STT kertoo mielenkiintoisesta remonttihankkeesta, joka saattaa jopa olla koko Itämerelle äärimmäisen tärkeä. Toivottavasti tositilannetta ei tule, mutta tässä siis asia:
Merenkulkulaitoksen väyläalus Seiliin tehdään yli seitsemän miljoonan euron peruskorjaus, jonka jälkeen alus soveltuu öljyntorjuntaan, niin avovesi- kuin jääoloissakin.
Merenkulkulaitos ja Suomen ympäristökeskus sopivat tänään muutostöistä raumalaisen Aslemetals Oy:n kanssa. Työt tehdään ensi syksyn aikana Aslemetalsin Olkiluodon telakalla, ja alus on valmiudessa Suomenlahden öljyntorjuntaan jo ensi talvena.
- Peruskorjaus parantaa huomattavasti öljynkeräysmahdollisuuksia Suomenlahdella. Se tuo kuitenkin vain ensiapua, arvioidaan Merenkulkulaitoksesta.
Merenkulkulaitoksen mukaan Seilin kokoinen alus ei pystyisi suoriutumaan kunnialla noin 10 000 tonnin öljyvahingosta, jollaista Suomenlahdella erityisesti pelätään, mikäli raakaöljykuljetuksissa käytetään edelleen jäävahvistamattomia tankkereita. (STT)
Seilin sijotuspaikaksi tulee sitten Kotka.
Myöskin Suomen ja Tanskan tuella aiotaan peruskorjata Seilin Viroon siirretty sisaralus Eve-??? eli entinen Lonna vastaavanlaiseksi öljyn-ja jäänkeräysalukseksi. :)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 31.01.2003, 08:53:37 Myöskin Suomen ja Tanskan tuella aiotaan peruskorjata Seilin Viroon siirretty sisaralus Eve-??? eli entinen Lonna vastaavanlaiseksi öljyn-ja jäänkeräysalukseksi. :)
SST:n mukaan EVA 316(ex-Lonna):sta aiotaan tehdä monitoimijäänmurtaja Riianlahdelle, jottei sinne jatkossa tarvitsi vuokrata ulkomaisia jäänmurtajia niin kuin tänä vuonna on tehty. Jutussa ei kuitenkaan sanottu, mitä tämä monitoimimurtaja EVA 316:n muu toiminta sitten on. Ilmeisesti tätä Peksin mainitsemaa öljyntorjuntaa?
Niin, jossakin oli puhetta siitä että Eva:sta tulee myös öljynkeräysalus, ehkä. Mutta siitä, että aluksesta tulis myös jäänmurtaja, en oo kuullu...
Onhan se hyvä juttu että saadaan tänne Suomenlahdelle kunnon öljynkerääjä, vaikkei se ny paljoa auta jättikatastrofissa...
Mitähän lienee, pari-kolme vuotta sitten, kävin katsomassa Eesti Veeteede Ametin suosiollisella avustuksella EVA 316:tta. Alus oli valitettavan hankalassa paikassa siellä Hundipean satamassa, jonne pääsykin oli monen mutkan takana. Yksi syy lienee ollut se, että naapurissa, vain harvan verkkoaidan erottamana, sijaitsee Eestin sotasatama hirmuisine taistelulaivoineen.. ;)
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.03.2003, 18:34:05 Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 31.01.2003, 08:53:37 Myöskin Suomen ja Tanskan tuella aiotaan peruskorjata Seilin Viroon siirretty sisaralus Eve-??? eli entinen Lonna vastaavanlaiseksi öljyn-ja jäänkeräysalukseksi. :)
SST:n mukaan EVA 316(ex-Lonna):sta aiotaan tehdä monitoimijäänmurtaja Riianlahdelle, jottei sinne jatkossa tarvitsi vuokrata ulkomaisia jäänmurtajia niin kuin tänä vuonna on tehty. Jutussa ei kuitenkaan sanottu, mitä tämä monitoimimurtaja EVA 316:n muu toiminta sitten on. Ilmeisesti tätä Peksin mainitsemaa öljyntorjuntaa?
Vai vielä oikein jäänmurtaja. 8) Ei niissä aiemmissa suunnitelmissa sellaisesta puhuttu.
Pitäisiköhän sitten Seilistäkin yrittää tehdä myös jäänmurtajaa tai sitten muuttaa Letto paremmin jäänmurtoon sopivaksi? ::)
Eikös tulisi helpommaksi ja ehkä halvemmaksi ostaa Saksasta monitoimialus Neuwerk, jota saksalaiset muuten haukkuvat epäkäytännölliseksi ja lähes aina telakalla makaavaksi, kuin korjata Seili tai tilata uusi. Näin saataisiin suoraan sekä öljyntorjuntaan että jäänmurtoon sopiva alus ilman uusinvestointeja. ;) ;D
Kuva Neuwerkistä, joka muuten on käynyt kerran Helsingissä testireissulla: http://mitglied.lycos.de/shipworld/behoerden/neuwerk.jpg (http://mitglied.lycos.de/shipworld/behoerden/neuwerk.jpg)
Uudessa meriväylä-lehdessä oli juttua Seilin remontista. Pituutta tulee lisää 8 metriä. Öljynkeräys varustusta tulee normaalien puomien lisäksi jonkinlaiset harjat joilla voi kerätä öljyä jäältä ja 200 kuution tankit. Lisäksi siihen tulee uudet koneet ja yksi azipod vaihtuu kahteen ruoripotkuriin jotka kääntyvät 360 astetta (ettei vain olisi kaksi azipodia). Meripelastusta varten tulee tehokas palotykki ja hinausvarustus. On ihan tervetullut lisä suomenlahden kalustoon. Toivomme hartaasti ettei Seiliä kuitenkaan koskaan nähdä tositilanteessa.
Vapaasti referoitu Hesarin (s.A6) jutusta 04.11.03:
Suomen öljyntorjuntavalmius paranee selvästi, kun kaksi merivartioston ulkovartiolaivaa peruskorjataan öljyä itsenäisesti kerääviksi aluksiksi. Uudistetut alukset pystyvät keräämään öljyä myös jäissä.
Vartiolaiva Tursaan remontti käynnistyy todennäköisesti alkuvuodesta 2004 ja sen pitäisi palata käyttöön alkukesästä 2005, jolloin VL Uiskon remontti alkaa. Sen taas pitäisi palautua liikenteeseen syksyksi 2005.
