankkerit, arktinen moduulilaiva Audax ja vanha vainooja Sevmorput ovat tulleet läpi ilman esiliinaa.

Muutoin Koillisväylällä tilanne jatkuu entisenkaltaisena. Arctic LNG 2 -projektin ensimmäinen kelluva nesteytyslaitoskin on vähitellen pääsemässä perille Utrennyyn.

Luoteisväylällä on hiljaisempaa. Kanadan rannikkovartioston jäänmurtaja Henry Larsen on avustellut Wagenborgin rahtilaivoja niiden vähien jäiden läpi, mitä reitillä vielä on. Jokunen matkustajalaivakin alueella pyörii ja lisää on luvassa myöhemmin tänä syksynä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#178
Seuraavat suurikokoiset kauppalaivat ovat tänä kesänä purjehtineet läpi Luoteisväylän, ovat tällä hetkellä purjehtimassa Luoteisväylän läpi tai ovat menossa kohti Luoteisväylää aikomuksenaan purjehtia sen läpi vielä tämän kauden aikana. Punaisella länteen Grönlannin sivuitse ylös ja Beringinsalmesta alas; sinisellä vastakkaiseen suuntaan eli itään.

Matkustajalaivat (11 kpl 5. lokakuuta mennessä)
  • National Geographic Resolution
  • Scenic Eclipse
  • Roald Amundsen
  • Hanseatic Nature
  • Fridtjof Nansen
  • Silver Wind
  • Seabourn Venture
  • L'Austral
  • Le Boreal
  • Sylvia Earle
  • Le Commandant Charcot

Rahtilaivat (13 kpl 12. lokakuuta mennessä)
  • Alaskaborg
  • Americaborg
  • Albanyborg
  • Trinityborg
  • Arneborg
  • Adriaticborg
  • Biglift Barentsz
  • Taagborg
  • Americaborg
  • Avonborg
  • Albanyborg
  • Happy Delta
  • Pacific Excellence

Huviveneitä en ole laskenut.

Edellinen ennätys viime vuodelta oli 17 purjehdusta.

edit: Päivitetty 12. lokakuuta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

T&T: Vaarallisilla vesillä: Venäjä lähetti ensimmäiset öljytankkerit ilman jääsuojaa Koillisväylälle

Länsimaisten pakotteiden seurauksena "epätoivoinen" Venäjä on päättänyt luopua pitkäaikaisista jääsuojelukäytännöistään viedäkseen yhä suurempia määriä raakaöljyä Kiinaan.

Ensimmäistä kertaa koskaan venäläiset öljytankkerit, joista puuttuu vahvistettu runko jään käsittelyä varten, purjehtivat koillisväylällä.

NS Bravo ja Lenoid Loza -nimiset tankkerit suuntasivat koillisväylän kautta Kiinaan syyskuun alussa. Molempiin aluksiin on lastattu noin miljoona barrelia raakaöljyä. Yksi barreli on 159 litraa.

Koillisväylän liikennettä säännöstelevä Rosatom antoi aluksille luvan liikennöidä väylällä, vaikka niillä ei ole jääluokitusta. Alukset saavat purjehtia jäättömissä olosuhteissa itsenäisesti ja ohuessa jäässä jäänmurtajan saattamana.
All information and details given in good faith but not guaranteed!