Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muut alukset / Vs: Suuria aluksia Suomen satamissa
« Uusin viesti kirjoittanut Jorma Rajaniemi 09.04.2021, 19:05:35  »
Hyvä, sainkin tuon edellisen annoksen laitetuksi ja nämä laitan lauantaina - paneudun samalla reefereihin, sana, jota en ole ikinä ilmeisesti kohdannut. Banaanilaiva on tuttu.

PS. Nuo Turun laivat oli mukava lisätä, ne ovat edesmenneen veljeni tekemiä. Hän oli tuohon aikaan Wärtsilän telakalla Turussa hitsauspuolella työnjohtaja.
92
Muut alukset / Vs: Suuria aluksia Suomen satamissa
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 09.04.2021, 18:43:44  »
Seuraavaksi vähäsen jäähdytyslaivoista eli reefereistä (kansankielellä "banaanilaivoista"):

Varmuudella suurimpien Suomessa vierailleiden reeferien joukossa olivat ruotsalaiset/ruotsalaisomisteiset Winter Star ja Winter Water, joista Winter Star vieraili Kotkassa joskus 70-80 lukujen taitteessa, ja Winter Water Mäntyluodossa ja Kotkassa 90-luvun lopulla (tosin tämä jälkimmäinen lastasi oltuaan Swedish Orient Linen omassa liikenteessä metsäteollisuuden tuotteita  :D).

http://faktaomfartyg.se/winter_star_1979.htm

http://faktaomfartyg.se/winter_water_1979.htm


Sitten minulla on hämärä muistikuva, että näitä Snow-luokan aluksia olisi ollut telakoitavana Suomessa joko Uudessakaupungissa tai Naantalissa. (Snow Crystal, Snow Drift ja Snow Flower ilmeisesti.) Mutta muistikuva on hyvin hämärä. Oikaiskaa, jos tiedätte lisää.

Esimerkkinä Snow Flower:
http://faktaomfartyg.se/snow_flower_1972.htm

Reefereitähän kävi oikeassa tarkoituksessaan pääosin Helsingissä. Valitettavasti minulla ei ole niistä tietoa mitkä olivat niistä suurimpia.

Turussa muuten rakennettiin vuonna 1968 tuohon aikaan kaksi varsin suurta jäähdytysalusta San Joaquin Valley ja Aconcagua Valley ruotsalaiselle Johnson-varustamolle:

http://faktaomfartyg.se/san_joaquin_valley_1968.htm

http://faktaomfartyg.se/aconcagua_valley_1968.htm
93
Risteilijät / Vs: Royal Caribbean Cruises tilaa kaksi LNG-alusta Meyer Turulta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 09.04.2021, 17:13:08  »
Equasiksen mukaan ensimmäisen aluksen nimeksi tulisi odotetusti Icon of the Seas - tosin Equasiskaan ei aina ole oikeassa. Alusten valmistumista on viivytetty niin, että ensimmäinen valmistuu vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä, toinen 2025 toisella neljänneksellä ja kolmas 2026 toisella neljänneksellä.

Näin ollen Carnivalin toinen alus, Carnival Celebration valmistuu ennen ensimmäistä Icon-luokan alusta. Edelleenkään aluksista ei ole julkaistu mitään yksityiskohtia tai piirroksia, mutta RCCL:n toimitusjohtaja hypetti uusia aluksia viime viikolla sanoen niiden mullistavan risteilemistä samalla tavalla kuin Oasis-luokka aikanaan.
94
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 09.04.2021, 17:03:31  »
Nyt AH:n Instagramin mukaan toinen alus on koeajolla Sanmar Tundra 2 -nimisenä, vaikka Equasis tuntee sen Tundra II -nimisenä. Equasis puolestaan on poistanut ensimmäisen aluksen tiedoista Tundra I -nimen, vaikka se nimenomaan oli sen nimisenä koeajolla. Näille näyttäisi olevan tulossa myös kaksi sisaralusta, sillä Equasiksesta löytyy myös Tundra III ja Tundra IV.


EDIT: Uusien Instagram-kuvien mukaan Sanmar Tundran kotipaikaksi on tulossa Tallinna.

EDIT 2: Saapui Muugaan 18.4., tekemättä bunkrausta matkan aikana.
95
Muu merenkulku / Vs: Navigointivälineitä
« Uusin viesti kirjoittanut Jorma Rajaniemi 09.04.2021, 13:38:43  »
Aivan hyvä ja riittävän hyvä selite. Kiitokset siitä.