Uudistusten myötä Tursas siirtyy Pohjanlahdelle jolloin sinnekin saadaan raskaampaa torjuntakalustoa.
Kumpaakin alukseen tulee lisää pituutta 12m. Niihin asennetaan öljyntorjuntalaitteet ja keräystankki. Lisäksi aluksiin tulee ruoripotkurilaitteet jäissä kulkua helpottamaan.
Ja vielä lisää hyviä uutisia: Laivat uusitaan todennäköisesti Suomessa. "Lähdemme siitä, ettei Euroopan laajuista tarjouskilpailua järjestetä", SMMV:n komentaja Komdri Wärnhjelm kertoo.
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
Lisää vaan tällaisia uutisia...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 04.11.2003, 10:58:54
Vapaasti referoitu Hesarin (s.A6) jutusta 04.11.03:
Oheisessa jutussa mainitaan myös Seilin olevan parhaillaan telakoitana muutostöiden alaisena.
Se selittäneekin, miksi ko.alusta ei ole Lauttasaaren asemapaikassa vähään aikaan näkynyt.
Lainaus käyttäjältä: Antti Väyrynen - 04.11.2003, 13:41:17
Oheisessa jutussa mainitaan myös Seilin olevan parhaillaan telakoitana muutostöiden alaisena.
Se selittäneekin, miksi ko.alusta ei ole Lauttasaaren asemapaikassa vähään aikaan näkynyt.
Siihen viitaten: Kuinka usein Seili majaili siellä? Suurimman osan se vietti mielestäni Kotkan Kuusisessa, joka saattaa myös olla sen tuleva majapaikka.
LainaaPekka: Kuinka usein Seli majaili siellä?
Todella usein. Tuntui, että se oli täällä melkein aina.;P
Eipä se kai pahemmin muualla ehtinyt oleilemaankaan, kuin täällä ja siellä...
ko. aluksiin tulee myös paljon muutakin kuin pelkästään pituutta ja RP:t käytännössä koko konehuone ja siltarakenne rakennetaan uudestaan. mielenkiintoista on se että mikä telakka tekee modifikaation suomessa? perinteisesti valtion aluksia on käytetty ns. pienillä hanttipajoilla (uki/teijo)????
Seili on valmistunut telakalta. Tässä ympäristökeskuksen tiedote aiheesta: http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=62234&lan=FI (http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=62234&lan=FI)
Täytyykin hiljalleen käydä tutkiskelemassa josko Seili ilmestyy tukikohtaansa. :)
Hyvä asia että torjuntavalmiutta pidetään yllä varsinkin kun öljykuljetukset Suomenlahdella ovat jatkuvasti kiihtymään päin. Joskus on jopa käynyt mielessä kapasiteetin riittävyys jos kävisi niin onnettomasti, että suuronnettomuus tapahtuisi. Onneksi niin ei ole käynyt.
Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 26.02.2004, 00:28:25
Hyvä asia että torjuntavalmiutta pidetään yllä varsinkin kun öljykuljetukset Suomenlahdella ovat jatkuvasti kiihtymään päin. Joskus on jopa käynyt mielessä kapasiteetin riittävyys jos kävisi niin onnettomasti, että suuronnettomuus tapahtuisi. Onneksi niin ei ole käynyt.
Kapasitettihän ei ainakaan Suomessa riitä yhtään mihinkään. Että täytyy vaan toivoa että laivat seilaavat edelleen hyvällä tuurilla...
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 26.02.2004, 01:16:17
Kapasitettihän ei ainakaan Suomessa riitä yhtään mihinkään. Että täytyy vaan toivoa että laivat seilaavat edelleen hyvällä tuurilla...
Näin minäkin olen käsittänyt ja siitä hieman huolissani. Naapureidenkaan apuun ei tässä voi luottaa mikäli pahin on ehtinyt tapahtua, koska ne tietysti alkuvaiheessa keskittyvät suojelemaan omia rantojaan. Karusti ehkäpä sanottu, mutta niinhän se vain on.
Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 26.02.2004, 01:43:22
Näin minäkin olen käsittänyt ja siitä hieman huolissani. Naapureidenkaan apuun ei tässä voi luottaa mikäli pahin on ehtinyt tapahtua, koska ne tietysti alkuvaiheessa keskittyvät suojelemaan omia rantojaan. Karusti ehkäpä sanottu, mutta niinhän se vain on.
Ei suomalaisetkaan varmaan ensimmäiseksi lähde muualle rantoja suojelemaan, jos omillakin rannoilla on öljyä...
Jos Suomenlahdella joku Stemnitsan kokoluokan tankkeri joutuu onnettomuuteen täyslastissa, niin sitä öljymäärää ei taida riittää torjumaan edes Suomen, Viron ja Venäjän öljyntorjuntakalusto yhdessäkään. Ikävää, mutta valitettavan totta. Ei voi kuin toivoa, että näin ei tule koskaan käymään. :-[
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 26.02.2004, 10:26:11
Ei suomalaisetkaan varmaan ensimmäiseksi lähde muualle rantoja suojelemaan, jos omillakin rannoilla on öljyä...
Tuskinpa, mutta kyllä mielestäni suomalaiset ovat erilaisissa (kansainvälisissä) katastrofiavustustehtävissä kunnostautuneet huomattavasti naapureitaan paremmin.
Ja kysehän on nimenomaan kapasiteetista. Jos torjuntakapasiteettia on yli oman tarpeen, niin sitä voidaan lähettää myös muualle. Suomella ei ole, joten koko kysymys on Suomen kohdalla hypoteettinen.
Kun visiitti Victorialla ei mahtunut lauantaiohjelmaani, sain korvaukseksi sunnuntaina vierailla uusia öljyntorjuntavalmiuksiaan Lyypekinlaiturissa esitelleellä väyläalus Seilillä. -70-80-lukujen taitteen raameihin on rakennettu monilta teknisiltä ominaisuuksiltaan uuden veroinen laiva, joka päällikkönsä mukaan kestänee seuraavat 20 vuotta. Varustamoliikelaitoksen myymien väylänhoitopalvelujen osalta voi olla odotettavissa mielenkiintoisiakin tilanteita, jos esim.Håkans tai Lonnan virolainen operaattrori keksivät lähteä kisaamaan...
Olkiluodon telakan työhön ja asenteeseen laivaväki oli erityisen tyytyväinen.
