Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Olennaisintahan on, kuka on operaattori. Eli kuka arvioi mahdollisten tukirahojen loputtua pystyvänsä tekemään tuolla linjalla rahdilla riittävän hyvää bisnestä. Matkustajathan ovat joka tapauksessa pelkkä lisäarvo, elleivät peräti lisäkulu. Kahden viikottaisen lähdön puitteissa aluksen ei tarvitse olla mitenkään erityisen nopea, eikä matkustajakapasiteetinkaan liene tarpeen olla paria-kolmeasataa suurempi.
Tallinkia on aika vaikea nähdä tällaisen liikenteen toimijana. Sen prioriteeteissä on nyt tärkeimpänä MyStarin lunastaminen ja yhden tai useamman nykyaluksen kaupaksi saaminen. Jotenkin tuntuu siltä, että Star olisi myytävien listalla hyvin korkealla, mutta aika epätodennäköistä olisi, että sille löytyisi ostajaa Puolasta, ja vielä epätodennäköisempää, että Tallink itse ryhtyisi tähän liikenteeseen. Ja siinäkin tapauksessa, jos se sen tekisi, taitaisi Staria todennäköisempi alus olla paremmin yön ylittävään liikenteeseen sopiva Atlantic Vision.
Grimaldi-ryhmä olisi aika paljon todennäköisempi toimija. Sillä olisi valmiina useampiakin mahdollisia aluksia, lähinnä joku Finnclipper-luokkalainen, eikä lipun vaihto Kyprokselle ja henkilöstön värvääminen itäisestä Euroopasta olisi heille mikään ongelma. Heillä olisi myös valmiiksi rahtiasiakkaita, joille Suomen sataman vaihto menisi ilmoitusasiana. Heillä olisi myös valmis satamapaikka Suomessa -ei tosin Turussa, vaan Naantalissa, mutta maailman mittapuussa katsottuna se on sama paikka.
Polferries ja Unitykin voisivat olla kiinnostuneita ainakin linjan mahdollisesti mukanaan tuomista tukirahoista. Polferries voisi jopa irrottaa Baltivian nykyisestä liikenteestään, periaatteessa kai Unitykin Galileuszin, mutta uutta Pomeraniaa tässä on turha odotella, vaikka puolalaisaluskin linjalle saataisiin. Itämeren ilopilleri oli aikanaan tyystin toisenlaisin painotuksin (lue:länsirahan keräysvalmiuksin) viritetty toimija, jonka rahdinkuljetuskyky oli vähäinen.

Sitten on tietysti sekin mahdollisuus, että linjasta innostuu joku muu kuin tässä mainitut. Kyllähän maailmassa varustamoja ja laivoja riittää... 8)
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Laivat satamassa
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Honkonen 15.10.2021, 16:28:13  »
Nyt 15.10. Sea wind on jälleen liikkeellä.
Nyt kellon ollessa puoli viisi saapuu juuri muugaan.
Jokohan on tänään reitillä?
Olisi mielenkiintoista tietää että mitä kaikkea tuon teknisentauon aikana on tehty.

3
Kyllähän sitä tuollakin matkustaisi.

Mutta mitenkäs olisi Star, sehän vapautuu ensivuonna Tallinnan reitiltä.
4
Onkohan tuolla ex. Honfleurilla minkäänlaista jääluokkaa?
Historialtaan alus tuntuu olevan jonkinlainen ADCC II ;D

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Honfleur
5
Tämmöistä laivaa MV Honfleur huhuillaan www.sjofart.net forumilla Turku-Gdynia välille. Operaattorina voisi toimisi Tallink, Polferries tai norjalaisesta varustamostakin puhutaan.

https://www.sjofart.net/viewtopic.php?t=1651&start=40

6
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 14.10.2021, 12:48:37  »
Aliagan välttänyt Century Harmony (ex-Carnival Fascination) on myyty romuksi Alangiin:

https://www.tradewindsnews.com/cruise-and-ferry/former-carnival-corp-cruiseships-face-breakers-as-new-owners-get-cold-feet/2-1-1081974

Although Century Harmony repositioned the ship to China, where it reportedly underwent dry-docking and refurbishment, investors were said to have become disillusioned by the prolonged duration of the pandemic, with few signs of international borders in Asia opening up to allow for the revival of mass tourism.

Ilmeisesti aluksen romuhinta on kuitenkin tuplaantunut sitten edellisen omistajanvaihdoksen...
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 13.10.2021, 09:41:07  »
Sjöfartstidningen kirjoittaa Wasa Expressiin puutavaralastista sekä avaa UME-varustamon taustaa. Laivastostahan löytyy mm. entinen Finnlinesin Translubeca nimellä Poseidon Express.

https://www.sjofartstidningen.se/wasa-express-till-egypten-med-tra-i-lasten/

8
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Viljanen 12.10.2021, 23:18:44  »
rosvo roopet matkalla...
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Muhonen 12.10.2021, 07:57:39  »
Ehkä siitä kuullaan kohta. Se vuokraus tuli myös meleen, kun katsoin marinetraficista missä Romantika on tulossa. Näyttäisi ajaneen alkuperäisen suunnitelman mukaan kohti kanaalia ja sitten on kääntynyt kohti pohjoista ja määränpää on vaihtunut.

Ja näinhän siinä sitten kävi. Lainaus Tallinkin lehdistötiedotteesta.

"Tallink-konserni vuokraa Latvian lipun alla liikennöivän Romantikan Skotlantiin 15.10.-15.11.2021. Vuokrauksen aikana Romantika on majoituskäytössä Yhdistyneiden kansakuntien ilmastonmuutoskonferenssissa (COP26), joka järjestetään Glasgowssa, Skotlannissa 31.10.-12.11.2021. Yhtiö ilmoitti jo aiemmin vuokraavansa Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivän Silja Europan majoituskäyttöön samaan konferenssiin 21.10.-14.11.2021."
10
Risteilijät / Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Heikkinen 11.10.2021, 19:33:35  »
Ja Costa Toscana liikkeellä neljän hinaajan saattamana. Lähde: Marinetraffic
Sivuja: [1] 2 3 ... 10