Ohjailukyvytön alus

Aloittaja Hannu Sarell, 31.10.2015, 04:29:09

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

Maallikon kysymys. Eli esim. Cinderella nytkin risteilee noin solmun nopeudella Ahvenanmaan länsipuolella. Ilmeisesti virran/tuulen viemänä. Yksi tai useampi pääkone käynnissä, mutta ei tuo taida tuosta hetkessä kiihtyä kuin hauki rannasta. Eli pitääkö sen käyttää ohjauskyvyttömän, tai rajoitetun ohjauskyvyn merkkivaloja?

Harri Taina

Vastaanpa myöhään. tietääkseni aluksen kapteeni vastaa ja tietää aluksensa ohjailukyvyn, joten mikäli alus ei ole ilmoittanut merkkikuvioilla tai valoilla poikkeavasta ohjailukyvystä, niin kapteeni hallitsee aluksensa liikkumista.

Teemu Mäkelä

Noniin pitkästä aikaa ja muutaman vuoden vanhempana taas foorumilla  ;D

Vastaillaan nyt tähän kysymykseen eli:

Tässä tapauksessa jos Cinderella on ko. tilanteessa niin hän ei saa COLREGS sääntöjen mukaan käyttää ohjauskyvyttömän/ rajoitetun ohjauskyvyn merkkivaloja ja muotoja. COLREGS sääntö 27 on tiivistettynä "The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work is restricted in her ability to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel." eli ohjailukyvytön alus tarkoittaa sellaista alusta jolla on työnsä puolesta rajoittunut ohjailukyky. Ohjauskyvyttömän aluksen merkkivaloilla ilmeisesti tarkoitetaan "vessel not under command" merkkivaloja joita siis saa vain käyttää erikoistilanteissa (blackout jne.) Tosin jos alus liikkuu vedessä ja hänellä on blackout niin rajoittuneen ohjauskyvyn valot.

Tunnen Cinderellan entisen päällikön joka hänkin on joskus ko. paatilla tuota tuuliajoa harrastanut, kertoili vaan että mieli tekisi valot laittaa päälle mutta kun säännöt kieltää niin ei voi. Kuulemma erittäin vmäistä jos joku pieni kalastusalus tulee "väärästä" suunnasta ja Cinde oli väistämisvelvollinen niin ärsytti keskellä yötä laittaa koneet käymään ja liikkua  ;D