Uudenkaupungin telakalla on jo aloitettu Uiskon ja Tursaksen peruskorjaustyöt. Näitä remontteja ei kuitenkaan viedä läpi täysin kotimaisin voimin, vaan metallia väännetään myös jossain eteläisemmässä Baltian maassa. Ratkaisua on syytä pitää lievää omituisempana.
Meriväylä-lehdessä on mielenkiintoinen juttu öljyntorjunta-aluksista sekä siitä, miten tositilanteessa voisi olettaa käyvän ja Ympäristökeskuksen sivuilta löytyy havainnekuva Seilin remontista. Kuvia itse aluksesta löytyy varmasti monestakin paikasta...
http://www.fma.fi/media/merivayla/2004-1.pdf
http://www.environment.fi/default.asp?contentid=41476&lan=FI
Vaikka tässä ei olekaan kyse suoranaisesti Suomen öljyntorjuntakapasiteetin lisäyksestä, niin meidän aluevesiimme tämä mitä suurimmassa määrin vaikuttaa. Niinpä ei ole aiheellista avata uutta topicia tämän uutisen takia:
Suomen ympäristöministeriö lahjoittaa Venäjälle Itämeren öljyntorjuntaan soveltuvia laitteita puolen miljoonan euron arvosta.
Suomenlahden itäosaan lähetettävät laitteet ostetaan porvoolaiselta Lamor Oyltä. Tämän lisäksi Venäjä ostaa itse Lamorilta öljyntorjuntakalustoa 250 000 euron edestä Kaliningradiin. Laitteet toimitetaan ennen joulua.
Ympäristöministeriön lahjoitukset saa suurelta osalta torjunta-alus Jasnyi, jonka kotisatama on Pietari. Sen lisäksi laitteita päätyy Viborg-nimiseen alukseen sekä pieneltä osalta Pietarissa olevaan öljyntorjuntavarastoon.
Laitteiden lahjoitus kuuluu Suomenlahden öljyntorjuntavalmiuden parantamisen hankekokonaisuuteen. Hanke perustuu Venäjän liikenneministeriön hyväksymään torjuntasuunnitelmaan, joka kattaa Venäjän itämeren puoleisen rannikon. (STT)
Sattuipa sama uutinen radiosta korvaani, tosin hienoa kun jaksoit referoida sen tänne meille luettavaksi.
Isoja summia ovat lahjoitettavaksi, mutta hyvään tarkoitukseen menevät ja parempi varautua etukäteen, ehkä näin vältetään mahdolliset katastrofit. :) ;)
On hyvä, että vihdoinkin on ymmärretty kuinka tärkeää on ylläpitää riittävää öljyntorjuntavalmiutta, vaikkakaan se ei vielä tällä hetkellä ole sitä, mutta suunta on ainakin oikea. Fakta kuitenkin on, että jos Suomenlahdella tapahtuu mittava öljyvuoto niin seuraavaksi uimakelpoisesta merivedestä pääsevät nauttimaan meidän (20-30vuotiaat) lastenlapsemme aikuisiässään.
Bongasin tällaisen uutisen, josta en ole ennen kuullut:
Ensimmäiset öljyntorjunta tankkerit Itämerelle
Itämeren öljyvahinkojen torjunta tehostuu tuntuvasti kevään aikana. Ensimmäisten öljyntorjuntaan tulevien tankkialusten varustelu on jo alkanut Porvoossa. Alusten lisävarustuksiin tulee muun muassa jään joukosta öljyä keräävää kalustoa sekä öljynetsintä- ja tunnistusjärjestelmä, joka mahdollistaa myös pimeässä työskentelyn. Yhtiö toimittaa Euroopan unionin Merenkulun turvallisuusjärjestön
tilauksesta Itämerelle kaikkiaan viisi öljyvahinkojen torjuntaan varustettua tankkeria.
YLE Itä-Uudenmaan uutiset 27.2.2006
-Mitkä on nuo viisi alusta, joita kevään aikana muutetaan Porvoossa?
Lamorin (linkki) (http://www.lamor.fi/finnish/index.php) sivuilla kerrotaan, että varustamo on O.W.Bunker&Trading A/S.
O.W.Bunkerin sivuilta en löytänyt tietoa tankkereista. (linkki) (http://www.owbunker.com/default.aspx)
Lamor kouluttaa tankkereiden miehistöjä
Porvoolainen Lamor aloittaa tänään öljyntorjuntakoulutuksen tankkereiden miehistöille.
Merenkulun turvallisuusjärjestön EMSA:n alaiset viisi öljyntorjuntatankkeria ovat täydessä toimintavalmiudessa kahden viikon päästä.
Koulutuksen lisäksi järjestö on ostanut Lamorilta öljynkeruulaitteistot.
Suurvahinkojen torjuntaan varustellut tankkerit tulevat Pietarin ja Tanskan salmien väliseen liikenteeseen.
Lamorin saaman toimitussopimuksen arvo on yli neljä miljoonaa euroa.
YLE 15.3.2006
Suomenlahden öljyntorjunta-aluksesta päätös keväällä
Hallitus päättää Suomenlahden uudesta öljyntorjunta-aluksesta kevään aikana.
Suomenlahden öljyntorjuntaa aiotaan tiettävästi vahvistaa hankkimalla 30-40 miljoonaa euroa maksava alus Merivoimien käyttöön.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam ei halua vielä kommentoida aluksen omistajaa eikä hintaa. Enestamin mukaan rahoitusta alushankintaan on tulossa mahdollisesti jo kevään lisäbudjettiin.
Enestam arvioi, että nyt esillä oleva torjunta-alus on huomattavasti edullisempi valtiolle kuin aikaisempi niin sanottu monitoimimurtaja.
Monitoimimurtajan hankkiminen Suomenlahdelle kaatui viime vuonna aluksen hintaan ja epäkäytännöllisyyteen.
YLE 22.3.2006
Jo on aikakin tehdä päätöksiä uuden aluksen hankintaa ajatellen.
Saa nähdä minkälaiseen muuhun tarkoitukseen tuota alusta Merivoimien käyttöön on suunniteltu. Miinalautta?
Lisäbudjetista rahaa öljyntorjunta-alukseen
Suomenlahdelle kaavailtu uusi öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan soveltuva monitoimialus on saamassa rahaa valtion seuraavasta lisäbudjetista. Valtiovarainministeriö esittää, että Suomen ympäristökeskus saisi valtuudet hankkia enintään 33 miljoonan euron hintaisen aluksen yhdessä merivoimien kanssa.
