Olennainen erohan TLL:n Lauttavarustamon ja Stasin -tarkennettuna Saaristovarustamon, eli MKL:n alihankkijana toimivan yksikön- aluksilla on se, että viimemainitut ovat periaatteessa meriliikennettä, mitä tulee yhteiskunnalta tulevien rahojen nimiin. TLL:n keltsut ovat teiden jatkeita ja siten käyttäjilleen ilmaisia.
Tämä jakohan on muutamissa kohdissa todella hölmö. Ikäänkuin miltei identtisten alusten (Nauvon, Houtskärin ja Hailuodon linjat vs.Hiittisten ja Iniön linjat) ajokustannuksissa voisi olla jotain olennaisia eroja. Kun Auraa ja Auroraa rakennettiin, puhuttiin julkisestikin mahdollisuudesta sijoittaa ne silloisen Tielaitoksen hoitoon, mutta hankkeesta ei tullut mitään; liikenne-ja viestintäministeriö katsoi, että linjojen on kyettävä tuomaan takaisin edes ne pennoset, joita MKL:n maksuista voi saada. Tätä taustaa vasten ei olisi täysin mahdoton ajatus sekään, että Houtskärin ja Hailuodon linjoja tulevaisuudessa kilpailutettaessa otettaisiinkin lähtökohdaksi reittien muuttaminen maksulliseksi muille, kuin niiden takana vakituisesti asuville.
Pieni kysymys topicin aiheeseen liittyen: Kuinka läheistä sukua Falco ja Meriluoto ovat toisilleen? Raameiltaanhan alukset muistuttavat toisiaan aika paljon, mutta onko niiden "sisaruus" vain esim.Alfågeln-Viggen-tasoa?
***
Ensi kesänä Houtskärin linjalla aiotaan soveltaa nykyistä löysemmällä aikataululla. Merguksen matka-aika pitenee 3-5 minuuttia polttoainesäästösyistä. Lisäksi illan viimeiset vuorot muuttuvat tilausvuoroiksi.
Pieniä muutoksia tulee myös Paraisten, Nauvon ja Korppoon välisille linjoille, mutta vuoromäärä kaikilla linjoilla pysyy ennallaan.
Kesäaikatauluun siirrytään vuonna 2005 20.toukokuuta ja syystauluun 5.9.
***
Keravan Hailuodon-lähettiläältä saamaani epätieteelliseen infoon, joka koski Merilintua...
Kyseinen tieto tai pikemminkin muistikuva koski todellakin vain Merilintua, mutta kyseessä oli todellakin vain hatara muistikuva 11 vuoden takaa.
Kyllä Keravan Hailuodon-lähettilään epätieteellinen info taisi pitää paikkansa. Hailuodon kunnan matkailuesitteessä on kuva uudesta Merisillasta, jonka takana näkyy joku Meritie-Havsvägen-sarjan aluksista, yksikielisellä nimellä varustettuna, mutta nimi on kirjoitettu ylemmäs, kuin Merituulessa. Eli 1+1=...?
Saaristotien rakentamisesta kertovassa sinällään mielenkiintoisessa opuksessa mainitaan nimeltä kaikki Saaristotien liikenteessä olleet TVH:n ja sen seuraajien lautta-alukset. Suurimman osan myöhemmät kohtalot ovat selviä, Nagu 2 ja Replot 2 jatkavat yhä palvelustaan, Nagusta tuli tutkimusalus Geola, Korposta Inimo ja Mt-Hv ja Ml-Hf kaupattiin Ruotsiin. Vaan mihin päätyi vuonna -61 Galtbyn ja Kittuisin välin avannut ms.HOUTSKÄR? Kyseinen alus ei muistikuvieni mukaan ollut ajossa enää vuonna -80, jolloin itse olen ensi kertaa Saaristotien läpi kulkenut (silloin Lillmälö-Prostvik-linjalla olivat Replot 2 ja Nagu, Pärnäs-Retais-linjalla Retais ja kaukaisimmalla reitillä Meritie-Havsvägen, Korpo ja Nagu 2).