Tuoreimmat viestit

#11
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Selkälä - 03.10.2024, 22:27:46
Aluksella ei ole mitään kiirettä. Devonportin terminaalista ei ilmeisesti ole vielä edes rakennussopimusta muutostöille. Näin ollen, jos ne laitetaan liikenteeseen, ne pystyvät suunnilleen kuljettamaan samat kuin nykyisetkin alukset - ja on ollut jopa puhetta että uudet makuutetaan kunnes terminaali valmistuu 2026.
#12
Muut alukset / Vs: Sisävesiliikenteen nykytil...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Selkälä - 03.10.2024, 22:20:32
Heillähän (VIP) käytiin varsinainen mediataistelu jossa syytettiin yhtä jos toista tasoa tänä kesänä.

Mutta ei tuo pienpaattien nykytilanne ole yhtään parantunut viime vuosina, päinvastoin.
#13
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 03.10.2024, 20:26:38
Hinaaja Amber II palasi Rotterdamiin, mutta näyttää italialainen hinaaja Kamarina ajavan, ja ajaneen jo monta päivää, edestakaisin Rubyn lähellä; määräsatamaksi ilmoitetaan Marsaxlokk Maltalla.

Myös gCaptain on kirjoittanut artikkelin tapauksesta; otsikko taitaa kuitenkin olla lähinnä ironiaa.

https://gcaptain.com/russain-bomb-ship-threatens-to-blow-up-nato-space-base/

Mutta paljon on sattunut pahojakin onnettomuuksia tuon ammoniumnitraatin kanssa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ammonium_nitrate_incidents_and_disasters
#14
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 03.10.2024, 20:02:49
Suomalaisten toimittelijoiden kiinnostus näköjään lopahti täysin kun Ruby ei olekaan matkalla Itämerelle. Siellä se on edelleen ankkuroituna Lontoon ja Englannin kanaalin lähellä. Äärimmäisen vilkas laivaliikenne kulkee ympärillään. Toisaalta merten päällä kulkee kaikenlaisia vaarallisia lasteja kaiken aikaa. Kaasua, polttoaineita, ammuslasteja ja vaikka mitä räjähtävää, joten jos joku haluaa räjähdyksen aiheuttaa niin siihen käy mikä vain palava tai räjähtävä lasti satamassa.


https://www.youtube.com/watch?v=tEH-yY-NSJY
#15
Muut alukset / Vs: Finnkraft
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 03.10.2024, 14:41:23
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.04.2024, 10:17:27 Finnkraftin uusi nimi on Bentayga Cargo, Espanjan lippu (call sign: EACD). Lippua on vaihdettu Las Palmasissa eilen tai tänään.

Finnhawk tuli Las Palmasiin 1.10. ja Fred. Olsen on kertonut sen uudeksi nimeksi tulevan Bahía Cargo. On vielä toistaiseksi AIS:n mukaan Suomen lipulla, mutta tilanne muuttunee lähipäivinä.

EDIT: nimi ja lippu on nyt muutettu, uusi kutsutunnus on EAAG.
#16
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 03.10.2024, 14:37:10
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 03.10.2024, 07:52:27 Mitkä neljä alusta Finnlines on myynyt: -kraft, -hawk, Europalink. Mikäköhän on neljäs?

Finnsky on myyty Grimaldi-konsernin sisäisesti ja on nykyisin Eurocargo Trieste ja Maltan lipulla.
#17
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 03.10.2024, 11:51:08
gCaptain uutisoi, että jenkkien keskiraskas jäänmurtaja USCGC Healy on palannut palvelukseen ja matkalla takaisin pohjoisen vesille. Kuten aiemmin tässä viestiketjussa on kirjoitettu, edellinen matka keskeytyi tulipaloon aluksen konehuoneessa.

Jenkkien raskas jäänmurtaja USCGC Polar Star palasi telakalta kotisatamaansa Seattleen ja valmistautuu ensi talven Antarktiksen-matkaan.

Vuosia sitten käytöstä poistettu sisaralus USCGC Polar Sea sen sijaan on hinattu telakalle, jossa aluksen runko puhdistetaan ennen siirtoa Suisun Bay'n "reservilaivastoon". Useimmille jenkkialuksille tämä on viimeinen ankkuripaikka ennen naulatehdasta. 2000-luvulla loputtomista laivariveistä on yksi toisensa jälkeen hinattu Texasissa sijaitsevalle romuttamolle esimerkiksi toisen maailmansodan aikaiset Victory-laivat. "Koipussitettujen" alusten kunnosta saa hyvän kuvan tästä kuvareportaasista, jossa on pari otosta myös vuonna 2012 romutetulta jäänmurtaja USCGC Glacierilta.

Rapakon takana on myös kirjoitettu jenkkitelakoiden kyvyttömyydestä rakentaa jäänmurtajia sekä kyselty kesällä julkistetun ICE Pactin perään. War on the Rocks -podcast omisti myös tuoreen jaksonsa aiheen käsittelylle. Myös jäänmurtajista bloggaava Peter Rybski on kirjoitellut sekä jenkkimurtajista yleisesti että ICE Pactista erityisesti.

Loppukevennyksenä kymmenminuuttinen dokumentti Wärtsilän jääkoelaitoksesta ja jäänmurtoon liittyvästä tutkimuksesta 1980-luvun loppupuolelta:

#18
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Björn Nyqvist - 03.10.2024, 07:52:27
Mitkä neljä alusta Finnlines on myynyt: -kraft, -hawk, Europalink. Mikäköhän on neljäs?
#19
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.10.2024, 11:57:43
Eero Mäkinen on jälleen kirjoittanut Navigatorissa jäänmurtajahankinnoista:

Uudet jäänmurtajat – rahaa kuluu, aikaa palaa ja epävarmuus vain lisääntyy
#20
Muut alukset / Vs: Kantosiipialus Eckerön ja ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 30.09.2024, 19:52:15
Jutussahan puhutaan kahdesta eri asiasta: ensiksi siitä, että Candela C-8 -kantosiivellä on matkattu Tukholmasta Maarianhaminaan ja takaisin, sen jälkeen saman rakentajan isommilla kantosiivillä aloitettavasta liikenteestä Tukholman saaristossa.