Aluksen on tarkoitus korvata merivoimien nykyinen öljyntorjunta-alus Hylje sekä kaapelialus Putsaari. Hankinnan kulut jakautuisivat kolmelle vuodelle.
Myös Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentamiseen on luvassa lisärahaa. Tänään julkistettuun lisäbudjettiesitykseen sisältyy hankkeelle kymmenen miljoonan euron rahoitus.
Lisäbudjettiesityksen loppusumma on 518 miljoonaa euroa, mistä 356 miljoonaa aiotaan käyttää valtionvelan lyhentämiseen ja 50 miljoonaa sen korkoihin.
Tulopuolella valtion kassaan on kertynyt odotettua enemmän valtion osakkuusyhtiöistä saatuja osinkoja. Lisäksi yksityinen kulutus on kasvanut ennakoitua nopeammin, mikä on kasvattanut arvonlisäverojen kertymän selvästi ennakoitua suuremmaksi.
(STT)
Toivotaan nyt sitten kaikki yhdessä että tilaus annetaan suomessa toimivalle telakalle,ettei vaan tulisi uutta suomenlinnalauttaa,suunnittelu jossain ,hankinta jossain ja toimitus missä sattuu.
Jos aloitamme kylpyammeesta ja joku toimittaa siihen jotain jostain,ei vaan toimi.
Toimivia telakoita löytyy suomesta,lisäksi talvihommia osaavia.
Toivotaan parasta. 8)
Lisää kalustoa on luvassa.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-04-27,104:2:374767,1:0:0:0:0:0:
Mielenkiintoista jutussa on Hylkeen ja Putsaaren molempien korvaaminen, eli tulisi yhdistetty öljyntorjunta- ja kaapelialus. Toisaalta ymmärrettävää, onhan Hylkeessäkin valmiudet kaapelihommiin ja sillä on huollettu merikuuntelukaapeleita yms. kun taas Putsaari seisoo talvet lähinnä laiturissa. Muusta miehityksestä en muista mut ainakaan varusmiehiä ei Putsaarella ole talvella.
Kuitenkin kesällä Putsaari saattaa olla monta viikkoa putkeen kaapelihommissa, ja kun siihen päälle lisätään öljyntorjuntaharjotukset ja mahdolliset muut Merivoimien ja Syke:n keikat niin voi olla hyvin tilanne päällä koko kesän. Varmaan Hallinkin hommat lisääntyy samalla. Ja uudemmat laivat pyörii tietenkin pienemmällä miehityksellä.
Hylkeen ja uuden Suokinlautanhan suunnitteli sama firma eli turkulainen ILS ja Hyljekään ei kaiketi alkuperäisasussaan niitä kaikkein onnistuneimpia tuotoksia ollut, eli projektilla on ainakin historia hyvällä pohjalla ;D
Monitoimialus merivoimille
Merivoimat saa uuden monitoimialuksen, joka kohentaa huomattavasti Suomenlahden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaa.
Aluksen tilausvaltuus hyväksyttiin maanantaina hallituksen lisätalousarvioneuvotteluissa. Alus saa maksaa 35 miljoonaa euroa.
Sopimus monitoimialuksen hankinnasta voitaneen tehdä kilpailutuksen jälkeen tämän vuoden syksyllä.
Upinniemeen sijoittuva uusi alus korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen.
YLE Turun radio 15.5.2006
Tulihan se päätös sieltä hartaan odottelun jälkeen... :beer:
Vaan eipä tuo yksi pienehkö öljyntorjunta-alus mitenkään ratkaisevasti Suomenlahden öljyntorjuntakapasiteettia paranna, kun sillä vain korvataan toinen Suomen "suurista" öljyntorjunta-aluksista. Tekniikka on tietenkin huomattavasti kehittyneenpää, mutta kuten jotkin "vihreät" järjestötkin ovat oudoksuneet valtion kantaa muuttaa alkuperäinen 190 miljoonan tilaussuunnitelma 35 miljoonan huomattavasti pienempään tilaukseen, niin miksei sitten tilattu useampaa nyt päätetyn kokoluokan alusta, jos tuo öljyntorjunnan ja monitoimimurtajan yhdistäminen todettiin niin huonoksi ratkaisuksi?
Asiasta kolmanteen. Täältä (http://personal.inet.fi/yritys/halli/main.htm) löytyy mielenkiintoista tietoa Hallista. Tuolta löytyvästä tuotekehitysosastosta löytyy esittelyt niin Välpästä, Kuorijasta, kuin jääkeulastakin.
Sivareita koulutetaan öljyntorjuntaan
Julkaistu 16.05.2006, klo 00.13
Maailman luonnonsäätiö WWF aloittaa siviilipalvelusmiesten kouluttamisen öljyntorjujiksi.
Siviilipalvelusmiehiä koulutetaan öljyntorjuntatehtäviin nyt ensi kertaa. Kevään aikana WWF ja Lapinjärven koulutuskeskus kouluttavat öljyntorjuntaan 20 siviilipalvelusmiestä.
Neste Oilin Porvoon jalostamolla pidetään tiistaina öljyntorjuntaharjoitus, johon osallistuu siviilipalvelusmiesten lisäksi WWF:n vapaaehtoisia.
Vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot perustettiin vuonna 2003. Joukkoihin kuuluu yli 3 600 vapaaehtoista.
Öljyonnettomuuden sattuessa vapaaehtoisjoukot toimivat pelastusviranomaisten alaisuudessa. (YLE24)
Itämeren öljyntorjuntavalmius paranee
11.6.2006 03:10
Itämeren alueen varautuminen öljyturmiin paranee ensi kuussa. Kuun alussa tulee käyttöön viisi öljyntorjuntakäyttöön muunnettavaa tankkilaivaa.
Laivat kuljettavat normaalioloissa lastia Itämeren alueella. Suuronnettomuuden sattuessa niihin asennettaisiin Euroopan Merenkulun turvallisuusjärjestön Emsan rahoittamat öljynkeruuvarusteet. Laiva on valmis öljynkeruuseen vuorokaudessa, arvioi alusten muutostöistä vastaava porvoolainen Lamor Corporation.
Kotimaisiksi edistysaskeleiksi odotetaan uutta monitoimialusta ja öljyntorjuntakeskusta. Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam (r.) pyrkii saamaan keskuksen rahoitusesityksen syksyllä mukaan toiseen lisätalousarvioon. Monitoimialuksesta valmistellaan parhaillaan yksityiskohtaista tarjouspyyntöä. (STT)
Olen kummastellut jo pidemmän aikaa noita tulevaa viittä öljyntorjuntaan soveltuvaa tankkeria. Joten kysymys: Tietääkö joku jo minkänimiset alukset ovat kyseessä? ???
