Riian sataman kuvausmahdollisuuksista

Aloittaja Jasper Kaarna, 19.10.2003, 21:43:54

« edellinen - seuraava »

Jasper Kaarna

     Kuten avatarista ja avataritekstistänikin voi varmaan päätellä, olen menossa Riikaan tässä kohtapuolin ja kysyn vaan, että jos jokut teistä, joka on aiemmin ollut Riiassa voisi hieman kertoa, että millaisia laivoja siellä on mahdollisuus kuvata? Ainakin Kennyn sivuilta voi päätellä, että siellä voisi olla jotain DFDS Tor Linen paatteja, tai Varma-jäänmurtaja... Mutta Riian satama on iso. Enkä minä löytänyt ainakaan Riga Sea Linen virallisilta sivuilta mitään tällaista, kun yleensä aina matkustajalaivavarustamojen sivuilla on jotkut ajo-ohjeet terminaaliin. Silja Linen sivuilla näkee, että mihin päin Riikaa se Silja Opera jää, mutta missä päin Riian satamaa ovat Baltic Kristina, rahtilaivat, jäänmurtaja/murtajat, jne. Eli jos joku, joka on aikaisemmin ollut Riiassa, voisi auttaa. Olisin kiitollinen. :)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Miran Hamidulla

#1
Baltic Kristina käyttää samaa terminaalia kuin Silja Operakin. Latlines(=DFDS Tor Line) puolestaan ei aja samaan paikkaan, mutta senkin laivat on kuvattavissa Riikaan saavuttaessa. Rahtilaivat yms sensijaan tulevat vastaan, kun alus seilaa jokea pitkin kohti satamaa(joku Riiassa ollut vastatkoon puolestani kuinka kauan ennen satamaan saapumista kannattaa mennä kannelle).

Latlines/DFDS Tor Linen aikatauluthan löydät täältä:
http://www.latlines.lv/
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.10.2003, 21:50:10
...(joku Riiassa ollut vastatkoon puolestani kuinka kauan ennen satamaan saapumista kannattaa mennä kannelle)...

Enhän minä siellä käydessäni varsinaisesti kelloa vahdannut, mutta ihan hihasta ravistamalla heittäisin arvion että jokiosuus kestää n. tunnin. Riian lahdellahan ei ole juuri mitään nähtävää (paitsi mahdolliset vastaan tulevat laivat), mutta Daugava-joen suulla oleva aallonmurtaja ja majakka/loisto kyllä erottuvat jo kaukaa. Jos Daugava-osuudella tulee laiva vastaan niin pääsee kuvaamaan kulussa olevaa laivaa aika lähietäisyydeltä :)

Ja tosiaan, se koko jokiosuus kannattaa kyllä olla kuvausasemissa, tai vaikkei olis edes kuvauksesta innostunut niin sitten maisemienkatseluasemissa.

Jouni Kalliomäki

Jokiosuus kestää noin tunnin. Matkan varrella erikokoisia rahtilaivoja ja jäänmurtaja Varma. Varma sijaitsi toukokuussa paarpuurin puolella jokiosuuden puolessavälissä satamaan mentäessä.

Wirrankosken Rami

#5
Riika on erittäin vilkas satama keskisellä Itämerellä, ja sitä kautta kulkee paljon Venäjän transitoa, joten laivojakin liikkuu tuhottomasti, ja hyvinkin ekstoottista kalustoa. Kuten edellä onkin jo esitetty, on joki-osuus mielenkiintoisin, usein tulee vain ongelma ehtiä laivan toiselta puolelta toiselle puolelle kameran kanssa. Tultaessa joelle, on vasemmalla puolella pääasiallinen satama, oikealla puolella on silti useita laitureita, mm. puutavaraa ja haketta lastataan/puretaan joen alkupäässä oikealla puolella. Siellä on myös muutamia pikkutelakoita ja konepajoja, joiden laitureissa näkee yhtä ja toista jännää. Isot telakat ovat kaukana vasemma puolella olevalla sivuhaaralla (ne näkyvät kyllä joelle, vaan aika hirmuinen putki pitää olla että laivoja voisi kuvata).

Riianlahdella laivoja tulee aina vastaan. Tosin lahti on väylineen niin leveä, että on hyvin epätodennäköistä saada vastaantulevaa laivaa puolta- tai kilometriä lähemmäksi :(


Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 20.10.2003, 11:33:01
Riianlahdella laivoja tulee aina vastaan. Tosin lahti on väylineen niin leveä, että on hyvin epätodennäköistä saada vastaantulevaa laivaa puolta- tai kilometriä lähemmäksi :(
Mutta eihän tuo niin haittaa, kunhan kamerassa riittää putkea - tai mikä se olis näin digiaikana, eiväthän digikameroiden zoomit mitään putkia ole... ;) ;)
Itsekin oon menossa Riikaan lähiaikoina, joten ihan kiinnostavaa kuulla minkälaisia kuvausmahdollisuuksia siellä on...  :)

Jouni Kalliomäki

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 20.10.2003, 11:33:01
Riianlahdella laivoja tulee aina vastaan. Tosin lahti on väylineen niin leveä, että on hyvin epätodennäköistä saada vastaantulevaa laivaa puolta- tai kilometriä lähemmäksi :(



Maaliskuussa Daugavajoen suulla oli ruuhkaa hieman enemmän ja välimatkat olivat hieman pienemmät. Parvekkeelta sai hyviä kuvia vastaantulleesta Varmasta avustustouhussa. Välimatka oli 100 metrin luokkaa, jolloin mieletöntä putkea ei tarvitse. Samoin usean rahtilaivan kanssa välimatka oli samaa luokkaa.