Virtuaalisesti kun paneutuu kompasseihin kuvien avulla, niin on vaikeuksia. Jos saisi vartin olla tuollaisen kompassin äärellä ja sitä esittelisi joku niin se kävisi heti tutuksi,
sekä käyttö että periaatteet.

Näissä (laiva- ja sotilas-) kompasseissa on usein asennettu päälle  dioptereita ja kompassisuuntimislaitteita. Noista suuntimislaitteista oli täällä käyty vuonna 2010 valaiseva keskustelu, jossa niitä reaalissa käyttäneet kertoivat instrumentin erilaisista puolista. Saatoin arvioida heidän keskustelunsa hyvin asiantuntevaksi siksi, että minulla on Jokamiehen merenkulun opas tässä luvussa, ja siinä on esitelty hyvin sekä kompassisuuntimislaite että suuntimalevy.
96
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 09.04.2021, 11:24:39  »
"Ensi viikolla julkaisemme jotain täysin ennennäkemätöntä kesäksi."

Saas nähdä mitä tulee. Tylsimpänä voisi olla uutinen taas jostain koronaturvallisuuden parantamisesta. Noh tietty voivat lisätä risteilylähtöjä erikoiskohteisiin ja kenties jotain myös Turusta. Tietty rajuinta voisi olla Birka Stockholmin vuokraus ja risteilyt. Tai voisiko jostain saada vuokrattua lisälaivaa vaikka Tallinnan linjalle?

(Samanlaista päivitystä ei muuten ole kuin Vikingin Suomen puolella)
97
Muu merenkulku / Vs: Navigointivälineitä
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 09.04.2021, 11:07:56  »
Jospa joku voisi selittää kansankielisesti, mikä on ero atsimuuttikompassilla ja tavallisella kompassilla?

En tiedä varmaksi, mutta arvaukseni olisi, että tavallinen kompassi osoittaa vain ja ainoastaan suunnan magneettiselle pohjoisnavalle. Atsimuuttikompassilla taas voidaan mitata magneettisen pohjoisnavan ja jonkin taivaankappaleen (esim. aurinko) välinen kulma ja sen avulla määrittää eranto eli maantieteellisen ja magneettisen pohjoissuunnan välinen kulma.
98
Muu merenkulku / Vs: Navigointivälineitä
« Uusin viesti kirjoittanut Jorma Rajaniemi 09.04.2021, 10:01:56  »
Jospa joku voisi selittää kansankielisesti, mikä on ero atsimuuttikompassilla ja tavallisella kompassilla?

99
Muut alukset / Vs: Suuria aluksia Suomen satamissa
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 09.04.2021, 00:16:04  »
Ellin tiedot löydät tuosta linkitetystä foorumiviestistä. Se kuitenkin lastasi Suomessa viljaa, joten sen voisi lisätä tässä tapauksessa irtolastialusten joukkoon, ellet halua avata nk. OBO-aluksille omaa kategoriaansa.

Ellen Maersk, joka saapui suoraan rakennustelakaltaan touko-kesäkuun vaihteessa 1995 Odensesta Sköldvikiin oli 343,71 m pitkä, 56,44 m leveä ja maksimisyväydeltään 21,60 m. Deadweight eli kuollutpaino: 299 700, brutto: 158 475, netto: 95 332

Kulki jo vuodesta 1997 lähtien Maerskillä perinteisellä nimellä Emma Maersk (ei pidä siis sekoittaa tuohon Maerskin nykyiseen tunnettuun ja toisinaan epäonniseen konttilaivaan).

Romutettu nimellä Universal Peace heinäkuussa 2014.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Universal-Peace-9002635.html


100
Matkustaja-autolautat / Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Uusin viesti kirjoittanut Teemu Knuutila 08.04.2021, 23:32:00  »
No juu.

Bon Marin on Pansiossa pienissä muutostöissä.

Mikon kirjoitusta pitää vähän tarkentaa.

Rositan liketoiminnan ostimme keväällä 2020. Eli Lilyn ja Marinan + Vepsän liikennesopimuksen.

Sen sijaan Vepsää ollaan pyöritetty jo keväästä 2011 alkaen. Eli korjataan toi Vepsän "osto".

P.S. Bonille on töitä, kukas arvaa ensin minne ? :D

Teemu/WCSS
www.wcss.fi

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]