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.06.2006, 16:42:04
Olen kummastellut jo pidemmän aikaa noita tulevaa viittä öljyntorjuntaan soveltuvaa tankkeria. Joten kysymys: Tietääkö joku jo minkänimiset alukset ovat kyseessä? ???
Samoin.
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 27.02.2006, 22:44:55
Bongasin tällaisen uutisen, josta en ole ennen kuullut:
Ensimmäiset öljyntorjunta tankkerit Itämerelle
Itämeren öljyvahinkojen torjunta tehostuu tuntuvasti kevään aikana. Ensimmäisten öljyntorjuntaan tulevien tankkialusten varustelu on jo alkanut Porvoossa. Alusten lisävarustuksiin tulee muun muassa jään joukosta öljyä keräävää kalustoa sekä öljynetsintä- ja tunnistusjärjestelmä, joka mahdollistaa myös pimeässä työskentelyn. Yhtiö toimittaa Euroopan unionin Merenkulun turvallisuusjärjestön
tilauksesta Itämerelle kaikkiaan viisi öljyvahinkojen torjuntaan varustettua tankkeria.
YLE Itä-Uudenmaan uutiset 27.2.2006
-Mitkä on nuo viisi alusta, joita kevään aikana muutetaan Porvoossa?
Lamorin (linkki) (http://www.lamor.fi/finnish/index.php) sivuilla kerrotaan, että varustamo on O.W.Bunker&Trading A/S.
O.W.Bunkerin sivuilta en löytänyt tietoa tankkereista. (linkki) (http://www.owbunker.com/default.aspx)
Siis minkä nimisiä aluksia O.W.B&T:llä on käytössään? Varmasti aika hidasta tositilanteessa noiden alusten varustaminen öljyntorjuntaan, kun vehkeet täytyy ensin hakea jostain, asentaa ja vasta sitten pääsee lähtemään "baanalle". Öljyhän ei kuitenkaan kovin kauaa paikallaan pysy. ::)
Öljyntorjunta-aluksen hankinta varmistui
Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti öljyntorjunta-aluksen hankinnan Suomenlahdelle.
Uuden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan käytettävän monitoimialuksen hankintaan hyväksyttiin lisäbudjetissa 2 miljoonaa euroa. Merivoimien ja Suomen ympäristökeskuksen yhteiskäyttöön tuleva alus saa aiheuttaa kuluja yhteensä 35 miljoonaa euroa. Alushankinta kilpailutetaan. Eduskunta toivoo, että alus rakennettaisiin Suomessa.
Eduskunta kiirehtii lisäbudjetissa myös Suomenlahden öljyntorjunnan osaamiskeskuksen perustamista. Keskusta havittelevat muun muassa Kotka, Helsinki ja Porvoo.
YLE Kymenlaakson uutiset 20.6.2006
Vartiolaiva Uiskon öljyntorjuntavalmiutta tehostettu
Uudenkaupungin Työvene on saanut valmiiksi vartiolaiva Uiskon peruskorjauksen. Sen yhteydessä aluksen öljyntorjuntavalmiutta on parannettu.
Testauksissa alus osoittautui peruskorjaajan mukaan hyvin toimintakykyiseksi. Peruskorjauksen hinta oli 25,3 m€. Siitä puolet maksoi ympäristöministeriö.
Luovutusjuhlaan osallistuvat Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja Lea Kauppi ja Rajavartiolaitoksen johtaja Amiraali Jaakko Smolander. Alussarjan ensimmäinen, VL TURSAS, luovutettiin viime vuoden kesällä.
YLE Turun Radio 19.9.2006
Tässä Suomen ympäristökeskuksen tiedote asiasta. Tämä tiedote on vanha mutta antaa kuitenkin hieman faktaa mitä näille aluksille on tehty.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=144589&lan=fi
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 21.06.2006, 15:37:02
Eduskunta kiirehtii lisäbudjetissa myös Suomenlahden öljyntorjunnan osaamiskeskuksen perustamista. Keskusta havittelevat muun muassa Kotka, Helsinki ja Porvoo.
Ympäristöministeriö: Öljyntorjuntakeskus Porvooseen
08.02.2007 13:31
Porvoo on varannut öljyntorjuntakeskuksen käyttöön yli neljän hehtaarin maa-alueen Tolkkisista meren rannalta. Alueen raivaus ja tasoitustyöt ovat jo käynnissä.
Ympäristöministeriön mielestä uusi öljyntorjunnan osaamiskeskus on sijoitettava Porvooseen. Ympäristöministeri Stefan Wallin kertoi torstaina ministeriön kannan, että selvitysten perusteella Porvoon Tolkkinen on keskukselle paras sijoituspaikka.
Wallinin mukaan sijaintipaikkaa puoltavat hyvät kulkuyhteydet sekä Suomenlahden lisääntyneet öljykuljetukset. Porvoon Kilpilahdessa sijaitsee myös Neste Oilin öljynjalostamo ja Suomen suurin öljysatama.
Öljyntorjunnan osaamiskeskus perustetaan osakeyhtiönä, joten periaatteessa yhtiö päättää keskuksen paikasta. Valtion kanta sijoituspaikasta ratkaissee, koska sen osuus osakepääomasta on noin puolet.
Ympäristöministeriö jatkaa neuvotteluja keskuksen ja yhtiön perustamisesta muiden mahdollisten osakkaiden kanssa Neuvotteluja käydään muun muassa kuntien ja maakuntien kanssa.
Porvoon kaupunki on ministeriön mukaan varannut öljyntorjuntakeskuksen käyttöön yli neljän hehtaarin maa-alueen Tolkkisista meren rannalta. Alueen raivaus ja tasoitustyöt ovat jo käynnissä.
Viime vuonna valtio myönsi 1,1 miljoonaa euroa yhtiön perustamismenoihin sekä osakepääoman valtion rahoitusosuuteen Tämän lisäksi tarvitaan miljoona euroa muuta osakepääomaa.
Osaamiskeskus keskittyy alkuvaiheessa öljyntorjuntaan tarvittavan järeän erityiskaluston hankintaan, varastointiin sekä kaluston huoltoon. Lisäksi keskus antaa koulutusta öljyntorjunnassa.