Sulan veden aikaan Riianlahdella muut alukset näkyvät lähinnä pisteenä horisontissa.  

Väyrysen Antti

Mikäli kaikki mahdolliset laivat aikoo matkan aikana kuvata, niin olisi syytä totutella KVAK-tekniikkaan (koko valoisa aika kannella).

Riianlahdella vastaan tulevia laivoja riittää muistaakseni ainakin neljän tunnin ajan.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Jasper Kaarna

#9
     Kiitos teille kaikille! :D Itse olen jo pitkään suunnitellut mennä kannelle seuraamaan juuri jokiosuutta, että näkee Riikaa ja voi kuvata laivoja.
    Mutta ilmeisesti, jos BK käyttää samaa terminaalia, kuin Opera, ei se ilmeisesti ole siellä sinä päivänä, ellei sitten terminaaliin mahdu kahta laivaa. ::)
    Ja mitä siihen Wirrankosken Ramin ongelmaan (vaikea ehtiä puolelta toiselle) tulee, niin Silja Operallahan on siellä ylhäällä, brykän päällä, keulassa se maisemienkatselupaikka/kansi, josta on loistavaa kuvata vastaan tulevia laivoja, yms. Ja siellä pääsee helposti ja nopeasti vaihtamaan puolta. :)
    Kuitenkaan en ajatellut tätä KVAK-tekniikkaa. Pitäähän laivalla tehdä muutakin, mutta epäilemättä vastaan tulevien laivojen, majakoiden, meren, yms. kuvaaminen on olennainen ja tärkeä osa laivamatkaa.
    Vielä kerran: kiitos kaikille neuvoista ja tiedoista!
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Miran Hamidulla

#10
Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 20.10.2003, 17:57:13
    Kiitos teille kaikille! :D Itse olen jo pitkään suunnitellut mennä kannelle seuraamaan juuri jokiosuutta, että näkee Riikaa ja voi kuvata laivoja.
    Mutta ilmeisesti, jos BK käyttää samaa terminaalia, kuin Opera, ei se ilmeisesti ole siellä sinä päivänä, ellei sitten terminaaliin mahdu kahta laivaa. ::)
Siellä on tietääkseni useampi laituripaikka, koska ainakin Max Mols ja Cinderella olivat saman aikaa Riiassa kesällä 2002 eräästä tällä foorumilla olleesta kuvasta päätellen. Tuon asianlaidanhan kuitenkin näet täältä: http://www.rigasealine.lv/en/grafiks/index.asp
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jasper Kaarna

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.10.2003, 18:02:50
Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 20.10.2003, 17:57:13
    Kiitos teille kaikille! :D Itse olen jo pitkään suunnitellut mennä kannelle seuraamaan juuri jokiosuutta, että näkee Riikaa ja voi kuvata laivoja.
    Mutta ilmeisesti, jos BK käyttää samaa terminaalia, kuin Opera, ei se ilmeisesti ole siellä sinä päivänä, ellei sitten terminaaliin mahdu kahta laivaa. ::)
Siellä on tietääkseni useampi laituripaikka, koska ainakin Max Mols ja Cinderella olivat saman aikaa Riiassa kesällä 2002 eräästä tällä foorumilla olleesta kuvasta päätellen. Tuon asianlaidanhan kuitenkin näet täältä: http://www.rigasealine.lv/en/grafiks/index.asp

    Joo kiitos tuostakin linkistä! Taitaa BK olla siellä samaan aikaan, joten taitaa sekin ikuistua sitten. 8)
    Mutta itse yritin eilen etsiä Riga Sea Linen sivuilta tuollaista kalenteria, mutta en löytänyt. ??? Ehkä en katsonut tarpeeksi tarkaan. ::)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Väyrysen Antti

#12
Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 20.10.2003, 17:57:13
    Ja mitä siihen Wirrankosken Ramin ongelmaan (vaikea ehtiä puolelta toiselle) tulee, niin Silja Operallahan on siellä ylhäällä, brykän päällä, keulassa se maisemienkatselupaikka/kansi, josta on loistavaa kuvata vastaan tulevia laivoja, yms. Ja siellä pääsee helposti ja nopeasti vaihtamaan puolta. :)
Riikan jokiosuus on siinä mielessä sangen kieroutunut ja baka, koska laitureita sijaitsee salakavalasti piilossa joen sivuhaarakkeiden takana. Viime kerralla siellä käydessäni kuvaus-teamiimme kuului yhteensä neljä tosimiestä, mutta siitä huolimatta pari laivaa onnistui hyökkäämään ohi filmin vaihtamisen yhteydessä.-_-
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Marko Mälkiä

Kyllähän Riian matkustajaterminaalin laitureihin mahtuu ainakin kolme laivaa: Itse, kun olin viimeeksi paikalla, löytyi laitureista Baltic Kristina, Silja Opera ja Deutschland. Jouluna D. tilalla oli Cinderella.

Sami Korppi

Eihän nämä varsinaisesti tuo mitään vastausta alkuperäiseen kysymykseen, mutta jos haluaa saada käsitystä Daugava-osuuden maisemista ylipäätään niin http://koti.welho.com/skorppi/daugava/