Kysymyksiä Estoniasta

Aloittaja Miran Hamidulla, 10.03.2001, 23:52:40

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Tuossa Matti Saaren Estonia kirjassa sanotaan, että Estonian kriittisillä hetkillä komentosillalla olisi päällystöstä ollut paikalla kapteeni ja laivan 4 perämiestä, joista kahden perämiehen nähtiin poistuvan jossain vaiheessa komentosillalta(tähän viittaa myös se, että loppuraportin mukaan sieltä löytyi vain 3 ruumista). Konehuoneessa puolestaan oli paikalla konemestari, joka onnistui laivan ollessa jo pahasti kallellaan pelastumaan konehuoneesta savupiippuun vievää käytävää pitkin. Kirjassa ei kuitenkaan mainita sitä, mitä yliperämies ja konepäällikkö ovat uppoamishetkellä tehneet. Tietääkö kukaan sitä, että onko heidän sijainnistaan uppoamishetkellä esitetty mitään todistaja lausuntoa? Toinen kysymykseni liittyy Jutta Raben esittämään vastaukseen, kun häneltä kysyttiin sitä oliko hän menossa kuvaamaan uhreja vai selvittämään uppoamisen syytä viime kesänä. Hän väitti, että Estoniaan tehtyjen sukellusten yhteydessä sukeltajat olisivat laittaneet yleisissä tiloissa lojuneet uhrit lukittuihin hytteihin, joten mitään kuvattavaa ei Raben mukaan enään ollut . Kuitenkaan tuossa Estonian loppuraportin sukelluksia käsittelevässä osiossa ei sanota mitään asiasta. Sen sijaan siinä sanotaan(ja kartan avulla näytetään), että sukeltajat olivat käyneet vain huomattavan pienellä alueella laivan sisätiloissa, ja runsaasti uhreja sisältäneessä 4. kannen aulassa he ilmoittivat vain, että uhreja olisi ollut huomattavasti yli 35 kpl. Jos he olisivat siirtäneet näitä uhreja, niin ainakin olettaisin, että tällöin myös heidän määrä olisi ollut tiedossa, joten tietääkö kukaan sitä, että oliko tuo Raben väite vain tekaistu selitys epäilyjen lieventämiseksi vai pitikö se todella paikkansa?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

#1
Eikös Suomen rannikolta löydetty myös joku Estonialle kuuluva pelastusvene tms.
Onhan huhu myös että jotkut komentosillan "hihamerkkimiehet" olisivat lähteneet heti karkuun kun aavistivat lopun tulevan ja että he(luultavasti kaksi miestä) olisivat näin selvinneet onnettomuudesta.
Mene ja tiedä....kaikkea voi kuulla mutta ei varmaan ole totta.
Se mistä suomen rannikkoa tämä pelastusvene(MOB ?? -->man over board) löytyi niin en muista.
Onko joku teistä kuullut myös tämän kaltaisen huhun??
Kiinnostaisi tietää enemmän...

Miran Hamidulla

#2
Estonia loppuraportin mukaan Estonian MOB löytyi ajelehtimasta Hangon lähistöltä. Oon kuullut ton huhun ja pidän sitä täytenä roskana. Siinähän vissiin väitetään että laivan toinen kapteeni olisi ollut mukana siinä MOBissa, ja että jotkut "liikaa nähneet" tanssijatytöt olisi myös kaapattu mukaan, mutta kuten sanottua tämä huhu on varmasti täyttä pas...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#3
Tuosta Estonia loppuraportista löytyi sittenkin Estonian yliperämiestä käsittelevä havainto. Sillä siinä kerrottiin, että hätäviestin taustalta kuuluva ääni oli tunnistettu yliperämiehen ääneksi. Lisäksi siinä oletettiin, että yliperämies olisi ollut yksi sillalle loppuun saakka jääneistä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#4
Estonian perämiehistä Andres Tammes, joka suoritti ensimmäisen hätäkutsun Silja Europalle, meni jossain vaiheessa evakuoimaan matkustajia. Hänen ruumiinsa löydettiin paukkulautalta. Tormi Ainsalu, joka hoiti suurimman osan keskustelusta, lähetti puolestaan (paniikissa seonneena) matruusi Linden autokannelle vaiheessa, jossa laivasta ei käytännössä ollut enää tietä ulos. Försti Johan Herma oli päällikkö Anderssonin ja Ainsalun seurassa brygällä ja luki koordinaatteja, joita Ainsalu saneli VHF:ään.
Mutta oliko laivassa myös neljäs perämies? Entä miten kävi kapteeni Avo Pihtin??
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Heikki Helen

#5
Kirjassa "Tapaus Estonia" kerrottiin ristiriitaisia väitteitä kapteenista. Toisaalta hänen väitettiin hukkuneen, mutta toisaalta väitettiin, että hänet on nähty vilaukselta selviytyneitten joukossa jossain uutiskuvassa. Henkilö, joka väittää nähneensä hänet hengissä oli muistaakseni hänen vaimo. Tietääkseni tuosta kapteenista ei kuiteskaan ole kuulunut myöhemmin mitään. Tiedä sitten mikä on totuus. Voi olla, että hänen vaimo oli jonkinlaisessa shokissa ja kuvitteli, että se oli hänen miehensä...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Marko Mälkiä

#6
Televisiopätkä paljastui kotoisen YLE:mme kuvaamaksi ja kuvissa esiintynyt henkilö saatiin jäljitetyksi, eikä se tosiaankaan ollut Estonian kapteeni

Onko Estoniasta julkaistu tuoretta kirjallisuutta?

Miran Hamidulla

#7
Estonian loppuraportti julkaistiin suomeksi viime vuonna, ja se myös löytyy Acrobat Readerilla luettavana versiona osoitteesta: http://www.onnettomuustutkinta.fi
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#8
Talvisotia, neuvostomiehityksiä ja muita kollektiivisia katastrofeja (Palmen murhaa ehkä lukuunottamatta) kokemattomalle Ruotsin kansalle Estonia oli järkytys, josta ei kovin helposti toivuta. On ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä tarpeellista surutyötä. Murheellisinta on, että eräät tyypit taitavat luulla Estonian hylyn nostamisen (=kaikkien arpeutuneiden haavojen auki repimisen) tuovan heidän hukkuneet omaisensa takaisin...
Koska kansankodissa on ns.bättre folk aina tottunut saamaan tahtonsa läpi, on siellä edelleen joukko ainakin meidän suunnaltamme katsottuna suoranaisia ääliöitä, jotka eivät suostu hyväksymään totuuksia. Estonia upposi keulavisiirin irrottua, syitä oli paljon, mutta sabotaasista ei ollut kyse.
Jutta Rabe on samanlainen häirikkötapaus. Hänelle ja palkatuille dyykkareille taisi olla aikamoinen pettymys, kun viimevuotisissa sukelluksissa ei mitään teorioita vahvistavaa löydetty. Toisaalta ihan oikein heille...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950