(MTV3-STT)
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/02/503253 (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/02/503253)
Uusin Lamorin uutislehti:
http://www.lamor.fi/news/LamorNewsBulletinDec2006web.pdf (http://www.lamor.fi/news/LamorNewsBulletinDec2006web.pdf)
Kolmannes öljyntorjuntalaivastosta ei ole lähtövalmiina satamissa
Julkaistu: 2.3.2007 23:06
Valmius öljyvahinkojen torjuntaan on Suomen ympäristökeskuksen (Syke) mukaan heikentynyt huomattavasti. Öljyntorjuntaan tarkoitetuista 15 aluksesta viisi ei ole lähtövalmiina, koska niistä puuttuu miehistö.
Laivojen makuuttaminen satamissa tarkoittaa sitä, että jos Pohjanlahdella tai Saimaalla sattuu öljyvahinko, aluksia ei saada nopeasti paikalle.
Aluksissa ei ole miehistöä, koska varustamoliikelaitos Finstaship ei ole löytänyt laivoille työtä. Valtion omistamia aluksia on käytetty aiemmin muun muassa laivaväylien hoitoon, mutta kilpailutus on vienyt töitä muille yrityksille.
Syken mielestä uusi tilanne on "erittäin hankala".
"Jos Pohjanlahdella sattuu vahinko, siellä ei ole laivaa silloin, kun öljy on kerättävissä. Laiva tulee päivän kaksi liian myöhään", Syken yli-insinööri Kalervo Jolma sanoo.
Jolman mielestä Suomi ei enää kykene täyttämään Itämeren suojelusopimuksen tavoitteita. Niiden mukaan lähimmän torjunta-aluksen pitäisi ehtiä onnettomuuspaikalle kuudessa tunnissa.
Syken laskelman mukaan torjunta-alusten matka Pohjanlahden perukkaan voi kestää lähes kaksi vuorokautta. Öljyntorjunnassa nopeus on olennaista, koska öljyä on helpompi ja halvempi kerätä avomereltä kuin rannoilta.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kolmannes+%C3%B6ljyntorjuntalaivastosta+ei+ole+l%C3%A4ht%C3%B6valmiina+satamissa/1135225533859 (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kolmannes+%C3%B6ljyntorjuntalaivastosta+ei+ole+l%C3%A4ht%C3%B6valmiina+satamissa/1135225533859)
Laivastossa 15 alusta ja sata venettä
Julkaistu: 2.3.2007 23:08
> Suomen öljyntorjunnan ydin on 15 aluksen laivasto, jolla on valmius kerätä öljyä. Öljyntorjunta on tehokkaita ja halvinta silloin, kun öljyä voidaan kerätä puomien, harjojen ja kauhojen avulla talteen avomereltä tai järvenselältä veden pinnalta.
> Aluksista 14 toimii merellä ja yksi Saimaalla. Laivoista yhdeksän kuuluu liikelaitos Finstashipille, kolme Rajavartiolaitokselle, kaksi merivoimille ja yksi Ahvenanmaan maakunnalle.
> Aluksista viisi on ollut vailla miehistöä. Satamissa on makuutettu Lettoa, Oili III:a, Oili IV:tä, Sektoria ja Kummelia. Alusten kapasiteetti vastaa noin kolmannesta Suomen öljyntorjunnasta.
> Lisäksi pelastuslaitoksilla on vajaat sata venettä, joita voidaan käyttää öljyntorjuntaan saaristojen matalissa vesissä ja järvillä.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Laivastossa+15+alusta+ja+sata+venett%C3%A4/1135225533865 (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Laivastossa+15+alusta+ja+sata+venett%C3%A4/1135225533865)
Siis miksi pitäisi hankkia lisää avomerellä toimintaan kykeneviä öljyntorjunta-aluksia, kun valtio ei pysty takaamaan kaikille nykyisillekään öljyntorjunta-aluksilleen miehistöä joka pystyisi lähtemään tarpeen niin vaatiessa nopeasti öljyntorjuntatöihin koko Suomen rannikolla?
Suomen ympäristökeskuksen monitoimialuksen tarjouspyynnöt lähetään tällä viikolla. Sitä kenelle tarjouspyynnöt lähtevät, ei vielä haluta paljastaa.
Ilkka Mäkisen mukaan tarjouspyyntöjä lähetetään myös useille eurooppalaisille telakoille Suomen ulkopuolelle. Alus tulee pääasiassa merivoimien käyttöön, joten sitä ei tarvitsisi kilpailuttaa kansainvälisesti.
Aluksen tilaaminen siirtyy siis huomattavasti eteenpäin suunnitellusta. Vielä lokakuussa arveltiin, että tilaus tehdään ennen vuodenvaihdetta.
- Kyseessä on erittäin monimutkainen alus ja sen tekninen erittely kesti yllättävän kauan, perustelee yli-insinööri Kari Lampela Suomen ympäristökeskuksesta.
Aluksen tilaajana on Suomen ympäristökeskus. Sitä tulee operoimaan merivoimat. Monitoimialus tulee korvaamaan nykyisen Upinniemeen sijoitetun öljyntorjunta-alus Hylkeen.
Öljyn ja kemikaalien torjuntaan vaikeissa oloissa tarkoitetun monitoimialuksen tilaamiseen on valtion budjetissa varattu 35 miljoonaa euroa.
Turun Sanomat 21.3. (http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-03-21,104:4:446765,1:0:0:0:0:0:)
Hylkeen korvaajan hankinta on edennyt taas vähän eteenpäin:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135226054533 (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135226054533)
Onkohan kaapelialushommat unohdettu tästä uudisrakennuksesta kokonaan? Ainakaan tuossa uutisessa ei siitä puhuta enää mitään.
Öljyntorjunta-alusten kohtalo auki
10.04.2007
Pietarsaaressa olevien väylänhoito- ja öljyntorjunta -alusten tulevaisuus ei ratkea vielä kevään aikana.
Varustamoliikelaitos Fintaship neuvottelee kokonaisratkaisusta Suomen ympäristökeskuksen kanssa.
Alukset ovat edelleen kylmillään satamassa. Ne eivät ole saaneet väylänhoitotyötä ja miehittäminen pelkän öljyntorjunnan takia olisi varustamoliikelaitoksen mielestä liian kallista.
Maaliskuussa Letto oli öljyntorjuntaharjoituksessa Perämerellä ja saatiin miehistön paikalletulosta kahdessa tunnissa liikkeelle.
