RCCL:n Icon-luokan risteilylaivat (oli: Royal Caribbean Cruises tilaa...)

Aloittaja Teijo Niemelä, 11.10.2016, 05:01:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.06.2021, 22:26:38
Näin laivanrakennuksen hienouksista tarkemmin ymmärtämättömänä maallikkona hieman ihmettelen kyllä tätä, että mitä järkeä on kuljettaa näitä laivankappaleita vaikka tässäkin tapauksessa itämeren laidalta toiselle, kun käsittääkseni olisi ollut aivan yhtä hyvin mahdollista rakentaa kokonaan Turussa? Eihän lohkojen satojen kilometrien kuljettaminen hinaamallakaan ihan ilmaista touhua varmaankaan ole? Kertokaahan te, jotka asioista paremmin tiedätte.

Konehuoneyksiköiden tuotannon keskittäminen parantaa Meyerin telakoiden tehokkuutta ja lyhentää laivaprojektien läpimenoaikaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Laivojen lohkotuotanto on toki noin ylimalkaan oma kummallisuutensa näin ulkoa katsottuna. Lohkojen ostaminen alihankintana ulkopuolisilta on ihan tavallista (Helsingin telakallahan ei ole omaa lohkotuotantoa ollenkaan, vaan ihan kaikki pitää ostaa ulkoa), mutta kun niitäkään ei aina osteta halvemman työvoiman maista, vaan esim Meyer Turku on ostanut lohkoja Rauma Marine Constructionsilta.

Mika Honkonen

Jos oikein muistan niin Stx Helsingin telakalle tuotiin baltic princess:n lohkot Ranskan toimipisteestä. Ja Puola on yksi maa joka tuottaa lohkoja telakoille. Asioita enemmän seuraavat muistaa että tilasiko Rmc jossain vaiheessa Puolasta lohkoja.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Kalle Id

Baltic Princessille ei tuotu vain lohkoja, vaan iso pätkä laivaa rakennettiin Ranskassa ja uitettiin Helsinkiin.

Helsingin telakalta minulle kerrottiin, että tämä alihankinta ei ollut aina ongelmatonta: Viking XPRS:ää varten toimitettiin lohkoja jotka oli rakennettu peilikuvana.

Ari Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.06.2021, 00:03:15
Baltic Princessille ei tuotu vain lohkoja, vaan iso pätkä laivaa rakennettiin Ranskassa ja uitettiin Helsinkiin.

Helsingin telakalta minulle kerrottiin, että tämä alihankinta ei ollut aina ongelmatonta: Viking XPRS:ää varten toimitettiin lohkoja jotka oli rakennettu peilikuvana.


Se oli puoli laivaa eli koko keulaosa. Hinaajana Alphonse Lezter, nykyään laivojen taivaassa. Olin mukana tuolla parin viikon reissulla ja lähdön varustelussa.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.06.2021, 00:03:15
Baltic Princessille ei tuotu vain lohkoja, vaan iso pätkä laivaa rakennettiin Ranskassa ja uitettiin Helsinkiin.

Helsingin telakalta minulle kerrottiin, että tämä alihankinta ei ollut aina ongelmatonta: Viking XPRS:ää varten toimitettiin lohkoja jotka oli rakennettu peilikuvana.
Auts. Tuossa puhutaan jo melko suurista kustannuksista.

Noin kevennyksenä muuten XPRS on niin tuhottoman sekava laiva (oikeasti lähinnä siksi että sinne on rakennettu jatkuvasti lisätiloja jälkikäteen), että melkein voisi kuvitella että nuo lohkot oltaisiin siitä huolimatta hitsattu kiinni :)

Juhani Mehto

#21
Icon of the Seasin ensimmäinen FERU on aloittanut matkansa Rostockista Turkuun. Sen pitäisi olla perillä jouluaattona.


EDIT: Hinaus saapui perille Pernoon lumituiskussa eilen päivällä. Hinaajina oli Bugsier 30 ja Wal, sekä suomalaisista jäitä oli murtamassa Dunker.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kai Heino

Lohkohalli voi olla varattu ja täystyöllistetty koko ajan. Jostain muualta pitää saada "valmiita" lohkoja, jotta työ montussa jatkuu. Kun allasmonttu tyhjenee edellisistä laivoista, on sinne saatava paljon lohkoja yhdistettäväksi mahdollisimman nopeasti. Yhdistäminen on nopeampaa kuin lohkon rautalevylen leikkaus, taivutus ja kokoonhitsaus. Lohkot vaativat runsaasti tilaa telakka-alueelta.

Juhani Mehto

Icon of the Seasin FERU siirrettiin eilen rakennusaltaaseen samassa yhteydessä, kun Carnival Celebration vedettiin sieltä ulos.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.02.2022, 09:05:18
Carnival Celebrationin vesillelaskujuhla oli perjantaina 11.2. ja venttiilit avattiin klo 11. Se siirrettiin varustelulaituriin aikaisin seuraavana aamuna. Samalla Icon of the Seasin FERU siirrettiin altaaseen.

Meyer Turun lehdistötiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Kölinlaskutilaisuutta vietettiin pienellä porukalla Pernossa eilen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 18.06.2021, 12:19:50
Joissain huhuissa tämän luokan on uumoiltu olevan kooltaan jopa Oasis-luokkaa suurempi, mutta tähän ei vielä tullut mitään varmaa tietoa.

Nyt sitä varmaa tietoa tuli, kun RCCL lanseerasi Icon of the Seasin tänään. Sen kooksi tulee 250.800 bt ja pituudeksi 365 m (ilmoitettu 1198 jalkaa). Matkustajia mahtuu kyytiin jopa 7600.

RCCL:n oma Icon of the Seas -sivusto
Royal Caribbean -blogi (kertoo eri alueista ja uusista ajanviettotavoista)
Meyer Turun instagram
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Hannu Sarell

Mitenköhän korkea tuosta tulee, että miten mahtuu Iso-Beltistä? Oasis ja Allure viriteltiin laskettavilla korsteeneilla.


Juhani Mehto

Icon of the Seasin vesillelaskuseremoniaa vietettiin tänään Pernossa. Nyt poikkeuksellisesti allas oli täytetty jo puoliksi ennen seremonian alkua. Alus siirretään laituriin tulevan yön aikana.

Yle vesillelaskusta
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.