Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten rahtauksista
« Uusin viesti kirjoittanut Olli Tuominen 27.04.2021, 09:12:47  »
Baltican rahtaus Sea-Cargolle päättyy tällä viikolla, jonka jälkeen Baltica on rahdattu SOL/TransProConin liikenteeseen Välimerelle touko-kesäkuuksi.

https://www.godbyshipping.fi/en/press/baltica-chartered-transprocon
22
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 26.04.2021, 21:03:17  »
Finneco I (tai kuten laivan kyljessä näkyy lukevan FinnecoI) on nyt laskettu vesille:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uusi-huippuekologinen-roro-alus-laskettu-vesille

Lehdistötiedotteen lopussa myös videopätkä rakentamisen vaiheista vesillelaskuun asti sekä muutama kuva.

Poimintaa:

"Finnlinesin uusi huippuekologinen roro-alus laskettu vesille

Hybridiroro-alus Finneco I on laskettu vesille Nanjing Jinling -telakalla 26.4.2021. Alus aloittaa liikennöinnin vuodenvaihteessa Suomen lipun alla. Tämä on erittäin merkittävä päätös suomalaisen merihenkilöstön sekä Suomen huoltovarmuuden kannalta.

Finnlinesin 0,5 miljardin euron uudisrakennusohjelmassa on saavutettu tärkeä merkkipaalu ja ensimmäinen alus kolmen roro-aluksen sarjasta on laskettu vesille Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa 26.4.2021.

Nämä kolme hybridiroro-alusta aloittavat liikennöinnin Suomen lipun alla. Päätöksellä on suuri merkitys suomalaiselle merihenkilöstölle sekä Suomen huoltovarmuudelle, sillä uusien laivojen myötä kaiken kaikkiaan 20 Finnlinesin alusta purjehtii Suomen lipun alla. Finnlinesin laivastolla on elintärkeä rooli Suomen tavaratoimitusten sujuvuuden varmistamisessa ja yhtiö tarjoaa säännölliset meriyhteydet Suomesta Ruotsiin ja Suomesta Manner-Eurooppaan ja Iso-Britanniaan.

Finneco I aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskaja–Pohjanmeri–Itämeri-reitillä vuodenvaihteessa. Vastaavasti alussarjan toinen ja kolmas alus, Finneco II ja Finneco III, aloittavat liikennöinnin vuoden 2022 aikana.

Alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Näiden lisäksi autokansilla on tilaa 5 800 m2 ja sääkannen kapasiteetti on noin 520 TEU. Toisin sanoen ne pystyvät esimerkiksi kuljettamaan noin 300 perävaunua, 150 autoa ja 500 merikonttia per matka. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin, Breeze-sarjan laivoihin, lastikapasiteetti kasvaa 38 %."
23
Matkustaja-autolautat / Vs: Rahtikapasiteeteistä
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 26.04.2021, 15:14:04  »
Näinkö oikein, että Tallinkin risteilylaivaviisikko seitsemällä kaistalla? Kuinkahan Amorella, Gabriella, Mariella ja Cinderella? Tokihan viimeisessä on niitä rakenteita tehty sinne autokannelle, mutta paljonko alunperin kaistoja?
24
Matkustaja-autolautat / Vs: Rahtikapasiteeteistä
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 26.04.2021, 14:36:07  »
Europan erona Graceen on se, että sillä on hyttejä autokannen ulkosivuilla, kun Gracellä (ja oikeastaan kaikille muille näiden vesien lautoilla nykyään, poislukien Serenade ja Symphony) autokansi on koko laivan levyinen. Tämä oli iso osasyy Europan poistamiseen Turun-linjalta; vaikka laiva kokonaisuutena on iso, on sen rahtikansi poikkeuksellisen pieni laivan kokoon verrattuna.
25
Muu merenkulku / Vs: Kysymyksiä
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 26.04.2021, 12:46:11  »
Miten paljon muuten on noin konttien rakenteellinen painokestävyys on pystysuunnassa kun ottaa huomioon konttien pinoamisen eli noin 10 konttia päällekkäin kannella mutta osa konteista ehkä myös tyhjiä niin alimmilla pitää olla hurja painonkestävyys kun ottaa huomioon vielä laivan keinumisen myrskyissä jne. joka aihetta lisärasitusta konteille ?