Suomessa on yhdeksän öljyntorjunta-alusta, joista vain muutama toimii jääoloissa.
YLE - Radio Keski-Pohjanmaan uutiset (http://lotta.yle.fi/rswebkla.nsf/sivut/uutiset2004?opendocument&pageid=ContentFBEDB)
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 15.05.2006, 22:37:53
Monitoimialus merivoimille
Merivoimat saa uuden monitoimialuksen, joka kohentaa huomattavasti Suomenlahden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaa.
Aluksen tilausvaltuus hyväksyttiin maanantaina hallituksen lisätalousarvioneuvotteluissa. Alus saa maksaa 35 miljoonaa euroa.
Sopimus monitoimialuksen hankinnasta voitaneen tehdä kilpailutuksen jälkeen tämän vuoden syksyllä.
Upinniemeen sijoittuva uusi alus korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen.
YLE Turun radio 15.5.2006
Uusi öljyntorjunta-alus tulee ennakoitua kalliimmaksi
Julkaistu 27.09.2007, klo 14.35
Valtiovarainministeriö esittää, että aluksen hankintaan osoitetaan 13 miljoonaa euroa aiempaa enemmän. Esityksen mukaan uusi alus saisi maksaa valtiolle kaikkiaan 48 miljoonaa euroa aiemman 35 miljoonan euron sijasta.
Uuden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan soveltuvan aluksen tarjouskilpailu on edelleen kesken. Suomen Ympäristökeskuksen ylitarkastajan Ilkka Mäkisen mukaan lisärahaa tarvitaan, koska alus on monimutkainen rakentaa ja telakkateollisuuden markkinatilanne sekä materiaalien ja tekniikan kallistuminen nostavat hintoja.
Aluksen rakentamisesta on saatu kaksi tarjousta, ja tarjouskilpailun voittaja pyritään ratkaisemaan loppuvuoden aikana. Suomen Ympäristökeskus ei tässä vaiheessa halua kertoa, ovatko tarjousten jättäjät suomalaisia vai ulkomaisia telakkayrityksiä.
Uusi öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunta-alus sijoitetaan Merivoimien käyttöön Upinniemeen, ja se korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen. Tällä hetkellä arvioidaan, että uusi alus saataisiin käyttöön vuonna 2009 tai 2010.
YLE Uutiset
Suomenlahden uudelle öljyntorjunta-alukselle lisärahaa
Hallitus esittää lisäbudjetissaan Suomenlahden uuden öljyntorjunta-aluksen hankintaan 13 miljoonaa euroa lisää. Aluksen hinta oli alun perin 35 miljoonaa euroa, mutta se nousi tarjouskilpailun myötä.
Öljyntorjunta-alus korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen. Uusi alus pystyy kemikaalivahinkojen torjuntaan huomattavasti aiempaa paremmin, ja lisäksi se pystyy keräämään öljyä kovemmassa merenkäynnissä. Uusi alus pitäisi ottaa käyttöön noin kahden vuoden kuluttua.
Lainaus: YLE - Kymenlaakson Radion uutiset 16.10.2007 12:09:10
Udenkaupungin Työvene sai monitoimialuksen rakentamisurakan!
Linkki Turun Sanomien kirjoitukseen,
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-10-27,104:4:494776,1:0:0:0:0:0:
Kommentoinpa asiaa lyhyesti; aikoinaan omista hlökohtaisista intresseistä johtuen toivoin Fennican muuttamista jääolosuhteisssa kykeneväksi öljynkerääjäsäksi hyvin tietäen, että maailmalla ei ole koskaan edes sulan veden aikaan onnistuttu keräämään öljyä merestä, vaan öljy on 99.99%:sta kerätty rannoilta. Jos joku muuta väittää valehtelee varmasti, mutta tarkoitus onkin rauhoittaa ns. suurta yleisöä. Muistanpa kun Svartbäckin selällä oli öljyä: paikalla oli Hylje, Halli ja joku MKL:n alus (korjatkaa jos olen väärässä); tuloksena muistaakseni 1,5 m3 kerättyä öljyn sekaista sohjoa. Jäistä ei millään tekniikalla kerätä öljyä.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.10.2007, 21:50:47
Kommentoinpa asiaa lyhyesti; aikoinaan omista hlökohtaisista intresseistä johtuen toivoin Fennican muuttamista jääolosuhteisssa kykeneväksi öljynkerääjäsäksi hyvin tietäen, että maailmalla ei ole koskaan edes sulan veden aikaan onnistuttu keräämään öljyä merestä, vaan öljy on 99.99%:sta kerätty rannoilta. Jos joku muuta väittää valehtelee varmasti, mutta tarkoitus onkin rauhoittaa ns. suurta yleisöä. Muistanpa kun Svartbäckin selällä oli öljyä: paikalla oli Hylje, Halli ja joku MKL:n alus (korjatkaa jos olen väärässä); tuloksena muistaakseni 1,5 m3 kerättyä öljyn sekaista sohjoa. Jäistä ei millään tekniikalla kerätä öljyä.
Jokainen litra on pois saastuttamasta. Ja veronmaksajille on sama onko alus satamassa vaiko yrittämässä kerätä öljyä!
Lainaus käyttäjältä: Antti Numminen - 27.10.2007, 23:47:03
Missäköhän tämä artikkelissa mainittu öljynkeräyslaitteisto on ollut koekäytössä? (VL Tursas??)
Suomessa kehitettyä jääolosuhteisiin soveltuvaa öljyntorjuntakalustoa on testattu Hallin, Tursaksen ja Uiskon lisäksi muissakin öljyntorjuntaan kykenevissä aluksissa. Se on toki totta, ettei öljyn kerääminen jäiden seasta erityisen tehokasta voi olla, mutta toisaalta jäät hidastavat öljyn liikkumista ja siten aikaa puhdistukseen on enemmän ennen kuin öljy mahdollisesti tavoittaa rannikon...
Uusi monitoimialus Tursas tehostaa öljyntorjuntaa
Peruskorjattu vartiolaiva Tursas on aloittanut elokuun alussa operatiivisen toimintansa ja parantaa näin merkittävästi Itämeren ympäristövahinkojen torjuntavalmiutta niin avovedessä kuin jääolosuhteissa. Tursaan peruskorjaus on osa laajempaa hallituksen ohjelmaa, jolla parannetaan Itämeren suojelua ja merenkulun turvallisuutta. Merellisten kemikaalivahinkojen torjunnassa ja jatkuvassa valmiudessa olevan hätähinaus- ja palonsammutuskapasiteetin osalta Suomen öljyntorjunnassa esiintyy kuitenkin edelleen puutteita.
