Laivakokki

Aloittaja Miika Lemmetyinen, 23.11.2008, 01:11:31

« edellinen - seuraava »

Miika Lemmetyinen

Millaista työtä laivakokki tekee matkustaja-autolautalla? Itse olisin kiinostunut käymään kyseisen ammatin ja mis pystyy opiskelemaan. Vai riitääkö ihan pelkkä ravintolakokki?

Roope Haapala

Normi kokin hommia jos on kokkina  :) mutta onhan siellä talousapulaiset, kylmäköt jne... Laivakokiksi voi opiskella Raumalla ja Kotkassa mutta kyllä pelkkä ravintolakokin koulutuskin käy mutta pitää sitten käydä erikseen kaikki pelastautumiset sun muut mitkä pitää suorittaa ennen kuin pääsee laivalle töihin jolloin tulee yksi lisävuosi. Nii kannattaa hakee ennemmi iha laivakokki luokalle heti nii pääsee nopeemmin etenemään alalla  :thumb:
Minkäs minä sille mahdan?

Teemu Kankkunen

Itse kävin laivakokin koulutuksen Raumalla aikaa sitten, ja työskentelin aluksi keittiössä kaikenlaisissa aputehtävissä tiskaamisesta ja pilkkomisesta alkaen. Sitten pääsin kallaan eli kylmäkeittiön puolelle ja sitten kiinnostus lopahti kokonaan keittiöhommiin  :)
Nykyään myymäläpuolella hommissa.

Mutta ilman muuta jos ala kiinnostaa niin kannattaa lukea lisää vaikka
http://www.rao.rauma.fi/index.php?id=671

m/s Galaxy

Miika Lemmetyinen

onko hyötyä vai haittaakun ens syksynä tulee 20-wee täyteen? onko kellään kokemusta et oliko luokillanne yli 18-vuotiaita opiskelijoita?

Joppelis

Lainaus käyttäjältä: Miika Lemmetyinen - 02.12.2008, 00:33:09
onko hyötyä vai haittaakun ens syksynä tulee 20-wee täyteen? onko kellään kokemusta et oliko luokillanne yli 18-vuotiaita opiskelijoita?
Omalla luokallani oli ekana vuonna äijiä jotka olivat yli 40v, tosin meripuolella.... Joten ei todellakaan väliä minkä ikäinen on...

Jussi Lähde

Lainaus käyttäjältä: Antti Laakso - 02.12.2008, 11:54:54
Omalla luokallani oli ekana vuonna äijiä jotka olivat yli 40v, tosin meripuolella.... Joten ei todellakaan väliä minkä ikäinen on...

Samaa mieltä, merikoulussa samasta luokasta saattaa löytyä kakskymppinen ja viiskymppinen. Se on siellä ihan normaalia.

Rontti

Joo se ei katso ikää eikä sukupuolta kun päässä kilahtaa niin pahasti, että päättää lähteä merille....... ;D
Opiskelu kannattaa aina paitsi meripuolella. Suomalaisissa laivoissa kun ei päällystöä arvosteta millään lailla. Matruusilla sama palkka ku perämiehellä ja muutenkin samat edut.

Jussi Lähde

#7
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 02.12.2008, 20:20:15
Joo se ei katso ikää eikä sukupuolta kun päässä kilahtaa niin pahasti, että päättää lähteä merille....... ;D
Opiskelu kannattaa aina paitsi meripuolella. Suomalaisissa laivoissa kun ei päällystöä arvosteta millään lailla. Matruusilla sama palkka ku perämiehellä ja muutenkin samat edut.


Erittäin hyvin sanottu, varsinkin tuo ensimmäinen lause :-)

Noista merimiesten palkoista vois keskustella enemmänkin mutta se menee sitten jo OT.

Jussi Lähde

#8
LainaaLähtekää ulkomaille, kyllä täällä hommia riittää, rahaa ja arvostustakin, tunnelmakin usein mukavampi ja ei törnitkään pahoja ole (4vkoa+/-). Tosin ei tääl kaikki suomalaiset pärjääkän. Jos hommat hoitaa nii ei tartte pelätä ettei olis töitä tai että lisäkoulutusta joutuu kinuamaan.
Eikös henkilölle joka kuitenkin tekee sitä työtä kuulu maksaa? Suomessa on muutekin surkeat palkat. Paljon on täkkärin peruspalkka suomessa 1600e/kk, filpparikin saa 2500usd (huom. katsokaa kohentunut kurssi) ja perheelle täydet vakuutukset ym. Suomessa on ihme mentaliteetti merillä. Ei ole ihme ettei saa miehiä tai naisia enää hommiin eräskin espoon pulju, ain on pulaa. Hyvät painuu ulkomaille.

Suomessa on todella ihme mentaliteetti merillä. Esim suomalainen matruusi ja perämies ovat todella arvostettuja maailmalla. Täällä sinua ei arvosteta lainkaan. Ja ne palkat, todella, todella surkeat palkat. Siitä olen täysin samaa mieltä. Päällystöliitto, konepäällystöliitto ja merimies-unioni on hoitanut palkkaneuvottelut todella surkeasti. Unioni sentään on vähän yrittänyt puuttua joihinkin epäkohtiin, julkisuudessakin, lähinnä AKT:n kanssa. Onneksi AKT sentään on kimpassa jotta SMU saa asiat sujumaan. Ahtaajat on toistaseks ollut lojaaleja kavereita merimiehille. Hyvä niin. Noi meidän kaksi muuta liittoa on ollut täysin hiljaa joka asiasta.  Onneksi päällystössä toimivakin voi kuulua SMU:iin.

Hyvät painuu ulkomaille.. Ehkä hyvätkin mutta ainakin viisaat. Ei tarvi kun lähettää kopiot pätevyystodistuksista ulkomaisille fimoille niin tulee tarjouksia työpaikoista. Yleensä skannatut kopiot papereista riittää. Alkuperäiset voi sitten toimittaa kun menee duuniin. Niistä tarjotuista sitten valitsee parhaimmalta tuntuvan jobin. Ei ole vaikeaa jos vähänkin on tuo lontoon kieli hallussa. Suosittelen..

Olis niin paljon sanottavaa tästä asiasta..

Tästä aiheesta pitäs ehkä aloittaa uusi ketju koska nyt meni taas tämä keskustelu täysin otsikon ulkopuolelle.

Rontti

Juu ulkomaille on paperit pantu ja tarjouksia tullut ja melko hyviäkin mutta ei kannata hötkyillä. Norjassa on paljon pulaa porukasta joten on työntekijän markkinat.

Miika Lemmetyinen

kiitos nuista ikä kysymys asioista ja palkka tiedoista. Nyt on kevyt olo. kiitos teille!

Miika Lemmetyinen

Viel ois yksi kysymys joka liityy laivakokin työhön onko pietarin liikenteessä suomalais miehistö vai seka miehistö? Kiinostais tietää.

Joppelis

Lainaus käyttäjältä: Miika Lemmetyinen - 08.12.2008, 08:00:29
Viel ois yksi kysymys joka liityy laivakokin työhön onko pietarin liikenteessä suomalais miehistö vai seka miehistö? Kiinostais tietää.

Kyllä moni suomenlipun alla oleva paatti ajelee Pietariin esim. Langh:in vehkeet...

Rontti

LainaaKyllä moni suomenlipun alla oleva paatti ajelee Pietariin esim. Langh:in vehkeet...

Juu ja ESL:n laivat käy siellä ja eiköhän Nesteenkin ruuhet sinne aina aika ajoin ajele?