ISO 1496 -standardin mukaan 20 jalan merikontin lujuuden mitoitusperusteena on 192 tonnin kokonaiskuorma (8 x 24 tonnin konttia) ja aluksen liikkeistä aiheutuva 1.8 g:n kiihtyvyys. Kevyempiä kontteja voi toki pinota enemmänkin.
26
Muu merenkulku / Vs: Kysymyksiä
« Uusin viesti kirjoittanut Kimmo Kantola 26.04.2021, 12:28:29  »
Mitä sanoo kansainväliset lakipykälät jos ja kun sillointällöin esim. konttilaivoista tippuu kontteja mereen myrskyn takia tms. ja ajautuvat rantaan niin ovatko ns. vapaata löytötavaraa vai onko niille omat lakipykälänsä ?

Miten paljon muuten on noin konttien rakenteellinen painokestävyys on pystysuunnassa kun ottaa huomioon konttien pinoamisen eli noin 10 konttia päällekkäin kannella mutta osa konteista ehkä myös tyhjiä niin alimmilla pitää olla hurja painonkestävyys kun ottaa huomioon vielä laivan keinumisen myrskyissä jne. joka aihetta lisärasitusta konteille ?   
27
Matkustaja-autolautat / Rahtikapasiteeteistä
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 26.04.2021, 11:02:18  »
Näin kun rahdin ehdoilla mennään niin alkanut tuo rahtitilat kiinnostaa laivoilla. Lähinnä nyt se kuinka paljon sitä kapasiteettia oikeastin on laivoilla rahdille.
Viking Glorylle tulisi se yksi kaistaa enemmän rahtia, mutta montako kaistaa siellä on rekoille nyt esimerkiksi Gracella? Omat silmät näyttäisi eri videoiden perusteella, että perästä katsoen olisi 3 vasemmalla ja 5 oikealla? esim: https://www.youtube.com/watch?v=N0V1PK67yFQ&t= Kun taas Silja Europa näyttäisi olevan paljon kapeampi rahdille 3+3? https://www.youtube.com/watch?v=Sh227zaL2AI&t= Europa näyttäisi olevan vielä leveämpi kuin Grace, että hieman yllättää. Onkos jollain nyt tiukempaa faktaa asiaan?
28
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 24.04.2021, 20:09:43  »
Voi toki kysyä, kuinka suuri win-win tämä lopulta oli Norsepowerille? Viking meni lehtien sivuille valittamaan, että purje ei toimi kuten luvattu ja teki näin luultavasti enemmän haittaa Norsepowerille kuin mahdollinen hyöty oli. Referenssien kannalta Estraden – joka sai purjeensa jo vuosia ennen Graceä – oli selvästi parempi sekä faktuaaliselta puoleltaan että siinä, ettei asiakas kussut Norsepowerin muroihin valittamalla julkisesti miten paska roottoripurje on.
29
Arctechin...

Eikö sen suunnittelufirman nimi olekaan Arctia? ???
30
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 24.04.2021, 14:06:31  »
Roottoripurjeen aika Gracella päättyy. Syyt lienevät juuri niitä, joita tässä keskustelussakin on mainittu; muita olennaisempana luultavasti se, että win-win-tie Vikingin ja Norsepowerin välillä on kuljettu loppuun. Tolppa on tehtävänsä tehnyt, ja saa mennä.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5292067/Viking+Line+luopuu+roottoripurjeesta+Viking+Grace+aluksella?fbclid=IwAR2tDDy4BdMkK1Lw440xgAzQkfvjjKmEKunM6XgX7so_sNXZkE7P0SooJLQ

Ehkäpä seuraava roottori Itämerellä nähdään jossain pohjois-etelä-suuntaisessa liikenteessä olevassa aluksessa.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10