Peruskorjauksessa vartiolaiva Tursaan sisään on rakennettu harjakeruujärjestelmä avovedessä tapahtuvaa öljynkeräystä varten. Alukseen kuuluvat myös irrotettavat öljynkeräämislaitteet jääolosuhteissa tapahtuvaa keräämistä varten ja 100 m3 lämmitettävää tankkitilaa kerättyä öljyä varten. Tursaan uudelleenvarustelua varten alusta jatkettiin 12 metrillä ja sen konetehoa lisättiin. Korjauksen jälkeen Tursas pystyy keräämään öljyä tehokkaasti sekä avovedessä että jäissä....http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=144589&lan=fi (http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=144589&lan=fi)
Ja hiukan tietoa jääolosuhteissa tapahtuvan öljyntorjunnan tuotekehityksestä seuraavissa:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2002-11-25,104:2:131461,1:0:0:0:0:0: (http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2002-11-25,104:2:131461,1:0:0:0:0:0:)
http://personal.inet.fi/yritys/halli/tuotekehitys.htm (http://personal.inet.fi/yritys/halli/tuotekehitys.htm)
Eli kyllähän se kait totta on että Uiskon ja Tursaksen öjynkeräyskapasiteetti jäistä pieni on mutta, eikoöhän ne mahda silti olla parhaita markkinoilla olevia jäistä kerääviä aluksia kuitenkin, veikkaan muutenkin että Lamorin jäistä keräävät laittestot ovat kehityksen kärjessä, koska muita kait ei ole saatavilla, eli se on aika turhaa mussuttaa näistä jäistä keräävistä laitteistoista koska parempiakaan ei ole tarjolla? Eli varmaksi en uskalla sanoa, kertokaa jos tiedätte.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.07.2020, 12:39:51
Lisäksi vanhaa kalustoa koskien mielenkiintoisena uutisena, että Subsea Seven on saanut Teijossa takaisin vanhan Grisslan-nimensä. Somessa esitetyn mahdollisuuden mukaan sen olisi ostanut Kuljetus Savolainen ja käytettäisiin mahdollisesti öljyntorjuntatehtäviin jatkossa ja muutostöitä tehtäisiin nyt siis telakalla Teijossa. Tästä olisi mukava kuulla lisää tietoa.
Näin tosiaan kävi. Savolaisen ja Rajan sopimus tarjosi Grisslanille uuden elämän. Tukikohdaksi tuli Loviisa, ja laiva on öljyntorjuntavalmiudessa 244 vuorokautta vuodessa (pystyisi varmaan enempäänkin, koska on jäissäkulkukelpoinen).
https://www.raja.fi/ajankohtaista/tietoa/tiedotteet/1/0/uusi_tulokas_oljyntorjuntakykyisten_alusten_valmiuspooliin_rajavartiolaitos_ja_kuljetus-savolainen_oy_sopivat_m_s_grisslanin_kaytosta_ymparistovahinkojen_torjunnassa_80315
Rannikkotankkeri Tankos on parhaillaan Pansiossa muutettavana öljyntorjuntakäyttöön. Se on nähtävästi myyty Kuljetus-Savolaiselle ja se on puolestaan tehnyt Rajavartiolaitoksen kanssa sopimuksen öljyntorjunnasta Perämerellä aina vuoteen 2025 asti. Sopimus alkaa ensi kuussa. Samalla AIS:n mukaan Tankoksen uusi nimi on Aalto.
Tästä lisätietoa Rajan tiedotelehdessä (pdf) (https://raja.fi/documents/44957406/63232704/YVT_uutiskirje_01_2021.pdf/76071467-159f-3b8e-9ffc-cb33e6c329f4/YVT_uutiskirje_01_2021.pdf?t=1614684595145).
Yhdistetty aiempaan samaa aihetta käsittelevään viestiketjuun. -Tuomas/Ylläpito
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.03.2021, 11:37:06
Rannikkotankkeri Tankos on parhaillaan Pansiossa muutettavana öljyntorjuntakäyttöön. Se on nähtävästi myyty Kuljetus-Savolaiselle ja se on puolestaan tehnyt Rajavartiolaitoksen kanssa sopimuksen öljyntorjunnasta Perämerellä aina vuoteen 2025 asti. Sopimus alkaa ensi kuussa. Samalla AIS:n mukaan Tankoksen uusi nimi on Aalto.
Tästä lisätietoa Rajan tiedotelehdessä (pdf) (https://raja.fi/documents/44957406/63232704/YVT_uutiskirje_01_2021.pdf/76071467-159f-3b8e-9ffc-cb33e6c329f4/YVT_uutiskirje_01_2021.pdf?t=1614684595145).
Onkohan tämä ensimmäinen kerta, kun entisestä tankkerista tehdään öljyntorjunta-alus? Moista ei nimittäin näistä aiemmista mieleen tule.
Sitten tietysti tulee mieleen jatkokysymys: onko öljyntorjunnassa etua tai haittaa siitä, että alus on entinen tankkeri?
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.03.2021, 20:13:39
Onkohan tämä ensimmäinen kerta, kun entisestä tankkerista tehdään öljyntorjunta-alus? Moista ei nimittäin näistä aiemmista mieleen tule.
Sitten tietysti tulee mieleen jatkokysymys: onko öljyntorjunnassa etua tai haittaa siitä, että alus on entinen tankkeri?
Öljynkeräyksessä ainakin, sillä EMSA:lla oli takavuosina joitain pieniä tankkilaivoja, joihin oli asennettu LAMOR:in öljynkeräyslaitteistoa. Oheinen Ophelia oli niistä yksi - tosin ilmeisesti vain lyhyen aikaa:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Ophelia-8010427.html (https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Ophelia-8010427.html)
Aiheesta ollut ihan
tämän ketjun edellisillä sivuilla sekä oheisessa toisessa ketjussa:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15715.msg127617#msg127617 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15715.msg127617#msg127617)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.03.2021, 20:49:04
...sekä oheisessa toisessa ketjussa
Kylläpäs siellä eräs tekniikan ylioppilas oli suuna päänä pätemässä. Näemmä öljyntorjunnasta kirjoitettu kandityökin on vielä tuoreessa muistissa. 8)