Mynälahden "troolari"

Aloittaja Petteri Lyysaari, 05.07.2024, 19:51:54

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#15
Tuon paatin jatkuvat kommellukset ja merihätään joutumiset ovat tavallaan takuuvarma huumorin lähde. Kunhan vaan ei käy niin, että aiheuttaisi toiminnallaan mitään henkikövahinkoja saati ympäristötuhoja...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.09.2024, 12:15:00 Tuon paatin jatkuvat kommellukset ja merihätään joutumiset ovat tavallaan takuuvarma huumorin lähde. Ei noille sattumuksille voi oikein muuta kuin nauraa ivallisesti ja toivoa samalla, ettei aiheuta mitään henkikövahinkoja saati ympäristötuhoja...
Juu, kuukautta aiemmin kun olis ollut, niin keltaisten lehtien mätäkuun jutusta olis mennyt. Ei olis Liekki sonnia tai Ruokolahden leijonaa seurattu vaan Sillilaivan seikkailuita.

Onko tuolla aluksella muuten mitään nimeä?
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 15.09.2024, 12:22:29 Onko tuolla aluksella muuten mitään nimeä?
Alfa näkyy olevan jos ei virallinen, niin ainakin entinen nimi.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petteri Lyysaari

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.09.2024, 12:15:00 Tuon paatin jatkuvat kommellukset ja merihätään joutumiset ovat tavallaan takuuvarma huumorin lähde. Kunhan vaan ei käy niin, että aiheuttaisi toiminnallaan mitään henkikövahinkoja saati ympäristötuhoja...
Kyllä tästä toilailusta alkaa leikki olla kaukana ! Ilmeisesti viranomaisillakaan ei ole mitään keinoa puhaltaa peliä poikki, valitettavasti. Alusten rekisteröintiproseduuria pitäisi ehdottomasti tiukentaa ja tarkentaa, ettei tällaisia tekeleitä edes pääsisi vesille / rannoille.

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 15.09.2024, 18:17:01 Alusten rekisteröintiproseduuria pitäisi ehdottomasti tiukentaa ja tarkentaa, ettei tällaisia tekeleitä edes pääsisi vesille / rannoille.

Eipä se juuri estäisi tuollaista, viranomaistenko nuo pitäisi verorahoin nostaa pois vedestä? Ja mihin ne sijoitettaisiin? Ei pelkkä epäilys mahdollisuudesta ajaa luvattomaan laituriin riitä syyksi takavarikoida alusta, Suomessa on vielä omaisuudensuoja, vaikka sitä pyritäänkin murentamaan juurikin ympäristösyihin vedoten. Huvivene kun on niin ei tarvitse mitään katsastuksia ja alle 24 m kun on pituutta, niin ei tarvitse pätevyyksiä aluksen kipparilta. Vaikka määräyksiä kiristettäisiin, niin eipä se tällaisia yksittäisiä ongelmatapauksia ratkaisisi. Jos on välinpitämätön hoitamaan asioitaan, niin tuskin joku voimassaolevan katsastuksen puute tai vastaava määräys olisi este. Kuitenkin näitä ongelmatapauksia on ehkä promille koko huvialuskannasta, haitat asioitaan kunnolla hoitaville olisi moninkertaiset saatuihin hyötyihin verrattuna. Etenkin kun nämä ongelmatapaukset ei juurikaan välittäisi tiukentuneista säännöistä, kun ei välitä nykyisistäkään.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petteri Lyysaari

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 15.09.2024, 18:45:29 Eipä se juuri estäisi tuollaista, viranomaistenko nuo pitäisi verorahoin nostaa pois vedestä? Ja mihin ne sijoitettaisiin? Ei pelkkä epäilys mahdollisuudesta ajaa luvattomaan laituriin riitä syyksi takavarikoida alusta, Suomessa on vielä omaisuudensuoja, vaikka sitä pyritäänkin murentamaan juurikin ympäristösyihin vedoten. Huvivene kun on niin ei tarvitse mitään katsastuksia ja alle 24 m kun on pituutta, niin ei tarvitse pätevyyksiä aluksen kipparilta. Vaikka määräyksiä kiristettäisiin, niin eipä se tällaisia yksittäisiä ongelmatapauksia ratkaisisi. Jos on välinpitämätön hoitamaan asioitaan, niin tuskin joku voimassaolevan katsastuksen puute tai vastaava määräys olisi este. Kuitenkin näitä ongelmatapauksia on ehkä promille koko huvialuskannasta, haitat asioitaan kunnolla hoitaville olisi moninkertaiset saatuihin hyötyihin verrattuna. Etenkin kun nämä ongelmatapaukset ei juurikaan välittäisi tiukentuneista säännöistä, kun ei välitä nykyisistäkään.
Ihan oma mielipiteeni siihen, että jopa 24-metristä alusta saa ajaa peruskoulupohjalta aivan kylmiltään ilman mitään kokemusta on aivan älytöntä. Vaikka olisi kuinka huvialus, kyllä tuon kokoluokan aluksiin jo jonkinlainen pätevyys pitäisi vaatia. Mulla sattuu olemaan kuljettajakirja, vuokraveneenkuljettajakirja, kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja ja kansanopiston rannikkolaivurintodistus. Millä näistä saan ajaa isointa ja tehokkainta alusta ? No sillä kansanopiston todistukdella,eli ilman papereita.Mättääkö jossain ?

Jos ottaa esimerkin maantieliikenteen puolelta. Mulla sattuu sinne taas olemaan C ja D1. D1 on siis pikkubussikortti. Ennen olisin saanut ajaa ihan minkä kokoista bussia vain, kunhan se olisi rekisteröity 1+10 - 1+16 - hengelle. Suomeen itseasiassa aikoinaan tuotiin yksi kappale maailman suurinta vakiobussia, joka on paljon isompi kuin esimerkiksi Onnibussit ja oli myös kaksikerroksinen. Se oli rekisteröity 1+16 joten sitä sai ajaa samalla kortilla kuin yleensä ajetaan taksiluokan Sprintteriä. Viranomainen muutama vuosi sitten tajusi, että ei vetele ja määräyksiä muutettiin niin, että ko.kortilla saa ajaa korkeintaan 8m pitkää bussia. Tämä nyt meni sivuraiteelle, mutta esimerkkinä ja mielestäni sama liike pitäisi tehdä vesiliikenteeseen. Mutta kuten jo mainitsin, tämä on vain oma mielipiteeni asiasta.
 

Petteri Lyysaari

Kaskisiin asti piti ajaa, ennenkuin sai luvallisen laituripaikan, eikä ihan kivuttomasti sieltäkään...
https://www.ts.fi/uutiset/6447578