Baltic Staria uusitaan

Aloittaja laivat, 03.06.2001, 18:49:27

« edellinen - seuraava »

laivat

Baltic Star nimitetään uudestaan Birger Jarliksi!!! Katso linkki -> http://www.nyan.aland.fi/arkiv/2002/01/17/artikel1.html

Miran Hamidulla

#16
Ei voi muuta sanoa kuin että HIENO HOMMA! Siitähän saavat pitkän nenän kaikki Rabbet ja sun muut Casino hirvitysten viljelijät. Kyllä vanhojenkin nimien arvostajia varustamoissa näyttää vielä löytyvän.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

#17
En mä kyllä löytänyt yhtään sanaa tuosta linkistä, joka liittyisi tähän aiheeseen, vaikken sen puoleen osaakaan hirveästi ruotsia.

Ja Sami: eikös se nimi pitäisi olla Birger Jarl?
Nykyään yli 1100 alusta ja 1300 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

laivat

#18
Hese: Nyt pitäisi löytyä.

Heikki Helen

#19
Joo no nyt toi artikkeli näytti jo enemmän aiheeseen liittyvältä.
Nykyään yli 1100 alusta ja 1300 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

laivat

#20
Voisiko joku hieman selventää minulle Baltic Starin omistussuhteita? Käsitykseni mukaan laivan omistaa panamalainen Caribbean Shipping Company, joka toimii nimellä Baltic Star Ab, ja liikennettä hoitaa kyseisen varustamon ahvenanmaalainen tytäryhtiö Ånedin-Linjen, jonka takana puolestaan seisoo Silja. Stemmaako vai, olenko ihan hakoteillä? Onko kyseessä ns. bareboat-rahtaus?

Mikko-Oskari Koski

#21
Tota noin...On ainakin osittain stemmannut. Paattihan oli äskettäin kaupan (mm.Djurgårdsvarvetin listoilla) ja ainakin kahdesta eri lähteestä saamani ruotsalaistiedon mukaan se oli myyty. Kyseessä on tosin saattanut olla jonkinasteinen naamiointi, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisen kaupankäynnin kanssa.

Siljalla (siis varustamolla, ei Silja Linellä) ei ole enää moniin vuosiin ollut mitään tekemistä Ånedinin kanssa. Tuo firmahan ostettiin joltain Gamborg-nimiseltä henkilöltä tai yritykseltä, joka oli aikanaan hankkinut Ånedinin omistukseensa Resman-matkatoimistolta (jonka slogan Den Glada Ålandsbåten oli maalattu BS:n edeltäjän Achilleuksen kylkeen). Kuka Ånedinin nykyään tarkalleen ottaen omistaa, taitaa olla asia, jonka Micke Asklanderkin kuittaa merkinnällä "Har bytat ägare flera gånger under årets lopp..." -90-luvun alussa silloisen EffJohnin ideana oli luoda yhteinen risteilijäbrändi "Happy Ships", mutta hanke haudattiin aika pian sen jälkeen, kun Sally Albatross I oli haihtunut savuna Tukholman taivaalle.

Panamalaisyrityskin on jossain välissä vaihtanut nimeä, joten BS:n omistuskuvion selvyys on aika liukuva käsite tässäkin kohtaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#22
Tuo Samin mainitsema Caribbean Shipping Co. Inc, on vuonna 1978 perustettu Gamborg & Co:n tytäryhtiö (joka taas puolestaan muutti nimensä v. 1987 Scandinavian Timber & Marine Services Ltd:ksi - siitä siis se "tammi" korsteenissa). Laivan managerina toimi, kuten tuli esille, Rederi Baltic Star AB. Varustamo pitää majaansa Lontoossa "Norway Housessa".

Mikko-Oskari Koski

#23
Suuri päivä oli viime perjantaina -emmekä huomanneet sitä. Vaikka alus on edelleen kammottava rumilus yms. on sen nimi nyt BIRGER JARL ja ahterissa hulmuaa sinikeltainen Ruotsin lippu!  8)

ps.niitä sponsoneita ei ole rakennettu, vaikka tuskinpa ne enää Birger Jarlin ulkonäköä hirvittävästi pilaisivat...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

Miksikähän Ånedin Linjen sille yhtäkkiä ruåattin lipun laittoi? Onko sini-kelta-ristilippu jotenkin tullut halvaksi pitää, kun monilla varustamoille näkyy oleva suuntaus siirtyä siihen. Hienoa kuitenkin Birger Jarl sai entisen nimensä takaisin. Sen laiva-vanhus on ansainnut. ;):D

Miran Hamidulla

#25
Harmi vaan, että tarroilla laitettu uusi nimi on heti kättelyssä alkanut liueta pois... >:( :( Olisivat saaneet kyllä käyttää maalia uutta nimeä pistäessään...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#26

LainaaHarmi vaan, että tarroilla laitettu uusi nimi on heti kättelyssä alkanut liueta pois... >:( :( Olisivat saaneet kyllä käyttää maalia uutta nimeä pistäessään...

Tarroilla? ??? Miksikähän uutta nimeä ei ole maalattu laivan kylkeen? Eikös maali pysy paremmin laivan kyljessä kuin joku tarra.

wirrankoski

#27
Niin, tuo laivan nimien ja muidenkin tunnusten laittaminen kiinni laivoihin TARROILLA on varsin yleistynyt. Lähinnä muovitarroitusta alettiin käyttää tuolla 1980 -luvulla, ja etenkin vuokralaivoissa, joiden nimiä ja tunnuksia muutettiin vain muutamaksi kuukaudeksi tai määrätyksi ajaksi. Olisiko Baltic Starilla kyseessä tällainen hetken mielijohde?

Itse seurasin joskus 1980 -luvun taitteessa Santoksessa kun edessä olleeseen laivaan vaihdettiin korsteenimerkit. Homma kesti vain pari tuntia kun tarrafirman ukot kävi nostolavalla laittamassa muovikalvosta tehdyt uudet merkit korsteeniin (rahtaajan tunnukset - luulisin). Maalia ei käytetty pisaraakaan, ja kohta oli entinen musta+valko+musta korsteeni muuttunut iloisen siniseksi lisättynä firman merkillä.

Rami

Matti Kauppinen

#28

LainaaNiin, tuo laivan nimien ja muidenkin tunnusten laittaminen kiinni laivoihin TARROILLA on varsin yleistynyt. Lähinnä muovitarroitusta alettiin käyttää tuolla 1980 -luvulla, ja etenkin vuokralaivoissa, joiden nimiä ja tunnuksia muutettiin vain muutamaksi kuukaudeksi tai määrätyksi ajaksi. Olisiko Baltic Starilla kyseessä tällainen hetken mielijohde?

Toivottavasti Baltic Starin nimenvaihto ole mikään ohimenevä ilmiö. Kyllähän tuon tarra-hommelin tietysti ymmärtää, jos laivan nimeä vaihdetaan usein, mutta sellaisilla laivoilla, joiden on sama vuodesta toiseen, en ymmärrä, miksi niissä käytetään tarroja. Onko tietoa onko esim. Siljan ja Vikingin laivojen nimet maalattu kylkiin vai onko niissäkin käytetty tarroja?

Eerik Laine

#29
No tuon Baltic Starin tarraoperaation nyt selittää varmaankin se että tarra laitettiin kiinni laivan ollessa Tukholman satamassa vajaan parin tunnin visiitillä... Siinä ajassa tuskin kannattaa ruveta maalailemaan :-/ Ja maalihan kuluisin heti matkalla Maarianhaminaan varmasti pois (kuten teki kuitenkin myös tarra...)