STX Europen tulos niukasti plussalle

Aloittaja Olli Tuominen, 30.10.2008, 22:03:44

« edellinen - seuraava »

Olli Tuominen

STX Europe arvioi vuoden tuloksen olevan niukasti plussalla.

Yhtiön kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi 818 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 716 miljoonaa euroa. Liiketulos ennen veroja laski huomattavasti. Viime yhtiö pääsi vielä 16 miljoonan euron voitolle, mutta nyt voittoa ennen veroja kertyi vain 5,3 miljoonaa euroa.

Verojen jälkeen tulos olisi vuoden kolmannella kolmanneksella periaatteessa miinuksella, mutta sitä kohotti reippaasti kertaluontoinen erä, joka syntyi, kun Aker Yards myi Saksassa ja Romaniassa sijaitsevat telakkansa venäläisyhtiö FLC Westille. Kirjanpitolain mukaisesti 791 miljoonaa norjan kruunua eli noin 92 miljoonaa euroa keskeytetyistä toiminnoista nostivat tuloksen jopa 82 miljoonaa euroa positiiviseksi.


Risteilijät ja matkustajalautat -yksikölle vuoden kolmas neljännes oli kohtuullisen hyvä. Liiketulos oli 15,5 miljoonaa euroa plussalla. Yksiköllä on Suomessa kolme telakkaa sekä kaksi telakkaa Ranskassa.Vuoden alusta saakka katsottuna, eli tammi-syyskuun aikana yksikön tulos on kivunnut huomattavasti vertailujaksoon verrattuna. Liiketulos ennen veroja nousi 51,9 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 31,8 miljoonaa euroa. Koko yksikön liikevaihto oli jaksolla 1,6 miljardia euroa, kun se vuotta aiemmin oli 1,4 miljardia euroa.

Sen sijaan yksikön tilauskertymä on kolmannella kolmanneksella laskenut 4,9 miljardista eurosta 3,4 miljardiin.


Asiasta lisää Turun Sanomissa.

Henri Sutinen

Vaikuttaakohan tällaiset rahtihintojen muutokset mitenkä tulevaisuudessa tuloksiin...?

http://www.investmenttools.com/futures/bdi_baltic_dry_index.htm

Janne Koskinen

#2
Lainaus käyttäjältä: Henri Sutinen - 30.10.2008, 22:26:48
Vaikuttaakohan tällaiset rahtihintojen muutokset mitenkä tulevaisuudessa tuloksiin...?

http://www.investmenttools.com/futures/bdi_baltic_dry_index.htm

Rahtilaivat ei kai ole Akerin tai STX Europen se juttu. Offshore laivojen rakennus on ollut se kultamuna. Mustan kullan laskusta huolimatta ainakin AHTS-rahdit ennätystasolla.

Sen sijaan lautta ja risteilyrakentamiseen lienee tulossa paniikkijarrutus kuten tilauskannan kolmanneksen supistumisesta huomaa. Voipi olla lautta ja risteilytilaukset 2-3 vuotta kiven alla. Saapa nähdä tuleeko tästä ajanjaksosta sinetti Hietalahden telakan alasajoon.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.10.2008, 23:11:58
Rahtilaivat ei kai ole Akerin tai STX Europen se juttu. Offshore laivojen rakennus on ollut se kultamuna. Mustan kullan laskusta huolimatta ainakin AHTS-rahdit ennätystasolla.
Pari vuotta sitten ennen näitä kapasiteetti ongelmia oli Cruise&Ferries kultamunana, ja uskoisin olevan edelleen hyvä segmentti jos vain on tilauksia.

LainaaSen sijaan lautta ja risteilyrakentamiseen lienee tulossa paniikkijarrutus kuten tilauskannan kolmanneksen supistumisesta huomaa. Voipi olla lautta ja risteilytilaukset 2-3 vuotta kiven alla. Saapa nähdä tuleeko tästä ajanjaksosta sinetti Hietalahden telakan alasajoon.
Taitaa offshoren tilauskirjat ulottua pidemmälle, mutta eiköhän sielläkin rauhoitu kun raakaöljy pysynee hiukan maltillisemmalla tasolla, ainakin hetken. Toi cruise&ferries:in tulevaisuus onkin aika jännittävä, kun ei vielä tässä vaiheessa kukaan oikeasti tiedä mitä tulevat vuodet tuo tullessaan.

Hietalahti lähtenee piakkoin, onhan se jo kertaalleen viittä vaille lopetettu. Jännittävää tulee myös olemaan Suomi-Ranska-Italia välinen telakkakilpailu ja selviytyminen vajaasta tilauskannasta.